'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'

Bericht door Daniel »

'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'
Geplaatst op: donderdag 14 oktober 2010 09:45
Laatst bijgewerkt: donderdag 14 oktober 2010 09:46


UTRECHT - FNV Bondgenoten wil dat treinmachinisten niet meer automatisch strafrechtelijk worden vervolgd als ze met hun trein door een rood sein rijden. Ze heeft daarover een brief gestuurd aan het Openbaar Ministerie (OM).
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'

Bericht door Dexter »

Daar ben ik het helemaal mee eens. Daar gelaten dat het zonder toestemming passeren van een stoptonend sein natuurlijk een niet goed te praten werkfout is, die potentieel grote gevolgen kan hebben, heeft het ook voor een mcn zelf een grote impact. Een stevig gesprek met je leidinggevende en de IVW-inspectie krijg je zoiezo al en dan volgt een geestelijke slopende serie vigilantietesten, waarna je ook nog doorgezaagd wordt door een psycholoog. Als het een van meerdere stoptonend seinpassages betreft of wanneer er bijzondere kwalijke omstandigheden zijn, ben je zonder pardon je baan kwijt. Moet je dan ook nog en plein publique tussen twee agenten in afgevoerd en aangeklaagd worden?

Er hangt je dus nogal wat boven het hoofd en daarnaast doet geen enkele mcn het met opzet. Dat is als vakman je eer ook te na. Ik irriteer me dan ook mateloos aan krantenkoppen die voor de zoveelste keer spreken over een machinist die een 'rood licht genegeerd heeft'. Daarnaast zijn op sommige plaatsen de seinopvolgingen en de plaatsing van seinen ontzettend tricky. Ik ben blij te kunnen zeggen dat het mij nog nooit is overkomen, maar het kan de beste gebeuren.
Vallend blad maakt rails glad.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'

Bericht door robert55 »

Dexter schreef:... Moet je dan ook nog en plein publique tussen twee agenten in afgevoerd en aangeklaagd worden?

Er hangt je dus nogal wat boven het hoofd en daarnaast doet geen enkele mcn het met opzet. Dat is als vakman je eer ook te na. ..
Dat eerste zal niet snel gebeuren, tenzij er iets extreems gebeurt.
Een machinist doet zoiets niet met opzet, dat is duidelijk. Maar voor strafbaarheid is opzet niet altijd noodzakelijk. Vergelijk de trits: moord [met voorbedachte rade], doodslag, dood door schuld. Bij dat laatste is geen opzet, wel een handelen of nalaten.
Professionaliteit is een groot goed, maar speelt alleen binnen een sector. Bij ernstige zaken is een bredere [maatschappelijke] toets toch wel wenselijk.

Daarmee zeg ik niet dat er automatisch vervolgd moet worden. Het Nederlandse systeem gaat theoretisch nog steeds uit van een beslissing van het OM om al dan niet te vervolgen. Helaas wordt er steeds meer een automatisme van gemaakt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'

Bericht door iljitsch »

Het is een slechte zaak als het OM teveel zelf gaat bepalen wat wel en niet vervolgd wordt. Bijvoorbeeld wanneer een agent schiet zou altijd vervolgd moeten worden omdat dan een onafhankelijke rechter er een oordeel over kan geven. Puur en alleen het feit van vervolging hoeft nog niet stigmatiserend te zijn. (Hoewel het dat vaak nu wel is.)

Ik kan me voorstellen dat dezelfde logica geldt bij het door een rood sein rijden, hoewel als de onafhankelijke controle al op een andere manier goed geregeld is het niet per se een rechter hoeft te zijn die ernaar kijkt.

En dat er vervolgd wordt wil nog niet zeggen dat de verdachte geboeid afgevoerd wordt...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'

Bericht door Geert »

Een vervolging door het OM is ook niet een veroordeling, alleen de rechter kan iemand veroordelen. Ik kan me wel voorstellen dat het voor machinisten erg stigmatiserend en bedreigend overkomt, maar ik neem aan dat een rechter ook rekening houdt met verzachtende omstandigheden (zoals onduidelijke seinplaatsing, technische mankementen, etc.).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'

Bericht door Dexter »

Geert schreef:...ik neem aan dat een rechter ook rekening houdt met verzachtende omstandigheden (zoals onduidelijke seinplaatsing, technische mankementen, etc.).
Dat mag ik wel hopen ja, maar ik neem aan dat rechters vakinhoudelijk niet volledig op de hoogte zijn op het gebied van spoorwegveiligheid. En sinds ik een rechtbankvoorzitter bij 1 Vandaag hoorde vertellen dat ze tegenwoordig nauwelijks meer tijd hebben om zichzelf voorafgaand aan elke zitting goed en volledig in te lezen, geloof ik er niet veel van.

Overigens, met de zinsnede in mijn reactie over het tussen twee agenten in afgevoerd worden van een machinist, doelde ik er niet op dat dat standaard-praktijk is, dat is gelukkig niet zo. Maar helaas is het een aantal keren wel voorgevallen, zelfs een keer na een zelfdoding. Vooral in die laatste situatie vind ik dat een hele kwalijke zaak.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten