Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Reiziger Delft »

Ennes schreef:Dit is maar ten dele waar, Als je geheel buiten je traject reist is dit wel degelijk mogelijk, met een maand trajectkaart kan je een "persoonlijke" ov-chipkaart als stamkaart gebruiken. Alleen is het dus nog niet mogelijk om een traject aansluitend aan je kaart traject te reizen op saldo.
Wat voor persoonlijke ov-chipkaart bedoel je dan? Wordt er een voordeeluren abonnement bijgeleverd? Je hebt immers recht op 40% korting.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door reisthijs »

Hij bedoelt gewoon zo'n NS-OV-chipkaart met een voordeelurenabonnement. Die kan je als stamkaart gebruiken voor een papieren maandtrajectkaart. Die combinatie gebruik ik zelf ook, maar dus niet om op saldo te reizen: die chipkaart weet niet dat ik ook een trajectkaart heb.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Vinny »

Aha, ik dacht ook al..., zou mooi zijn als de maandabonnementen eens verchipt zouden worden bij de NS... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

Reiziger Delft schreef:
Ennes schreef:Dit is maar ten dele waar, Als je geheel buiten je traject reist is dit wel degelijk mogelijk, met een maand trajectkaart kan je een "persoonlijke" ov-chipkaart als stamkaart gebruiken. Alleen is het dus nog niet mogelijk om een traject aansluitend aan je kaart traject te reizen op saldo.
vb. je hebt een trajectkaart Gvc - Ledn, dan kan je bv op saldo reizen van Gvc naar Rtd, maar zou je van Gvc door willen naar Asd dan is dat op dit moment nog niet mogelijk zonder incheck op Ledn (wat uit-overstappen zou betekenen)
Wat voor persoonlijke ov-chipkaart bedoel je dan? Wordt er een voordeeluren abonnement bijgeleverd? Je hebt immers recht op 40% korting.
Ik bedoel alle persoonlijke ov-chipkaarten die te gebruiken zijn als stamkaart voor een maand traject kaart. dus ook ov-chipkaarten van de andere vervoerders of een SOV
Als stamkaart geldt je chipkaart dus puur als gegevensdrager, Naam, geboortedatum en stamkaart nummer (laatste 7 cijfers van chipkaart)
reisthijs schreef:Hij bedoelt gewoon zo'n NS-OV-chipkaart met een voordeelurenabonnement. Die kan je als stamkaart gebruiken voor een papieren maandtrajectkaart. Die combinatie gebruik ik zelf ook, maar dus niet om op saldo te reizen: die chipkaart weet niet dat ik ook een trajectkaart heb.
Daarom schreef ik ook dat dat op het moment alleen werkt als je geheel buiten je traject reist. :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

Reiziger Delft schreef: Wat voor persoonlijke ov-chipkaart bedoel je dan? Wordt er een voordeeluren abonnement bijgeleverd? Je hebt immers recht op 40% korting.
Hoe bedoel je, je hebt immers recht op korting? een voordeeluren abonnement staat geheel los van een maand-trajectkaart.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Reiziger Delft »

Oeps; ik ben in de war met een jaartrajectkaart; ik dacht dat je met alle trajectkaarten automatisch een voordeeluren kaart had voor de rest van Nederland; maar dit geld dus niet voor de maandkaart. Is ook logisch natuurlijk, omdat hij maar een maand geldig is. Dan snap ik wat je bedoeld. :)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door M57 »

Ennes schreef:een voordeeluren abonnement staat geheel los van een maand-trajectkaart.
Tenzij de VDU-pas de stamkaart is bij de maandkaart :p
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

M57 schreef:
Ennes schreef:een voordeeluren abonnement staat geheel los van een maand-trajectkaart.
Tenzij de VDU-pas de stamkaart is bij de maandkaart :p
Niet zo wakker hè... ik had een vroege dienst vanochtend :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
gOVert
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 09:06

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door gOVert »

ik vind de chipkaart niet onhandig, maar vind het nog wel een beetje rommelig. Volgens mij is het voor toeristen ook niet echt een goede uitvinding. Hoop dat het in de toekomst wel verbeterd.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ennes »

gOVert schreef:ik vind de chipkaart niet onhandig, maar vind het nog wel een beetje rommelig. Volgens mij is het voor toeristen ook niet echt een goede uitvinding. Hoop dat het in de toekomst wel verbeterd.
Alsof het papieren kaartje voor een toerist zo makkelijk is... Moeten ze eens proberen op een onbemenst station proberen een kaartje te kopen. Buitenlandse bank/credit kaarten werken niet, papiergeld kan niet, dus blijft alleen een zak muntgeld over! en tja... dat heeft elke toerist, en elke zakenreiziger natuurlijk bij zich.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ronald »

Altijd als ik weer terugkom uit het buitenland (als toerist) verbaas ik mij erover hoe toerist-onvriendelijk het Nederlandse OV is. Zoals het er nu voorstaat zal dit met de OV-chipkaart helaas niet veranderen. Voordat je als buitenlandse toerist doorhebt waar je een OV-chipkaart moet kopen, hoe je hem op moet laden en hoe je er vervolgens mee moet reizen (in-/uitchecken in voertuig of op perron; wel- of niet in-/uitchecken bij overstappen) is je week vakantie om :roll: .
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door robert55 »

Nogal overdreven naar mijn mening. Net als bij iedere nieuwe bestemming moet je wat voorwerk doen met google. Waar je moet in/uitchecken wijst zich in de praktijk van zelf. Een toerist zal niet snel een kaartje hebben waarbij je niet hoeft te checken.
Ik ken veel bestemmingen waar het moeilijker is
Ronald schreef:Altijd als ik weer terugkom uit het buitenland (als toerist) verbaas ik mij erover hoe toerist-onvriendelijk het Nederlandse OV is. Zoals het er nu voorstaat zal dit met de OV-chipkaart helaas niet veranderen. Voordat je als buitenlandse toerist doorhebt waar je een OV-chipkaart moet kopen, hoe je hem op moet laden en hoe je er vervolgens mee moet reizen (in-/uitchecken in voertuig of op perron; wel- of niet in-/uitchecken bij overstappen) is je week vakantie om :roll: .
PS: onderschat toeristen niet. Als ze kunnen ontdekken dat ze een Museumjaarkaart kunnen kopen, kunnen ze dit ook.
PS2: over de strippenkaart werd indertijd ook gezegd dat die zo moeilijk zou zijn voor toeristen. De gidsen hebben dar intussen twee zinnen voor nodig.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door iljitsch »

Misschien dat het aan mij ligt, maar ik vind het openbaar vervoer in andere landen ook flink ingewikkeld. Ik heb al een keer een reis naar het atomium opgegeven omdat ik in de paar uur die ik had niet uit kon vogelen hoe ik er moest komen. Bij een later bezoek kwam ik er wel, maar reisde ik zwart omdat het te onduidelijk was dat je je kaartje moest laten "afstempelen" maar dat was maar goed ook want op de terugweg kon ik nergens een kaartjesmachine vinden.

Hier in Madrid is het ook redelijk lastig: toeslag voor de luchthaven, apart tarief voor de metro in de uitlopers van het netwerk, bussen hebben allemaal verschillende tarieven (zelfs voor dezelfde bestemming). Bij de regiotreinen heb je 5 bladzijden met bestemmingen in de automaat (niet op alfabet gesorteerd natuurlijk) maar maar een handvol tarieven... ook handig.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Daantje »

Ik wou net zeggen, in het buitenland is het voor toeristen echt niet altijd beter. Ik heb me in Antwerpen ooit eens rot gezocht naar een plek waar ik een lijnkaart kon kopen voor de bus/tram op Hemelvaartsdag toen de Lijnwinkel gesloten was. In Griekenland hebben we ooit een boete gekregen omdat we blijkbaar van te voren een kaartje hadden moeten kopen voor we de bus instapten terwijl het op een ander eiland niet hoefde. Wij zijn dan nog redelijk doorgewinterde OV-reizigers maar hoeveel mensen maken nooit gebruik van de bus buiten hun vakantie om?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Geert »

Misschien dat die eerder zullen vragen hoe het werkt, juist omdat ze normaal toch al nooit met het OV reizen. Ervaren OV-reizigers hebben waarschijnlijk een bepaalde verwachting, die niet altijd hoeft te kloppen. Iemand die nooit met het OV reist zal misschien eerder even vragen wat voor kaartje hij moet kopen, welke lijn hij moet nemen etc.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door midnet »

ben net terug van Italie-daar kunen ze het ook erg lastig maken-geen biglietti op de bus te koop-dat staat er zelfs in het engels op. Waar dan wel? Tja- Tabacherie. IN de bv=volgende stad deden de streekbussen opeens gewoon Europees-en dat is heel erg ONItaliaans: gewoon bij de chauffeur kaartje kopen en betalen.
LIJNKaarten in Vlaanderen zijn ook op de NMBS-staties te koop-in het kader van samenwerking van al het OV (zoals we hier hadden met strippenkaarten uit de NS-ooit). In Brussel NOord is gewoon een bemenst loket van de MIVB/STIB, waar mestal (want verplicht) nog wel iemand is die wat NL/Vlaams klapt-en je alles kan uitleggen.
Reisgidsen zijn vaak erg gedateerd of onnauwkeurig en richten zich veel meer op de 98% die toch auto rijdt. Kijk eens op sites zoals tripadvisor, waar vooral geheel onkundige USaers etc vrage stellen-en wat ze voor antwoord krijgen op hun OV vragen (1e vraag altijd: is it safe?)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door STF »

Een meerderheid van de toeristen op onze camping komt eerst hier vragen hoe het openbaar vervoer precies werkt, ik neem aan dat het bij andere campings, hotels en appartementen niet veel zal verschillen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Ronald »

Tuurlijk is het in het buitenland ook niet altijd koek en ei, maar wat ik vooral bedoelde is dat als je als buitenlandse toerist in Nederland met een creditcard of papiergeld op een onbemand station staat, je kans om een treinkaartje te kopen (voor een "normaal" tarief) 0% is. Mijn ervaring op buitenlandse (kleine) stations is dat er óf een geopend loket is, óf je met papiergeld bij de automaat terecht kan óf dat je in de trein voor een normaal tarief een kaartje kunt kopen.
Als de verkrijgbaarheid van een OV-chipkaart voor toeristen net zo lastig is, dan is dat dus niet echt een verbetering.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door iljitsch »

Het grootste probleem is dat de betalingsmachinerie niet geintegreerd is, zelfs niet binnen Europa. Afgezien daarvan koopt een toerist natuurlijk liever een strippenkaart van 8 euro die op redelijk veel plaatsen te krijgen is (niet op de balie op het station natuurlijk, dat zou te makkelijk zijn) dan een chipkaart voor bijna hetzelfde bedrag en daarna nog opladen met saldo wat je nooit meer terugkrijgt. Ik geloof dat je in Londen wel weer de kaart kan inleveren en dan daarvoor wat geld + het resterende saldo terugkrijgt. Dat zou een goede service aan toeristen zijn.

Overigens stond ik eerder deze week bij de tramhalte CS in Den Haag en het viel me op hoe lang de bestuurders bezig waren met kaartverkoop. Blijkbaar zijn er toch nog volksstammen die gewoon voor iedere rit een apart kaartje willen hebben, ook al is dat flink duurder.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Vinny »

Wenen is een voorbeeld van hoe het wel kan. Daar braakt het ticketautomaat gewoon een drie dagen abbonnement uit voor 17 euro. In Zurich is het theoretisch ook makkelijk, alleen daar loop je weer tegen het feit aan dat de zonegrenzen niet duidelijk zijn en dat je gemakkelijk een kinderkaartje koopt (en daar kom je dan weer achter als je een printje hebt gemaakt).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Suus »

Je kan bij het GVB (15,50) of de RET (12 euro) ook gewoon een 3-dagenkaart uit de automaat laten spugen. En zeker de automaten in Amsterdam accepteren alles wat je hartje begeert: munten, bankbiljetten, pinpassen, chipknip, creditcards. Alleen geen bankcheques :wink:

Al zou het natuurlijk wel prettig zijn als dat soort kaarten een soort van statusloos zijn. Ik heb ooit een Company Card gehad van de RET, en deze kaart kon niet geblokkeerd worden door verkeerde handelingen, zolang het maar bij apparatuur van de RET werd gebruikt. Zo kon je mensen uit het metrostation redden zonder met meerdere tegelijkertijd door het poortje te hoeven lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door STF »

Behalve dan bij de automaten langs de Amstelveenlijn, daar kun je niet met contant geld terecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Suus »

Ja, en de achteruitgang van Reigersbos, maar daar komen toeristen niet zo snel :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door STF »

Reigersbos kent waarschijnlijk nauwelijks tot geen toeristen, maar ik tref genoeg toeristen in Amstelveen aan tenslotte staan daar ook een aantal hotels.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Telegraaf: OV-chipkaart mislukt

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Je kan bij het GVB (15,50) of de RET (12 euro) ook gewoon een 3-dagenkaart uit de automaat laten spugen. En zeker de automaten in Amsterdam accepteren alles wat je hartje begeert: munten, bankbiljetten, pinpassen, chipknip, creditcards. Alleen geen bankcheques :wink:

Al zou het natuurlijk wel prettig zijn als dat soort kaarten een soort van statusloos zijn. Ik heb ooit een Company Card gehad van de RET, en deze kaart kon niet geblokkeerd worden door verkeerde handelingen, zolang het maar bij apparatuur van de RET werd gebruikt. Zo kon je mensen uit het metrostation redden zonder met meerdere tegelijkertijd door het poortje te hoeven lopen.
Het zou erg mooi zijn als er een paar van deze geweldige dingen ook op Schiphol Plaza zouden staan. Maar daar is het al een avontuur om een strippenkaart te kopen (toen dat ding nog bestond). In ieder ander buitenland staan gewoon automaten op het busstation van het vliegveld... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten