GVB vreest voor zijn leven
GVB vreest voor zijn leven
GVB vreest voor zijn leven
Het is niet ondenkbaar dat het GVB op korte termijn de exploitatie van het Amsterdamse openbaar vervoer verliest. Daarmee komt het voortbestaan van het vervoersbedrijf mogelijk in gevaar.
Er was één kleine 'maar': de nieuwe wet waarin wordt geregeld dat Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het openbaar vervoer onderhands mogen gunnen, moest worden goedgekeurd. Het nieuwe kabinet gooit nu roet in het eten. CDA en VVD willen dat ook de grote steden het vervoer zullen aanbesteden en calculeren alvast een bezuiniging in van 120 miljoen euro, in 2015.
''Die kleine 'maar' is ineens een hele grote 'maar','' zegt een woordvoerder van de Stadsregio. ''Vervelend, want we hebben hard gewerkt en dit is een goede deal.''
Bron: Parool.nl
Het is niet ondenkbaar dat het GVB op korte termijn de exploitatie van het Amsterdamse openbaar vervoer verliest. Daarmee komt het voortbestaan van het vervoersbedrijf mogelijk in gevaar.
Er was één kleine 'maar': de nieuwe wet waarin wordt geregeld dat Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het openbaar vervoer onderhands mogen gunnen, moest worden goedgekeurd. Het nieuwe kabinet gooit nu roet in het eten. CDA en VVD willen dat ook de grote steden het vervoer zullen aanbesteden en calculeren alvast een bezuiniging in van 120 miljoen euro, in 2015.
''Die kleine 'maar' is ineens een hele grote 'maar','' zegt een woordvoerder van de Stadsregio. ''Vervelend, want we hebben hard gewerkt en dit is een goede deal.''
Bron: Parool.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: GVB vreest voor zijn leven
Oud nieuws, was allang bekend dat het niet zeker was.
Wat wel zeker is dat Arriva heel heel heel heel graag de stadsvervoer van Amsterdam wilt gaan rijden.
Hou daar dus alvast maar rekening mee. :Y
Wat wel zeker is dat Arriva heel heel heel heel graag de stadsvervoer van Amsterdam wilt gaan rijden.
Hou daar dus alvast maar rekening mee. :Y
For Your Railroad Adventures
Re: GVB vreest voor zijn leven
Grote onrust onder personeel GVB
Onder het personeel van het GVB is grote onrust ontstaan over het plan van het nieuwe kabinet om het openbaar vervoer in de stad openbaar aan te besteden.
Voorgaande jaren werd het ov altijd onderhands gegund aan het GVB. Bij een openbare aanbesteding mag echter elk vervoerbedrijf in Europa een bod uitbrengen en bestaat de kans dat het GVB de exploitatierechten verliest.
Volgens de vakbond zijn de nieuwe regels slecht nieuws voor zowel het personeel als de reizigers. Voor het personeel omdat het GVB mogelijk in zijn voortbestaan wordt bedreigd als het de exploitatie verliest, voor de reizigers omdat een nieuw vervoersbedrijf niet dezelfde kwaliteit kan garanderen als het GVB.
Video op AT5.nl
Onder het personeel van het GVB is grote onrust ontstaan over het plan van het nieuwe kabinet om het openbaar vervoer in de stad openbaar aan te besteden.
Voorgaande jaren werd het ov altijd onderhands gegund aan het GVB. Bij een openbare aanbesteding mag echter elk vervoerbedrijf in Europa een bod uitbrengen en bestaat de kans dat het GVB de exploitatierechten verliest.
Volgens de vakbond zijn de nieuwe regels slecht nieuws voor zowel het personeel als de reizigers. Voor het personeel omdat het GVB mogelijk in zijn voortbestaan wordt bedreigd als het de exploitatie verliest, voor de reizigers omdat een nieuw vervoersbedrijf niet dezelfde kwaliteit kan garanderen als het GVB.
Video op AT5.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: GVB vreest voor zijn leven
Waarom zou een nieuw vervoersbedrijf niet dezelfde kwaliteit kunnen garanderen als het GVB? Dat wordt toch vastgelegd in de concessie-eisen?Bee schreef:Volgens de vakbond zijn de nieuwe regels slecht nieuws voor zowel het personeel als de reizigers. Voor het personeel omdat het GVB mogelijk in zijn voortbestaan wordt bedreigd als het de exploitatie verliest, voor de reizigers omdat een nieuw vervoersbedrijf niet dezelfde kwaliteit kan garanderen als het GVB.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: GVB vreest voor zijn leven
Plus dat personeel dat wil overgenomen wordt? We hebben het wel eens gehad over de arbeidsethos van het GVB (met verschillende meningen), maar dat is iets wat bij een nieuwe bedrijf natuurlijk wel anders zit.
Re: GVB vreest voor zijn leven
GVB en kwaliteit? Misschien een uitgelezen kans om het arbeiderszelfbestuur te doorbreken :D.Bee schreef:Volgens de vakbond zijn de nieuwe regels slecht nieuws voor zowel het personeel als de reizigers. Voor het personeel omdat het GVB mogelijk in zijn voortbestaan wordt bedreigd als het de exploitatie verliest, voor de reizigers omdat een nieuw vervoersbedrijf niet dezelfde kwaliteit kan garanderen als het GVB.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: GVB vreest voor zijn leven
Niet alles wat er in staat is oud nieuws. Het is namelijk de eerste keer dat stadsregio en gemeente reageren op wat pas sinds vorige week regeringsbeleid is en dat ze voor de realisatie van dat beleid iets meer tijd vragen dan 1.1.12. Ook de link die gelegd wordt met het afketsen van de benoeming van een directeur is nieuw
Maar Amsterdam en Den Haag zijn interessant genoeg om ook andere dan de bekende partijen te trekken.
PS over kwaliteit: het zal nog moeilijk zijn om de van oudsher bekende gvb kwaliteit na te bootsen, daar is ervaring voro nodig
Arriva zal niet de enige zijn. Veolia heeft veel meer ervaring met stedelijk railvervoer. Connexxion in mindere mate ook.find_your_spot schreef:Oud nieuws, was allang bekend dat het niet zeker was.
Wat wel zeker is dat Arriva heel heel heel heel graag de stadsvervoer van Amsterdam wilt gaan rijden.
Maar Amsterdam en Den Haag zijn interessant genoeg om ook andere dan de bekende partijen te trekken.
PS over kwaliteit: het zal nog moeilijk zijn om de van oudsher bekende gvb kwaliteit na te bootsen, daar is ervaring voro nodig
Re: GVB vreest voor zijn leven
Als Connexxion Amsterdam wil doen mogen ze wel fors in de bijsturingsorganisatie investeren. Ik heb gister in Almere gezien dat dit toch echt stukken beter kan. -o- Als je bussen laat omrijden via andere routes doen je lijnen andere haltes aan. "Natuurlijk" stop je dan niet bij de haltes die niet bij de bijbehorende lijn horen. Gevolg: halte wordt constant voorbij gereden door een omgeleide buslijn. De vaste buslijn van die halte rijdt een andere route door omleiding. Eigenlijk gewoon geen bus dus -o-
Dat zou met de grote hoeveelheid kortetermijns-tramomleidingen in Amsterdam een grote puinbende worden *O* Als het in Almere niet lukt met bussen lukt het in Amsterdam met ingewikkelder trams zeker niet....
Dat zou met de grote hoeveelheid kortetermijns-tramomleidingen in Amsterdam een grote puinbende worden *O* Als het in Almere niet lukt met bussen lukt het in Amsterdam met ingewikkelder trams zeker niet....
Re: GVB vreest voor zijn leven
En daarbij zou je dan als Amsterdam ook nog de waardeloze 'klantenservice' van Connexxion krijgen.
Maar hoezo willen Arriva en Connexxion Amsterdam dan? Is het zo'n grote vetpot, of is het gewoon een kwestie van prestige?
Maar hoezo willen Arriva en Connexxion Amsterdam dan? Is het zo'n grote vetpot, of is het gewoon een kwestie van prestige?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: GVB vreest voor zijn leven
Ik weet niet waarom jullie hierboven de naam Connexxion noemen....
Connexxion is binnen een aantal jaar Friesland kwijt, Utrecht zijn ze sowieso al kwijt, Amstelland Meerlanden gaan ze verliezen, Almere Lelystad zelfde voor de hand liggen.
Fast Flying Ferry wordt ook opgeheven.
Oftewel binnen 5 jaar is Connexxion verdwenen uit Nederland. Sowieso is Connexxion de afgelopen 4 jaar al een zinkend schip geworden.
Veolia heeft tot dusver nooit interesse getoond in Amsterdam. Dat is met Arriva wel anders, die hebben zovaak aangegeven Amsterdam Regio te willen rijden.
Connexxion is binnen een aantal jaar Friesland kwijt, Utrecht zijn ze sowieso al kwijt, Amstelland Meerlanden gaan ze verliezen, Almere Lelystad zelfde voor de hand liggen.
Fast Flying Ferry wordt ook opgeheven.
Oftewel binnen 5 jaar is Connexxion verdwenen uit Nederland. Sowieso is Connexxion de afgelopen 4 jaar al een zinkend schip geworden.
Veolia heeft tot dusver nooit interesse getoond in Amsterdam. Dat is met Arriva wel anders, die hebben zovaak aangegeven Amsterdam Regio te willen rijden.
For Your Railroad Adventures
Re: GVB vreest voor zijn leven
Bovenstaande post is dus geschreven door een zwartkijker. Dat we het even weten
Even serieus: Het lijkt mij beter om het bedrijfsrendement van Connexxion ergens anders te bespreken dan hier. Maar ik kan wel alvast vaststellen dat Connexxion over zes jaar op papier nog zal bestaan, kijkend naar concessies in Noord-Holland :)
Even serieus: Het lijkt mij beter om het bedrijfsrendement van Connexxion ergens anders te bespreken dan hier. Maar ik kan wel alvast vaststellen dat Connexxion over zes jaar op papier nog zal bestaan, kijkend naar concessies in Noord-Holland :)
Laatst gewijzigd door Suus op ma 18 okt 2010, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: GVB vreest voor zijn leven
Wat bedoel je daar precies mee?Bee schreef:Bovenstaande post is dus geschreven door een zwartkijker. Dat we het even weten
For Your Railroad Adventures
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: GVB vreest voor zijn leven
Wikipedia: Een zwartkijker is iemand die wel naar de publieke televisie kijkt, maar daarvoor geen kijk- of luistergeld heeft betaald.
Re: GVB vreest voor zijn leven
Een zwartkijker is iemand die het slecht inziet en de hoop al opgegeven lijkt te hebben. Heeft niets te maken met de publieke omroep.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: GVB vreest voor zijn leven
Als het OV in Nederland nou zo florissant geweldig zou zijn, had je mij ook een stuk positiever gehoord.Bee schreef:Een zwartkijker is iemand die het slecht inziet en de hoop al opgegeven lijkt te hebben. Heeft niets te maken met de publieke omroep.
Maar de afgelopen jaren en toekomstige jaren lijkt het meer afbraak te zijn dan opbouw.
Verder geef ik de hoop niet op, maar laat ik een dalende lijn zien in het zieke kindje wat als schaapskledij in donker en licht groen rond rijdt.
For Your Railroad Adventures
Re: GVB vreest voor zijn leven
GVB en kwaliteit in 1 zin...? Dat kan toch niet? Ik zie GVB als een prutsbedrijf dat nog steeds beginnersfouten maaktBee schreef:Grote onrust onder personeel GVBVolgens de vakbond zijn de nieuwe regels slecht nieuws voor zowel het personeel als de reizigers. Voor het personeel omdat het GVB mogelijk in zijn voortbestaan wordt bedreigd als het de exploitatie verliest, voor de reizigers omdat een nieuw vervoersbedrijf niet dezelfde kwaliteit kan garanderen als het GVB.
Video op AT5.nl
Ik denk dat HTM ook wel interesse heeft voor Amsterdam
Nou overdrijf je ook wel heel erg... Connexxion wil gewoon iets kleiner weer worden. En dat zeg ik niet, maar de directie van connexxion zelf...find_your_spot schreef:Ik weet niet waarom jullie hierboven de naam Connexxion noemen....
Connexxion is binnen een aantal jaar Friesland kwijt, Utrecht zijn ze sowieso al kwijt, Amstelland Meerlanden gaan ze verliezen, Almere Lelystad zelfde voor de hand liggen.
Fast Flying Ferry wordt ook opgeheven.
Oftewel binnen 5 jaar is Connexxion verdwenen uit Nederland. Sowieso is Connexxion de afgelopen 4 jaar al een zinkend schip geworden.
Veolia heeft tot dusver nooit interesse getoond in Amsterdam. Dat is met Arriva wel anders, die hebben zovaak aangegeven Amsterdam Regio te willen rijden.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: GVB vreest voor zijn leven
Ik zie het al helemaal voor me... HTM gaat Amsterdam doen en GVB Den Haag, en omdat ze beiden geen zin hebben personeel en materieel over te nemen wordt dat gewoon uitgewisseld (en dagelijks een paar speciale treinen tussen Asd en Gvc voor het betreffende personeel) zodat straks Amsterdamse trambestuurders in steenkolenengels (steenkolenduits?) de halte Kurhaus aankondigen en er RegioCitadissen naar Amstelveen rijden.htm_tram schreef:Ik denk dat HTM ook wel interesse heeft voor Amsterdam
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: GVB vreest voor zijn leven
Het huidige personeel moet de nieuwe vervoerder verplicht overnemen, alle bussen moeten vervangen worden door nieuwe en het trammaterieel is eigendom van de overheid. Het maakt in de praktijk dus niet vreselijk veel verschil, wie de nieuwe concessie zal winnen.
Tenminste, zo gaat het overal, in Amsterdam zal het vast niet anders gaan.
Tenminste, zo gaat het overal, in Amsterdam zal het vast niet anders gaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: GVB vreest voor zijn leven
Valt ook wel weer mee. Bijna alle lijnen (uitzonderingen: 46, 49, 95, 136 en 195) hebben een hoge frequentie. De frequenties bij de tramlijnen zijn zelfs 's avonds bijzonder ambitieus. De zondagsdienst van het GVB behoort tot de beste van Europa. Tijdens de hevige sneeuwval was het zo'n beetje het enige vervoersbedrijf wat er daadwerkelijk op was voorbereid. GVB exploiteert het grootste nachtbusnet van Nederland en doet dat tenminste WEL dagelijks en ook door de gehele stad. Het GVB hangt bij de haltes ruim van te voren informatie op over eventuele omleidingen en verstoringen en door de route van de lijn horizontaal op de vertrekstaat te plaatsen passen er enorm lange lijnen op waarbij ook nog eens de tijdsafstand tussen twee haltes op bekend wordt gemaakt. Het GVB heeft dan wel een relatief karig informatiesysteem in hun voertuigen, maar er hangen dan wel weer altijd borden met daarop alle haltes van de lijn (uitzondering Combino, daar hangt een elektronisch bord). Het personeel heeft af en toe een wat vreemde insteek, maar het groet altijd netjes (terug) en ze zijn vaak behulpzaam bij vragen en problemen. Het bedrijf heeft ook op verschillende plaatsen in de stad een informatiekantoor zodat je niet altijd met de helpdesk hoeft te mailen of te bellen. Vertragingen maak ik ook zelden mee, bijna altijd wordt punctueel volgens de dienstregeling gereden.htm_tram schreef:GVB en kwaliteit in 1 zin...? Dat kan toch niet? Ik zie GVB als een prutsbedrijf dat nog steeds beginnersfouten maaktBee schreef: Voor het personeel omdat het GVB mogelijk in zijn voortbestaan wordt bedreigd als het de exploitatie verliest, voor de reizigers omdat een nieuw vervoersbedrijf niet dezelfde kwaliteit kan garanderen als het GVB.
Video op AT5.nl
Het bedrijf gaat wel relatief lang door met zijn materieel, zoals de trage Blokkendozen bij de tram, de zilvermeeuwen bij de metro die al 33 jaar baantjes trekken door de stad. Ook het overgrote deel van het busmaterieel begint nu merkbaar oud te worden, maar voldoet wel aan de eisen voor comfort en toegankelijkheid. De ventilatie zou soms beter kunnen, maar dat is een algemeen probleem met bussen.Op het punt van informatievoorzieningen zou men wel eens een betere mobiele website kunnen maken en de dynamische reisinformatie bij de haltes en op de stations kunnen verbeteren.
Ga eens teruglezen over het GVB zo'n 10-20 jaar geleden. Dan weet je dat het bedrijf een duidelijke verandering heeft doorgemaakt. Verouderde wagenparken bij de tram, waar van de meer dan 200 trams er zo 30-40 technische mankementen hadden waardoor de dienstregeling beperkt moest worden, waar er altijd gebalanceerd werd tussen personeelstekort of materieeltekort. Last but not least hadden tram, bus en metro alle drie hun eigen datum voor de dienstregeling, waarbij de tram en bus een andere ingangsdatum hadden, de metro aankondigde de nieuwe dienstregeling tegelijkertijd met de tram in te voeren maar uiteindelijk pas bij de introductie van de busdienstregeling hun nieuwe dienstregeling ging rijden. Dat soort onzin is nu echt niet meer aan de orde.
En vergeet niet: Amsterdammers zijn mondige mensen, die graag eeuwig klagen over hun problemen met de grote stad waar ze zo verliefd op zijn. Dat zie je ook nog steeds wel terug bij het GVB
Lijkt mij al met al niet echt een hele slechte positie waar het GVB staat. Maar blijkbaar kan er hier alleen naar de slechte kanten van het bedrijf gekeken worden. Alsof de streekvervoerders die niet hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: GVB vreest voor zijn leven
Dank je wel Bee. Zo zie ik GVB namelijk ook.
Laten we allemaal niet vergeten dat ze als eerste vervoerder in Nederland lage vloers bussen hadden en al in 2003 de eerste afroep installaties in de bussen hadden met displays!
In mijn ogen een prima bedrijf met 90% relaxte en vriendelijke medewerkers.
Laten we allemaal niet vergeten dat ze als eerste vervoerder in Nederland lage vloers bussen hadden en al in 2003 de eerste afroep installaties in de bussen hadden met displays!
In mijn ogen een prima bedrijf met 90% relaxte en vriendelijke medewerkers.
For Your Railroad Adventures
Re: GVB vreest voor zijn leven
Dit is natuurlijk grotendeels afhankelijk van de beschikbaarheid van geld en heeft niets met het kwaliteit van het bedrijf te maken. Het GVB heeft bij mijn weten 15 á 20 keer zoveel subsidie als voor de complete concessie Stads/streekvervoer Almere beschikbaar is. (terwijl er maar 10x zoveel reizigers vervoerd worden.) Zo is het natuurlijk best simpel om 's avonds en in het weekend een dikke dienstregeling aan te bieden.Bee schreef: Valt ook wel weer mee. Bijna alle lijnen (uitzonderingen: 46, 49, 95, 136 en 195) hebben een hoge frequentie. De frequenties bij de tramlijnen zijn zelfs 's avonds bijzonder ambitieus. De zondagsdienst van het GVB behoort tot de beste van Europa. Tijdens de hevige sneeuwval was het zo'n beetje het enige vervoersbedrijf wat er daadwerkelijk op was voorbereid. GVB exploiteert het grootste nachtbusnet van Nederland en doet dat tenminste WEL dagelijks en ook door de gehele stad.
Re: GVB vreest voor zijn leven
Het onderhouden van rails, rijden van trams en metro's kost meer dan het onderhouden van busbanen (als CXX dat al voor haar rekening neemt) en het rijden van bussen. Daarbij is het vervoersgebied van GVB een stuk groter dan stadsdienst Almere. Enkel op reizigersaantallen vergelijken zorgt voor de bekende appel-peer wiskunde.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: GVB vreest voor zijn leven
Aan de andere kant kan je net zo makkelijk stellen dat er nogal wat meer mensen in een metrostel passen en het metrostel veel reizigerskilometers maakt tegen relatief gezien kleine kosten. De ene appel en peer vergelijking is de andere natuurlijk niet
Re: GVB vreest voor zijn leven
Dan reken je het weer door naar kosten per reizigerskilometer. Dat is totaal niet relevant, gezien je Amsterdam en Almere niet kan vergelijken. Zowel niet qua grootte, complexiteit als modaliteit. Terugkomend op het topic is het dus geen argument te stellen dat het in Amsterdam goedkoper kan, omdat dat in andere steden in verhouding naar aantallen reizigers voordeliger gebeurt. Of het in Amsterdam goedkoper kan, zal blijken uit hoe de aanbesteding gaat verlopen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: GVB vreest voor zijn leven
@Bee: Amen! Met name de mensen die hier niet eens wonen / nauwelijks komen hebben hier nogal een handje van. Aan de zogenaamde verouderde bussen wordt vanaf volgende maand wat gedaan heb ik vernomen: afvoer van de volvo (geleed) en instroom van nieuwe gelede citaro's. Ik vind het jammer dat mensen uit verweggistan nog steeds het zwarte beeld hebben van vroeger, het is allang niet meer zoals toen. Misschien moeten ze wat vaker langskomen ;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten