Kapotte trein: tientallen op het spoor
Kapotte trein: tientallen op het spoor
Kapotte trein: tientallen op het spoor
* Gepubliceerd op 22 mei 2008, 22:01
* Laatst bijgewerkt op 22 mei 2008, 22:05
Leiden - Een kapotte trein midden op de spoorovergang op de Morsweg zorgde woensdagavond voor verkeerschaos en gevaarlijke situaties: tientallen mensen riskeerden het om met fiets of brommer en al over de tweede rails om de trein heen te lopen.
Conducteurs waarschuwden de overstekers een enkele keer dat het spoor 'niet was vrijgegeven' en daar nog treinen reden maar keken verder oogluikend toe. De machinist had inmiddels naderende treinen gewaarschuwd en de politie laten oproepen, maar die verscheen niet op het toneel.
Even na kwart over zes kwam de stoptrein vanuit Alphen naar Leiden Centraal stil te staan vanwege een luchtdrukprobleem. ,,Je zal natuurlijk altijd zien dat het op een hele onhandige plek en een heel onhandig tijdstip gebeurt'', aldus een NS-woordvoerder. Het duurde meer dan een half uur - 'relatief snel' zegt de NS - voordat er een tweede trein te hulp kwam en de ander het laatste stukje duwde.
Voetgangers, fietsers en automobilisten die zich bij het drukke knooppunt ophoopten, klaagden dat zij niks te horen kregen over de ernst van het probleem. Wilna Schenk, met de fiets op weg naar de Stevenshof, had na een kwartier wachten wel door dat er iets kapot was. ,,Maar doordat ze niet even naar buiten komen en iets zeggen, gaat iedereen nu op het spoor lopen. Het is levensgevaarlijk: de andere kant ging de trein gewoon wel. Ik riskeer het echt niet.''
Bron: Leidsch Dagblad
* Gepubliceerd op 22 mei 2008, 22:01
* Laatst bijgewerkt op 22 mei 2008, 22:05
Leiden - Een kapotte trein midden op de spoorovergang op de Morsweg zorgde woensdagavond voor verkeerschaos en gevaarlijke situaties: tientallen mensen riskeerden het om met fiets of brommer en al over de tweede rails om de trein heen te lopen.
Conducteurs waarschuwden de overstekers een enkele keer dat het spoor 'niet was vrijgegeven' en daar nog treinen reden maar keken verder oogluikend toe. De machinist had inmiddels naderende treinen gewaarschuwd en de politie laten oproepen, maar die verscheen niet op het toneel.
Even na kwart over zes kwam de stoptrein vanuit Alphen naar Leiden Centraal stil te staan vanwege een luchtdrukprobleem. ,,Je zal natuurlijk altijd zien dat het op een hele onhandige plek en een heel onhandig tijdstip gebeurt'', aldus een NS-woordvoerder. Het duurde meer dan een half uur - 'relatief snel' zegt de NS - voordat er een tweede trein te hulp kwam en de ander het laatste stukje duwde.
Voetgangers, fietsers en automobilisten die zich bij het drukke knooppunt ophoopten, klaagden dat zij niks te horen kregen over de ernst van het probleem. Wilna Schenk, met de fiets op weg naar de Stevenshof, had na een kwartier wachten wel door dat er iets kapot was. ,,Maar doordat ze niet even naar buiten komen en iets zeggen, gaat iedereen nu op het spoor lopen. Het is levensgevaarlijk: de andere kant ging de trein gewoon wel. Ik riskeer het echt niet.''
Bron: Leidsch Dagblad
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
leermomentje...
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Ook een lekkere plek om stil te vallen, op één van de drukke verkeersaders van de stad... 't Is ook best een eindje omrijden naar de volgende mogelijkheid om het spoor te kruisen
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Mja, maar je ziet gewoon wat er gebeurt als je niet informeert. Dan gaan mensen hun eigen gang, en op zich is dat volkomen begrijpelijk.
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
De informatie zou niet veel verder strekken dan 'Ding is stuk'. Volgens mij kan iedereen die daar loopt dat zelf ook wel bedenken. Een trein staat niet voor zijn plezier stil op een drukke overweg...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39181
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Kunnen anders ook nog zat andere redenen zijn... op de overweg in de drukke Laan der VN in Dordrecht (die nu door een tunnel vervangen is) stonden met enige regelmaat treinen stil bijvoorbeeld: het inrijsein van 't station stond namelijk een paar meter daar voorbij
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
ALS je wilt, kun je aangevenVinny schreef:De informatie zou niet veel verder strekken dan 'Ding is stuk'. Volgens mij kan iedereen die daar loopt dat zelf ook wel bedenken. Een trein staat niet voor zijn plezier stil op een drukke overweg...
wat het probleem is
hoe lang het gaat duren
of er bussen komen
wanneer er bussen komen
hoelang je extra onderweg bent
hoe gevaarlijk het is om op het spoor te gaan lopen, aangezien het tegenspoor nog gewoon in dienst is.
Jezus, dit loop ik een prorailer uit te leggen?
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Probleem: trein is stukwat het probleem is
hoe lang het gaat duren
of er bussen komen
wanneer er bussen komen
hoelang je extra onderweg bent
hoe gevaarlijk het is om op het spoor te gaan lopen, aangezien het tegenspoor nog gewoon in dienst is.
Duur: niet bekend
Bussen: Niet bekend
Hoe lang extra onderweg: Niet bekend
Hoe gevaarlijk het is: Is gezegd (zie nieuwsbericht)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Ervaring leert dat men best wat begrip voor de situatie wil opbrengen en in de trein wil blijven als men maar het idee heeft dat men goed op de hoogte gehouden wordt. Bij een mededeling als 'ding is stuk' kan je er op wachten dat je reizigers zelf initiatief ondernemen. Als een mcn of HC regelmatig vertelt wat ze doen blijft men over het algemeen wel hangen... Hoe weinig je ook weet, praat tegen je reizigers.
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Het gaat niet over voorlichting van de treinpassagiers, maar van de wachtenden bij de overweg.
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
In dit geval gewoon direct een paar agenten aan beide kanten van de overweg zetten, en iedereen die ook maar met één poot dat rode lampje passeerd op de bon slingeren. Eens kijken of het dan nog gebeurd....
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Wubbo schreef:De machinist had inmiddels de politie laten oproepen, maar die verscheen niet op het toneel.
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Simplistisch verhaal. Die agenten, daar trek je ook niet zomaar een blik van open. Nog afgezien van het feit dat de wachtenden het waarschijnlijk niet zouden pikken. Nee, veel veiliger was het om direct het treinverkeer op het tweede spoor stil te leggen.Daan schreef:In dit geval gewoon direct een paar agenten aan beide kanten van de overweg zetten, en iedereen die ook maar met één poot dat rode lampje passeerd op de bon slingeren. Eens kijken of het dan nog gebeurd....
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39181
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Dat laatste is dan wel veiliger, maar of 't ook handiger is... het betrof aan de omschrijving in het artikel te zien één van de spitstreinen die defect was geraakt. Bij treinverkeer dat gewoon doorgaat komt je hulpstel dan als vanzelf ter plaatse in de spitstrein van een half uur later (wat zover ik lees ook daadwerkelijk zo gebeurd is)
Werkt prima bij een eenvoudig iets als luchtdrukproblemen: heb namelijk ooit zelf een soortgelijk geval gehad met de IC naar Rotterdam net voor Gouda, die vervolgens door de volgende IC die met hetzelfde materieel reed gecombineerd is (middenop de hoofdbaan). Vervolgens kon alles gewoon weer verder.
Werkt prima bij een eenvoudig iets als luchtdrukproblemen: heb namelijk ooit zelf een soortgelijk geval gehad met de IC naar Rotterdam net voor Gouda, die vervolgens door de volgende IC die met hetzelfde materieel reed gecombineerd is (middenop de hoofdbaan). Vervolgens kon alles gewoon weer verder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kapotte trein: tientallen op het spoor
Spitstrein betekend in dit geval SGM-II. Het was pech dat hij richting Leiden reed, en er niet vandaan kwam, aangezien het probleem dan zo'n 20 minuten eerder was opgelost.
Wanneer het treinverkeer op het andere spoor wordt stilgelegd heb je ook problemen met stations die niet worden aangedaan met de spitstrein (met name Bodegraven), en aangezien de s8800 zowieso al goed druk is in de spits wil je die vooral niet stilgelegd hebben (want de s8800 is de reguliere trein op het traject)
Wanneer het treinverkeer op het andere spoor wordt stilgelegd heb je ook problemen met stations die niet worden aangedaan met de spitstrein (met name Bodegraven), en aangezien de s8800 zowieso al goed druk is in de spits wil je die vooral niet stilgelegd hebben (want de s8800 is de reguliere trein op het traject)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten