Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53
Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
GroenLinks Utrecht heeft samen met PvdA, ChristenUnie en Trots op Nederland schriftelijke vragen gesteld aan het Dagelijks Bestuur van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) over de toegenomen drukte in de stadsbussen 11, 12 en 12s. “Het is bij sommige haltes zo druk dat reizigers moeten achterblijven, omdat de bussen overvol zijn.”, zegt GroenLinks raadslid Steven de Vries...... http://www.stevendevries.com/2010/10/ov ... ot-vragen/
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Is dit nieuws dan? Voor zover ik weet blijven er honderden reizigers achter en dat al sinds een jaartje of 4 sowieso.
For Your Railroad Adventures
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Maak daar maar 10 jaar van. Met name in de avondspits is/was dat een probleem, dan kun je op de laatste halte op de Uithof niet meer mee.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Dat is nog steeds zo. Erg handig natuurlijk ook dat GVU vanaf 17 uur (als de meeste colleges afgelopen zijn) lijn 12 weer laat rijden in plaats van 12s.
Lijn 11 laat trouwens ook regelmatig in het centrum mensen achter. Hoe vaak ik bijvoorbeeld niet bij het Oorsprongpark heb moeten wachten op een paar bussen later omdat ik er niet meer bijpaste...
Lijn 11 laat trouwens ook regelmatig in het centrum mensen achter. Hoe vaak ik bijvoorbeeld niet bij het Oorsprongpark heb moeten wachten op een paar bussen later omdat ik er niet meer bijpaste...
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Tja, vanaf de halte Oosprongpark en verder richting centrum rijden voldoende andere bussen, zowel van GVU als Connexxion. Dat lijn 11 dan doorrijdt (als-ie vol zit) is dan ook volkomen logisch.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Ik bedoelde vanaf Oorsprongpark naar de Uithof. Dan heb je alleen lijn 10 als alternatief, en in de spits lijn 30 (maar die zit ook altijd goed vol).
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
De politiek zou meer haast moeten maken met het tramproject in plaats van vragen te gaan stellen, dan is het probleem opgelost. Zo zie je maar weer eens dat de mensen die anti-tram zijn, vast nooit gebruik maken van het OV.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Klopt wel, de CXX bussen in Leiden zijn bijna altijd overvol. Vooral de 39 en 48 richting Leiderdorp. Zo vaak dat je op Leiden station moet wachten omdat je niet meer mee kan. Alleen in de ochtendspits tussen 8 en 9 rijden er 3 bussen echtra maar opo de raarste tijden waar niemand wat aan heeft. De normale 8 bussen zijn gewoon veels te weinig tussen 7 en 10 en tussen 14 en 18 uur.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Eh, dit topic gaat over de bussen in Utrecht ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Oh... in de titel stond Leiden ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
de overige buslijnen op de biltstraat zitten ook overvol, vooral tijdens de avondspits richting utrecht centraal.
Ik snap trouwens nog steeds niet dat lijn 4 niet geleed rijd, deze bus zit altijd bomvol tussen station en oudwijk. en dan te bedenken dat er voor de nieuwe dienstregeling is voorgesteld om een frequentieverlaging in te stellen op deze lijn ( elke 15 inplaats van elke 10 minuten ).
maargoed de eerst komende 5 jaar blijf je de overvolle bussen houden. er komen volgend jaar dan wel 37 dbg inplaats van 25 of 27, weet het aantal precies even niet. maar meer bussen laten rijden lijkt me geen optie, zeker via de binnenstad niet.
en de route om de zuid past ook haas niks meer bij.
de frequentie van lijn 11 mag tussen de spits ook best wel omhoog.
Ik snap trouwens nog steeds niet dat lijn 4 niet geleed rijd, deze bus zit altijd bomvol tussen station en oudwijk. en dan te bedenken dat er voor de nieuwe dienstregeling is voorgesteld om een frequentieverlaging in te stellen op deze lijn ( elke 15 inplaats van elke 10 minuten ).
maargoed de eerst komende 5 jaar blijf je de overvolle bussen houden. er komen volgend jaar dan wel 37 dbg inplaats van 25 of 27, weet het aantal precies even niet. maar meer bussen laten rijden lijkt me geen optie, zeker via de binnenstad niet.
en de route om de zuid past ook haas niks meer bij.
de frequentie van lijn 11 mag tussen de spits ook best wel omhoog.
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Abslouut mee eens. De gehele dag door rijdt er gemiddeld om de anderhalve minuut een dubbelgelede bus van de Uithof naar het Centaal Station. (Lijn 11 en 12, allebei om de 3 minuten), nog los van de andere bussen naar andere bestemmingen. Die overigens niet supervol zitten.
Meer bussen lijkt me haast onmogelijk. De aanleg van een tram op de route van lijn 12 is haast onvermijdelijk, (naast het handhaven van de huidige lijn 11).
Nadeel dan is -naast de hoge exploitatiekosten en aanpassing van de infrastructuur (Ledig Erf)- dat deze toch een aantal keer per jaar zal uitvallen (storing, ongeval etc.) en dan loopt alles helemaal in het honderd. Immers een tram zet je niet zo makkelijk effe aan de kant.
Meer bussen lijkt me haast onmogelijk. De aanleg van een tram op de route van lijn 12 is haast onvermijdelijk, (naast het handhaven van de huidige lijn 11).
Nadeel dan is -naast de hoge exploitatiekosten en aanpassing van de infrastructuur (Ledig Erf)- dat deze toch een aantal keer per jaar zal uitvallen (storing, ongeval etc.) en dan loopt alles helemaal in het honderd. Immers een tram zet je niet zo makkelijk effe aan de kant.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Mooie gelegenheid om lijn 11 te vertrammen, is er meteen een backuproute :)
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Toch vreemd dat ik in 2007 mee was met de Tram Mulhouse in Utrecht, maar dat we in meer dan 3 jaar tijd lekker niks zijn opgeschoten. *O*
Daar word ik nou vrolijk van.
Daar word ik nou vrolijk van.
For Your Railroad Adventures
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Die tram reed alleen een rondje op de SUNIJ, maar op dat moment was er door de gemeenteraad nog niets besloten...
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Die Citadis uit Mulhouse was alleen overkomen als lekkermakertje en om te laten zien dat moderne trams tegenwoordig geen moeilijk-in-het-straatbeeld-in-te-passen metro-achtige mastodonten meer hoeven te zijn. Dat idee heerst kennelijk nog altijd in Utrecht en is een van de hoofdredenen waarom tramplannen daar altijd bleven afketsen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
In Utrecht zijn ze natuurlijk beïnvloed door de grote trams van de SUN.
De trams op de Sneltram richting Nieuwegein zijn gebouwd op basis van een bestek dat bijna geknipt was voor de Stadtbahnwagen B. Een ieder die wel eens in een van de steden in het Ruhrgebied is geweest weet dat dit flinke lompe metroachtige trams zijn. Daardoor ook de trams in Utrecht. Ze mogen dan wel oerdegelijk zijn, ze zijn wel breed en hoog en hebben hoge perrons nodig. Zolang men niet deze trams uit hun hoofd kan zetten houden we dit soort trage toestanden. Daar komt nog bij dat ze in Utrecht altijd last hebben van Kees van Oosten die elk infrastructureel plan tot hoofdpijndossier omvormt :X
Ze zouden eigenlijk eens een echt moderne tram (Citadis2 van Rotterdam of een nog te leveren tram voor Den Haag?) voor het stadhuis in Utrecht moeten neerzetten en vragen aan voorbijgangers wat ze er van vinden. Die Citadis 302 uit Mulhouse was voor velen toch een ver van mijn bedshow.
De trams op de Sneltram richting Nieuwegein zijn gebouwd op basis van een bestek dat bijna geknipt was voor de Stadtbahnwagen B. Een ieder die wel eens in een van de steden in het Ruhrgebied is geweest weet dat dit flinke lompe metroachtige trams zijn. Daardoor ook de trams in Utrecht. Ze mogen dan wel oerdegelijk zijn, ze zijn wel breed en hoog en hebben hoge perrons nodig. Zolang men niet deze trams uit hun hoofd kan zetten houden we dit soort trage toestanden. Daar komt nog bij dat ze in Utrecht altijd last hebben van Kees van Oosten die elk infrastructureel plan tot hoofdpijndossier omvormt :X
Ze zouden eigenlijk eens een echt moderne tram (Citadis2 van Rotterdam of een nog te leveren tram voor Den Haag?) voor het stadhuis in Utrecht moeten neerzetten en vragen aan voorbijgangers wat ze er van vinden. Die Citadis 302 uit Mulhouse was voor velen toch een ver van mijn bedshow.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
De stadtbahn wagens in het Ruhrgebied zijn nog altijd een stuk lichter dan de trams hier in Utrecht. Trekken ook veel sneller op Etc. Aangezien de nieuwe trams een maximum snelheid van 70 km per uur krijgen is de kans groot dat het gewoon stadstrams worden. Zou de tram hogere snelheden halen dan zou ik de regio citadis aanschaffen. Weet niet of jullie het document al hebben gelezen over de eisen aan het nieuwe tramsysteem, staat ook een hoop over het inpassen van de tramlijnen in het stationsgebied en de fysieke koppeling van 2 lijnen via de vondellaan, staat allemaal op de site van de gemeente
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
De Utrechtse trams zijn 1,5 ton lichter
Stadtrams zijn in de meeste gevallen tot 70 kilometer per uur begrensd ja, al zijn er uitzonderingen. Voor Utrecht lijkt het mij wel beter om een tram langer dan een RegioCitadis te nemen, daar de trams (zo'n 29 meter lang) in de huidige situatie bijna altijd gekoppeld rijden en bij verlenging van de tram naar de Uithof het vervoer nog veel meer zal toenemen. Voor zover ik weet zijn er echter nergens ter wereld trams langer dan 54 meter in dienst. De meest gangbare tramtypes worden geleverd tot een maximale lengte van 45 meter (Citadis 402, diverse modellen van Bombardier)
Te denken valt aan een lagevloerstram van zo'n 45 meter. Keuzes zat op dat gebied. Dat is in ieder geval 20 meter langer dan een huidige dubbelgelede bus. Bij aanschaf van nieuw materieel zou het bijvoorbeeld mogelijk kunnen worden om beide takken in het zuiden elke 10 minuten te bedienen, en dan vanaf Nieuwegein Stadscentrum tot de Uithof elke 5 minuten te rijden
Stadtrams zijn in de meeste gevallen tot 70 kilometer per uur begrensd ja, al zijn er uitzonderingen. Voor Utrecht lijkt het mij wel beter om een tram langer dan een RegioCitadis te nemen, daar de trams (zo'n 29 meter lang) in de huidige situatie bijna altijd gekoppeld rijden en bij verlenging van de tram naar de Uithof het vervoer nog veel meer zal toenemen. Voor zover ik weet zijn er echter nergens ter wereld trams langer dan 54 meter in dienst. De meest gangbare tramtypes worden geleverd tot een maximale lengte van 45 meter (Citadis 402, diverse modellen van Bombardier)
Te denken valt aan een lagevloerstram van zo'n 45 meter. Keuzes zat op dat gebied. Dat is in ieder geval 20 meter langer dan een huidige dubbelgelede bus. Bij aanschaf van nieuw materieel zou het bijvoorbeeld mogelijk kunnen worden om beide takken in het zuiden elke 10 minuten te bedienen, en dan vanaf Nieuwegein Stadscentrum tot de Uithof elke 5 minuten te rijden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
de regio citadis die ook op randstadrail zijn ritjes doet is naar mijn weten 37 meter.
de tramlijn naar Nieuwegein en de uithof krijgen perrons van 75 meter, dit zou dus betekenen een 45m+30m citadis. of 2x 37m.
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 06&page=17
onder aan de pagina staan een hoop interessante documenten
als je naar de site van het bru gaat en vervolgens op Bestuur en Organisatie -> Algemeen bestuur -> Vergaderstukken klikt staan er een aantal documenten over het integraal progamma van eisen aan het tramsysteem regio utrecht.
Dit zijn alle eisen waaraan het nieuwe tramnet zal moeten voldoen.
de tramlijn naar Nieuwegein en de uithof krijgen perrons van 75 meter, dit zou dus betekenen een 45m+30m citadis. of 2x 37m.
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 06&page=17
onder aan de pagina staan een hoop interessante documenten
als je naar de site van het bru gaat en vervolgens op Bestuur en Organisatie -> Algemeen bestuur -> Vergaderstukken klikt staan er een aantal documenten over het integraal progamma van eisen aan het tramsysteem regio utrecht.
Dit zijn alle eisen waaraan het nieuwe tramnet zal moeten voldoen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Daarom moeten de trams dus juist niet langer zijn dan een RegioCitadis zijn. Dan zou je niet meer gekoppeld kunnen rijden en zit je met een tram die te groot is voor de daluren, en te klein voor de spits.Bee schreef:Voor Utrecht lijkt het mij wel beter om een tram langer dan een RegioCitadis te nemen, daar de trams (zo'n 29 meter lang) in de huidige situatie bijna altijd gekoppeld rijden en bij verlenging van de tram naar de Uithof het vervoer nog veel meer zal toenemen.
Met trams van 37 meter zou je wat meer capaciteit krijgen per rit dan nu (dat kan ook op tussen Utrecht en Nieuwegein zeker geen kwaad), met langere trams wordt de capaciteit juist kleiner.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Maar met het bestellen van nieuwe trams krijg je wel de kans om je materieelpark te vergroten en mede daardoor in een hogere frequentie te gaan rijden, iets wat nu al sinds 1983 niet meer gebeurt is
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Dat maakt niets uit voor de keuze van de trams: nu is de kans er voor te zorgen dat genoeg materieel komt om met langere combinaties in een hogere frequentie te kunnen rijden. Dat is toch beter dan met kortere trams?
Als je de frequentie verhoogt maar tegelijk kortere trams inzet, heb je dus niet meer capaciteit dan nu. Terwijl er juist een capaciteitsuitbreiding gewenst is op de bestaande sneltramlijn.
Als we naar de de lijn naar de Uithof kijken: stel dat je daar om de 5 minuten een 50 meter lange tram laat rijden, in plaats van iedere 2-3 minuten een 25-meter-bus, dan heb je precies dezelfde capaciteit als nu, te weinig dus. Maar laat je nu iedere 5 minuten een tram van 75 meter rijden, dan heb je wel een stuk meer ruimte dan nu.
Als je de frequentie verhoogt maar tegelijk kortere trams inzet, heb je dus niet meer capaciteit dan nu. Terwijl er juist een capaciteitsuitbreiding gewenst is op de bestaande sneltramlijn.
Als we naar de de lijn naar de Uithof kijken: stel dat je daar om de 5 minuten een 50 meter lange tram laat rijden, in plaats van iedere 2-3 minuten een 25-meter-bus, dan heb je precies dezelfde capaciteit als nu, te weinig dus. Maar laat je nu iedere 5 minuten een tram van 75 meter rijden, dan heb je wel een stuk meer ruimte dan nu.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Was er niet een oude wet die het rijden met combinaties langer dan xx meter op straattrajecten verbied? Dus dan is het wel te hopen dat het nieuwe traject naar De Uithof op een volledig vrije baan komt te liggen, wegkruisingen zijn daarintegen dan weer geen probleem, kijk naar de Rotterdamse sneltram die met treinen tot 90 m lengte rijdt.
En wat betreft het bestellen van langere tramstellen lijkt het wel alsof ze in Nederland te voorzichtig zijn. Zowel de Combino's en de Citadissen zijn in een 45 meter uitvoering verkrijgbaar, wat op drukke lijnen in Amsterdam en Rotterdam ook geen overbodige luxe zou zijn. Toch zijn die trams allemaal braafjes rond de 30 meter lengte.
En ook voor gekoppeld rijden lijken de vervoerders hier niet echt warm te lopen. De Amsterdamse Combino's zijn zonder meer geschikt om gecombineerd te rijden, de wisselplaatsen in bv. de Leidsestraat zijn daar destijds nog speciaal voor verlengd. En ook het merendeel van de RandstadRail haltes en de Regio-Citadissen van de HTM is geschikt om gekoppeld te rijden, er zijn ook meerdere proefritten geweest. Tot op heden wordt er echter nog geen gebruik van gemaakt.
En wat betreft het bestellen van langere tramstellen lijkt het wel alsof ze in Nederland te voorzichtig zijn. Zowel de Combino's en de Citadissen zijn in een 45 meter uitvoering verkrijgbaar, wat op drukke lijnen in Amsterdam en Rotterdam ook geen overbodige luxe zou zijn. Toch zijn die trams allemaal braafjes rond de 30 meter lengte.
En ook voor gekoppeld rijden lijken de vervoerders hier niet echt warm te lopen. De Amsterdamse Combino's zijn zonder meer geschikt om gecombineerd te rijden, de wisselplaatsen in bv. de Leidsestraat zijn daar destijds nog speciaal voor verlengd. En ook het merendeel van de RandstadRail haltes en de Regio-Citadissen van de HTM is geschikt om gekoppeld te rijden, er zijn ook meerdere proefritten geweest. Tot op heden wordt er echter nog geen gebruik van gemaakt.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen
Wetgeving over trams is er eigenlijk niet in Nederland Er wordt eigenlijk altijd uitgegaan van de Duitse BOStrab. Maar behalve de 54 meter lange Combino's in Budapest worden er eigenlijk nooit trams langer dan 45 meter verkocht. Dat is dan ook de maximale lengte in steden als Brussel , Straatsburg, Parijs, Dresden of Leipzig, die zulke lange trams in dienst hebben.
Gekoppelde trams op straat komen sinds het begin van de jaren 90 in Nederland niet meer planmatig voor, toen de HTM haar laatste PCC's naar de schroothoop stuurde. Een van de argumenten was dat de aanhangers vol gespuis zaten waar het personeel vanuit het voorste voertuig geen zicht op had. Tegenwoordig zijn daarvoor cameraoplossingen, maar op een enkele uitzondering na zie je eigenlijk dat alle trambedrijven in binnen en buitenland neigen naar het afschaffen van gekoppelde trams en langer materieel aanschaffen. Die overweging is goed te volgen.
Een RegioCitadis is minder geschikt voor echte stedelijke trajecten zoals de sneltrams in Utrecht, ik zou die niet overwegen als mogelijk materieel, eerder materieel waar de deuren beter over het voertuig zijn verdeeld en minder krappe middenpaden. In de genoemde documenten kan ik trouwens amper tot geen informatie vinden over eisen die aan voertuigen gesteld gaan worden, alleen adviezen.
Gekoppelde trams op straat komen sinds het begin van de jaren 90 in Nederland niet meer planmatig voor, toen de HTM haar laatste PCC's naar de schroothoop stuurde. Een van de argumenten was dat de aanhangers vol gespuis zaten waar het personeel vanuit het voorste voertuig geen zicht op had. Tegenwoordig zijn daarvoor cameraoplossingen, maar op een enkele uitzondering na zie je eigenlijk dat alle trambedrijven in binnen en buitenland neigen naar het afschaffen van gekoppelde trams en langer materieel aanschaffen. Die overweging is goed te volgen.
Een RegioCitadis is minder geschikt voor echte stedelijke trajecten zoals de sneltrams in Utrecht, ik zou die niet overwegen als mogelijk materieel, eerder materieel waar de deuren beter over het voertuig zijn verdeeld en minder krappe middenpaden. In de genoemde documenten kan ik trouwens amper tot geen informatie vinden over eisen die aan voertuigen gesteld gaan worden, alleen adviezen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 179 gasten