Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Wubbo »

Angstig begin van schoolkamp De Ieme
door Ria Willemse. woensdag 21 mei 2008 | 03:27 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 mei 2008 | 11:22

RAALTE - De reis naar het schoolkamp op Terschelling begon voor de leerlingen van groep 8 van basisschool De Ieme gisteren met een vervelend incident op het station van Raalte.
De trein begon plotseling te rijden terwijl de kinderen nog aan het instappen waren. ,,Dat had verkeerd kunnen aflopen'', vertelt een van de ouders. ,,Het was druk op het perron. De deuren waren open. Ouders sprongen bij om te helpen, anders hadden kinderen tussen trein en perron kunnen vallen.''

De trein van 6.40 uur kwam enkele minuten te laat aan in Raalte. ,,Een minuutje later klonk fluitsignaal en begon de trein te rijden'', vertelt notaris De Zwart, die als ouder bij het incident aanwezig was. ,,Een paar mensen renden naar voren om de conducteur of machinist te waarschuwen. Alle deuren waren nog open. Ik raak niet zo snel in paniek, maar ik kan me voorstellen dat anderen geschrokken zijn.''

De conducteur was niet gevoelig voor het commentaar van de begeleiders, zo meldde de eerste ouder, die niet met naam in de krant wil. ,,Hij vermeed oogcontact en wilde zijn naam niet geven.''

Basisschool De Ieme heeft inmiddels een officiële klacht ingediend bij de Nederlandse Spoorwegen. ,,We gaan het onderzoeken'', laat Anita Broekhuis namens de NS weten. ,,Het kan niet gebeuren dat de trein al rijdt als de deuren nog open zijn. De conducteur controleert dat. Het verhaal heeft twee kanten. We gaan eerst uitzoeken wat er exact gebeurd is.''

Bron: De Stentor
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Mark »

Vaag verhaal in ieder geval. Ik geloof er geen hout van dat de mcn zonder groene lamp wegrijdt namelijk :roll:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Geert »

Tja, onmogelijk is het niet, maar het lijkt me ook sterk...
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door JeePee »

Waar rook is, is vuur. Echter is het wel erg raar dat de HC de deuren niet gesloten heeft en de mcn zou zijn weggereden zonder groene lus...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Geert »

Ik zat net al te bedenken dat er dan twee fout zouden moeten zitten, maar het kan natuurlijk ook zo zijn geweest dat de HC een waarschuwing floot en nog niet gesleuteld heeft, en de mcn toch wegreed. In dat geval zou het alleen een fout van de machinist zijn.
Maar daar valt verder niets over te zeggen zonder meer informatie en zoals gezegd: het lijkt me sterk...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Fles »

Ik vind het eigenlijk raar dat het überhaupt kan, een trein die wegrijdt met de deuren open. Dat lukt normaal gesproken met een bus nog niet eens namelijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Vinny »

Met ICRm kan dat wel. Daar kunnen de deuren open bij snelheden tot 5 km/h als de machinist de deuren ontgrendeld heeft. Volgens mij rijdt dat spul niet bij Raalte. Van ander materieel weet ik niet hoe ver de beveiliging van de deuren is doorgevoerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Ik vind het eigenlijk raar dat het überhaupt kan, een trein die wegrijdt met de deuren open. Dat lukt normaal gesproken met een bus nog niet eens namelijk.
Bij een bus zit er een beveiliging op. Bij treinen voor zover ik weet, niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Daan »

Wubbo schreef:"Hij vermeed oogcontact en wilde zijn naam niet geven.''
Bang om op z'n flikker te krijgen van z'n baas zeker... :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Met ICRm kan dat wel. Daar kunnen de deuren open bij snelheden tot 5 km/h als de machinist de deuren ontgrendeld heeft. Volgens mij rijdt dat spul niet bij Raalte. Van ander materieel weet ik niet hoe ver de beveiliging van de deuren is doorgevoerd.
Inmiddels ook niet meer (ICRm is voorzien van van een groene lamp-circuit). Overigens heeft voor zover ik weet al het materieel in Nederland een 5km/h-relais, wat inhoudt dat de deuren bij een snelheid hoger dan 5 km/h automatisch worden gesloten. Bij getrokken materieel (en afgezien van ICRm dus) worden de deuren bij een snelheid lager dan 5 km/h automatisch weer ontgrendeld.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Chauf21 »

Daan schreef:
Wubbo schreef:"Hij vermeed oogcontact en wilde zijn naam niet geven.''
Bang om op z'n flikker te krijgen van z'n baas zeker... :roll:
Bij makkelijk traceerbare werkzaamheden is het onzinnig om je te verbergen, aan de hand van voertuignummers of diensttijden is toch wel te achterhalen wie het moet zijn geweest...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Caspar »

Bij getrokken materieel (en afgezien van ICRm dus) worden de deuren bij een snelheid lager dan 5 km/h automatisch weer ontgrendeld.
Dat zou dus betenen dat je in bv ICK zo maar naar buiten kan vallen als je wat ongemakkelijk tegen een deur zou leunen terwijl ie voor een sein stil staat?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Aking »

Normaliter loopt een HC dan naar de deur en sleutelt ze weer in de vergrendeling... maar in theorie is het inderdaad mogelijk, daarom zitten er ook waarschuwingsstickers op de deuren (in volgens mij alle materieeltypes)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Daan »

Caspar schreef:Dat zou dus betenen dat je in bv ICK zo maar naar buiten kan vallen als je wat ongemakkelijk tegen een deur zou leunen terwijl ie voor een sein stil staat?
Bij ICK zou dat kunnen, bij de andere materieeltypes niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Aking »

In het INT mat van de nachttreinen, de 140 en ik geloof ook in ICL kan het ook...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Geert »

In al het getrokken mat wat hier rijdt, met uitzondering van ICRm (voorzien van groene lamp-circuit) en DDM (wat sowieso in de exploitatie al als treinstel wordt behandeld).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Caspar »

Heeft dat mat dan ook geen noodknop voor de deurbediening? Immers een trek aan de noodrem zou dan voldoende moeten zijn om de deur te openen...?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door M57 »

Elke trein kan aan het rollen slaan als de remmen gelost zijn. Boven een bepaalde snelheid gaan dan de deuren dicht.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door timtrein »

Precies, dat zal hier wel aan de hand zijn. Rem alvast gelost, en kennelijk lag het spoor net niet vlak. Zoiets.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Aking »

Caspar schreef:Heeft dat mat dan ook geen noodknop voor de deurbediening? Immers een trek aan de noodrem zou dan voldoende moeten zijn om de deur te openen...?
Een noodknop/hendel is wel aanwezig... want het kan natuurlijk altijd zijn dat door een storing of iets de vergendeling er niet afgaat, en dan moet je toch naar buiten kunnen lijkt me :wink:
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Doc Zenith »

Daan schreef:
Wubbo schreef:"Hij vermeed oogcontact en wilde zijn naam niet geven.''
Bang om op z'n flikker te krijgen van z'n baas zeker... :roll:
Ik zou als HC ook niet mijn naam zeggen in zulke gevallen tegenwoordig, er is altijd kans dat de klappen dan van iemand anders komen dan de baas.

---

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van een eventueel onderzoekje.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Daan »

Is een HC niet verplicht, omdat hij BOA is, zijn naam te geven/pas te laten zien?
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Linkerspoor »

Als die mensen om zijn boa-identificatie hadden gevraagd had hij die inderdaad verplicht moeten tonen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door Mikos »

Vinny schreef:Met ICRm kan dat wel. (...) Volgens mij rijdt dat spul niet bij Raalte.
*Ligt in een deuk* Oh, niet? :mrgreen: Hoe noemen ze die dingen hier dan? :wink:

Ik noem dit een uiterst merkwaardig verhaal, waarbij de journalist waarschijnlijk vragen gesteld heeft aan de kinderen en het verhaal daardoor heeft lopen kneden. Nog merkwaardiger vind ik het dat er vragen gesteld zijn aan een ouder, dat er geen officieel bericht is van de school (waarvan ik zomaar aanneem dat er een leerkracht meegaat op een schoolkamp, maar dat kan aan mij liggen), maar dat de ouders dingen roepen.

Ik zet zo mijn vraagtekens bij het verhaal. En wat zien zij als de trein die wegreed? De remmen die gelost waren en de trein die een centimeter verschoof, zoals bij het afkoppelen van ICM ook wel een wil gebeuren? :roll:
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Angstig begin van schoolkamp De Ieme

Bericht door math1985 »

Linkerspoor schreef:Als die mensen om zijn boa-identificatie hadden gevraagd had hij die inderdaad verplicht moeten tonen.
Zeker weten? Of alleen als hij op dat moment BOA-taken uitvoerde?

(Edit: o, ik zie dat dit een hopeloze up is. Ik hoop dat de mods er mee kunnen leven, en gooi hem anders maar dicht).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten