'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Vinny »

Je kunt ook gewoon de treinen star over het uur verdelen, en bijvoorbeeld de intercitystop op Delft een minuut langer maken dan de sprinterstop, plus een minuut extra reistijd meegeven tussen Delft en Schiedam :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Ja, dan kun je 'm net zo goed ook laten stoppen op Delft Zuid en Schiedam Kethel, dat levert dan dezelfde rijtijd op... ;-)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door iljitsch »

Het Brussel CS dat jij beschrijft herken ik toch echt niet. Ik heb zeker niet meer dan 15 treinen per uur langs zien komen.

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... al#p108190

Ook wordt er in Brussel bizar langzaam gereden.

Laat de NS nu eens ophouden met die stoptreinhobby's en gewoon zorgen voor snelle intercity's tussen de grote steden. Als dat betekent dat er maar 4 stoptreinen per uur tussen Den Haag en Rotterdam kunnen rijden zal ik daar geen seconde van wakker liggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Suus »

Laat de NS eens stoppen met die Intercityhobby en daadwerkelijk inzetten op MEER stoptreinen, waardoor iedereen in dit land kan profiteren van de trein in plaats van de elite in de grote steden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Bart »

Wubbo schreef:Waar is dat bewezen dan? ETMET in zijn zuivere vorm (elke 10 minuten een IC en elke 10 minuten een sprinter) past er wel, da's geen probleem. Maar als je 14 treinen per uur wil rijden wordt het niks, dat heb ik in dit topic al zitten berekenen.
Kan wel toch? De IC doet over het dubbelsporige traject Dta-Sdm 10 minuten, de stoptrein 13 minuten. Dus je kunt de stoptrein 3 minuten na de IC laten passeren bij Dta en 6 minuten daarna weer de IC. In 9 minuten kun je dus 1 stoptrein en 1 IC laten rijden. In 54 minuten dus 6 stoptreinen en 6 ICs. Heb je nog 6 minuten over en daar passen mooi 2 ICs.

Maar goed, als Sdk er ook komt, doet de stoptrein er 15 minuten over. Dus moet je de IC dan 8 minuten na de stoptrein laten passeren bij Dta. Geeft 11 minuten voor 1 stoptrein en 1 IC. Dus 55 minuten voor 5 stoptreinen en 5 ICs. Blijft 5 minuten over voor nog een IC. Maar als Sdk er komt, kan ook ETMET niet worden uitgevoerd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Bart schreef:
Wubbo schreef:Waar is dat bewezen dan? ETMET in zijn zuivere vorm (elke 10 minuten een IC en elke 10 minuten een sprinter) past er wel, da's geen probleem. Maar als je 14 treinen per uur wil rijden wordt het niks, dat heb ik in dit topic al zitten berekenen.
Kan wel toch? De IC doet over het dubbelsporige traject Dta-Sdm 10 minuten, de stoptrein 13 minuten. Dus je kunt de stoptrein 3 minuten na de IC laten passeren bij Dta en 6 minuten daarna weer de IC. In 9 minuten kun je dus 1 stoptrein en 1 IC laten rijden. In 54 minuten dus 6 stoptreinen en 6 ICs. Heb je nog 6 minuten over en daar passen mooi 2 ICs.
Jep, theoretisch past het dan. Maar je krijgt daarmee wel een verdeling van 9-9-12 voor je Sprinters, en 9-9-9-3 voor je IC's. Of je daar blij mee bent is de vraag. En je kan dus helemaal niks meer bij ook maar 1 minuut vertraging (al kun je nog wel wat met sneller opvolgen).
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Bart »

Nu is het 13-17 voor de stoptreinen en voor de ICs het ene halfuur 15-10-5 en het andere halfuur 4-11-10-5. Op dat traject zou dat wel een verbetering zijn. Maar ook buiten dat traject wil je natuurlijk een mooie kwartiersdienst hebben. Als je de ICs zo verdeelt lukt dat aardig.

0 naar Laa
9 naar Gvc
18 naar Ledn
27 naar Gvc

Dan heb je naar Gvc weliswaar 18-12, maar als de trein van 18 aan kan sluiten op een stoptrein naar Gvc wordt dat gecompenseerd. De eerste trein naar Ledn stopt dan ook op Laa, dus zal er tussen Laa en Ledn ook wel 14-16 mogelijk zijn.

Voor de twee ICs die vlak achter elkaar rijden is het natuurlijk handig om de eerste van of naar Gvc te laten rijden en de tweede van of naar Ledn. Dan gaan de reizigers naar Den Haag met de eerste trein mee, de andere reizigers met de trein daar vlak achter.

Wat betreft de stoptreinen: bij 3x per halfuur moet er dus ofwel naar Ledn ofwel naar Gvc een halfuursdienst rijden. Ik weet niet wat daarbij het handigst is. Voordeel van de halfuursdienst naar Ledn is dat je met de stoptreinen tussen Laa en Ledn dan nog een echte 10- of 15-minutendienst kunt laten rijden. Maar dan moet je wel meer overkruisen in Gv.

Dat je niets meer kunt met +1 is overdreven. Die 3 minuten zijn in de praktijk natuurlijk rekbaar. Voor dienstregelingen is het natuurlijk mooi om 3 minuten als opvolgtijd aan te houden.

Hoe zit het eigenlijk met dat zijperron in Gv? Wordt volgens mij nauwelijks gebruikt in de huidige dienstregeling, terwijl je daar ook nog treinen uit Rtd zou kunnen laten keren. Dat geeft toch weer meer capaciteit op dat knooppunt.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door robert55 »

Bart schreef: Hoe zit het eigenlijk met dat zijperron in Gv? Wordt volgens mij nauwelijks gebruikt in de huidige dienstregeling, terwijl je daar ook nog treinen uit Rtd zou kunnen laten keren. Dat geeft toch weer meer capaciteit op dat knooppunt.
Het is een paar dienstregelingen geleden gebruikt om IC's komend van Rtd met bestemming Gvc iets vroeger in de tijd de sporen richting Rtd gebruikt worden te laten kruisen.
Als perron heeft het een paar nadelen: geen roltrappen, geen lift [geloof ik] en de vaste trappen zijn vrij smal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Naast dat het natuurlijk vrij kansloos is om te bedenken dat je bij 14 treinen per uur nog even alles over kan steken om op spoor 1 te komen. Dan is oversteken naar Den Haag Centraal nog makkelijker, dan hoef je in ieder geval niet de treinen uit Den Haag Centraal te kruisen.

Het grote nadeel van 10-minutendiensten is dat je er niks aan hebt als je op een deel van het traject een kwartierdienst rijdt. Daarom heb ik al eens eerder geroepen dat we van de twintigminutendienst eens moeten gaan onderzoeken. Ik kan me voorstellen dat je op het deel Den Haag - Leiden ook wel een tienminutendienst (of iets wat daarop lijkt) kan gebruiken, daar rijden immers ook al 9 snelle treinen per uur nu. Maar boven Leiden kom je toch al gauw uit op kwartierdiensten.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Bart »

Wubbo schreef:Naast dat het natuurlijk vrij kansloos is om te bedenken dat je bij 14 treinen per uur nog even alles over kan steken om op spoor 1 te komen. Dan is oversteken naar Den Haag Centraal nog makkelijker, dan hoef je in ieder geval niet de treinen uit Den Haag Centraal te kruisen.
Er zijn ook andere mogelijkheden. Spoor 1 gebruiken voor Gvc-Dt, spoor 3 voor Laa-Dt, dan kun je spoor 4 voor extra capaciteit gebruiken in vrijwel alle richtingen.
Wubbo schreef:Het grote nadeel van 10-minutendiensten is dat je er niks aan hebt als je op een deel van het traject een kwartierdienst rijdt. Daarom heb ik al eens eerder geroepen dat we van de twintigminutendienst eens moeten gaan onderzoeken. Ik kan me voorstellen dat je op het deel Den Haag - Leiden ook wel een tienminutendienst (of iets wat daarop lijkt) kan gebruiken, daar rijden immers ook al 9 snelle treinen per uur nu. Maar boven Leiden kom je toch al gauw uit op kwartierdiensten.
Maar met een stop in Laa kun je een 12-18 omzetten in een 14-16. Dus op dit specifieke traject kun je juist wel je frequentie aanpassen. Als er uit Gvc ook nog 4 treinen per uur naar Ledn gaan, waarvan 2 met stop in Laa, heb je 8 treinen naar Ledn. Boven Ledn kun je dat weer gemakkelijk uitsplitsen naar een kwartiersdienst naar Shl en Hlm.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Daniel »

Bart schreef:Er zijn ook andere mogelijkheden. Spoor 1 gebruiken voor Gvc-Dt, spoor 3 voor Laa-Dt, dan kun je spoor 4 voor extra capaciteit gebruiken in vrijwel alle richtingen.
Dat heeft een uiterst belangrijk nadeel: vanaf spoor 3 en 4 kan je conflictvrij tegelijk in zuidelijke richting vertrekken. Vanaf 1 en 3 gaat dat niet want die komen samen in hetzelfde wissel :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Ik vind het vooral belangrijker dat je dan niet meer alle treinen op hetzelfde perron hebt en een cross-platformoverstap verliest. Maar goed, dat heb je met kerende treinen op HS ook al. Al kun je je natuurlijk ook afvragen of je op HS wel treinen wil keren: kun je dat niet beter op Den Haag Centraal doen? Je zou ook een van de 3 sporen van de Laan naar Den Haag HS (313, 320 of 321) kunnen inrichten als keerspoor, die kun je in de normale dienst best missen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Daniel »

313 zou daar wel het meest handig voor zijn aangezien je daaarmee kruisende bewegingen kunt voorkomen: zolang je bij Dta dusdanig voorsorteerd dat de doorgaande trein naar 6 gaat en de kerende naar 5 dan kan je conflictvrij van 6 naar Laa en van 5 naar 313. Als je dan van 313 ook weer naar 4 rangeert en tegelijk de trein uit Laa naar spoor 320 laat doorwisselen voorkom je daar ook een conflict. (Van Laa-5 naar 320 is ook nog een sneller wissel dan de doorwisselmogelijkheid vlak voor Gv). Met keren op 320 zou je de stroom Laa -> Gv moeten kruisen, da's dus weer niet gewenst. 313 heb je echter toch niks aan bij vertrek van Gv omdat je dan linkerspoorrijdend vertrekt en de treinen elkaar dan weer tegenkomen bij de overloop tussen Gvmw en Vst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Wat ik me trouwens afvraag: waar moeten die 14 treinen heen ten zuiden van Rotterdam? Dat wordt namelijk nog een mooi hoogstandje om het daar kwijt te raken (door de Willemsspoortunnel rijdt ook nog 6x/uur Hispeed en 2x/uur een goederentrein/goederenpad namelijk).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Suus »

Ik vraag mij ook af of dit wel enigszins redelijk is kwa spoorwegovergangen. Er zijn er maar een paar van tussen Den Haag en Rotterdam, maar als je bedenkt dat een spoorwegovergang per trein zo'n 50 seconden gesloten is.

14 treinen per uur per richting, dat is 28 treinen. Nou, dan sta je voorlopig nog wel even stil voor de spoorbomen :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door reisthijs »

Er rijden nu al behoorlijk veel treinen (11 per uur per richting) dus zo heel veel langer dan nu zullen de spoorbomen ook weer niet dicht zijn.
Wubbo schreef:Wat ik me trouwens afvraag: waar moeten die 14 treinen heen ten zuiden van Rotterdam?
Wat ik me dan afvraag, moeten al die treinen wel verder rijden dan Rotterdam? Deze plannen hebben het alleen over 14 treinen tussen Den Haag en Rotterdam, niet over 14 treinen naar Dordrecht.

Verder, volgens dit plan komen er dus een IC-verbinding bij tussen Den Haag en Rotterdam, welke zou dat kunnen zijn? Er was ook altijd nog sprake van dat er ook Hispeed-shuttle-treinen zouden gaan rijden om Den Haag "aan te sluiten op het HSL-netwerk", dus misschien gaat het om deze?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Die zal het wel zijn ja. Maar dan nog: de infra van Rotterdam is dusdanig niet handig dat je er eigenlijk niet kan keren (komend van AA/BA, dus de huidige sporen van de Hoekse, kun je niet hoger dan spoor 3 komen). Sowieso is die hele infra niet handig, want ervan uitgaande dat de treinen uit Delft dus via de sporen van de Hoekse lijn gaan rijden (wat het meest logisch is) moet je die op spoor 1 en 3 behandelen, dan behandel je de treinen op de HSL vanaf Amsterdam op 4, en dan moet die de hele stroom richting Dordrecht kruisen om op de HSL-Zuid uit te komen. Kortom: dat wordt niks. Kom je toch weer op de beperkingen van je knooppunten uit...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Daniel »

Die stromen moeten toch zowiezo kruisen, ook als je 't andersom doet (HSL op 4 en ri. Dordrecht op 6/7)? Immers rijden ri. Dordrecht de stoptrein en IC naast elkaar het station uit en haalt de laatste de eerste in ergens rond Rotterdam Zuid.
Je kunt dan dus hoe dan ook niet tegelijk ri. Ddr en ri. HSL-Zuid, onafhankelijk van waar die trein naar Ddr vandaan komt.

Met behandelen op 1 en 3 verlies je trouwens ook de cross-platform aansluiting s5100 -> s2100, is ook niet gewenst.

Maar allicht dat doorwisselen bij Dhs om via de fly-over binnen te komen nog wat oplevert: op 6 t/m 8 kan je komend van spoor CA wel keren en dan over DA weer terug. Erg handig, bij viersporigheid ri. Sdm, is het trouwens ook niet om ri. Gvc via CA/DA te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Wubbo »

Je kan keurig tegelijk naar de HSL en naar Dordrecht, er van uit gaande dat de treinen naar de HSL via spoor HA rijden en de treinen naar Dordrecht via JA. Dat dat nu niet in de dienstregeling past is waar, maar is natuurlijk bij een nieuwe dienstregelingsopzet niet per definitie waar.

Maar goed: probleem blijft dat je van AA en BA alleen naar 1 en 3 kan, en dat is gewoon te weinig, zeker als je ook nog een treinserie wil keren. Binnenkomen via CA levert een extra beperking op, die wil je niet als je dienstregeling al gedicteerd wordt door de beperkingen op het tweesporige baanvak.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Vinny »

Even een behoorlijk eind "out of the box" denken, maar een van de problemen in de Zuid Westelijke Randstad is het ontbreken van logische directe treinverbindingen (uit het oogpunt van de autoreizende Zuid-Hollander), zoals bijvoorbeeld Utrecht - Delft en Zoetermeer - Rotterdam. Zou het inleggen van een soort treinlus: Utrecht - Zoetermeer - Den Haag HS - Delft - Schiedam - Rotterdam Alexander - Gouda - Utrecht niet wat zijn?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Geert »

Dat is een pagina terug al geopperd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door reisthijs »

Een pagina terug ging het alleen over Den Haag-Delft-Schiedam-Utrecht, het idee van een 'lus' had ik nog niet voorbij zien komen.
Daniel schreef:Immers rijden ri. Dordrecht de stoptrein en IC naast elkaar het station uit en haalt de laatste de eerste in ergens rond Rotterdam Zuid.
In de huidige dienstregeling welteverstaan, dat wil niet zeggen dat het niet ook anders kan. Je zou ook kunnen kijken of de stoptrein 5 minuten voor en na de IC kan vertrekken.
Daniel schreef:Met behandelen op 1 en 3 verlies je trouwens ook de cross-platform aansluiting s5100 -> s2100, is ook niet gewenst.
Die overstap kan ook geboden worden op Rotterdam Blaak als de 2100 daar gaat stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Dat wil niet zeggen dat het niet ook anders kan. Je zou ook kunnen kijken of de stoptrein 5 minuten voor en na de IC kan vertrekken.
Met een tien minutendienst wordt dat makkelijker inderdaad. Hoewel een stoptrein vijf minuten voor de IC uit wellicht wat krap is. Haal je dat wel met de extra rijtijd t.o.v. de IC, je kunt immers pas bij Lombardijen de IC er voorbij laten (Bij Rtz heb je wel wissels maar dan zit je HSL-trein alsnog in de weg)
Daniel schreef:Met behandelen op 1 en 3 verlies je trouwens ook de cross-platform aansluiting s5100 -> s2100, is ook niet gewenst.
Die overstap kan ook geboden worden op Rotterdam Blaak als de 2100 daar gaat stoppen.
Maar dan moet je ze natuurlijk wel naast elkaar hebben rijden, anders werkt 't nog niet. En dat was nu juist het probleem als je de HSL ook nog tegelijk de tunnel door wilt hebben.
Speelt wel vooral in de daluren als 'ie in twee richtingen aangeboden wordt. In de spitsen kan je alleen van stoptrein op IC overstappen en volstaat achter elkaar aan rijden dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Laat de NS eens stoppen met die Intercityhobby en daadwerkelijk inzetten op MEER stoptreinen, waardoor iedereen in dit land kan profiteren van de trein in plaats van de elite in de grote steden.
Inderdaad.
Als je de Intercity's op dit traject opheft en er alleen maar stoptreinen laat rijden, kun je tot 15 treinen per uur laten rijden.
Dat is nog eens een frequentie. :pos:
(Uiteraard wil ik dan wel dat minimaal 8 van die treinen doorrijden tot minimaal Rotterdam Lombardijen. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Veertien treinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag'

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:
Die overstap kan ook geboden worden op Rotterdam Blaak als de 2100 daar gaat stoppen.
Maar dan moet je ze natuurlijk wel naast elkaar hebben rijden, anders werkt 't nog niet. En dat was nu juist het probleem als je de HSL ook nog tegelijk de tunnel door wilt hebben.
De HSL hoeft toch niet tegelijk met die andere twee treinen door de tunnel? Die kan ook een paar minuten voor de IC of Sprinter uit rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten