Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Haaglanden start voorbereiding Europese aanbesteding:
De voorbereidingen duren ongeveer drie maanden. In deze tijd wordt het bestek opgesteld: een document waarin staat aan welke voorwaarden en eisen de aanbieding van een vervoerder moet voldoen.
Terzijde over gelede bussen: Rotterdam heeft ook een keer een serie geledes gehad [Duvedecs]. Die hebben hun tijd uitgediend, maar er zijn nooit opgevolgd. Ook dat was een relatief klein deel van het wagenpark.
De Haagse geledes uit 2002 waren de zo'n beetje de laatste bussen die Den Oudsten is begonnen te bouwen. Na het faillissement heeft HTM ze zelf afgebouwd.
Die geledes waren dan ook wel uit 2001... in dat jaar is Den Oudsten immers failliet gegaan. HTM had daarmee wel een aantal bijzondere bussen: de HTM 207 is bijvoorbeeld de laatste Alliance B96 die gebouwd is en de 923 de laatste B93. Apart geval was de 921 die in mei 2002 z'n eerste ritten in reizigersdienst heeft gereden bij SVD in Dordrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
De eerste stomme beslising is een feit. Ze moeten eens een keer naar Wilders luisteren die ertegen is.
De HTM/RET horen in die desbetreffende stad. En met hun ervaring weten ze alles op te lossen. Aast krijgt je in Den Haag Dordtse taferelen. (van SVD-naar Arriva gebeuren)
Zou het niet eens tijd worden voor een grote handtekeningenactie ?
Wat bedoel je met "HTM/RET horen in die desbetreffende stad"? Wàt is dan HTM of RET? Bij Harley Davidson kan ik mij een voorstelling maken, dat zijn mannen op een motor met baarden die Route 66 afrijden, dat is mijn inziens echt een 'brand'...
Maar wat is dan HTM of RET? Zijn dat wit/rode bussen met onvriendelijk personeel? Of een merkje van drie letters in een rood/groene lijn op de zijkant van de tram? Of is het het kantoor op het Vasteland waar semi-ambtenaren in plaats van private medewerkers de dienstregeling in elkaar schroeven?
Een aantal jaren geleden alweer hoorde ik een interview met een directeur van de HTM op Radio West. Die kreeg een dozijn kritische aanmerkingen van de luisteraars voorgelegd. Stuk voor stuk had-ie bij elke ongelukkige halte, slechte aansluiting, opgeheven dienst enzovoort een uitstekende uitleg waarom de huidige oplossing ondanks de nadelen toch de beste was of over hoe dit in de toekomst verbeterd ging worden.
Volgens mij is de HTM een zeer goed geleid bedrijf dat erg goed z'n werk doet. (Hoewel ik zeker niet zal zeggen dat er helemaal nooit een fout gemaakt wordt.) Het zou zonde zijn als dit bedrijf het aanbestedingscircus niet overleeft.
Vergelijk ook bijvoorbeeld eens het randstadrailprojekt met de noord/zuidlijn in Amsterdam. RR had weliswaar een hoop kinderziektes en wat vertraging, maar dit stelde niks voor vergeleken met de halve decennia aan uitloop die in Amsterdam gewoon zijn en het projekt werd zowaar binnen budget afgerond.
Maar ik weet nou niet of de NZL problemen zijn af te schuiven op het GVB. Toch veel meer op de gemeente Amsterdam en vooral de langs elkaar heen werkende gemeentelijke diensten.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Maar wat verandert er nou helemaal concreet bij een aanbesteding, behalve het management en de dienstregeling? Het perosneel wordt overgenomen, bij zowel HTM als RET lijkt het me dat het materieel voor een groot gedeelte wordt overgenomen (immers, beide bedrijven hebben nog recent een hoop nieuwe bussen en trams aangeschaft). Dat soort beeldbepalende zaken blijven dus gewoon hetzelfde bij een nieuwe concessie. Allicht zal de dienstregeling veranderen en efficiënter worden gemaakt, en zal er redelijk wat worden gesaneerd in het management/kantoorpersoneel, maar is dat zo erg?
Geert schreef:Maar wat verandert er nou helemaal concreet bij een aanbesteding, behalve het management en de dienstregeling? Het perosneel wordt overgenomen, bij zowel HTM als RET lijkt het me dat het materieel voor een groot gedeelte wordt overgenomen (immers, beide bedrijven hebben nog recent een hoop nieuwe bussen en trams aangeschaft). Dat soort beeldbepalende zaken blijven dus gewoon hetzelfde bij een nieuwe concessie. Allicht zal de dienstregeling veranderen en efficiënter worden gemaakt, en zal er redelijk wat worden gesaneerd in het management/kantoorpersoneel, maar is dat zo erg?
Je kan heel goed alleen het management aanbesteden. Zeker bij de bedrijven met veel kapitaalgoederen die sterk locatie gebonden zijn [railinfra en -voertuigen] kan dat werken. In feite zit de NS hoofdnet concessie al sterk in die richting.
Maar ik denk dat het een feitelijke machtsverschuiving van het politico-ambtelijk apparaat naar de bedrijven betekent en ik weet niet of het apparaat daar op zit te wachten.
Overigens: kostenbesparingen zullen altijd ook door de werkvloer gevoeld worden. Wat cijfers die ik [ik geeft het toe] ook maar op de gok doe: stel dat zo'n 70% van de kosten personeelskosten zijn. Een bedrijf is denk ik niet slecht als ze dan doe met 10% overhead [staf] uitkomen; maar je hebt ook lijnmanagement nodig, zeg dat je daar ook 10 % van je budget aan uitgeeft. Dan blijft de helft van je kosten in rijdend personeel, andere medewerkers met klantencontact, monteurs
Karl schreef:
Maar wat is dan HTM of RET? Zijn dat wit/rode bussen met onvriendelijk personeel? Of een merkje van drie letters in een rood/groene lijn op de zijkant van de tram? Of is het het kantoor op het Vasteland waar semi-ambtenaren in plaats van private medewerkers de dienstregeling in elkaar schroeven?
Onvriendelijk personeel ? :S Dat is heel erg nieuw voor mij. Chauffeurs zeggen altijd gedag tegen de mensen (alleen de mensen niet terug)
Maar de HTM is die superorganisatie met Alliance B93/B96 City VDL Berkhof Diplomat en Lion's City CNG ;)
Het was een voorbeeld, mijn punt was dat ik mij afvraag wat de HTM is dan als men het over 'een gevoel' heeft. Ook al zou het contract van HTM verlengd worden tot in het einde der dagen, Stadsgewest Haaglanden is ook niet gek (hoop ik dan maar) en dan zal de oude rommel ook wel verdwijnen en aan nieuwe eisen moeten voldoen. Net als een eventuele nieuwe vervoerder. Een nieuwe vervoerder die overigens gewoon voor geschreven kan krijgen dat een bus wit met rood moet zijn.
Dat het personeel van HTM vriendelijker is dan RET-personeel ben ik overigens wel met je eens.
Maar een "goed gevoel" laat geen bussen rijden, hoor. En als ik naar mijn bank kijk: waarom zou ik genoegen moeten nemen met steeds mindere service en steeds hogere tarieven alleen maar voor het "warme gevoel" dat ik krijg van een oranje pinpas. Dag ING Welkom Rabo. En zo werkt het met het Openbaar Vervoer natuurlijk ook. Waarom zou je niet bij de buurman gaan shoppen als die het product goedkoper en beter kan aanbieden, alleen maar omdat je zo n "warm gevoel" hebt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Echt een warm gevoel heb ik nou niet bij het GVB. Wat boeit het mij nou welke kleur de trams/bussen hebben. Of wat voor kleurtje overhemd/stropdas de sjoof heeft. Als het maar lekkere zetels zijn en de bus vaak en optijd rijdt. Graag goed onderhouden materieel en net personeel. Moeilijker hoeft het voor mij niet te zijn.
Nou hoi, volgens mij voldoet het GVB aardig aan je eisen. Het is wel de laatste vervoerder die weinig voortgang heeft gemaakt in het vernieuwen van de busvloot, maar ze hadden als voordeel dat ze lagevloersbussen hebben van een fabrikant die nog steeds bestaat. Op dat punt hebben de RET en de HTM wel een nadeel met de Alliance B96 bussen, want Den Oudsten is alweer 9 jaar geleden failliet verklaard. In Rotterdam heb ik nog nooit in een stadsbus gezeten maar over de bussen waar ik bij de HTM in gezeten heb heb ik weinig te klagen, al hadden de Alliances soms last van lekkende dakluiken.
Edit: Over het argument dat de klanttevredenheid stijgt in aanbestede gebieden: Het busvervoer van de HTM is op dit moment de best beoordeelde stadsbusdienst in Nederland. Zie ook http://www.kpvv.nl/files_content/kennis ... %20def.pdf (cijfer 7,6). Amersfoort, Enschede, Hengelo, Almelo en Eindhoven komen tot een 7,5.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.