Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Karl »

In de laatste International Railway Journal staat een artikel over de Randstadrail met de titel 'RandstadRail emerges from the shadows'. Verder staan er ook nog wel leuke stukjes over lightrail in, maar dat is verder niet heel relevant voor dit topic.
Het is een spectrum.
Libra
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 20:37

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Libra »

Even een reactie op:

- Aantal reizigers: 17.000 is een heel aardig aantal reizigers, al behoorlijk meer dan in het oude NS-tijdperk. De hogere frequentie helpt hier natuurlijk. Het gebied waar de lijn doorheen rijdt is niet zo enorm drukbevolkt als bijvoorbeeld een Almere, al zijn de nieuwbouwwijken van Pijnacker en Berkel natuurlijk wel goede bronnen van reizigers, vandaar ook de nieuwe stations (en het hogere aantal reizigers in vergelijking tot het NS-tijdperk). Daar komt bij dat voor de route Den Haag - Rotterdam de bestaande spoorlijn toch veel meer gebruikt zal (blijven) worden (een vergelijking met de route Alkmaar - Amsterdam gaat hier dus al helemaal niet op). Door de gedwongen overstap uit Zoetermeer en Lansingerland richting Rotterdam zal het aantal reizigers ook nog verder toenemen.

- Route Pijnacker - Zoetermeer: hiervoor hebben jaren geleden al plannen bestaan. In Zoetermeer (Rokkeveen) is (zelfs) een hele strook grond vrijgehouden voor deze lijn. De lijn zou dan aan de noordzijde van Pijnacker moeten aftakken van de Hofpleinlijn, langs het Balijbos naar Rokkeveen moeten, ten oosten van station Zoetermeer de A12 moeten kruisen, en aantakken op de Zoetermeerlijn bij station Delftsewallen. Beoogd eindpunt: Centrum West. De haltes Dorp en Delftsewallen zouden daarbij bediend kunnen worden door de hogevloervoertuigen van de RET op de lijn Centrum West - Rotterdam, RandstadRaillijn 3 zou dan bij Driemanspolder kunnen keren.
De reistijdwinst van de lijn Pijnacker - Zoetermeer t.o.v. 'omrijden' via Leidschenveen zal beperkt zijn. Het enige voordeel is de snellere verbinding van station Zoetermeer en Rokkeveen met Pijnacker, Berkel en Rotterdam.
De laatste plannen voor de railverbinding Zoetermeer - Rotterdam gingen uit van het verlengen van de Oosterheemlijn via station Bleizo, en dan door naar Rodenrijs. Deze plannen zijn gesneuveld omdat het gebied tussen Zoetermeer en Berkel voor glastuinbouw werd aangewezen i.p.v. woningbouw.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stadsregio Rotterdam: RandstadRail goed gevuld

Bericht door Klaasje »

Libra schreef:Even een reactie op:

- Aantal reizigers: 17.000 is een heel aardig aantal reizigers, al behoorlijk meer dan in het oude NS-tijdperk. De hogere frequentie helpt hier natuurlijk. Het gebied waar de lijn doorheen rijdt is niet zo enorm drukbevolkt als bijvoorbeeld een Almere, al zijn de nieuwbouwwijken van Pijnacker en Berkel natuurlijk wel goede bronnen van reizigers, vandaar ook de nieuwe stations (en het hogere aantal reizigers in vergelijking tot het NS-tijdperk). Daar komt bij dat voor de route Den Haag - Rotterdam de bestaande spoorlijn toch veel meer gebruikt zal (blijven) worden (een vergelijking met de route Alkmaar - Amsterdam gaat hier dus al helemaal niet op). Door de gedwongen overstap uit Zoetermeer en Lansingerland richting Rotterdam zal het aantal reizigers ook nog verder toenemen.
Mijn voorbeeld met een buslijn in Almere is natuurlijk wel een (klein) beetje provocerend bedoeld :wink: Overigens wist ik toen ik die opmerking maakte niet zoveel van de reizigerspatronen op en rond deze lijn. Nu wel *O* Het punt dat ik er wel mee wilde maken heeft vooral met het capaciteitsverschil tussen bussen en lightrail-treinen te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten