'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Daniel »

'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'
Geplaatst op: vrijdag 8 oktober 2010 20:50
Laatst bijgewerkt: vrijdag 8 oktober 2010 20:51


Tussen Rotterdam en Den Haag zullen binnen een paar jaar veertien treinen per uur rijden, waarvan acht intercity's. De Tweede Kamer heeft ingestemd met de uitbreiding van de drukke lijn.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door iljitsch »

Het stuk Schiedam - Delft heeft tot je in Delft zit maar een paar plekken waar gebouwen of wegen zo dicht bij het spoor komen dat verdubbelen lastig is, en dan steeds eigenlijk maar aan één kant tegelijk. In Delft kan je wellicht met twee sporen al vroeg ondergronds gaan en nog twee pas later zodat je niet hoeft uit te breiden in de breedte. Tussen Delft en Rijswijk is het tweesporige stuk heel kort en ook niet overdreven ingeklemd. Moet dus allemaal zonder al te grote problemen te doen zijn.

Het verhaal vermeldt overigens niet of het om CS of HS gaat. Als er veel treinen naar CS rijden wordt het feit dat die treinen nu gelijkvloers na HS van spoor 5 sporen 4 - 1 moet kruisen waarschijnlijk een bottleneck. Je zou mooi het spoor dat vroeger voor de post gebruikt werd over alles heen richting CS kunnen laten lopen maar ja dan wordt het lastig stoppen op HS... Of tussen Moerwijk en HS een ongelijkvloerse verbinding van de rechterkant naar de linkerkant (richting HS gekeken). Dan kan er op HS op spoor 1 gestopt worden en daarna zonder iets in de weg te zitten door naar CS.

En hoeveel van die intercity's gaan ook in Schiedam en Delft stoppen?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Geert »

Ga maar uit van 8 IC's per uur tussen Den Haag HS en Rotterdam, als al die IC's dan ook nog moeten kruisen met het spoor uit Leiden om naar CS te gaan wordt het wel erg druk op die kruising :)
Overigens zijn de NS-plannen (maar ik weet niet of die recentelijk nog veranderd zijn) om alle IC's in Delft te laten stoppen en bijna alle IC's in Schiedam. Maar ik weet niet of dat nog actueel is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door iljitsch »

Nou dan heb je die vier sporen ook niet nodig want dan valt er niks in te halen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

14 treinen per uur is een behoorlijke uitdaging. Uitgaande van een treinopvolging van 3 minuten kost dat je sowieso al 3*14=42 minuten per uur. 6 treinen zijn Sprinters en stoppen extra in Delft Zuid, kost dus nog 6*2=12 minuten extra. Dan zit je al op 54 minuten per uur die je voor je normale treindienst nodig hebt, dan heb je dus nog maar 6 minuten per uur over als buffer.

Het lijkt me een onhaalbaar plan, je krijgt dit nooit op een normale manier weggewerkt op met name Den Haag HS en Rotterdam Centraal (met zijn verbouwing). Maar goed, als de politiek iets roept moeten we altijd maar zien of het uitvoerbaar is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Suus »

Vergeet dat Kethel niet, wat ze ook gebouwd willen zien :idea: Nog eens 12 minuten erbij, en we zitten op 66 minuten. Hé, mijn uur is te kort :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Vergeet dat Kethel niet, wat ze ook gebouwd willen zien :idea: Nog eens 12 minuten erbij, en we zitten op 66 minuten. Hé, mijn uur is te kort :X
die 6 minuten krijgen ze dan wel van mij, er werd ook weer braaf omgeroepen dat ik ongeveer + 5 had, terwijl ik vanaf vertrek keurig op tijd reed. compenseert weer zullen we maar zeggen. :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door iljitsch »

In Rotterdam en Den Haag kan je twee perrons per richting gebruiken dus dan heb je het over nog maar 7 treinen per perron per uur = 8 minuten per trein. Lijkt me niet overdreven lastig. Ik weet niet of in Schiedam in de nieuwe situatie twee inhaalsporen in te passen zijn, zo niet of in het geval dat alles hier stopt (wat ik toch zeker niet hoop) dan is dit een flessehals en daarnaast natuurlijk wordt Delft Zuid erg lastig maar dat is dan ook het enige tweesporige station op dit trajekt dus je kan de dienstregeling hierop optimaliseren. Ik mag wel hopen dat op het nieuwe ketelstation inhaalsporen aangelegd worden anders kunnen de intercity's achteraan aansluiten bij die zes stoptreinen per uur.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Vinny »

In een andere draad werd iets geroepen over viersporigheid tussen Schiedam en Rotterdam, die sporen komen namelijk vrij van de Hoekse Lijn. Bij Kethel is dan nog een spoorverdubbeling nodig en dan zie ik echt geen infrastructurele beperkingen meer. Eventueel zou je nog wat met de spoortunnel bij Delft kunnen doen....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:14 treinen per uur is een behoorlijke uitdaging.
Het zal vooral een uitdaging worden, dat met een beetje mooie tussentijden te laten rijden, want als er 6 sprinters moeten gaan rijden neem ik aan dat men graag een 10-minutendienst wil invoeren. Dat wordt inderdaad een hele puzzel.

Maar eigenlijk gaat niet eens om veel meer treinen dan nu: er passen nu 5 Intercity's, 2 sneltreinen, 4 stoptreinen en een omgeleide Thalys overheen, dat zijn al 12 treinen per uur. Er komen dus eigenlijk alleen twee stoptreinen bij om die 14 te krijgen.
iljitsch schreef:Ik weet niet of in Schiedam in de nieuwe situatie twee inhaalsporen in te passen zijn, zo niet of in het geval dat alles hier stopt (wat ik toch zeker niet hoop) dan is dit een flessehals
Er zal meer gaan stoppen dan nu, maar waarschijnlijk niet alles, Schiedam zou 4 IC's per uur krijgen. Als je in Schiedam alle 4 sporen kan gebruiken zijn er toch niet persé ook nog inhaalsporen nodig. Overigens is er nu ruimte voor één inhaalspoor, in de lege ruimte tussen de sporen 3 en 5.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Ennes »

Naar mijn idee zou het het mooier zijn om dan ipv extra treinen naar Rtd te laten rijden, om vanuit Gvc treinen via de Wspl richting Gd-Ut te laten rijden, zodat je vanaf Dt en Sdm een rechtstreekse verbinding met Gd-Ut zou krijgen. Dan zou je veel reizigers vanuit Dt en Sdm (metro) kunnen bedienen.
(Al zit je met het probleem dat Rtd - Gd nu ook al erg druk is)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Daniel »

Tja, Rtd - Gd is voor 't mooie dan ook net te lang zonder inhaalmogelijkheid als je er meer treinen wilt laten rijden. Immers vertrekken de sprinters nu al kort achter IC A om dan vervolgens kort voor IC B aan het andere uiteinde aan te komen.
Andere uitdagingen: je zou dan ook nog de tegemoetkomende stroom moeten kruisen bij Dhsa en je hebt een stuk enkelspoor tussen Dhsa en Wspl :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Suus »

Dhsa? Waar staat die afko dan weer voor?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Daniel »

Sorry, dacht dat die net als het andere uiteinde van die boog ook in de lijst voor de mouse-overs stond... da's Delfshavense Schiebrug-aansluiting :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Op Rotterdam - Gouda kun je een tienminutendienst rijden. Immers, je rijtijdverschil tussen IC (18 minuten) en Sprinter (23 minuten) is maar 5 minuten, en met een relatief snelle opvolging van 2 minuten kun je het dan dus aan. In combinatie met het tweesporige Gouda Goverwelle - Woerden betekent het alleen wel dat je een extra perron op Gouda nodig hebt.

Of 14 treinen per uur op Den Haag HS op twee sporen past is trouwens erg afhankelijk van je gekozen dienstregelingsmodel. In een slechte situatie komen er twee IC's achter elkaar aan, tegelijk met een stoptrein. Dat zit eigenlijk in de dienstregeling ingebakken. Reken maar mee: een stoptrein zal op Delft 3 minuten voor een IC zitten (blokafstand). De stoptrein stopt 2x extra (=2x 2 minuten) dus komt de stoptrein op Den Haag HS 1 minuut na de IC aan. De kans dat je 2 ICs achter elkaar aan rijdt is groot omdat je anders je 8 IC's niet kwijt kan, en dan ga je dus.

Stelling: de krapte in de dienstregeling wordt niet bepaald door de baanvakken, maar door de knooppuntstations.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Suus »

Interessant. Ik zit al langer te denken aan een aanpassing van station Gouda (al is dat eigenlijk off-topic in dit onderwerp), namelijk een perron aanleggen bij spoor 2 in Gouda (daarbij moet spoor 1 gedeeltelijk opgeheven worden). Dan kan met de huidige dienstregeling de stoptrein uit Den Haag naar Utrecht binnengenomen worden op spoor 3, en daar blijven staan tot de intercities op spoor 2 en 5 vertrokken zijn, in plaats van een lange stop op Gouda Goverwelle.

Echter lijkt mij dit plan onhaalbaar, omdat er in Gouda (zover ik weet nog steeds) twee keer per dag wordt gerangeerd met een goederentrein tussen Rotterdam en Alphen aan den Rijn. Die moet kop maken in Gouda, en dat gebeurt op spoor 1 en 2 zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Dat kopmaken kan ook op spoor 7, en gebeurt in de late avonduren. Probleem van Gouda is dat je zoiets ook de andere kant op wil doen, dus met een extra perron langs spoor 7. Dat past alleen helemaal niet...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Daniel »

Kan je dan niet iets voor elkaar krijgen met gebruik van spoor 8, 10 en 11? Enige vervelende wat je dan kunt hebben is dat je meer overkruisingen krijgt met de trein naar Alphen a/d Rijn (die dan terug naar een ont-LR't spor 9 zou moeten).

Maar meen ooit gelezen te hebben dat de lange stop op Goverwelle er zowiezo uit zou gaan voor de stoptrein naar Utrecht omdat het nu ook mogelijk is de inhaling tussen Woerden en Utrecht Leidsche Rijn te laten plaatsvinden. Tussen Goverwelle en Woerden is die trein immers toch al niet langzamer dan een IC, daar kan 'ie er in principe nu al vooruit gestuurd worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door midnet »

En kunnen we dan niet eens wat van de zuiderburen leren? in de NOordZuidtunnel in Brussel liggen 6 sporen- 3 noordwaarts en 3 zuid (maar kan nog omgekeerd worden). In de piekuren rijden daar over elk van die sporen 20 treinen per richting-dus om de 3 minuten-met soms enorm lange treinen in elke soort-qua materieel en qua treinsoort (Intyercity/regio/Piekuur, Cityrail etc.). Werkt al jaren redelijk goed. Pas buiten die staties waaiert het net weer uit in alle richtingen. Dito de Duitse S-Bahntunnels in bvb. München of Frankfurt-met soms nog hogere frequenties, al zijn dat natuurlijk wel enkel S-bahn=alle stops treinen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Natuurlijk kunnen we daar wat van leren - sneller opvolgen gaat hier ook gebeuren. Maar dan blijven je knooppuntstations beperkend. Ga maar eens proberen om fatsoenlijk nog een extra treindienst door Utrecht Centraal heen te krijgen, gegeven de huidige dienstregeling. Dat wordt gegarandeerd niks. Het enige dat je er fatsoenlijk kan doen is iets keren op de s2000 / s8800 omdat die lang staan te keren, maar verder?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Chauf21 »

Over infrastructuur hoef je je voorlopig niet zo druk te maken:
D66, Christenunie en Groen Links willen dat het spoor vanaf Delft wordt verdubbeld. In de spoortunnel is daar al ruimte voor gemaakt, maar volgens minister Eurlings is er voorlopig geen geld voor vier sporen.
(uit hetzelfde artikel).

Opmerkelijk genoeg heeft Eurlings dan wel geld voor de A4 bij Leiderdorp, de A4 door Midden-Delfland en geld voor een nieuwe verbinding A13/A16... allerminst opmerkelijk, zo gezegd. Het gaat immers niet om een megaproject, maar om slechts een paar kilometertjes extra spoor -o-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Vinny »

Ik zou niet weten waarom je geld zou moeten uitgeven om het spoor viersporig te maken als het met twee sporen ook kan. Volgens mij is afdoende bewezen dat je voor ETMET en station Kethel geen verdubbeling van het spoor tussen Delft Zuid en Schiedam nodig hebt, dus waarom zou je dat dan willen aanleggen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Waar is dat bewezen dan? ETMET in zijn zuivere vorm (elke 10 minuten een IC en elke 10 minuten een sprinter) past er wel, da's geen probleem. Maar als je 14 treinen per uur wil rijden wordt het niks, dat heb ik in dit topic al zitten berekenen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Vinny »

Maar je draagt daar wel hele andere knelpunten voor aan dan waar Eurlings zegt geen geld voor te hebben. Overigens mag ik aannemen dat de verbouwing van Rotterdam toch ook wel een keer klaar moet zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

De knelpunten die ik noem zijn knelpunten die ontstaan als je geen spoorverdubbeling doet. Je moet je dienstregeling altijd bouwen rondom het punt waar het het meeste knelt. Bij een tweesporig baanvak is dat (bij hoge frequenties) het baanvak, en moet je dat dus in de knopen oplossen. Los je het baanvak op als knelpunt (door het viersporig te maken, waarmee je in principe alles op het baanvak kunt maken) hoef je daar niet meer op te optimaliseren maar kun je optimaliseren op wat dan het knelpunt wordt: de knooppuntstations. En dan past het daar dus opeens wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten