Nader onderzoek naar stadstram

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Wubbo »

Nader onderzoek naar stadstram
door Rob Burg. woensdag 21 mei 2008 | 02:56 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 mei 2008 | 17:43

EINDHOVEN - Het idee van A. de Haan om in de toekomst in Eindhoven trams te laten rijden, verdient het om nader onderzocht te worden.
Dat vindt een meerderheid in de Eindhovense politiek.

Het voorstel van PvdA'er E. Cols om een werkbezoek te brengen aan meerdere steden in binnen- en buitenland waar een tram rijdt, kreeg de handen niet echt op elkaar.

Het tegenvoorstel van wethouder E. van Merrienboer om in Frankrijk een bezoek te brengen aan Valenciennes, waar sinds 2006 trams rijden, gecombineerd met een werkbezoek aan Douai – waar inmiddels de tweede generatie Phileas rondrijdt – kon wel rekenen op de steun van een meerderheid.

VVD'er J. Helms zag het nut van een of meerdere werkbezoeken niet in: "Wat is het nut van zo'n reisje? Alleen maar kijken of we die trams mooi vinden?"

Woenselnaar De Haan maakte van het inspreekrecht gebruik om nog eens te wijzen op de voordelen van de tram. Zo genereert een tram veel meer reizigers dan de bus. Ook is er grote milieuwinst te boeken.

Bron: Eindhovens Dagblad

Zonde van die 'prachtige' Phileas ;-)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Geert »

En jammer voor ze van dat reisje... Kunnen ze niet naar de dichtstbijzijnde stad met trams gaan, in plaats van een snoepreisje naar Frankrijk?!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door deadlock »

Wattefak :|
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Suus »

Trend die overwaait uit Frankrijk: Elke stad zijn trammetje.

Leiden , Groningen, Nijmegen, Eindhoven
Utrecht die zijn sneltramnetwerk gaat om- en uitbouwen

Wie volgt? (Ik gok op Enschede)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Trend die overwaait uit Frankrijk: Elke stad zijn trammetje.

Leiden , Groningen, Nijmegen, Eindhoven
Utrecht die zijn sneltramnetwerk gaat om- en uitbouwen

Wie volgt? (Ik gok op Enschede)
Zwolle zou me ook niet verbazen. Vertramming van de spoorlijn naar Kampen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door JeePee »

Bee schreef:Wie volgt? (Ik gok op Enschede)
Te laat, die hadden al plannen :) . Alle HOV-banen zijn ook niet voor niets al voorbereid op een eventuele tram. Een soort van sneltram netwerk is ook een optie binnen het Agglolijn plan van Regio Twente.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door BR628 »

Whehe studiereisje Valenciennes, dat komt mij bekend voor :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Suus »

JeePee schreef:
Bee schreef:Wie volgt? (Ik gok op Enschede)
Te laat, die hadden al plannen :) . Alle HOV-banen zijn ook niet voor niets al voorbereid op een eventuele tram. Een soort van sneltram netwerk is ook een optie binnen het Agglolijn plan van Regio Twente.
Dit begint uit de hand te lopen :| Zwolle en Enschede dus ook al, wordt een dolle boel al die trams (wel leuk voor de liefhebbers ervan :wink: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door JeePee »

Nu ja, tussen plannen en uitvoeren zit nog een groot verschil uiteraard :)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Daan »

En jahoor, vanmorgen zag ik weer een stukje in de krant staan over een tram in Groningen :lol:

EDIT:
Tramlijn naar Europapark in de stad Groningen

Groningen - Het Europapark in Groningen krijgt mogelijk een rechtstreekse tramverbinding met het Sontplein, het UMCG en de binnenstad van Groningen. De route is toegevoegd aan de vier eerder geplande tramlijnen van het Hoofdstation naar universiteitscentrum Zernike, sportcentrum Kardinge, Martiniziekenhuis en de toekomstige woonwijk Meerstad.

Regiotrams kunnen bij Europapark gemakkelijk de stad inrijden over de Europaweg. Ook bij het Hoofdstation, het Noorderstation en de Zonnelaan zijn mogelijkheden voor een aftakking. Regiotrams kunnen over bestaand spoor naar Groningen en vanaf deze plekken de stad inrijden. Inwoners van bijvoorbeeld Assen, Delfzijl of Veendam kunnen dan zonder overstappen naar de Grote Markt.

Of het plan doorgaat, wordt begin volgend jaar duidelijk. De eerste tramlijn moet in 2014 rijden, de laatste pas twintig jaar later.
Bron: Dagblad van het Noorden
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Wubbo »

Ah, dus in 2034 is die tram naar Europapark af? :D
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Freek »

nijmegen hoort eigenlijk niet in dit rijthe thuis. Daar is men er al vrij zeker van dat de tram er komt. in 2012 moet een en ander rijden. Denk dat de kans dat dit nog klopt ook vrij groot is. hooguit een jaartje vertraging ofzo
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Suus »

Freek schreef:nijmegen hoort eigenlijk niet in dit rijthe thuis. Daar is men er al vrij zeker van dat de tram er komt. in 2012 moet een en ander rijden. Denk dat de kans dat dit nog klopt ook vrij groot is. hooguit een jaartje vertraging ofzo
Mijn lijstje is meer bedoeld om duidelijk te maken dat er de laatste tijd gewoon een hoop plannen zijn om tramnetwerken aan te leggen. Hoe de status daarvan is maakt mij niet zo heel veel uit. Het is gewoon een constatering van een nieuwe trend.

Ik vraag mij serieus af of Eindhoven wel een tramnetwerk nodig heeft. Het is aantrekkelijker dan een bus (dat idee heb ik tenminste) en zou dus heel misschien een paar mensen uit de auto kunnen lokken, maar het huidige vervoersnetwerk zal flink overhoop gehaald worden (misschien is dat in sommige gevallen trouwens wel beter), maar een tramnetwerk is veel minder flexibel dan een busnetwerk, waar je veel makkelijker een nieuwe lijn introduceert of een lijn aanpast. Bij een tramnetwerk ben je gebonden aan rails.

Waar er dan ook een tramnetwerk zal worden aangelegd, mijn voorkeur gaat zowieso uit naar een tramnetwerk met tweerichtingstrams. Bij bestaande netwerken zal het lastig worden, maar de flexibiliteit van het netwerk wordt naar mijn idee groter omdat enkelspoorrijden bij werkzaamheden in theorie mogelijk wordt (als er wissels op het traject aanwezig zijn). Daarnaast is er geen ruimteverslindende keerlus nodig bij eindpunten
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:nijmegen hoort eigenlijk niet in dit rijthe thuis. Daar is men er al vrij zeker van dat de tram er komt.
Nou ik ben benieuwd. Er zijn al zoveel plannen langsgekomen, ooit was er de kabeltram, toen de bandentram en nu toch weer een gewone tram, misschien wordt het nu inderdaad wel wat.

Dat men er vrij zeker van is dat de tram er komt hoeft nog niks te zeggen, als het nog niet definitief is vastgelegd kan er nog van alles gebeuren. Zoals in Utrecht, waar het jaren geleden al vrijwel zeker was dat de tram naar de Uithof er echt zou komen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door waldo79 »

^Er gaat nog heel wat water door de Waal stromen voordat er in Nijmegen een tram gaat rijden. Allemaal wilde plannetjes die in de praktijk niet zo heel erg haalbaar zijn.

Van mij hoeven al die speeltjes van de heren en dames politici niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Trend die overwaait uit Frankrijk: Elke stad zijn trammetje.

Leiden , Groningen, Nijmegen, Eindhoven
Utrecht die zijn sneltramnetwerk gaat om- en uitbouwen

Wie volgt? (Ik gok op Enschede)
Ow, van Leiden wist ik het nog niet. :o
De overige steden uiteraard wel, waarbij Groningen en Utrecht als zekerheden gelden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Karl »

Nooit van de RGL gehoord?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Suus »

meltrain schreef:Ow, van Leiden wist ik het nog niet. :o
De overige steden uiteraard wel, waarbij Groningen en Utrecht als zekerheden gelden.
Inderdaad de RijnGouweLijn, ik denk het oudste plan van alle nieuwe stadtrams. De pagina http://www.rijngouwelijn.nl/index.php?pageId=15 geeft een overzicht van alle stations/haltes die er moeten komen en dan zie je ook dat Leiden er een heleboel krijgt (Gouda ook wel vind ik, zeker als ze hem nog willen doortrekken verder de stad in)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Freek »

waldo79 schreef:^Er gaat nog heel wat water door de Waal stromen voordat er in Nijmegen een tram gaat rijden. Allemaal wilde plannetjes die in de praktijk niet zo heel erg haalbaar zijn.

Van mij hoeven al die speeltjes van de heren en dames politici niet.
Er zal inderdaad nog wel wat water door de Waal gaan voor de tram rijd. Maar ik acht de kans toch zeer groot, vanuit de regio krijgt men alle steun (enkel Arnhem werkt tegen omdat zij graag een trolley willen, maar SAN heeft toegezegd dat deze blijft bestaan naast de tram). De plannen zijn al zeer vergaand uitgetekend en opgenomen in andere plannen. De planning van andere plannen wordt afgestemd op de planning van het tramnetwerk.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door waldo79 »

En wie gaat die idioterie allemaal financieren... Juist ja, de belastingbetaler.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Meltrain »

Karl schreef:Nooit van de RGL gehoord?
Ehm, die had ik niet onder 'tram' gerekend. :oops:
Ik dacht dat ze een echte stadstram bedoelden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Nader onderzoek naar stadstram

Bericht door Cookie »

Groningers mogen mening over tram geven

Moet de tram hier langs of misschien toch een andere route gaan rijden?

GRONINGEN
- Inwoners van Groningen mogen hun mening geven over de tram, die in 2014 in de stad moet gaan rijden.

Woensdag valt de 'Tramkrant' bij iedereen op de deurmat en daarin staan drie mogelijke tracés met in totaal twaalf varianten. De tracés zijn: het westrandtracé, het binnenstadtracé en het diepenringtracé. De provincie en gemeente hebben nog geen keuze gemaakt, omdat ze eerst de meningen van de Groningers willen horen.

Begin juni volgt er een manifestatie, waarbij een echte tram op de Grote Markt te zien zal zijn.

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=73658

Gaat de Herestraat op de Leidsestraat lijken?

Onder het motto: Stap in, denk mee praten Stadjers de komende weken mee over de aanleg van de eerste tramlijn. In de aanloop naar een manifestatie in de Martinikerk (5-7 juni) zet Dagblad van het Noorden alvast een aantal vraagstukken op een rij.

Vandaag: kan er een tram door Herestraat?

Kan de Herestraat in Groningen zich vanaf 2014 meten met de Leidsestraat in Amsterdam? Optisch lijken de twee straten heel erg op elkaar zodra er ook een tram door de Herestraat gaat rijden. Te druk? Amsterdam bewijst dat het kan. Het is bovendien de bedoeling dat de tram in één richting door de Herestraat rijdt. In de Leidsestraat moeten trams voortdurend op elkaar wachten omdat ze heen en terug over vrijwel hetzelfde spoor rijden rijden. Of de Herestraat echt geschikt is -dat wil zeggen: veilig genoeg blijft- is bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal vooral een kwestie van gevoel. Trams zullen in elk geval zo'n 400 meter stapvoets moeten rijden. Daar staat tegenover dat het een iets kortere route is en ze elders in de binnenstad ook niet vol gas kunnen geven. De Herestraat is een variant van de Grote Marktroute. De tram rijdt van Grote Markt naar Gedempte Zuiderdiep. Richting Grote Markt rijden trams door de Oosterstraat of de Gelkingestraat. Voor het gebied ten zuiden van de markt zijn nog twee andere opties: heen en terug door de Oosterstraat of de combinatie Oosterstraat - Gelkingestraat (zoals de bus nu). Voor de Grote Marktroute aan de noordzijde van de binnenstad zijn drie varianten: heen en terug via Kreupelstraat - WA Scholtenstraat en Bloemsingel; heen en terug via de Ebbingestraten (het Boterdiep wordt dan een hoofdfietsroute met een nieuwe brug naar de binnenstad); heen via Kreupelstraat, Turfsingel en Boterdiep en terug via Ebbingestraten. De mogelijke aanleg van een tweede tramlijn naar Kardinge door de WA Scholtenstraat maakt de Bloemsingelvariant van de Grote Marktroute minder aantrekkelijk.

Guldenstraat en tunnel te smal of te duur

Het projectbureau Regio- Tram heeft zelf een streep gezet door twee mogelijke varianten van de eerste lijn. De Guldenstraat is te smal en een tunnel te duur. Een halte in de Guldenstraat zou de westzijde van de (binnen)stad, die er in het tramplan bekaaid afkomt, wel bedienen. De tram zou via Gedempte Zuiderdiep, Pelsterstraat, Boteringestraten en Moesstraat rijden. Perfect langs diverse locaties van de Rijksuniversiteit, maar te ver van andere drukke punten die passagiers moeten opleveren, zoals Ciboga en Noorderstation. Smalle straten en krappe bochten maken de route ook ingewikkeld. Bij gebruik van de Herestraat zou een hoek uit de Waagstraat moeten

andere routes

Behalve de Grote Marktroute is er ook een Westrandvariant (bestaand spoor tussen Hoofdstation en Noorderstation tot de Zonnelaan) en een Diepenringvariant. Die loopt als dubbelspoor van het Gedempte Zuiderdiep via het Gedempte Kattendiep naar het Gedempte Boterdiep. Aan beide zijden van het water komt een trambaan met een vrijliggend fietspad. Auto's mogen over de trambaan.

Bron: Dagblad van het Noorden (papieren editie), 28 mei 2008
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten