Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
webguy schreef:
"Ja ik weet nooit als 'ie piept of ik het nou ben of iemand anders, dus heb ik er maar 5 euro op gezet, dan zie ik precies als ik het ben omdat er 5 euro staat"
Tja...
Niet eens zo gek aangezien ik mij in dit verhaal ook wel herken.
Vooral in de MAN bussen zie je heel vaak dat soms wel drie mensen tegelijk willen uitchecken. Als het allemaal studenten betreffen blijft de tekst UIT OK ST 311230 in beeld.
Ik herken mijn uitcheck dan ook aan het feit dat ik mijn saldo herken.
Ik vind het eigenlijk wel een goed idee! Het duurt altijd heel lang voordat mensen de bus/tram uit zijn, omdat er eerst nog uitgecheckt moet worden. Ook d emensen die er vervoglens inwillen staan zich te irriteren dat het zo lang duurt. Als er paaltjes buiten staan kunne mensen dat buiten regelen, toch handig?
Ja, maar dan heb je nog wel even bedenktijd. Vind het een prima idee. Zelf is het me een keer overkomen, dat ik het was vergeten om uit te checken. De deuren van de bus waren natuurlijk al een seconde of 10 dicht, en de bus staat dan al weer bij het volgende stoplicht. Als je dat overkomt bij een paaltje buiten, kan je nog even teruglopen.
Volgens mij heeft Nederland zo'n 55.000 bus/tramhaltes. Uiteraard bestaat een halte uit twee,vier of soms op een groot kruispunt 6 perron/haltes.
Omdat je niet wilt dat het kan gebeuren dat je enige paaltje defect is moeten er natuurlijk 2 paaltjes per halte per richting geplaatst worden.
Oftewel in de goedkoopste variant 4 x 55.000 zijn 220.000 chip paaltjes door Nederland. Wie gaat de bekabeling doen en waar zetten we buiten op straat de servers neer?
Wie gaat de levering van elektriciteit regelen door heel Nederland om deze paaltjes te voorzien of gaan we alles met zonne-energie regelen?
Simpelweg anno 2010 en in de toekomst 2015 een onmogelijk en onhaalbaar idee! :N
Vinny schreef:De beste oplossing zou zijn om alle bushaltes van Nederland ook van incheckpoortjes te voorzien.
Mensen kunnen ook gewoon leren dat ze die chipkaart even een halve tel voor de lezer houden voor ze uitstappen. Zo moeilijk is het niet.
Als je je strippenkaart in je broekzak laat zitten als je de was doet krijg je je geld ook niet terug.
Wat wel een mooi gebaar zou zijn is het geld dat binnenkomt door het vergeten uit te checken jaarlijks over alle chipkaarthouders verdeeld wordt. (Hoewel dit niet helemaal precies te berekenen is.)
Het zou ook helpen wanneer er minder dan 4 euro afgeschreven wordt bij instappen in voertuigen die een rit maken die een lagere maximale prijs heeft dan 4 euro. Is waar, dan wordt dat bedrag voor iedere rit anders dan standaard 4 euro maar dit wordt allemaal automatisch afgehandeld en de computers hebben daar echt geen probleem mee.
Ik ben het met U beiden (et al. = en allen ?) eens dat het nog een erger :X zooitje *bus* is dan ik al verwachtte
Niettemin, bedankt ... (A) DA Borgdorff
Caspar schreef:Ja, maar dan heb je nog wel even bedenktijd. Vind het een prima idee. Zelf is het me een keer overkomen, dat ik het was vergeten om uit te checken. De deuren van de bus waren natuurlijk al een seconde of 10 dicht, en de bus staat dan al weer bij het volgende stoplicht. Als je dat overkomt bij een paaltje buiten, kan je nog even teruglopen.
In zon geval zou ik het veel beter vinden als je een uitcheckmogelijkheid krijgt bij de gele oplaadpunten. Die zijn er als het goed is in elk dorp wel, en daarmee help je dus reizigers die vergeten zijn uit te checken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gOVert schreef: Als er paaltjes buiten staan kunne mensen dat buiten regelen, toch handig?
Moet ik dit serieus nemen?
Als er paaltjes buiten staan zijn mensen zelfs nog zo dom om vergeten uit te checken.... Kijk maar bij de NS!
Ja, je moet het serieus nemen, het was een serieus antwoord. Misschien vergeten mensen uit te checken, maar dat doen ze nu ook, is mij al meerdere malen overkomen. En dan heb je geen mogelijkheid meer om terug te gaan, met een paaltje die buitenstaat wel.
Maar kan jij dan ook even uitleggen hoe je de benodigde 220.000 Chippalen (zie berekening van find_your_spot) door heel Nederland gaat zetten, inclusief bekabelingsnetwerk en zonder dat deze infrastructuur gesloopt wordt, danwel door mensen, danwel door weersomstandigheden?
Volgens mij is de belangrijkste reden om de apparatuur van de ov-chipkaart in de bussen en trams te monteren dat de chauffeur of bestuurder dan kan controleren of de reiziger wel betaald. Hoe kan je dat weten als de reiziger alle handelingen buiten de voertuigen uitvoert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar schreef:Ja, maar dan heb je nog wel even bedenktijd. Vind het een prima idee. Zelf is het me een keer overkomen, dat ik het was vergeten om uit te checken. De deuren van de bus waren natuurlijk al een seconde of 10 dicht, en de bus staat dan al weer bij het volgende stoplicht. Als je dat overkomt bij een paaltje buiten, kan je nog even teruglopen.
In zon geval zou ik het veel beter vinden als je een uitcheckmogelijkheid krijgt bij de gele oplaadpunten. Die zijn er als het goed is in elk dorp wel, en daarmee help je dus reizigers die vergeten zijn uit te checken.
Droom maar verder, lang niet elke plaats heeft een oplaadpunt. In de regio Eindhoven is het aantal oplaadpunten heel erg schaars. Ik moet naar het volgende dorp bijvoorbeeld (10-15 minuutjes met OV of 20-25 minuten fietsen) als ik een oplaadpunt zoekt. Het scheelt dat Hermes ook die gele kastjes in hun bussen heeft tegenwoordig (helaas wilde die het vanochtend niet doen).
Wat betreft de uitcheckpalen op de halte: ik heb het idee dat het 'vergeten-uit-te-checken'-probleem nu veel te groot wordt gemaakt dan het is. In gebieden waar de chipkaart al wat langer ingevoerd is, is het percentage slechts enkele procenten. Natuurlijk nog steeds een substantieel aantal, maar het rechtvaardigt niet het plaatsen van een of meer chipkaartlezers bij elke bushalte in Nederland. Bij enkele drukke haltes zou je het wel kunnen overwegen, maar dan meer op plaatsen waar het halteren nu veel te lang duurt omdat iedereen in/uit moet checken in de bus. Dat lijkt me een veel redelijker uitgangspunt.
Alleen zit je dan met het hierboven genoemde probleem van een verwachtingspatroon: mensen die niet in de bus uitchecken, omdat ze verwachten dat wel buiten te kunnen doen. Dat zou je natuurlijk kunnen ondervangen door in de halteafroep een tekstje te kunnen opnemen "Bij deze halte kunt u ook buiten het voertuig uitchecken" of iets van die strekken, maar het gebeurt helaas meer dan eens dat de omroep ietwat van slag is.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Nou ja, als je niet zeker weet of je ook buiten de halte uit kunt checken kun je natuurlijk ook in de bus zelf nog steeds uitchecken. Ervaren reizigers kunnen ondertussen alvast uitstappen en buiten het voertuig uitchecken.
Ik vind het nogal mee vallen omtrent oplaadpunten. Vergeet ook niet dat de NS automaten ook oplaadpunten zijn.
Dat kaartje is de stad Eindhoven, ik zei 'regio' Eindhoven. Dus met vele oplaadpunten in de stad kun je weinig als je in een dorpje woont in die regio. Kijk maar eens noord van de lijn Eindhoven - Helmond. In die steden is de dichtheid redelijk, daarboven minimaal. In Gemert staat 1 oplaadpunt wat zowat de hele regio daar moet voorzien.
tsov schreef:Alleen zit je dan met het hierboven genoemde probleem van een verwachtingspatroon: mensen die niet in de bus uitchecken, omdat ze verwachten dat wel buiten te kunnen doen. Dat zou je natuurlijk kunnen ondervangen door in de halteafroep een tekstje te kunnen opnemen "Bij deze halte kunt u ook buiten het voertuig uitchecken" of iets van die strekken, maar het gebeurt helaas meer dan eens dat de omroep ietwat van slag is.
Je creeert meer verwarring dan je oplost. Wat mij betreft doe je het of overal, of nergens..., een reserve uitcheckpunt geheel los van de bushalte (dus bij de spreekwoordelijke sigarenboer op de hoek) lijkt me wat dat betreft dan dus gewoon een beter idee...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft schreef:En hoe weet die paal dan dat jij daadwerkelijk in dat dorp bent uitgestapt en niet al bent terugereisd per auto/fiets?
Als je teruggaat reizen, wat is dan nog het voordeel van de OV-Chipkaart winst? Dat kan nu bij de NS ook, ik ga vanaf Amsterdam (check daar in) naar Alkmaar (check daar niet uit) en fiets even naar Heiloo op en neer om daar uit te checken. Denk je echt dat mensen dat gaan doen?
Het verschil met een paar bushaltes is kleiner, maar om nou in de auto te stappen en dan 3 haltes heen EN weer te reizen om dan 10 cent goedkoper uit te checken?
tsov schreef:Alleen zit je dan met het hierboven genoemde probleem van een verwachtingspatroon: mensen die niet in de bus uitchecken, omdat ze verwachten dat wel buiten te kunnen doen. Dat zou je natuurlijk kunnen ondervangen door in de halteafroep een tekstje te kunnen opnemen "Bij deze halte kunt u ook buiten het voertuig uitchecken" of iets van die strekken, maar het gebeurt helaas meer dan eens dat de omroep ietwat van slag is.
Je creeert meer verwarring dan je oplost. Wat mij betreft doe je het of overal, of nergens..., een reserve uitcheckpunt geheel los van de bushalte (dus bij de spreekwoordelijke sigarenboer op de hoek) lijkt me wat dat betreft dan dus gewoon een beter idee...
Maar waarom moeten mensen nou zo nodig nog achteraf uit kunnen checken, met alle mogelijkheden voor fraude van dien? Je kunt nu - als je vergeet uit te checken - via de vervoerder nog geld terugkrijgen. Misschien een omslachtige procedure, maar maak die procedure dan minder omslachtig in plaats van te zemelen over uitcheckpaaltjes of uitchecken bij een ophaalautomaat.
Omdat mijn voorstel het simpel aanpassen van de software is, en dus geen duizenden extra machines hoeft te kosten, terwijl ik net als Caspar de kans op frauderen niet zo groot acht. Je moet natuurlijk wel een tijdslimiet erop zetten, niet dat je na twee weken nog eens kunt uitchecken want dat is namelijk wel vragen om fraude..., bij de RET geldt geloof ik een limiet van 4 uur en dat kan wat mij betreft dus prima ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Vinny schreef:Omdat mijn voorstel het simpel aanpassen van de software is, en dus geen duizenden extra machines hoeft te kosten, terwijl ik net als Caspar de kans op frauderen niet zo groot acht. Je moet natuurlijk wel een tijdslimiet erop zetten, niet dat je na twee weken nog eens kunt uitchecken want dat is namelijk wel vragen om fraude..., bij de RET geldt geloof ik een limiet van 4 uur en dat kan wat mij betreft dus prima ;)
Blijft het probleem dat lang niet elke woonplaats waar een bus doorkomt ook een oplaadpunt heeft waar je dat zou kunnen doen.