OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door iljitsch »

Is die verrekening echt zo'n probleem? Als ik met de NS van Rotterdam naar Amsterdam reis kan ik ook via Haarlem, Schiphol of Breukelen en dat zien ze ook niet aan m'n papieren kaartje of chipkaart. Ze weten ook niet precies in welke trein ik gezeten heb. De info uit het chippen kan dus niet volledig reizigerstellingen vervangen.

Wellicht een idee is dat je bij je beginstation kan inchecken en eindstation uitchecken (ook bijvoorbeeld als je met de metro van Amsterdam Amstel naar CS reist) en dan daar het standaardtarief voor betaalt, maar dat je door daarnaast ook nog de paaltjes van de vervoerder in kwestie te gebruiken je op de speciale tarieven van die vervoerder kan reizen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Geert »

Amsterdam-Rotterdam is geen probleem omdat je via alle drie de manieren met NS reist. Maar sommige trajecten kun je met zowel Syntus als NS reizen (Elst-Arnhem bijvoorbeeld), en dan willen zowel NS als Syntus geld zien.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door iljitsch »

Mijn punt: de NS weet niet met zekerheid welke reiziger welke route neemt. Daar valt blijkbaar mee te leven. Waarom zou een verdeelsleutel gebaseerd op reizigerstellingen voor die paar plekken waar een paar reizigers meerdere vervoerders voor dezelfde reis kunnen gebruiken dan wel een onoverkomelijk probleem zijn?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door webguy »

Omdat dat juist de reden is dat vervoerders de OVC zien zitten en er geld in investeren. Ze verdienen directer hun geld en hoeven niet om te gaan met de grote NS die de verdeelsleutel helpt bepalen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Is die verrekening echt zo'n probleem? Als ik met de NS van Rotterdam naar Amsterdam reis kan ik ook via Haarlem, Schiphol of Breukelen en dat zien ze ook niet aan m'n papieren kaartje of chipkaart.
Bij dit voorbeeld is de afgelegde afstand in tariefeenheden bij alle drie de routes exact gelijk. :!:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:
iljitsch schreef:Is die verrekening echt zo'n probleem? Als ik met de NS van Rotterdam naar Amsterdam reis kan ik ook via Haarlem, Schiphol of Breukelen en dat zien ze ook niet aan m'n papieren kaartje of chipkaart.
Bij dit voorbeeld is de afgelegde afstand in tariefeenheden bij alle drie de routes exact gelijk. :!:
Dat is ook maar een foefje. Woerden - Breukelen is geen 19km, maar wel 19 tariefeenheden.
webguy schreef:Omdat dat juist de reden is dat vervoerders de OVC zien zitten en er geld in investeren. Ze verdienen directer hun geld en hoeven niet om te gaan met de grote NS die de verdeelsleutel helpt bepalen.
Precies, het is die verdeelsleutel die telkens betwist wordt en die tot nu toe altijd gebaseerd is op tellingen in de trein. Met de ov-chipkaart hoopten de vervoerders dat 'probleem' op te lossen omdat je altijd in moet checken bij de vervoerder waar je mee reist. Gelukkig steekt Eurlings daar (eindelijk...) een stokje voor, want dit is duidelijk iets wat alleen baat heeft voor de vervoerders maar ondertussen geen enkel reizigersbelang dient.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door bartjemestrom »

Ben er achtergekomen dat het NS VDU abonnement eigenlijk niet geldt bij Veolia.

Je moet een apart product van Veolia kopen (E0,01) om toch met je 40% korting te kunnen reizen.

Dus iedereen die zonder dat product bij Veolia reist, maar toch korting gerechtigd is, reist dus het volle (dal) tarief.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door find_your_spot »

bartjemestrom schreef: Je moet een apart product van Veolia kopen (E0,01) om toch met je 40% korting te kunnen reizen.

Dus iedereen die zonder dat product bij Veolia reist, maar toch korting gerechtigd is, reist dus het volle (dal) tarief.
Waar koop je dat product?
For Your Railroad Adventures
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Joshua »

bartjemestrom schreef: Je moet een apart product van Veolia kopen (E0,01) om toch met je 40% korting te kunnen reizen.

Dus iedereen die zonder dat product bij Veolia reist, maar toch korting gerechtigd is, reist dus het volle (dal) tarief.
find_your_spot schreef: Dit is toch belachelijk. Wat ik al eerder vermoeden. Hopelijk wordt hier ook nog actie tegen ondernomen. Anders ga ik iedereen met een VDU kaart masaal aanmoedigen met papieren kaartjes te reizen.

Waar koop je dat product?
Bij het Veolia Transport Limburg Servicepunt.
Te vinden in Roermond, Sittard, Maastricht en Heerlen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Karl »

Maar Veolia rijdt toch ook tussen Nijmegen - Venlo en Roermond? Kan dat kreng niet in een NS-automaat ofzo? -o-
Het is een spectrum.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Ennes »

Fijn hé al die aparte bedrijven in het OV.... dat zou de reiziger allemaal ten goede komen :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Karl »

Mijn inziens heeft het daar niet zozeer mee vandoen, meer met het ontbreken van centrale regie, of regie überhaupt.
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Joshua »

bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door bartjemestrom »

Joshua schreef:
bartjemestrom schreef: Je moet een apart product van Veolia kopen (E0,01) om toch met je 40% korting te kunnen reizen.

Dus iedereen die zonder dat product bij Veolia reist, maar toch korting gerechtigd is, reist dus het volle (dal) tarief.
find_your_spot schreef: Dit is toch belachelijk. Wat ik al eerder vermoeden. Hopelijk wordt hier ook nog actie tegen ondernomen. Anders ga ik iedereen met een VDU kaart masaal aanmoedigen met papieren kaartjes te reizen.

Waar koop je dat product?
Bij het Veolia Transport Limburg Servicepunt.
Te vinden in Roermond, Sittard, Maastricht en Heerlen.
Het product wat ik op mijn kaart heb staan heb ik opgeladen bij een ophaalpunt.
Daar stond het gewoon klaar en voor niets.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door fogeltje »

Karl schreef:Maar Veolia rijdt toch ook tussen Nijmegen - Venlo en Roermond? Kan dat kreng niet in een NS-automaat ofzo? -o-
Je kunt vooralsnog gewoon een kaartje uit de automaat blijven trekken. Dat is sowieso geen probleem.

Ik heb dat kortingsproduct besteld, volgende week een keer ophalen. Het wordt nog druk op mijn OVC met al die kortingsproducten.
"Een touringcar is geen bus"
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door bartjemestrom »

Heb vandaag in Heerlen een OV-chipkaart lezer van Veolia uitgeprobeerd.

Het werkt zoals het hoort, de problemen met het uitchecken zijn verholpen.

Maar waar ik achterkwam via een NS automaat is dat Veolia maar liefst € 15,- borg afschrijft.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door reisthijs »

15 euro is op zich niet buitensporig als je het vergelijkt met de 10 of 20 euro die NS als borg afschrijft. Maar het is wel apart dat Veolia weer een ander bedrag bedacht heeft dan NS...
bartjemestrom schreef:Ben er achtergekomen dat het NS VDU abonnement eigenlijk niet geldt bij Veolia.

Je moet een apart product van Veolia kopen (E0,01) om toch met je 40% korting te kunnen reizen.

Dus iedereen die zonder dat product bij Veolia reist, maar toch korting gerechtigd is, reist dus het volle (dal) tarief.
Als ik de voorwaarden van dat product zo lees op https://www.ov-chipkaart.nl/algemeen/pr ... %20limburg lijkt het er op dat iedereen die korting kan krijgen. Er staan geen beperkingen bij.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Geert »

Punt is denk ik meer dat je het apart aan moet vragen, terwijl de NS-voordeelurenkaart (die in heel Nederland geldig zou moeten zijn) dus niet bij voorbaat geaccepteerd wordt. Je hebt dan dus de vreemde situatie dat je een chipkaart met NS-VDU hebt, die bij NS automatisch korting geeft, maar bij Veolia niet omdat je daar eerst een apart product voor op moet halen. -o-
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door midnet »

Geert schreef:[Precies, het is die verdeelsleutel die telkens betwist wordt en die tot nu toe altijd gebaseerd is op tellingen in de trein. Met de ov-chipkaart hoopten de vervoerders dat 'probleem' op te lossen omdat je altijd in moet checken bij de vervoerder waar je mee reist. .
In Zwitserland schijnen ze dat wel en zonder dat eeuwige gekissebis te kunnen-zelfs met 100en aparte vervoerders met heel veel hele korte lijntjes. En met volop keuze welke route je denkt te nemen. En dat al sinds lang voor de oorlog. dat ze daar geen chipkaart (nog) hebben blijkt ook al geen probleem te zijn.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Raymond »

Het is belangrijk genoeg voor het radionieuws: de chipkaart is nu bij Veolia officieel te gebruiken in de trein.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Fles »

Raymond schreef:Het is belangrijk genoeg voor het radionieuws: de chipkaart is nu bij Veolia officieel te gebruiken in de trein.

Officieel misschien. Werkt het ook echt in de praktijk?
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door bartjemestrom »

Ik heb ondertussen mijn reisoverzicht op OVC gezien.

De "reis" van Heerlen naar Heerlen met Veolia, een free exit, wordt aangegeven als:

Code: Selecteer alles

Check-in: 
Check-uit:
Er wordt niets aangegeven. Wat me wel opviel is dat ipv Heerlen, er station stond.
En kun je de treinreizen bij Veolia ook in de automaat van NS zien?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat het bij de NS automaten getoond wordt zoals busreizen getoond worden, dus geen details.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door Joshua »

fogeltje schreef:Ik denk dat het bij de NS automaten getoond wordt zoals busreizen getoond worden, dus geen details.
Gebeurd inderdaad. Je ziet enkel VEOLIA er bij staan.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart op het spoor bij Veolia Transport

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:PJe hebt dan dus de vreemde situatie dat je een chipkaart met NS-VDU hebt, die bij NS automatisch korting geeft, maar bij Veolia niet omdat je daar eerst een apart product voor op moet halen. -o-
Niet vreemder dan dat je bij NS een apart product moet aanvragen om met je OV-chipkaart op saldo te mogen reizen...

Bij Veolia is het tenminste wel mogelijk om de chipkaart in de trein te gebruiken zonder dat je daar een apart product voor moet hebben (al krijg je dan geen korting).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten