'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'
Geplaatst op: donderdag 14 oktober 2010 09:45
Laatst bijgewerkt: donderdag 14 oktober 2010 09:46
UTRECHT - FNV Bondgenoten wil dat treinmachinisten niet meer automatisch strafrechtelijk worden vervolgd als ze met hun trein door een rood sein rijden. Ze heeft daarover een brief gestuurd aan het Openbaar Ministerie (OM).
Lees verder
'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39179
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'
Daar ben ik het helemaal mee eens. Daar gelaten dat het zonder toestemming passeren van een stoptonend sein natuurlijk een niet goed te praten werkfout is, die potentieel grote gevolgen kan hebben, heeft het ook voor een mcn zelf een grote impact. Een stevig gesprek met je leidinggevende en de IVW-inspectie krijg je zoiezo al en dan volgt een geestelijke slopende serie vigilantietesten, waarna je ook nog doorgezaagd wordt door een psycholoog. Als het een van meerdere stoptonend seinpassages betreft of wanneer er bijzondere kwalijke omstandigheden zijn, ben je zonder pardon je baan kwijt. Moet je dan ook nog en plein publique tussen twee agenten in afgevoerd en aangeklaagd worden?
Er hangt je dus nogal wat boven het hoofd en daarnaast doet geen enkele mcn het met opzet. Dat is als vakman je eer ook te na. Ik irriteer me dan ook mateloos aan krantenkoppen die voor de zoveelste keer spreken over een machinist die een 'rood licht genegeerd heeft'. Daarnaast zijn op sommige plaatsen de seinopvolgingen en de plaatsing van seinen ontzettend tricky. Ik ben blij te kunnen zeggen dat het mij nog nooit is overkomen, maar het kan de beste gebeuren.
Er hangt je dus nogal wat boven het hoofd en daarnaast doet geen enkele mcn het met opzet. Dat is als vakman je eer ook te na. Ik irriteer me dan ook mateloos aan krantenkoppen die voor de zoveelste keer spreken over een machinist die een 'rood licht genegeerd heeft'. Daarnaast zijn op sommige plaatsen de seinopvolgingen en de plaatsing van seinen ontzettend tricky. Ik ben blij te kunnen zeggen dat het mij nog nooit is overkomen, maar het kan de beste gebeuren.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'
Dat eerste zal niet snel gebeuren, tenzij er iets extreems gebeurt.Dexter schreef:... Moet je dan ook nog en plein publique tussen twee agenten in afgevoerd en aangeklaagd worden?
Er hangt je dus nogal wat boven het hoofd en daarnaast doet geen enkele mcn het met opzet. Dat is als vakman je eer ook te na. ..
Een machinist doet zoiets niet met opzet, dat is duidelijk. Maar voor strafbaarheid is opzet niet altijd noodzakelijk. Vergelijk de trits: moord [met voorbedachte rade], doodslag, dood door schuld. Bij dat laatste is geen opzet, wel een handelen of nalaten.
Professionaliteit is een groot goed, maar speelt alleen binnen een sector. Bij ernstige zaken is een bredere [maatschappelijke] toets toch wel wenselijk.
Daarmee zeg ik niet dat er automatisch vervolgd moet worden. Het Nederlandse systeem gaat theoretisch nog steeds uit van een beslissing van het OM om al dan niet te vervolgen. Helaas wordt er steeds meer een automatisme van gemaakt.
Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'
Het is een slechte zaak als het OM teveel zelf gaat bepalen wat wel en niet vervolgd wordt. Bijvoorbeeld wanneer een agent schiet zou altijd vervolgd moeten worden omdat dan een onafhankelijke rechter er een oordeel over kan geven. Puur en alleen het feit van vervolging hoeft nog niet stigmatiserend te zijn. (Hoewel het dat vaak nu wel is.)
Ik kan me voorstellen dat dezelfde logica geldt bij het door een rood sein rijden, hoewel als de onafhankelijke controle al op een andere manier goed geregeld is het niet per se een rechter hoeft te zijn die ernaar kijkt.
En dat er vervolgd wordt wil nog niet zeggen dat de verdachte geboeid afgevoerd wordt...
Ik kan me voorstellen dat dezelfde logica geldt bij het door een rood sein rijden, hoewel als de onafhankelijke controle al op een andere manier goed geregeld is het niet per se een rechter hoeft te zijn die ernaar kijkt.
En dat er vervolgd wordt wil nog niet zeggen dat de verdachte geboeid afgevoerd wordt...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'
Een vervolging door het OM is ook niet een veroordeling, alleen de rechter kan iemand veroordelen. Ik kan me wel voorstellen dat het voor machinisten erg stigmatiserend en bedreigend overkomt, maar ik neem aan dat een rechter ook rekening houdt met verzachtende omstandigheden (zoals onduidelijke seinplaatsing, technische mankementen, etc.).
Re: 'Negeren rood sein niet standaard vervolgen'
Dat mag ik wel hopen ja, maar ik neem aan dat rechters vakinhoudelijk niet volledig op de hoogte zijn op het gebied van spoorwegveiligheid. En sinds ik een rechtbankvoorzitter bij 1 Vandaag hoorde vertellen dat ze tegenwoordig nauwelijks meer tijd hebben om zichzelf voorafgaand aan elke zitting goed en volledig in te lezen, geloof ik er niet veel van.Geert schreef:...ik neem aan dat een rechter ook rekening houdt met verzachtende omstandigheden (zoals onduidelijke seinplaatsing, technische mankementen, etc.).
Overigens, met de zinsnede in mijn reactie over het tussen twee agenten in afgevoerd worden van een machinist, doelde ik er niet op dat dat standaard-praktijk is, dat is gelukkig niet zo. Maar helaas is het een aantal keren wel voorgevallen, zelfs een keer na een zelfdoding. Vooral in die laatste situatie vind ik dat een hele kwalijke zaak.
Vallend blad maakt rails glad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten