OVer je reiservaringen in oktober 2010

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Wubbo »

De t12525 reed ma-vrij Rtd-Lw.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Nogmaals, ik denk dat als ze dit op een werkdag gaan doen het een drama wordt omdat nooit iedereen mee kan, tenzij ze de treinen veel langer maken.
Als ze dit op een werkdag gaan doen is er een weeralarm afgegeven, iedereen gewaarschuwd en blijven veel mensen thuis. Afgelopen winter reden er tussen Amsterdam en Utrecht alléén 2 stoptreinen per uur, exteem vol natuurlijk maar iedereen kon mee.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Wubbo »

Op de meeste baanvakken denk ik dat je het wel weg krijgt met deze inzet. Op een aantal baanvakken heb ik daar mijn twijfels bij (Flevolijn met losse DDAR, Amsterdam - Alkmaar met alleen 2 stoptreinen ipv 4 stoptreinen en 4 IC's), wat dat betreft zou het goed zijn om het nog eens op een echte winterdag in de praktijk te zien.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door iljitsch »

Ik ging gister van Utrecht naar Den Haag. Dat betekende een overstap in Gouda. Op zich geen probleem, ware het niet dat volgens mij beide treinen 3 gekoppelde koplopers waren (kon het niet goed zien vanaf het perron) waarbij de trein naar Rotterdam in Gouda op spoor 8 om 19.51 binnenkwam en de intercity naar Den Haag op spoor 5 om 19.55 zou vertrekken. Wel stond op spoort 9 (geloof ik) de stoptrein naar Den Haag van 19.59 te wachten. Dat had dus beter die intercity kunnen zijn, want nu moest een halve trein helemaal naar achteren lopen om daar door de tunnel naar spoor 5 te gaan. Iedereen rennen, en mischien terecht want we vertrokken uiteindelijk met -1.

In Den Haag nog een gratis gevulde koek en wat lauwe soep gescoord.

Ik heb nu ook door wat er aan de hand was schiphol richting Leiden: daar reden dus elk half uur een intercity en elk half uur een stoptrein. Alleen vanaf daar NIKS naar Den Haag HS, alleen elk half uur die trein van Amsterdam via Haarlem naar CS. Dat gaat dus nooit werken, die trein vertrekt vol vanaf Amsterdam, daar kunnen nooit alle overstappers uit schiphol bij. Ze zouden elk half uur een sneltrein of stoptrein naar HS (liefst verder, ik heb medelijden met de mensen in Delft en Schiedam!) moeten laten rijden zodat de mensen die in Den Haag moeten zijn in HS kunnen overstappen of op Laan van NOI op randstadrail kunnen overstappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Daniel »

@Wubbo: Schijnt wel dat dit de weekendversie van de winterdienstregeling was en er op een doordeweekse dag ook meer IC's op lijnen waar ze nu niet reden zouden rijden.
Flevolijn had trouwens ook nog wat setjes met 2x SGMm-III rijden, past daar ook de inhoud van meer dan een losse DDAR in? Vast niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Wubbo »

In 2xSGM-III past iets meer dan in een losse DDAR, maar echt vrolijk word je er niet van.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door ODRAIL »

Stefan schreef:
KM46 schreef:Het gaat weer lekker bij de RET: in een kleine twee weken al anderhalf uur vertraging opgelopen :? :shock:.
Ik wordt zo langzaam ook moe van die ballentent... Elke schooldag is er wel wát met die metro en bus 44 lijkt ook nooit op tijd te rijden.. Vanochtend hebben ze 't zelfs gepresteerd om op lijn A, B, C én D onregelmatig te rijden.... :roll:
Afgelopen zaterdag (09 - 10 - 2010) was het weer bal op de lijnen A en B (defecte metro). En vandaag was het het weer bal in de tent op lijn C Tusen Schiedam Centrum en Pernis). Gelukkig waren de vertragingen dit keer niet zo groot.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Ik ging gister van Utrecht naar Den Haag. Dat betekende een overstap in Gouda. Op zich geen probleem, ware het niet dat volgens mij beide treinen 3 gekoppelde koplopers waren (kon het niet goed zien vanaf het perron) waarbij de trein naar Rotterdam in Gouda op spoor 8 om 19.51 binnenkwam en de intercity naar Den Haag op spoor 5 om 19.55 zou vertrekken. Wel stond op spoort 9 (geloof ik) de stoptrein naar Den Haag van 19.59 te wachten. Dat had dus beter die intercity kunnen zijn, want nu moest een halve trein helemaal naar achteren lopen om daar door de tunnel naar spoor 5 te gaan. Iedereen rennen, en mischien terecht want we vertrokken uiteindelijk met -1.
Spoor 9 wordt in Gouda niet meer gebruikt, het heeft een verlaagd perron. Je bedoelt waarschijnlijk spoor 10.
Ik heb nu ook door wat er aan de hand was schiphol richting Leiden: daar reden dus elk half uur een intercity en elk half uur een stoptrein. Alleen vanaf daar NIKS naar Den Haag HS, alleen elk half uur die trein van Amsterdam via Haarlem naar CS. Dat gaat dus nooit werken, die trein vertrekt vol vanaf Amsterdam, daar kunnen nooit alle overstappers uit schiphol bij. Ze zouden elk half uur een sneltrein of stoptrein naar HS (liefst verder, ik heb medelijden met de mensen in Delft en Schiedam!) moeten laten rijden zodat de mensen die in Den Haag moeten zijn in HS kunnen overstappen of op Laan van NOI op randstadrail kunnen overstappen.
Ik vind de oplossing die de NS hier bedacht heeft juist goed. Den Haag C is wel van alle richtingen bereikbaar en zo bespaar je in het aantal wissels dat actief gebruikt moeten worden. Bedenk wel dat er misschien 20 centimeter sneeuw ligt en dat elk wissel dat gebruikt kan worden eerst vrijgemaakt moet worden. De verbinding Laan van NOI - HS is een extraatje.

De verbinding Haarlem - Den Haag C over Leiden C heen is ook nog eens buitengewoon logisch. De treinen van/naar Haarlem gebruiken de buitenste sporen vanaf Warmond, en de buitenste sporen takken tussen Den Haag Mariahoeve en Laan van NOI ook weer af naar Den Haag. De binnenste sporen van Leiden kunnen dan gebruikt worden voor de treinen van/naar Schiphol en spoor 1 voor Woerden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Ik vind de oplossing die de NS hier bedacht heeft juist goed. Den Haag C is wel van alle richtingen bereikbaar en zo bespaar je in het aantal wissels dat actief gebruikt moeten worden. Bedenk wel dat er misschien 20 centimeter sneeuw ligt en dat elk wissel dat gebruikt kan worden eerst vrijgemaakt moet worden. De verbinding Laan van NOI - HS is een extraatje.
Dat kan ik wel volgen, maar twee treinen per uur voor alles uit Amsterdam, Haarlem, noord-Noord-Holland en schiphol met twee treinen per uur afhandelen is echt niet te doen. Dan moeten ze er toch minstens 4 per uur van maken.

Stel je voor dat je er niet bij kan en dan een half uur op de volgende moet wachten. Op Leiden bijvoorbeeld, waar de wind van alle kanten doorheen waait.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Wubbo »

Er reed 4x/uur een trein tussen Gvc en Ledn. Er reed ook 4x per uur een trein tussen Ledn, Shl en Asd. Alleen op het stuk Hlm - Ledn reed maar 2x per uur een trein.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Michael »

Ik stond net in een overvolle Veolia amba (5245) op lijn 123 tijd voor geledes op die lijn?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Raymond »

Nooit geweten dat Veolia actuele informatie kon geven via de lichtkranten in de bus in Brabant: meer dan halte, eindbestemming en datum/tijd had ik nog niet gezien. Vanmiddag zag ik in een bus tussendoor steeds de volgende tekst voorbij scrollen: "Van maandag 18 t/m vrijdag 22 oktober ruimte voor verlof. Interesse" :lol: Tegen het einde van de rit kwam het niet meer in beeld.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door huibe »

LOL. iemand het verkeerde vinkje gezet. Passagiers ipv chauffeurs.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Freek »

Gistermiddag was er bij Elst een aanrijding met een persoon. Daardoor geen treinverkeer tusssen Nijmegen en Arnhem. Ik was onderweg naar Nijmegen, maar strandde als een van de eersten in Arnhem. Gezien de mensenmassa die richting bussen ging heb ik maar niet geprobeerd om een lijnbus richting Nm te nemen en besloten om Nijmegen te laten voor wat het was. Daardoor kon ik wel mooi zien hoe de NS snel probeert alles op rolletjes te krijgen.
Wat met name opviel was dat er snel rangeerders waren. Treinen uit de richting Utrecht kwam gewoon binnen op spoor 4, maar werden binnen no-time afgerangeerd.
Toch liep Arnhem snel vol met treinen, wat natuurlijk sneller gebeurde dan normaal omdat het derde eilandperron (spoor 8+9) buitendienst is. Met binnenkomende treinen heb je ook binnenkomend personeel, toch blijkt dat het lastiger te organiseren om deze op een kerende dienst te zetten. Hierdoor ontstond er zelfs aan de oostzijde een file met binnenkomende treinen.
Ik ben uiteindelijk met een s7600 vertrokken uit Arnhem die 10 minuten na vertrektijd wel een machinist had, maar geen HC. Machinist mocht op alle tussengelegen stations dan de deuren sleutelen.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door VIRM »

Vanochtend stond er tussen Uitgeest en Wormerveer een defecte trein. Iemand enig idee wat daar aan de hand was?
Overigens waren er dan weer de nodige vertragingen (en de IC naar Den Helder vanuit Zaandam om 07:56 viel uit)...

Overigens, op de terugweg bij station Wormerveer zag ik rond 17:15-17:20 een IC stilstaan op (denk ik) spoor 2, langszij het perron.
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door webguy »

Station Heyendaal is een beetje in tweeen gesplitst :P Dat is al weer ff zo wegens tegelwerkzaamheden aan de busperrons, maar dat lijkt over te zijn: er wordt niks meer aan gedaan. Nog staat er echter een hek tussen de busperrons en de brug naar het perron toe. Betekent dat als je denkt de trein te willen nemen en toch de bus neemt of vice versa je lekker 3 minuten om mag lopen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Caspar »

Ik zat in trein t1554 en alles ging goed tot vlak na het Naardermeer. Net voorbij de aankondiging van overweg 16.4 bij de Keverdijk kwamen we tot stilstand, na een minuut of 10 werd er omgeroepen dat de trein voor ons defect was geraakt. Dat was de Internationale trein uit Berlijn. Het grappige is dat ik maandag een fietstocht maakte met een collega, en we langs die overweg kwamen, en we tot de conclusie kwamen dat we het nog nooit hadden meegemaakt dat die overweg in de storing is geweest. Nu dus, 2 dagen later gebeurde het ineens, nota bene indirect veroorzaakt door de trein waar ik zelf in zat, omdat ie langer dan 5 minuten stil stond in de aankondingssectie. Blijkbaar is de Berlijn IC toch weer verder naar Schiphol gereden, want we konden weer verder rijden na een kwartier. Bij de Gaasperdamaansluiting stond ie stil, ondanks dat het sein wat een paar honderd meter verderop staat groen toonde.
In Amsterdam met ruim 20 minuten vertraging vertrokken, direct achter de t14558 aan (lekker leeg perron dus op Sloterdijk :D . Gelukkig wel in Zaandam de Sprinter naar Kersenboogerd ingehaald.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:Er reed 4x/uur een trein tussen Gvc en Ledn.
Ik geloof dat ik daarnaar gekeken heb en dat dat niet zo was, maar als dat wel het geval was dan waren de aansluitingen zodanig dat je er vanuit schiphol niks aan had, want de reisplanner Shl - Gvc gaf maar twee opties per uur.

Waar stond ook alweer die enquete?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Freek »

webguy schreef:Station Heyendaal is een beetje in tweeen gesplitst :P Dat is al weer ff zo wegens tegelwerkzaamheden aan de busperrons, maar dat lijkt over te zijn: er wordt niks meer aan gedaan. Nog staat er echter een hek tussen de busperrons en de brug naar het perron toe.
Er is meegelezen. Het hek is weg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:
Wubbo schreef:Er reed 4x/uur een trein tussen Gvc en Ledn.
Ik geloof dat ik daarnaar gekeken heb en dat dat niet zo was, maar als dat wel het geval was dan waren de aansluitingen zodanig dat je er vanuit schiphol niks aan had, want de reisplanner Shl - Gvc gaf maar twee opties per uur.
Er reden dan wel 4 treinen per uur maar dat waren een IC en een stoptrein die vlak achter elkaar aan reden. Dus effectief maar twee reismogelijkheden per uur.

De treinen van Leiden naar Den Haag vertrokken zondag om .05/.35 en .08/.38 terwijl de stoptrein uit Schiphol om .10/.40 aankwam. Dat was wel een comfortabele stoptrein overigens met twee ICM-viertjes.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door iljitsch »

(Wat, geen veerbootikoon?)

Nog even terugkomend op iets van een paar dagen geleden: blijkbaar moet je met de Vlug Vliegende Veerboot van Connexxion tussen Velzen-Zuid en Amsterdam wel degelijk uitchecken met je chipkaart, want op ov-chipkaart.nl staat nu een treurig ontbrekende checkout in mijn overzicht. Normale prijs voor dit ritje met chipkaart is 4,60 (40 cent goedkoper dan papier) en ik betaalde dus de 4 euro borg. Ik kreeg bij het inchecken "overstap ok" dus wellicht had ik maar 3,82 betaald als ik wel uitgecheckt had...

Nog een tip: ik was in de richting naar Amsterdam aan de linkerkant, sorry, bakboordkant bij het raam gaan zitten met het idee wat foto's uit het raam te maken. Net als bij de trein zijn de ramen vrij smerig dus dat blijft lastig. Maar aan de rechterkant was volgens mij toch meer te zien, zij het wel dat daar de zon op het raam scheen zodat foto's maken slecht gelukt zou zijn. Maar als het bewolkt is kan je beter aan de kant van de boot die zicht op de zuidoever van het kanaal heeft zitten denk ik.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Raymond »

Gewoon helemaal vooraan gaan zitten, heb je zowel zicht op links als rechts ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door webguy »

Freek schreef:Er is meegelezen. Het hek is weg.
Zag het inderdaad :) Overigens is het station nu ook Veolia-gepimpt. Was dat al?
Afbeelding

Verder een buspropper gesignaleerd in Nijmegen, iig iemand in wat er uit zag als het Novio pak, die de achterste deur van de Citaro open houdt... Heb 'm de laatste 2 dagen gezien.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door VIRM »

Heerlijk wwer, op de terugreis vanuit Rotterdam.

Ik wilde met een groepje reisgenoten (in totaal 4 man) de sneltrein van 17:11 naar Amsterdam Centraal nemen, vanaf spoor 8b, die met +10 stond aangegeven. Even later veranderde de CTA naar de Intercity naar Leiden Centraal van 17:19 met +5 (het was eigenlijk de stoptrein!). Er werd daarna omgeroepen dat de sneltrein was gespoorwijzigd naar spoor 11b (lekker kort van tevoren).
De internale trein van 17:08 kwam binnenrijden om 9b en we zijn, op mijn advies, daar maar in gaan zitten (ook uit vrees dat de vertraagde sneltrein achter de vetraagde stoptrein zou gaan rijden). En maar 1ste klas gaan zitten, aangezien er geen plaats meer was in de 2de klas.
Onderweg kwam een van de reisgenoten erachter dat de trein vanaf Schiphol werd opgeheven en dat er weer een defecte trein stond bij Breukelen en tussen Uitgeest en Alkmaar (weer een defecte SLT...?). De internationale trein kwam met iets van +7 Schiphol binnen. Er werd pas vlak van tevoren, bij het aankondigen van Schiphol, omgeroepen dat dit het eindpunt was en dat je voor Amsterdam moest overstappen (geen excuses, geen redenatie, geen overstapmogelijkheden). Aan de overkant stond op spoor 2 stond de trein van 17:59 al klaar (en het fluitje ging toen de internationale trein kwam binnenrijden). De enige reden dat we de sneltrein hebben gehaald is dat enkele andere reizigers een deur open hebben getrokken; kennelijk kreeg iemand een goede inval, want de deuren werden daarna ontgrendeld. Omroep van de conducteur: "Excuses voor de vertraging, maar wij moesten even wachten op overstappers van de internationale trein"...
Daarna de sprinter van 18:22 (met +3) vanuit Amsterdam Sloterdijk naar Zaandam genomen, die slechts met SLT-4 reed (haringen in een ton weer!).
Leukse omroep op Sloterdijk: "Damens en here, de IC naar Nijmegen van 18:11 heeft niet gereden. De eerstvolgende trein naar Amsterdam...". Sja...

In tegenstelling tot de perikelen op de terugweg ging de heenweg eigenlijk gewoon goed. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2010

Bericht door Michael »

webguy schreef:
Freek schreef:Er is meegelezen. Het hek is weg.
Zag het inderdaad :) Overigens is het station nu ook Veolia-gepimpt. Was dat al?
Afbeelding
Daar waren ze vandaag mee bezig. Toen ik er vanmorgen even was waren ze daar mee bezig
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten