Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Caspar »

In de oude metro's staan er nu al veel sneller mensen, dan dat er 4 tegenover elkaar gaan zitten. Zodra er 2 van de 4 plekken bezet zijn, gaat men doorgaans over tot staan.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Dexter »

Jurre schreef:Dit type interieur heb ik al mogen beproeven in Madrid en Berlijn. Ben er niet ontevreden over, maar om het nou dagelijks mee te gaan maken in Amsterdam...
Misschien was het een idee geweest om de kopbakken uit te rusten met dwarsbanken en de tussenbakken met langsbanken zoals in de Brusselse BOA of precies andersom zoals in de C-zug van München langsbanken in de kopbakken en dwarsbanken in de tussenbakken (al naar gelang waar de uitgangen zich bevinden op de stations). Zo kan je kiezen: Als je een langer stuk moet reizen dat je in een vierzitter gaat zitten en op een korter stuk op een langsbank.
reisthijs schreef:De oude metro's hebben steeds in het gebied tussen de deuren 16 zitplaatsen (vier maal vier), de nieuwe hebben in dezelfde ruimte dus 10 zitplaatsen (vijf plus vijf) behalve bij de rolstoelplaats.
En de nieuwe metrostellen hebben 4 i.p.v. 3 deuren per bak, dus ook daardoor gaan er zitplaatsen verloren. Ergens vind ik het logisch dat er voor een indeling met langsbanken gekozen wordt, omdat er dan per trein meer reizigers mee kunnen (al moeten deze dan weliswaar staan) en er is meer sociale controle, wat tegenwoordig ook niet onbelangrijk is.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Suus »

Alleen de keuze voor vier in plaats van drie deuren vind ik jammer. Het is nu niet zo dat je met drie deuren per bak te weinig capaciteit hebt. Ja, met twee deuren wel, zoals op de ringlijn maar daar gaat het hier niet om.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Ruben »

Ik had graag een gestroomlijnd ontwerp gezien, maar vind hem op de video niet zo lelijk als op de artist impressions. Vind hem eigenlijk nog wel OK.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door VIRM »

Bee: misschien is er geredeneerd dat met een extra deur per bak het in- en uitstappen veel sneller gaat. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Suus »

Volgens mij is op dit moment de doorstroomsnelheid in de voertuigen laag door de beperkte uitwijkruimte naast de deuren door de bankjes en zijn de deuren zelf niet de beperkte factor. De deuren bij de fietsafdeling lopen standaard veel beter door. Tenminste, dat is mijn ervaring om half negen 's ochtends op het Amstelstation.

Ze kunnen beter een grote mensenopzuigende stofzuiger op de voorkant en achterkant monteren, om al die renners op de metrostations vanaf de uitgangen snel erin te krijgen (A) Uiteindelijk worden alleen de eerste en laatst deur gebruikt lijkt het wel :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Alleen de keuze voor vier in plaats van drie deuren vind ik jammer. Het is nu niet zo dat je met drie deuren per bak te weinig capaciteit hebt. Ja, met twee deuren wel, zoals op de ringlijn maar daar gaat het hier niet om.
Bee schreef:Volgens mij is op dit moment de doorstroomsnelheid in de voertuigen laag door de beperkte uitwijkruimte naast de deuren door de bankjes en zijn de deuren zelf niet de beperkte factor. De deuren bij de fietsafdeling lopen standaard veel beter door.
Sneller in- en uitstappen kan je ook bereiken met bredere deuren en ruimere balkons, daar heb je niet persé meer deuren per bak voor nodig. Dat zie je bij nieuwe treinen in verschillende steden steeds vaker, bv. in Parijs en Brussel.

Maar 2 deuren per bak zoals op de Ringlijn is voor een metro inderdaad wel heel erg karig.
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door VIRM »

Maar in feite is nu door de plaatsing van de bankjes meer 'uitwijkruimte' gecreeerd, of keek ik even heel verkeerd? :)

En is de Ringlijn niet iedere spits sowieso proppen in een richting door het gebruik van slechts twee stellen?
Beul van de blindegeleidelijn
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door find_your_spot »

VIRM schreef: En is de Ringlijn niet iedere spits sowieso proppen in een richting door het gebruik van slechts twee stellen?
Ligt eraan welke kant je op gaat met Lijn 50.
Ik kan elke dag uitgebreid zitten, hoef nooit te staan. Dat is in de spits.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Maar in feite is nu door de plaatsing van de bankjes meer 'uitwijkruimte' gecreeerd, of keek ik even heel verkeerd? :)
Met die langsbankjes creëer je inderdaad meer uitwijkruimte bij de deuren. Zou je in de huidige zilvermeeuwen alle bankjes weghalen, dan zou de doorstroming ook beter zijn, omdat mensen die bij de deuren staan maar er niet uit hoeven dan niet meer de mensen die er wel uit willen in de weg staan. Heb er geen hard bewijs voor, maar mijn ervaringen geven mij deze indruk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door iljitsch »

Het materieel op de Madridse metrolijnen die ik het meest gebruik lijkt vrij veel op deze metro. Als het niet al te druk is heb je inderdaad goede doorstroming en is het geen probleem om door te lopen tot je ergens een zitplaats vindt. Irritant zijn de metro's waar op een vierzitsbankje een beugel in het midden zit, op die waar dit niet is kan je met z'n drieën nog redelijk ruim zitten. Maar als er veel mensen staan stopt ook de doorstroming en blijven mensen bij de deuren hangen net als bij alle andere bussen, trams en metro's met meer zitplaatsen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Ruben »

VIRM schreef:En is de Ringlijn niet iedere spits sowieso proppen in een richting door het gebruik van slechts twee stellen?
Gebeurt dat? Een jaar geleden was het zo dat de 50 in de spits met 3-4 stellen kon rijden. CAF, that is. Zilvermeeuwen meestal max. 2.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door find_your_spot »

NS-Reiziger schreef:
VIRM schreef:En is de Ringlijn niet iedere spits sowieso proppen in een richting door het gebruik van slechts twee stellen?
Gebeurt dat? Een jaar geleden was het zo dat de 50 in de spits met 3-4 stellen kon rijden. CAF, that is. Zilvermeeuwen meestal max. 2.
Gaat de laatste maanden weer prima met 3 stellen op Lijn 50.

Als het weer zilvermeeuwen betreffen kom ik zo ook nog wel is met 3 tegen. *O*
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door find_your_spot »

http://www.at5.nl/artikelen/50231/nieuw ... -en-veilig

http://rtvnh.nl/nieuws/49884/Nieuwe+met ... len+getest

Wat vinden we van het mock-up model?

Iedereen heeft de video's al gezien?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Suus »

In de Volkskrant stond dat ook reizigers het model mogen testen. Hier is verder niets over te vinden. Opzich wel jammer, want dat is vanaf hier slechts een flinke steenworp vandaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door STF »

find_your_spot en ik melden ons aan als vrijwilliger om de hufterproofheid te testen, snijbrander, haakse slijper, breekijzer en glashamer zijn uiteraard present.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door find_your_spot »

Voor u heeft u de Legenda voor de verlichting naast de deuren van de nieuwe metro.

Legenda:

Wit vast: geeft de uitstap richting aan
Groen knipper: deur gaat open
Groen vast: deur blijft open
Rood knipper: deur gaat dicht
Rood vast: deur is dicht

GVB wenst u nog een aangename rit in Zilvermeeuw 2.0
For Your Railroad Adventures
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door Dexter »

Nou als dat geen deuren met een duidelijke feedback zijn, dan weet ik het niet meer.

Kunnen ze die mockup niet een dagje op de Dam zetten, net als met de eerste Combino, want ik wil hem ook weleens zien en testen. En als we dan toch bezig zijn, zeg ik: Wat dachten jullie van een Forummeeting met opdracht: Hoe OVNL-proof is de Metropolis? :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door find_your_spot »

Dexter schreef:Wat dachten jullie van een Forummeeting met opdracht: Hoe OVNL-proof is de Metropolis? :mrgreen:
Ik zit eraan te denken zometeen wat hoge piefen binnen GVB op te bellen of ik volgende week langs mag komen voor foto's.
For Your Railroad Adventures
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam wordt ruimer en veilig

Bericht door hauptbahnhof »

Waarschijnlijk geven die lichten bij de deuren wel aan dat de bestuurder van te voren de deuren vrij kan geven dus... (net zoals de Citadistrams in rotterdam of de metro's en S-bahn in Berlijn).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten