NS klaar voor de winter

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS klaar voor de winter

Bericht door Wubbo »

NS klaar voor de winter
Geplaatst op: zondag 10 oktober 2010 23:27
Laatst bijgewerkt: zondag 10 oktober 2010 23:28


De proef die moet uitwijzen of de Nederlandse Spoorwegen en ProRail klaar zijn voor extreme winterse omstandigheden is zondag goed verlopen, meldden het treinbedrijf en de spoorbeheerder.

''De resultaten zijn goed. De treinen reden over het algemeen op tijd, reizigers vonden hun weg en toonden begrip."

"Wij zijn klaar voor de winter, aan de voorbereidingen en de genomen maatregelen zal het niet liggen'', zei een NS-woordvoerder.
Lees verder
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door VIRM »

En wat voor nut heeft deze proef nu gehad?

Enig minpuntje dat wordt genoemd is het uitvallen van de Reisplanner. Maar zijn ze niet vergeten slecht weer te bestellen vandaag? Het was ontzettend mooi weerd (heb vanmiddag nog even in de tuin gezeten in het zonnetje :)) voor een dienstregeling die is bedoeld voor extreme weersomstandigheden.
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Ennes »

Nou ik ben een IJsmuts rijker en een illusie armer. Wat een verschrikking voor de reiziger die niet aan hardlopen doet. Tenzij die reiziger rood een hele mooie kleur vindt, waardoor hij kon genieten van de mooie rode sluitseinen.

bv Ut - Zl met een overstap van slechts 5 minuten van spoor 1 naar spoor 6 op Amf

Ut - Gvc met een overstap van 4 minuten van spoor 8 naar spoor 5 te gouda

De aansluiting vanuit Rtd/Gvc naar Ah is alleen te halen met de stoptrein vanuit Rtd via Gd, anders is het dus 31 minuten wachten.

En zo zijn er nog meer aansluitingen die erg onlogisch en vervelend voor de reiziger zijn. Bij de minst geringste vertraging, zijn er nog veel meer aansluitingen niet meer met fatsoen te halen waardoor de reistijden nog veel verder zullen oplopen, zeker als de weersomstandigheden niet helemaal meewerken.

Verder internationale reizigers die netjes een reisadvies hadden volgens de normale dienstregeling waardoor ze aansluitingen misten.
Laatst gewijzigd door Ennes op ma 11 okt 2010, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:bv Ut - Zl met een overstap van slechts 5 minuten van spoor 1 naar spoor 6 op Amf
Tja, een goede aansluiting vanuit meerdere richtingen past daar onmogelijk natuurlijk... Asd - Zl had een mooie cross-platform overstap.
Maargoed, in Weesp het andere uiterste met elk kwartier een cross-platform overstap van 10 minuten voor Schiphol - Amersfoort en andersom. Da's weer erg ruim.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:
Ennes schreef:bv Ut - Zl met een overstap van slechts 5 minuten van spoor 1 naar spoor 6 op Amf
Tja, een goede aansluiting vanuit meerdere richtingen past daar onmogelijk natuurlijk... Asd - Zl had een mooie cross-platform overstap.
Maargoed, in Weesp het andere uiterste met elk kwartier een cross-platform overstap van 10 minuten voor Schiphol - Amersfoort en andersom. Da's weer erg ruim.
Op zich is het ook niet zo heel erg, maar zet zulke korte overstappen niet in de reisplanners, Dan rekent men daar niet op ook. En krijgt het personeel buiten vervolgens minder over zich heen. (een stuk prettiger voor iedereen)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Reiziger Delft »

Nu nog ervoor zorgen dat de dag na zo'n speciale dienstregeling het materieel ook weer op de goede plek staat; m'n IC Deb Haag - Utrecht was vanochtend nogal gekrompen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Caspar »

Eigenlijk zou je nog wat wissels als gestoord moeten beschouwen om echt te testen hoe dat gaat lopen, als er her en der voor een paar uur een wissel ermee ophoudt, of nog maar in 1 stand te berijden valt. Kijken of de nooddienstregeling dan nog steeds goed uitvoerbaar is.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door find_your_spot »

Ik dacht toch meer aan 4000 studenten inhuren en met sneeuwkanonnen op de perrons gaan blazen om zo de wissels te laten bevriezen...
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Fles »

VIRM schreef:En wat voor nut heeft deze proef nu gehad?
PR, niks meer en niks minder. En we hebben gezien dat goeie service echt wel KAN. :lol:

Maar er is geen wisselverwarming en geen stuifsneeuwfilter op de proef gesteld, dus om nou te zeggen "deze proef bewijst dat we het aankunnen" (zoals vanochtend in alle kranten stond) is volkomen lariekoek.

Maar men zal wel in opperste verbijstering zijn als er komende winter weer wat mis gaat, want dat zag echt NIEMAND aankomen etc ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Fles »

ioverigens had ik geen enkele cross-platform overstap. Wel alles wat aangegeven was ook gehaald, waaronder een paar hele korte (2 tot 4 minuten). Maar alles met brug of tunnel erin.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Suus »

Ik ben van mening dat deze test waardeloos is, omdat de dienstregeling de gehele dag hetzelfde was. Wat niet is getest is hoe je in het geval van een sneeuwstorm die halverwege de dag opduikt moet omgaan. En dat ging vorig jaar mis!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Wubbo »

Dan gaan ze ook niet dit plan rijden, maar rijden volgens SAP (Snel Aangepast Plan). Wat dat dan weer inhoudt: geen idee.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Dan gaan ze ook niet dit plan rijden, maar rijden volgens SAP (Snel Aangepast Plan). Wat dat dan weer inhoudt: geen idee.
Waarom testen ze DAT niet eens en keer dan? :idea:

Of nee wacht, dit hebben jullie niet gelezen. Ik ga dit briljante idee voor veel geld verkopen aan ze :lol:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Geert »

Fles schreef:
VIRM schreef:En wat voor nut heeft deze proef nu gehad?
PR, niks meer en niks minder. En we hebben gezien dat goeie service echt wel KAN. :lol:

Maar er is geen wisselverwarming en geen stuifsneeuwfilter op de proef gesteld, dus om nou te zeggen "deze proef bewijst dat we het aankunnen" (zoals vanochtend in alle kranten stond) is volkomen lariekoek.

Maar men zal wel in opperste verbijstering zijn als er komende winter weer wat mis gaat, want dat zag echt NIEMAND aankomen etc ;)
Sowieso ging een van de belangrijkste elementen waarop men vorig jaar tekort schoot (informatievoorziening) wéér mis; de halve dag lag de reisplanner er uit en kennelijk had ook niemand er aan gedacht om een simpel lijstje met vertrektijden per station online te zetten (zeg maar iets wat ook blijft werken als heel NL op ns.nl gaat kijken en de reisplanner het weer niet aan kan). Enfin, wat mij betreft zeker geen geen volledig geslaagde proef.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Ruben »

Qua vertrekstaten vind ik het misschien nog niet eens zo gek om tijdens deze proef geen tijdelijke *blauwe* op te hangen. Een noodddienstregeling zal immers ook van het één op het andere moment ingevoerd worden en dan kan je ook niet op alle stations andere vertrekstaten ophangen. Kwalijker is dat van de reisplanner, en ook het feit dat de nooddienstregeling een paar weken terug pas na 3-4 dagen zou verschijnen in de planner. Is dit regel, of was men nog niet met alle details klaar? Met dit soort aanpassingen wil je de planner natuurlijk wel sneller aan kunnen passen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Daniel »

NS-Reiziger schreef:Een noodddienstregeling zal immers ook van het één op het andere moment ingevoerd worden en dan kan je ook niet op alle stations andere vertrekstaten ophangen.
Men was anders wel in staat overal briefjes op te hangen dat de vertrekstaten vandaag niet golden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Ennes »

NS-Reiziger schreef:Qua vertrekstaten vind ik het misschien nog niet eens zo gek om tijdens deze proef geen tijdelijke *blauwe* op te hangen. Een noodddienstregeling zal immers ook van het één op het andere moment ingevoerd worden en dan kan je ook niet op alle stations andere vertrekstaten ophangen. Kwalijker is dat van de reisplanner, en ook het feit dat de nooddienstregeling een paar weken terug pas na 3-4 dagen zou verschijnen in de planner. Is dit regel, of was men nog niet met alle details klaar? Met dit soort aanpassingen wil je de planner natuurlijk wel sneller aan kunnen passen.
Zou in principe wel kunnen want de dienstregeling die getest is wordt in extreme gevallen ingezet, maar is iig de vorige dag bekend dat men hem gaat draaien, dus ´s nachts zouden er vertrekstaten opgehangen kunnen worden. nadeel is dat het slechts korte trajecten bevat, en vele mensen dan nog niet weten hoe men moet (om)reizen. en bijkomend nadeel is dat als het weer echt extreem is je die pendeltreinen toch niet op tijd kan laten rijden, dus hebben vertrekstaten niet echt nut.
Wat misschien wel erg handig zou zijn zijn de grote stomen visueel maken op posters die over de vertrekstaten komen met de vertrek sporen erbij.

bijv: Den Haag CS => Gouda => Utrecht enz

Rotterdam CS => Den Haag CS => Leiden CS => Schiphol / Amsterdam

(maar dan in een duidelijk visueel schema)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Joshua »

Wij als medewerker van de Kiosk vonden het gewoon grappig en er kwamen mensen bij me met reacties als "Ik hoorde dat ik hier een gratis bakje koffie mocht halen" of "omdat het zo koud was hadden jullie gratis erwettenssoep". Maar ook veel mensen die chagrijnig riepen wat is dit voor onzin dat de NS ons daar mee lastig valt.

En aan de ene kant denk ik zelf van ja het is goed dat ze het doen, maar aan de andere kant is er nog zoveel wat gewoon NIET goed is. Bepaalde ritten duurde gewoon erg lang omdat pendeltreinen niet aansloten. En dit was allemaal georganiseerd. Kiosk dat een extra voorraad koffie kreeg, NS medewerkers die bonnen uit deelde voor gratis friet. Heel erg leuk allemaal. Maar hoe zal dat in zijn werk gaan bij echt slecht weer? Ik denk niet dat het dan ook zo zou lopen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Ennes »

Joshua schreef:Wij als medewerker van de Kiosk vonden het gewoon grappig en er kwamen mensen bij me met reacties als "Ik hoorde dat ik hier een gratis bakje koffie mocht halen" of "omdat het zo koud was hadden jullie gratis erwettenssoep". Maar ook veel mensen die chagrijnig riepen wat is dit voor onzin dat de NS ons daar mee lastig valt.

En aan de ene kant denk ik zelf van ja het is goed dat ze het doen, maar aan de andere kant is er nog zoveel wat gewoon NIET goed is. Bepaalde ritten duurde gewoon erg lang omdat pendeltreinen niet aansloten. En dit was allemaal georganiseerd. Kiosk dat een extra voorraad koffie kreeg, NS medewerkers die bonnen uit deelde voor gratis friet. Heel erg leuk allemaal. Maar hoe zal dat in zijn werk gaan bij echt slecht weer? Ik denk niet dat het dan ook zo zou lopen.
We zullen het gaan zien, als het een keer in de praktijk toegepast moet gaan worden. :)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door AppleMoose »

Dan wordt het net zo'n grote puinhoop als afgelopen jaar :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS klaar voor de winter

Bericht door Ennes »

Ronaldussen schreef:Dan wordt het net zo'n grote puinhoop als afgelopen jaar :pos:

kan bijna niet wachten :X
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten