Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Nieuwe metro wordt ruimer en veilig
In de metrowerkplaats van het GVB in Diemen is vrijdag een testmodel van de nieuwe metro gepresenteerd.
De nieuwe metro moet in 2012 de grijze 'zilvermeeuw' die al vanaf 1976 rijdt vervangen. Amsterdam krijgt 23 nieuwe modellen. De nieuwe zesdelige metro's zijn 116 meter lang. Naast de ruimere opzet qua extra brede stoelen en gangpaden hebben de metro's camerabewaking en is er gebruik gemaakt van vandalismebestendige materialen. Ook is er reizigersinformatie op digitale schermen.
http://www.at5.nl/artikelen/50231/nieuw ... -en-veilig
In de metrowerkplaats van het GVB in Diemen is vrijdag een testmodel van de nieuwe metro gepresenteerd.
De nieuwe metro moet in 2012 de grijze 'zilvermeeuw' die al vanaf 1976 rijdt vervangen. Amsterdam krijgt 23 nieuwe modellen. De nieuwe zesdelige metro's zijn 116 meter lang. Naast de ruimere opzet qua extra brede stoelen en gangpaden hebben de metro's camerabewaking en is er gebruik gemaakt van vandalismebestendige materialen. Ook is er reizigersinformatie op digitale schermen.
http://www.at5.nl/artikelen/50231/nieuw ... -en-veilig
For Your Railroad Adventures
Re: Nieuwe metro wordt ruimer en veilig
Met welgeteld 6 zitplaatsen per bak ofzo?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe metro wordt ruimer en veilig
Even verplaatst, hoort natuurlijk bij West-Nederland.
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Ik wou net zeggen, zitten er überhaupt nog stoelen in dat ding? ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Zo, dat zijn dus ook weinig stoelen. Bezuinigingen ofzo? :s
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe metro wordt ruimer en veilig
Er zitten toch nog 174 stoelen in zo'n ding.
Ter vergelijking: een Zilvermeeuw heeft 94 zitplaatsen, dus bij twee gekoppeld zijn dat 188 zitplaatsen.
Dat zijn op de Oostlijn dus 14 zitplaatsen minder in de nieuwe metro, dan in de oude. Zo extreem is het verschil dus ook weer niet.
Ter vergelijking: een Zilvermeeuw heeft 94 zitplaatsen, dus bij twee gekoppeld zijn dat 188 zitplaatsen.
Dat zijn op de Oostlijn dus 14 zitplaatsen minder in de nieuwe metro, dan in de oude. Zo extreem is het verschil dus ook weer niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Volgens mij klopt je berekening niet, want de nieuwe metro's zouden 6 bakken lang worden tenzij het opeens weer veranderd is. Als je even niet naar het aantal bakken maar gewoon naar de lengte kijkt zou je op ongeveer 282 zitplaatsen bij de oude metro uitkomen tegen 174 bij de nieuwe.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Ja, als de oude metro met 6 bakken zou rijden wel. In de praktijk rijden er nu uitsluitend treinen van 4 bakken op de lijnen 53 en 54. Ik heb dus gewoon de huidige situatie (standaard 4 bakken) vergeleken met de toekomstige (alleen 6-delige metro's).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Maar dan moet je ook de staanplaatsen op dezelfde manier berekenen :D
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Nieuwe metro wordt ruimer en veilig
Ah bedankt. Ik kom natuurlijk nooit buiten de Ring van Amsterdam dus dat had ik niet kunnen weten.webguy schreef:Even verplaatst, hoort natuurlijk bij West-Nederland.
For Your Railroad Adventures
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Ik koester nog steeds de hoop dat die dingen blauw/wit gaan worden...
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
In 2012 is GVB toch weg want dan heeft Arriva de regio gewonnen. Kom er maar in met de groene metro's!ziggy schreef:Ik koester nog steeds de hoop dat die dingen blauw/wit gaan worden...
For Your Railroad Adventures
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Logo zonder de inhoudsloze letters is ook niet huisstijl [niet dat ik die inspirerend vind].ziggy schreef:Ik koester nog steeds de hoop dat die dingen blauw/wit gaan worden...
Geeft een beetje aan hoe zwak gvb als merk is
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Volgens mij staat inmiddels op 80% van het wagenpark het logo + GVB :Yrobert55 schreef:
Logo zonder de inhoudsloze letters is ook niet huisstijl [niet dat ik die inspirerend vind].
Geeft een beetje aan hoe zwak gvb als merk is
For Your Railroad Adventures
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Snap ook geen hout van het bericht.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
ziggy schreef:Snap ook geen hout van het bericht.
Dat hoeft ook binnenkort niet meer, want de reclame trams komen binnenkort weer terug in het straatbeeld.
Weg met die huisstijl *O*
For Your Railroad Adventures
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Maar niet op de kop van die nieuwe metro's, of vergis ik me nou?find_your_spot schreef:Volgens mij staat inmiddels op 80% van het wagenpark het logo + GVB :Yrobert55 schreef:
Logo zonder de inhoudsloze letters is ook niet huisstijl [niet dat ik die inspirerend vind].
Geeft een beetje aan hoe zwak gvb als merk is
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Hij ziet er wel ok uit. :pos: Maar toch blijf ik het jammer vinden dat ze niet voor een wat gestroomlijnder ontwerp hebben gekozen, maar voor een gepimpte en verlengde versie van de Zilvermeeuw.
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Dat komt vanwege de eis van de stadsregio. De nieuwe metro moest herkenbaar blijven voor het huidige publiek.Dexter schreef:Hij ziet er wel ok uit. :pos: Maar toch blijf ik het jammer vinden dat ze niet voor een wat gestroomlijnder ontwerp hebben gekozen, maar voor een gepimpte en verlengde versie van de Zilvermeeuw.
Als de nieuwe metro te gestroomlijnd zou worden zou niemand het nog als metroherkennen.
Dit resulteert natuurlijk in reizigersverkies.
For Your Railroad Adventures
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Herkenbaar, ja... "Hee, hier reed toch een metro? Ik snap niet wat dit onbekende voertuig dat ondergronds over de rails komt aanrijden nu zou kunnen zijn."
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Een typisch geval van het verkeerd uitleggen van de eis van de stadsregio. Ze bedoelde natuurlijk dat je zou kunnen moeten zien dat het een metro is en niet een boomstam-op-wielflenzen, zoals in sommige regios het OV gepimpt is
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Overigens staat er in dit bericht dat het een test-uitvoering is. Misschien is de foto dan juist van een uitvoering met veel staplaatsen, of zijn er nog geen zitplaatsen gemonteerd. Kan toch ook nog?
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Dit type interieur heb ik al mogen beproeven in Madrid en Berlijn. Ben er niet ontevreden over, maar om het nou dagelijks mee te gaan maken in Amsterdam...
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Webguy; ze wilden in Amsterdam reeds langere tijd de zitplaatsen in de lengterichting plaatsen maar dit is bij het oudere materieel niet mogelijk omdat er o.a. verwarming en accu's onder de zitplaatsen zitten, dus ja ik ga er maar even van uit dat het nieuwe materieel deze indeling krijgt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig
Toevallig zie je op deze foto ook vooraan een rolstoelplaats, logisch dat daar extra weinig stoelen zijn.
Verderop zie je aan de zijkant 5 stoelen naast elkaar, daar zullen er ook 5 tegenover zitten.
De oude metro's hebben steeds in het gebied tussen de deuren 16 zitplaatsen (vier maal vier), de nieuwe hebben in dezelfde ruimte dus 10 zitplaatsen (vijf plus vijf) behalve bij de rolstoelplaats.
Verderop zie je aan de zijkant 5 stoelen naast elkaar, daar zullen er ook 5 tegenover zitten.
De oude metro's hebben steeds in het gebied tussen de deuren 16 zitplaatsen (vier maal vier), de nieuwe hebben in dezelfde ruimte dus 10 zitplaatsen (vijf plus vijf) behalve bij de rolstoelplaats.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten