Parijs- Roubaix

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Parijs- Roubaix

Bericht door Caspar »

Parijs- Roubaix

Niet per fiets, maar per trein.

Afgelopen tijd ben ik er twee keer op uit getrokken naar Frankrijk, een keer naar Parijs per Thalys, en een keertje naar Roubaix/Lille per reguliere trein. De terugweg van de eerste reis naar Parijs ben ik met reguliere TGV naar Lille Flandres gereden, en daar op de IC naar Antwerpen gestapt. Die trein komt onder andere in Roubaix een vervallen industriestad, die enigszins doet denken aan Charleroi. Aangezien dat mij wel fascineert, ben ik er afgelopen week nog eens heen getreind en daar wat rondgekeken.

Ik had voor de eerste reis naar Parijs wat tips gekregen van Dexter, voor leuke buurtjes qua hotels, en aan de hand daarvan ben ik daar gaan zoeken. Ik ben vanuit het Gare Du Nord naar het Oosten gaan wandelen, langs het Canal de L'ourq.

Afbeelding
Het kanaal. Viel me op dat er geregeld binnenvaartschepen langs voeren, richting het centrum. Op mijn stadskaart loopt het kanaal dood, waar de schepen dus heen gaan is me niet duidelijk. Rechts zie je in de verte de Eiffeltoren.

Afbeelding
De sluizen van het kanaal, midden in de hectische stad.

Afbeelding
Een boot tussen de sluizen.

Vervolgens kwam ik met mijn wandeling uit bij het Gare de Lyon:
Afbeelding

Afbeelding
Een stoptrein naar Melun/ Fontainebleau. Bestaande uit 12 bakken, wat best langs is voor een stoppertje. Deze treinstellen verdwijnen steeds meer van het spoor in Frankrijk. In Boekarest kwam ik ze daarentegen ook weer tegen.

Een klein stukje verderop ligt het Gare de Bercy. Ik liep achter een groepje Amerikanen die het de hele tijd hadden over Burrrrsie, vreselijk dat geamerikaniseerd gewauwel. In de omgeving daar maar eens gaan kijken naar een hotel in de buurt, maar daar kwam ik snel van terug, minstens 200 euro per nacht. Blijkbaar een dure buurt.

Afbeelding
Een Corail trein naar Nevers.
Van hieruit vertrekken ook Corailtreinen naar Dijon, wil je het dus wat rustiger aan doen ipv de TGV, dan is dit station een prima optie. Buiten deze twee bestemmingen om, kan je van hieruit ook opstappen op de Orient-express. Aan de posters te zien op het station gaat het om de luxe hoteltrein. Hoe en wanneer die vertrok had ik niet kunnen zien. Ten slotte is dit het autotrein- station van Parijs.

Daarna met de metro naar hier gegaan:
Afbeelding

En daar vond ik een rustig hotel, wat betaalbaar was, en prima was qua inrichting en dergelijke.
Dit was het uitzicht vanuit de hotelkamer:
Afbeelding

Je waant jezelf bijna in een bos, terwijl je toch op een kleine honderd meter van een van de drukkere pleinen van Parijs af zit. Het enige wat je voelt, is dat het een klein beetje trilt als er een metro onder het hotel doorrijdt.

Place de la Nation:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heerlijk om op een nazomeravond zo de boel eens rustig in je op te laten nemen daar.

Afbeelding
Het RER station van Nation. De poortjes in Parijs gaan tegenwoordig gewoon altijd open bij het uitstappen, dat scheelt een hoop gedoe. Hoe vaak heb ik in het verleden staan klooien met mijn (naar mijn idee) geldige kaartje, en dat de poortjes niet open gingen, en er dus personeel bij moest komen om het station te verlaten. Dat is nu dus verleden tijd door een hoge klapdeur.
Mooi ook die oude jaren 70? uitstraling van de RER. Maar wees er snel bij als je hier van houdt, de stations worden allemaal gemoderniseerd. Net als de RER treinen zelf. Op de trein stond een sticker, dat het 1 van de 178 RER treinen was die nu worden gemoderniseerd. Nu vroeg ik me af, gaat het dan om 178 treinstellen (lijkt me behoorlijk veel) of 178 bakken?

Afbeelding
Gare Du Nord, Corail naar Maubeuge.

Afbeelding

Afbeelding
Wat een vreselijk gezicht, zo'n open koppeling. :shock:

Afbeelding
Wat hogesnelheids geweld.

Ik ging dus met een normale TGV naar Lille, en had daar een 5 minuten overstap op de IC naar Antwerpen. Alwaar je weer een 5 minuten overstap hebt naar Amsterdam. De reistijd was zo maar iets meer dan 5 uren naar Amsterdam, en een stuk goedkoper dan de Thalys.

Als je dus deze route neemt, dan ga je door het oude industriële gebied van Tourcoin en Roubaix.
De glorie is er daar wel af, waar Lille hard bezig is met de stad nieuw leven in te blazen, wil dat in Roubaix niet echt lukken vooralsnog. 74% van de 100.000 inwoners woont in ZUS: zone urbaine sensibles. Zo erg als ik het in Clichy sous bois zag, is het hier niet, maar veel beter is het ook weer niet. Een ZUS is vergelijkbaar met een Nederlandse Krachtwijk.
Daarnaast is ruim 60% van de inwoners van deze stad moslim, hetgeen ook verklaard dat ik binnen een paar minuten al de eerste boerka's op straat zag.

Afbeelding
Hier heeft het nog wel enige grandeur.

Loop je het station door naar het perron, blijkt het allemaal veel minder te zijn dan je van de voorkant zou verwachten:
Afbeelding
Roubaix wordt nagenoeg alleen bediend door de treinen vanuit België. Tevens stopt er nog een enkele spitstrein en een paar TGV's per dag.

Afbeelding
Het station vanaf de loopbrug. Nadat ik daar 2 foto's maakte, kwamen er twee irritante (Marokkaanse) jongens op me af, die met hun witte Iphone heel irritant foto's van mij gingen maken, en allemaal dingen zaten te roepen, en heel dicht tegen me aan kwamen staan. Eentje zat een beetje te doen alsof ie zoentjes ging uitdelen ofzo, maar dan om mij een beetje op te jennen. Ze vonden me maar een homo. Nou en, al zou ik dat zijn, wat dan nog? Ik heb het rustig weten te houden, en ben maar verder gelopen. Intimiderend was het wel.

Andere kant van het station, een verlaten goederenstation:
Afbeelding

Trouwens erg respect voor het geduld wat een lokettiste hier wist op te brengen. Het was 15.45. Reiziger moest naar Parijs. Eerstvolgende trein naar Lille om daar op de TGV over te stappen, vertrok pas over een uur. Mw achter loket legt uit dat de mw beter met de metro naar Lille kan gaan, om daar op de TGV te stappen, dan haalt ze die van 16.30 uit Lille nog en is ze een uur eerder in Parijs. Mw vind het erg lastig, en wilt het nog eens wat duidelijker uitgelegd hebben. Lokettist doet dat, en wijst aan waar de metro vetrekt; 25 meter afstand vanaf het loket, niet te missen. Dan duikt probleem 2 op. Haar trein naar Parijs vertrekt niet vanaf Lille Flandres maar vanaf Lille Europe, wat 400 meter verderop ligt. Mw weet niet of ze dat wel weet te vinden, want dat is niet haar normale station. Dezelfde metro, 1 halte eerder uistappen zegt de vrouw achter het loket. Nouja, mw wil toch liever de trein vanaf Lille Flandres pakken. En zo ging dat nog een tijdje door.
Totdat de vrouw achter het loket zegt: Mw u kunt idd beter hier opstappen, we zijn nu al zo lang bezig, u kunt de trein in Lille niet meer halen, want als u nu op de metro zou stappen, komt u te laat op het station in Lille :lol: Het was intussen 16.05 en de trein uit Lille was om 16.30.

Nadat ik mijn kaartje voor de terugweg had gescoord ben ik door het centrum gaan wandelen, het centrum is ook een krachtwijk, ofwel een ZUS.
Afbeelding
Straatbeeld Roubaix Centre

Afbeelding
Hier krijg ik al helemaal spontaan kriebels van. De hele stad ziet er zo uit, tussen de vervallen huizen af en toe weer een paar wat betere woningen die nog wel in gebruik zijn.

Afbeelding
Het enige plein in de stad wat er wel goed uitzag, is het Grand Place.
Van waaruit dus ook de metro vertrekt. Die heb ik genomen richting Lille.

Afbeelding
Het metrostation was maar wat verlaten, zelfs in de namiddag.

Afbeelding
Ik was verbaasd dat de metro hier zonder bestuurder rondrijdt. Korte treintjes van 2 bakken, waar ongeveer 160 mensen per rit mee kunnen rijden. De frequentie is er zeer hoog, namelijk 60 metro's per uur! :shock: Nooit lang wachten dus, kan Amsterdam nog wat van leren. (Lille metropole is ongeveer net zo groot als Amsterdam)
Die treinstellen trekken ook mega snel op, wat een echte sensatie is, vind ik. Als je voorin staat, kan je ook mooi door het ruit de seinen op groen zien staan, ondanks dat er dus geen bestuurder aan te pas komt. Doordat de perrons dus allemaal met glazen deuren dicht zijn, heb ik daar geen foto van kunnen maken. Maar een dergelijk metrosysteem is een enorm pluspunt ten opzichte van Amsterdam als je mij vraagt. De ritten werden uitgevoerd door Transpole.

Afbeelding
Waarom zijn de bordjes op station Moeskroen tweetalig? Volgens mij is het station toch echt in een 100% Franstalige gemeente?

Afbeelding
P-trein in Kortijk. Van hieruit met een los 3tje AM96 naar Antwerpen gereden, wat erg veel staanplaatsen betekende helaas. Maar de Declassering was van kracht riep de treinbegeleider om. En hij was ook actief mensen aan het wijzen op dat ze de koffers niet op een stoel mochten zetten. :pos:

Zo dat was het weer, Roubaix is een toffe stad als je van industriële erfgoederen houdt, maar wees bedacht op opdringerige jongeren die zin in een opstootje hebben. Pas dus op met fotograferen als je er eens heen gaat.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Parijs- Roubaix

Bericht door Fles »

Caspar schreef:wees bedacht op opdringerige jongeren die zin in een opstootje hebben. Pas dus op met fotograferen als je er eens heen gaat.
Mwoa. Nee bedankt :)

Leuk verhaal even goed wel. Maar ik zou daar niet zo gauw uitstappen. Er zijn wel wat minder onveilige stations in de buurt daar. Wel pluspunten voor het thema natuurlijk :Y

Ik heb "voor ooit nog eens" het plan om Paris - Dakar met de trein te gaan doen :D
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Parijs- Roubaix

Bericht door Karl »

Leuk verslag.

Lille heeft enorm meegelift op de komst van de LGV Parijs - Calais/Brussel, terwijl die mogelijkheid aan Roubaix en Tourcoing voorbij is gegaan. Ook geen idee wat de kansen voor die regio zijn, het is net alsof je in noordoost Groningen een stad hebt met een paar honderdduizend inwoners, tsja, dat gaat gewoon niet werken...
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Parijs- Roubaix

Bericht door tsov »

Mooi verslag!

Moeskroen ligt inderdaad in Wallonië, in de provincie Henegouwen. Het had bij de vaststelling van de taalgrens in 1963 echter een significante Nederlandstalige minderheid, waardoor het een faciliteitengemeente is.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Parijs- Roubaix

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag van een gebied waar ik niet snel zou (willen) komen. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ben80

Re: Parijs- Roubaix

Bericht door ben80 »

tsov schreef:Mooi verslag!

Moeskroen ligt inderdaad in Wallonië, in de provincie Henegouwen. Het had bij de vaststelling van de taalgrens in 1963 echter een significante Nederlandstalige minderheid, waardoor het een faciliteitengemeente is.
Het is hetzelfde in Comines. Gemeente in Wallonie met faciliteiten voor Nederlanders, de boorden zijn ook tweetalig (Comines/Komen).

Mooi verslag verder. Ben zelf Frans, en ik houd ook van oude industriele steden. In Noord-Frankrijk zijn er zeker veel vergelijkbaare plekken. De streek rond Valenciennes/Lens is ook te doen met die oude "terrils". Ook rond Duinkerk, Steenvoorde, Douai...

Casper: ik zou de oude dorpen gebouwd voor mijnwerkers aanraden, die heet "corons":
(link in het Frans): http://fr.wikipedia.org/wiki/Coron_%28urbanisme%29
Als je loop in deze straten, heb je snel de kriebels. In sommige plekken zou ik daar niet in mijn eentje gaan i.v.m. krakers. (2 is genoeg).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Parijs- Roubaix

Bericht door Caspar »

Als je loop in deze straten, heb je snel de kriebels. In sommige plekken zou ik daar niet in mijn eentje gaan i.v.m. krakers. (2 is genoeg).

Voel me niet zo snel ergens niet prettig, alleen voel ik me soms niet helemaal prettig als ik ga fotograferen, omdat je dan zo de aandacht trekt. Toen ik door Clichy sous bois en Montfermeil wandelde, en daar foto's maakte van de flats en de omgeving, ging ik wel subtiel te werk, maar voelde ik me niet heel erg onveilig. Wel een beetje opgejaagd. (verslagje staat ook op dit forum) In Roubaix had ik me van te voren niet echt voorbereid, en was ik er eens goed voor gaan staan om foto's te maken vanaf een viaduct. Wist van te voren niet dat daar zo veel armoede was, en dacht dus dat er al aardig wat aan stedelijke vernieuwing is gedaan, zoals in Lille. Ik had me dus een beetje verkeken daarop.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Parijs- Roubaix

Bericht door Ronald »

Interessant verslag, leuk om wat te zien/lezen van de wat minder mooie plaatsen (die niet in de "reclamefoldertjes" staan) :pos: . Fotograferen trekt inderdaad vaak aandacht, vooral op de wat minder gebruikelijke plaatsen. Als je midden op de Dam een foto van een tram maakt, zal dat niet opvallen. Maar als je in een gewone woonwijk een bus op de foto zet voel je je inderdaad ook wel eens aangekeken.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Parijs- Roubaix

Bericht door Dexter »

:pos: Leuk verslag van een gebied waar ik ook een paar keer ben geweest. In de stad Lille zelf is sinds de komst van de LGV Nord een boel aan stadsvernieuwing gedaan, maar de buitenwijken en voorsteden zijn daarbij helaas vergeten.
Ronald schreef:Maar als je in een gewone woonwijk een bus op de foto zet voel je je inderdaad ook wel eens aangekeken.
Dat is inderdaad zo, maar ik snap echt niet waar dat vandaan komt. Je doet er niemand kwaad mee en je valt er niemand mee lastig. Terwijl mensen die echt hinderlijk en intimiderend gedrag vertonen, zoals die twee jongens die Caspar lastigvielen, niet worden aangesproken. Waar gaat het naar toe...
Vallend blad maakt rails glad.
ben80

Re: Parijs- Roubaix

Bericht door ben80 »

Caspar schreef:
Als je loop in deze straten, heb je snel de kriebels. In sommige plekken zou ik daar niet in mijn eentje gaan i.v.m. krakers. (2 is genoeg).

Voel me niet zo snel ergens niet prettig, alleen voel ik me soms niet helemaal prettig als ik ga fotograferen, omdat je dan zo de aandacht trekt. Toen ik door Clichy sous bois en Montfermeil wandelde, en daar foto's maakte van de flats en de omgeving, ging ik wel subtiel te werk, maar voelde ik me niet heel erg onveilig. Wel een beetje opgejaagd. (verslagje staat ook op dit forum) In Roubaix had ik me van te voren niet echt voorbereid, en was ik er eens goed voor gaan staan om foto's te maken vanaf een viaduct. Wist van te voren niet dat daar zo veel armoede was, en dacht dus dat er al aardig wat aan stedelijke vernieuwing is gedaan, zoals in Lille. Ik had me dus een beetje verkeken daarop.
Ja, ik snap het. In het "Corons" de probleem is meer dat deze plekken zijn meestal niet meer bewoond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten