Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Caspar »

Ja, in die tijd was het natuurlijk nog niet de Nazi periode, maar bedoel eigenlijk dus de architectuur die Nazi Duitsland vroeger beminde.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Ederveen »

Hoe dan ook, het lijkt erop dat ze daar toch wat zuiniger omspringen met spoorwegarchitectuur dan hier in Nederland.
Het schijnt dat na de Oorlog bijvoorbeeld het stationsgebouw (Hbf) van Frankfurt grotendeels was verwoest en alleen het "geraamte" nog van stond (zoals mijn opa dat dan noemt), zoals men weet is dit compleet gerestaureerd geweest.
Mochten ze in bijvoorbeeld Den Bosch een voorbeeld aan nemen, nee het station was te groot voor zo'n (destijds) kleine stad als 's-Hertogenbosch, het moest worden gesloopt en er moest een kleiner gebouw komen voor in de plaats... En drie keer raden waarom dat kleinere (toch nog geen lelijk gebouw, had wel sfeer, ook met die hellingbanen naar de perrons enzo) stationsgebouw werd gesloopt...

EDIT: volgens mij haalt mijn grootvader Keulen en Frankfurt door elkaar, gezien Keulen wel een 'wederopbouw'-stijl station heeft, en volgens wiki het station van Frankfurt (in tegenstelling tot de binnenstad, wat een Rotterdam-behandeling had gekregen) nauwelijks was beschadigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Suus »

Het is wel een stukje charme. Zoals ik elders al zei op dit forum heeft het station van Deventer door dat oude gebouw bijvoorbeeld veel meer charme dan Amersfoort, waar het oude gebouw is vervangen door een sfeerloos complex.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Ederveen »

Bee schreef:Het is wel een stukje charme. Zoals ik elders al zei op dit forum heeft het station van Deventer door dat oude gebouw bijvoorbeeld veel meer charme dan Amersfoort, waar het oude gebouw is vervangen door een sfeerloos complex.
Wat ik persoonlijk ook niet vind werken is als een oud stationsgebouw omgeven wordt door alleen maar moderne bebouwing, zodat het stationsgebouw niet meer 'past' in de omgeving, of beter gezegd: de omgeving past niet bij het station (Groningen...)
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door tsov »

Mwah, vind ik een stuk minder erg dan andersom.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Ederveen »

tsov schreef:Mwah, vind ik een stuk minder erg dan andersom.
Dat klopt: liever Groningen dan tegenwoordig Den Bosch in dat opzicht :p
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Daan »

Dat dat malle stadsbalkon voor het station van Groningen is neergekwakt is inderdaad eeuwig zonde... Een ondergrondse fietsenstalling kon toch ook wel zonder die fratsen? :?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Caspar »

Ik denk dat hij ook eerder het KPN gebouw en de gebouwen tussen het busstation en de sporen bedoelt. Die zijn pas echt lelijk.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Daan »

Dat staat tenminste niet voor het station...
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Grootschalige protesten tegen Stuttgart 21

Bericht door Ederveen »

Caspar schreef:Ik denk dat hij ook eerder het KPN gebouw en de gebouwen tussen het busstation en de sporen bedoelt. Die zijn pas echt lelijk.
Klopt. Maar:
Daan schreef:Dat dat malle stadsbalkon voor het station van Groningen is neergekwakt is inderdaad eeuwig zonde... Een ondergrondse fietsenstalling kon toch ook wel zonder die fratsen? :?
Die nogal opvallende (en modern aandoenende) fietsenstalling is inderdaad ook afschuwelijk, voornamelijk vanwege het gebrek aan samenhang met het monumentale stationsgebouw...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten