Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Daniel »

Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening
Geplaatst op: vrijdag 8 oktober 2010 11:01
Laatst bijgewerkt: vrijdag 8 oktober 2010 11:02


UTRECHT - De Vakbond voor Rijdend Personeel eist betere toiletvoorzieningen voor NS-personeel dat werkt in de nieuwe Sprintertreinen. In deze treinen zitten geen toiletten.
''Vaak wordt er dan naar alternatieven gezocht zoals een lege fles, aan de blinde kant van de trein of uit het zicht op een perron'', stelt de bond op haar website.
Ook reizigers kampen ermee. Enkele 'schrijnende voorbeelden' zijn ''oudere reizigers en kinderen die het in hun broek doen. Reizigers die plassen in de trein of op het perron, reizigers die bij gebrek aan een toilet overgeven in de afvalbakken.''
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Fles »

Zou wel de wereld op zn kop zijn als er naar die paar conducteurs nu ineens WEL geluisterd wordt, terwijl honderd keer zoveel reizigers gewoon categorisch genegeerd worden.

Overigens is het plaatsen van toiletten op wat keerpunten natuurlijk geen oplossing voor reizigers die in afvalbakken kotsen.

Gewoon toiletten in treinen regelen, en rap wat. Sukkel van een Eurlings :evil:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door reisthijs »

''De Sprinters zijn bedoeld voor korte routes. Maar op sommige plekken, waar een trein binnen tien minuten moet keren en vertrekken en er geen toiletten zijn, plaatsen we die'', aldus een woordvoerder.
Korte routes? Rotterdam-Uitgeest duurt bijna 2 uur! Dat kan je met geen mogelijkheid 'kort' noemen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Caspar »

In Uitgeest is inderdaad ook geen toilet, dus als je weer terug moet daar als personeel dan baal je wel denk ik. Maar al zou je daar dus langer dan 10 minuten staan, dan vindt NS het niet nodig om een toilet te plaatsen op het station? Waar zou je, in mijn voorbeeld van Uitgeest, dan moeten toiletteren als personeel? Bij de chinees aan de overkant van de provinciale weg ofzo?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Suus »

Zijn er helemaal geen personeelsvoorzieningen op station Uitgeest? Dat vind ik wel slecht eigenlijk. Misschien een punt voor een volgende CAO overleg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Fles »

Fles schreef:terwijl honderd keer zoveel reizigers gewoon categorisch genegeerd worden.

Hallo allemaal.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:In Uitgeest is inderdaad ook geen toilet, dus als je weer terug moet daar als personeel dan baal je wel denk ik. Maar al zou je daar dus langer dan 10 minuten staan, dan vindt NS het niet nodig om een toilet te plaatsen op het station? Waar zou je, in mijn voorbeeld van Uitgeest, dan moeten toiletteren als personeel? Bij de chinees aan de overkant van de provinciale weg ofzo?
In Utg is wel een (minimale) ruimte met wc, maar 4000 aank/vertr Utg 1b dan is die 12 min geen optie om naar dat hok achter de kiosk op 3-4 te lopen en weer terug. Er zijn dus gewoon ritten van meer dan 3 uur zonder normale mogelijkheid tot sanitaire verzorging.
-slag Gvc - Rsd = 3.03 uur (keertijd 7 min) (aank/vertr. sp 4b)
-4000 Rtd- Rsd > 14700 Asd - Utg (keertijd 12 min)> 7400 Utg - Ut = 3.18 uur
-3 slagen Hld in spits met korte keer op Hld

dit zijn er even een paar die ik zo uit me hoofd weet
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
Fles schreef:terwijl honderd keer zoveel reizigers gewoon categorisch genegeerd worden.

Hallo allemaal.
En jij denk dat het rijdend personeel dat alleen voor zichzelf doet? wij voelen ons stiekem heel prettig hoor als we zien dat b.v. kleine kinderen het in hun broek doen omdat ze het niet op kunnen houden, ouderen halverwege hun reis moeten onderbreken om op een station naar het toilet te gaan, en zo zijn er nog meer praktijkvoorbeelden te noemen.

Volgens mij is het in deze een geval van "samen staan we sterker" en wie het dan hopelijk voor elkaar gaat krijgen, of zulke dingen in ieder geval voor de toekomst zal proberen te voorkomen lijkt mij toch niet echt relevant.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Fles »

Ennes schreef:En jij denk dat het rijdend personeel dat alleen voor zichzelf doet? wij voelen ons stiekem heel prettig hoor als we zien dat b.v. kleine kinderen het in hun broek doen omdat ze het niet op kunnen houden, ouderen halverwege hun reis moeten onderbreken om op een station naar het toilet te gaan, en zo zijn er nog meer praktijkvoorbeelden te noemen.
Nee, dat denk ik niet. Maar toen ik hier een aantal maanden geleden kwam klagen over het ontbreken van toiletten in de SLT's kreeg ik te horen dat het toch maar voor korte stukjes was en dat ik eigenlijk maar niet zo moest zeuren. Dan vind ik het vreemd dat er nu naar een veel kleinere groep klagenden wel geluisterd wordt. Al juich ik het op zich natuurlijk toe DAT er geluisterd wordt. (ALS er geluisterd wordt dus)
Volgens mij is het in deze een geval van "samen staan we sterker" en wie het dan hopelijk voor elkaar gaat krijgen, of zulke dingen in ieder geval voor de toekomst zal proberen te voorkomen lijkt mij toch niet echt relevant.

Daar ben ik het wel mee eens. Al hebben reizigers natuurlijk niets aan het inrichten van personeelstoiletten.

Het is niet dat ik tegen voorzieningen voor personeel ben natuurlijk. Integendeel. Maar ik zie hier wel een mooie gelegenheid om ook de wensen vanuit de reizigers nogeens onder de aandacht te brengen :Y
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Karl »

Mijn inziens is het plaatsen van toiletten op stations een prima maatregel voor erbij, maar naar het totaalplaatje gekeken is het paard achter de wagen gespannen. Overigens ben ik het wel met Fles eens en het toont maar weer dat de reiziger is een bijproduct is van het voldoen aan de concessievoorwaarden (trein van A naar B, liefst op tijd) en de vakbonden gerust te stellen. :N
Daarnaast zou het handig zijn om een toilet in de trein te hebben, want veel reizigers reizen niet alleen met de trein, maar ook nog met metro/tram/bus en je zal net zien dat je de bus mist, omdat je nu op het station naar het toilet moet in plaats van in de trein.
Het is een spectrum.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door willy84 »

Fles schreef:
Fles schreef:terwijl honderd keer zoveel reizigers gewoon categorisch genegeerd worden.

Hallo allemaal.
Hallo ik heb het gelezen en ben het volledig met je eens. De NS heeft schijt aan zijn klanten. Hoe kan het dat Arriva in het noorden wel puike treintjes met een fatsoenlijk toilet kan laten rijden??? Aanbesteden die boel dan maar..!!
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Suus »

Op zich is de gedachtegang van de NS logisch. Er wordt altijd maar gezeurd dat mensen moeten staan tijdens hun treinreis. Met schrapt het toilet, zodat er weer plek is voor meer zitplaatsen en dat toilet is toch niet verplicht. Kortom, de overheid had het toilet in een eerder stadium verplicht moeten stellen als ze dat hadden gewild :idea:

Arriva heeft in het noorden gewoon de verplichting gekregen een toilet in te bouwen en dat gedaan. De treinen die Arriva over twee jaar laat rijden in de Achterhoek hebben geen toilet, daar heeft de provincie Gelderland niet om gevraagd dus die komen er niet.

Dit was ook gebeurd als de boel was aanbesteed en er geen toilet was geëist :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door find_your_spot »

Ben ik dan de enige die blij is dat de toiletten niet meer in de nieuwe treinen te vinden is?

Als ik iets goor vind en gigantisch vind stinken is het het toilet wel in een trein. Daarintegen vind ik dat de NS/Prorail ervoor moet zorgen dat er op elk treinstation een goed en schoon toilet te vinden is. Dit mag wat mij betreft max. 20 eurocent kosten.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Geert »

willy84 schreef:Hallo ik heb het gelezen en ben het volledig met je eens. De NS heeft schijt aan zijn klanten. Hoe kan het dat Arriva in het noorden wel puike treintjes met een fatsoenlijk toilet kan laten rijden??? Aanbesteden die boel dan maar..!!
Wel apart dat diezelfde Arriva wat zuidelijker dan weer geen toilet in zijn treinen stopt. Overigens ben ik ook van mening dat een toilet aan boord het beste is voor reizigers, op stations loop je inderdaad het risico je aansluiting te missen en in de trein zit je sowieso al...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Ben ik dan de enige die blij is dat de toiletten niet meer in de nieuwe treinen te vinden is?

Als ik iets goor vind en gigantisch vind stinken is het het toilet wel in een trein. Daarintegen vind ik dat de NS/Prorail ervoor moet zorgen dat er op elk treinstation een goed en schoon toilet te vinden is. Dit mag wat mij betreft max. 20 eurocent kosten.
En de stationstoiletten zijn altijd lekker fris?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door iljitsch »

De meeste stations waar stoptreinen stoppen zijn veredelde tramhaltes, daar zal echt geen toilet neergezet worden. Zelfs op de middelgrote stations lijkt me dit lastig gezien het feit dat je dan bijna zeker meer personeel nodig hebt.

Aan de ene kant is het wel prettig om een toilet in de trein te hebben, aan de andere kant zijn ze nooit al te schoon en bestuurders van bussen, trams en metro's moeten het ook zonder toilet aan boord doen, blijkbaar is het daar ook mogelijk. Als de NS diensten van vele uren zonder voldoende tijd voor een sanitaire stop inroostert is dat typisch iets waar de vakbonden hun geld eindelijk eens een keer kunnen verdienen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: En de stationstoiletten zijn altijd lekker fris?
Ik mag mijzelf toch wel een stationskenner noemen wat betreft toiletten. Want ik heb mijn behoefte gedaan op de volgende stations:

Delft, Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Amsterdam Zuid, Harderwijk, Maastricht, Haarlem, Assen, Lelystad Centrum, Amersfoort, Bergen op Zoom, Den Haag HS (aanrader), Amsterdam Amstel, Tilburg, Zwolle, Amersfoort, Eindhoven, Roosendaal, Wolvega, Hoorn, Alkmaar, Gouda, Arnhem, Dordrecht, Heerlen, Leiden Centraal, Nijmegen, Schiphol.

Tot nu toe zijn mijn ervaringen op bovenstaande stations positief. Als ik de reinheid een cijfer mag geven op de stations waar je 0,50 cent moet betalen voor het invalide toilet geef ik deze een 6,5.
Waar ik de toiletten op de grotere stations een 7 geven als eindcijfer.
For Your Railroad Adventures
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door |Pim| »

find_your_spot schreef:
Geert schreef: En de stationstoiletten zijn altijd lekker fris?
Ik mag mijzelf toch wel een stationskenner noemen wat betreft toiletten. Want ik heb mijn behoefte gedaan op de volgende stations:

Delft, Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Amsterdam Zuid, Harderwijk, Maastricht, Haarlem, Assen, Lelystad Centrum, Amersfoort, Bergen op Zoom, Den Haag HS (aanrader), Amsterdam Amstel, Tilburg, Zwolle, Amersfoort, Eindhoven, Roosendaal, Wolvega, Hoorn, Alkmaar, Gouda, Arnhem, Dordrecht, Heerlen, Leiden Centraal, Nijmegen, Schiphol.

Tot nu toe zijn mijn ervaringen op bovenstaande stations positief. Als ik de reinheid een cijfer mag geven op de stations waar je 0,50 cent moet betalen voor het invalide toilet geef ik deze een 6,5.
Waar ik de toiletten op de grotere stations een 7 geven als eindcijfer.
De stations toiletten van Eindhoven en zeker van Nijmegen zijn aanteraden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Vinny »

Fles schreef:Zou wel de wereld op zn kop zijn als er naar die paar conducteurs nu ineens WEL geluisterd wordt, terwijl honderd keer zoveel reizigers gewoon categorisch genegeerd worden.

Overigens is het plaatsen van toiletten op wat keerpunten natuurlijk geen oplossing voor reizigers die in afvalbakken kotsen.

Gewoon toiletten in treinen regelen, en rap wat. Sukkel van een Eurlings :evil:
Ben jij ook bereid om drie euro meer per treinkaartje te betalen? Zo nee: prima even goede vrienden, maar ga niet zeuren om toiletten dan... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:
Fles schreef:Zou wel de wereld op zn kop zijn als er naar die paar conducteurs nu ineens WEL geluisterd wordt, terwijl honderd keer zoveel reizigers gewoon categorisch genegeerd worden.

Overigens is het plaatsen van toiletten op wat keerpunten natuurlijk geen oplossing voor reizigers die in afvalbakken kotsen.

Gewoon toiletten in treinen regelen, en rap wat. Sukkel van een Eurlings :evil:
Ben jij ook bereid om drie euro meer per treinkaartje te betalen? Zo nee: prima even goede vrienden, maar ga niet zeuren om toiletten dan... :evil:
voortaan dan ook maar zodra jij op je werkplek ben de deur op slot draaien, en na een 3 tot 3.5 uur de deur even los zetten zodat je even binnen 10 min naar het toilet aan de andere kant van het gebouw mag, maar dan wel zorgen dat je op tijd weer terug bent hé!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door reisthijs »

willy84 schreef:Hoe kan het dat Arriva in het noorden wel puike treintjes met een fatsoenlijk toilet kan laten rijden???
Aanbesteden die boel dan maar..!!
In het Noorden zijn dus toiletten een eis van de concessie. Dat heeft niks met aanbesteden te maken verder, meer een kwestie van goede afspraken maken.

Dus ik hoop maar dat hier in de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet rekening mee gehouden wordt, dan kan er een einde gemaakt worden aan deze discussie. (Er is nu voor NS geen verplichting om een toilet in de trein te hebben, waarschijnlijk omdat dit als een vanzelfsprekendheid werd gezien.)
Geert schreef:Wel apart dat diezelfde Arriva wat zuidelijker dan weer geen toilet in zijn treinen stopt.
De provincie Zuid-Holland had niet om toiletten gevraagd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Fles »

find_your_spot schreef:Ben ik dan de enige die blij is dat de toiletten niet meer in de nieuwe treinen te vinden is?
Ja. Tot je zelf eens 2 uur in een trein zit zonder toilet, dan verdwijnt de laatste blije persoon :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:
Geert schreef:Wel apart dat diezelfde Arriva wat zuidelijker dan weer geen toilet in zijn treinen stopt.
De provincie Zuid-Holland had niet om toiletten gevraagd.
Toiletten kwamen anders hier wel in het PvE voor... waren alleen niet verplicht omdat alle stations ervan voorzien zouden worden. Dat we nu drie jaar verder zijn en er nogsteeds geen toiletten op de stations (m.u.v. Gorinchem, maar daar waren ze al voor de komst van Arriva) zijn, tja.
iljitsch schreef:Aan de ene kant is het wel prettig om een toilet in de trein te hebben, aan de andere kant zijn ze nooit al te schoon en bestuurders van bussen, trams en metro's moeten het ook zonder toilet aan boord doen, blijkbaar is het daar ook mogelijk.
Er is één zeer essentieel verschil: bestuurders van bussen, trams en metro's hebben de beschikking over een eindpuntvoorziening waar doorgaans ook een toilet aanwezig is. Daarnaast zullen die over het algemeen ook korter onderweg zijn inclusief korte keringen dan machinisten en conducteurs dat op sommige diensten zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Suus »

Volgens mij is dat een fout van de provincie, die direct na het aanbesteden van de concessie de aandacht weer op andere zaken ging richten ... Valt Arriva niet echt te verwijten denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Vinny »

Een paar dixieland toiletten op de perrons neer zetten geen optie dan?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten