Eurostar wil Velaro van Siemens

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Eurostar wil Velaro van Siemens

Bericht door Suus »

Eurostar wil Velaro van Siemens
Spoorbedrijf Eurostar heeft Siemens geselecteerd om nieuwe treinen te leveren. Het gaat om het type Velaro. Deutsche Bahn (Duitsland), RENFE (Spanje), CN (China) en RZD (Rusland) bestelde eerder al treinen van het type Velaro.

De Velaro is een doorontwikkeling van de Duitse hogesnelheidstrein ICE-3, en zal onder andere geleverd worden aan de Deutsche Bahn (DB). Eurostar wil tien Velaro treinstellen gaan bestellen voor treindiensten vanuit Londen naar Nederland, Zwitserland en Duitsland.

De nieuwe treinstellen moeten circa 400 meter lang gaan worden, en plaats gaan bieden aan 920 personen.

Bron: Treinreiziger.nl

De ontwikkelingen gaan snel...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Eurostar wil Velaro van Siemens

Bericht door Caspar »

Ik neem aan dat de treinstellen van 400 meter 2 gekoppelde stellen zijn?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Eurostar wil Velaro van Siemens

Bericht door Ruben »

Gezien in het andere topic over de kanaaltunnel de eis van opdeelbaarheid en 2 stellen als een logische redenering naar voren komen neem ik ook aan van wel.
Tof dat men ook denkt aan Nederland. Mag dit over de HSL / moet de HSL ook opengesteld worden voor Europees vervoer?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar wil Velaro van Siemens

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:Mag dit over de HSL / moet de HSL ook opengesteld worden voor Europees vervoer?
Waarom niet, zou ik zeggen? :) Internationale treinpaden zijn in principe aan te vragen zonder concessie, dus zolang de capaciteit verdeeld kan worden door ProRail lijkt me dat geen belemmering.

Blijft over de vraag of het technisch kan. Dan zal er ATB en ondersteuning voor 1500V bovenleidingspanning in moeten, maar dat in principe is dat wel mogelijk (zie de ICE 3M die hier ook rijdt).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Eurostar wil Velaro van Siemens

Bericht door Chauf21 »

De HSL Zuid is toch een concessie? Voor zover ik het begrijp heeft HSA het (langdurige) alleenrecht op vervoer over deze verbinding:
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een openbare aanbesteding gehouden om te bepalen welk vervoerbedrijf de HSL-Zuid mag exploiteren.

Een samenwerkingsverband van NS en KLM, High Speed Alliance, heeft de aanbesteding gewonnen. Daarmee heeft High Speed Alliance van 1 juli 2009 tot 1 juli 2024 het alleenrecht gekregen om het treinvervoer over de HSL-Zuid te verzorgen tot aan de Belgische grens, in ruil voor een jaarlijkse concessievergoeding. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat houdt via de vervoerconcessie toezicht op de prestaties van High Speed Alliance op de HSL-Zuid.
(http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... slijn-zuid)

(ik zou het overigens absurd vinden als Eurostar wel zou willen rijden, maar dan over de reguliere sporen zou moeten i.v.m. het alleenrecht van HSA, maar dat is een andere discussie ;))
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar wil Velaro van Siemens

Bericht door Geert »

Internationaal treinverkeer mag toch zonder concessies gewoon rijden, volgens Europese regelgeving? Zie ook de casus van SNCF die een trein Straatsburg - Berlijn - Hamburg in wilde leggen (IIRC).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten