Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Wubbo »

Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem
Geplaatst op: maandag 18 oktober 2010 15:15
Laatst bijgewerkt: maandag 18 oktober 2010 15:17


Reizigers op de lijn Zutphen-Arnhem hebben maandagochtend in de spits te maken gekregen met overvolle bussen. Die verzorgen deze week het vervoer op het traject.
NS is overvallen door het aantal mensen dat van het vervangende busvervoer gebruik maakte, laat een woordvoerster weten. "We onderzoeken nu hoe dat komt. Waarschijnlijk zetten we dinsdag meer bussen in."
Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Daniel »

Waarom rijden die bussen trouwens eigenlijk helemaal naar Zutphen, 't was toch de bedoeling om de treinen daarvandaan op Velperpoort te laten keren? Doet Syntus wel in ieder geval...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door AppleMoose »

Tja, je moet dan ook wel erg dom zijn om te denken dat je een volle Virm 6 of 8 bakken ICRm (normaal in de spits als ic) kwijt kan in 2 bussen (53 pers.). gaat je ook niet lukken in 3 bussen. :X

Ja, het is dan wel herfstvakantie, maar dat geldt eigenlijk alleen voor scholieren en schoolpersoneel.
De meeste andere werknemers moeten gewoon naar hun werk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Ennes »

Tja... je gaat toch ook niet verwachten dat er verder nog gewoon mensen naar hun werk toe gaan? Je gaat er immers van uit dat als er werkzaamheden zijn dat iedereen gaat Telewerken, of gewoon ook maar vakantie neemt! En bovendien kan je niet verwachten dat de communicatie tussen de afdeling vervangend vervoer en de afdeling veevervoer optimaal kan zijn, die zitten immers thuis, want het is herfstvakantie! En tenslotte is het ook nog eens de aller eerste keer, dus ze hebben ook geen vergelijking met voorgaande keren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door AppleMoose »

Daniel schreef:Waarom rijden die bussen trouwens eigenlijk helemaal naar Zutphen, 't was toch de bedoeling om de treinen daarvandaan op Velperpoort te laten keren? Doet Syntus wel in ieder geval...
Goed lezen is ook een vak.
Op de lijn Zutphen-Arnhem rijden t/m dinsdag geen treinen.
Station Dieren (en andere punten op deze lijn) worden momenteel ook onderhanden genomen.
Vanaf woensdag rijden er weer treinen over deze lijn, die ook zullen keren op Velperpoort. (3600 die tussen zp en Velperpoort rijdt als stoptrein, 7600 rijdt niet tussen zp en ah.)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Freek »

Daniel schreef:Waarom rijden die bussen trouwens eigenlijk helemaal naar Zutphen, 't was toch de bedoeling om de treinen daarvandaan op Velperpoort te laten keren? Doet Syntus wel in ieder geval...
Dat is pas vanaf woensdag. Rondom Arnhem was alles als volgt deze week:
Afgelopen zaterdag+zondag t/m 12.00: Geen treinverkeer van en naar Arnhem. Bussen naar Nm, Ede-Wageningen, Zevenaar, Zutphen, Zetten-Andelst.
Zondag vanaf 12.00 + Maandag+dinsdag: Geen treinverkeer Arnhem-Zutphen (ivm noodreparatie thv station Dieren), Syntus rijdt tot Arnhem-Velperpoort, verder normaal treinverkeer
Woensdag t/m zondag: geen treinverkeer Arnhem-Arnhem Velperpoort. NS rijdt tussen Arnhem Velperpoort en Zutphen met ic s3600 als sprinter, sprinter s7600 vervalt.
Daarnaast zijn er in de nachten nog meer werkzaamheden waardoor nog een aantal laatste trein uitvalt.

Kortom: raadpleeg de reisplanner voordat men Arnhem gaat opzoeken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Daniel »

Freek schreef:Zondag vanaf 12.00 + Maandag+dinsdag: Geen treinverkeer Arnhem-Zutphen (ivm noodreparatie thv station Dieren)
Ah kijk, een noodreparatie... ik had het dan ook nu niet opgezocht bij de werkzaamheden maar was uitgegaan van de eerdere berichten over de werkzaamheden in Arnhem. En die gingen er natuurlijk vanuit dat er alleen daar gewerkt werd, noodreparaties worden immers niet vantevoren gepland lijkt me :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door AppleMoose »

Mwa, niet echt noodreparatie in Dieren.
De 2 perronsporen zijn aantal jaar geleden al tijdelijk vervangen.
Nieuw balast, hier en daar nieuwe dwarsliggers en 2ehandssporen.
Omdat er toen nog sprake was dat binnen een paar jaar Dieren volledig op schop ging (lees, het spoor/station zou verdiept komen te liggen), maar de sporen destijds toch vervangen moesten worden, werd dat dus gedaan met deze tijdelijke oplossing.
Nu het verdiepte spoor definitief van de baan is, gaan ze nu over tot een definitieve vervanging. (nieuwe rails, betonnen dwarsliggers).

@Daniel: Deze werkzaamheden rond Dieren waren al een tijdje aangekondigd. Ook in persbericht(en) van de Gelderlander waarin de werkzaamheden rond Arnhem werden aangekondigd, en op ns.nl bij werkzaamheden waren deze werkzaamheden ook te vinden.
Laatst gewijzigd door AppleMoose op ma 18 okt 2010, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door BR628 »

Gare zooi dit zeg. Ik stond zondagochtend om 6:50 bij Ahz voor de eerste stopbus van 7:11 naar Nijmegen. Maar mooi dat ie niet kwam opdagen he. Stelletje faalhazen :twisted:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Freek »

Nou ja laat ik het zo zeggen het was een geplande noodreparatie. Het was in eerste instantie niet de bedoeling dat het spoor en perron bij Dieren vervangen zou worden. Maar het moest wel binnen een bepaalde korte termijn. Daarom is besloten dit tegelijk met Arnhem te doen om ze de hinder zo beperkt mogelijk te houden.

Edit: aanvulling op Ronald: het zijn wel werkzaamheden die niet veel langer mochten wachten. Wellicht is noodreparatie niet het juiste woord, maar moeten we meer spreken van een spoedreparatie
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Ennes »

Freek schreef:Nou ja laat ik het zo zeggen het was een geplande noodreparatie. Het was in eerste instantie niet de bedoeling dat het spoor en perron bij Dieren vervangen zou worden. Maar het moest wel binnen een bepaalde korte termijn. Daarom is besloten dit tegelijk met Arnhem te doen om ze de hinder zo beperkt mogelijk te houden.

Edit: aanvulling op Ronald: het zijn wel werkzaamheden die niet veel langer mochten wachten. Wellicht is noodreparatie niet het juiste woord, maar moeten we meer spreken van een spoedreparatie
Nou ben ik maar simpel rijtuig, maar nood/spoed reparatie en gepland gaan bij mij niet echt samen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Wubbo »

Je hebt verschillende soorten spoedreparaties (of noodreparaties, het is maar welke journalist je tegenkomt). Spoedreparaties is alles dat buiten de normale cyclus vervangen moet worden. In het geval-Dieren waren de sporen volgens de normale onderhoudscyclus nog niet aan vervanging toe. Echter hebben ze de boel daar al eens provisorisch hersteld, waarna het nog een keer definitief hersteld moest worden. Dat gebeurt dus nu, meeliftend met de werkzaamheden in Arnhem.

Over businzet: ik las in de Gelderlander dat men normaalgesproken rekening houdt met 20% afhakende reizigers als gevolg van werkzaamheden. Bij de vierweekse werkzaamheden afgelopen zonder is zelfs 40% van de reizigers afgehaakt. Kennelijk is het aantal afhakende reizigers nu minder. Dat er 7 bakken ICR (of 6 VIRM) in zijn geheel verbust moeten worden is natuurlijk sowieso niet waar: er zullen reizigers gaan omreizen (Zwolle - 's-Hertogenbosch via Utrecht, etc).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Freek »

Het gaat natuurlijk om veel meer verbussen, want niet alleen de IC moet verbust worden, maar ook de sprinter. Nu heb je daar natuurlijk stopbussen voor, maar aangezien op de IC niet veel sneller is dan de stoptrein wordt die ook vaak gebruikt om bijvoorbeeld Nm-Zp of Ah-Zp te doen. Bovendien lijkt mij dat de herfstvakantie niet heel erg is toegeslagen, de Radboud Universiteit gaat bijvoorbeeld gewoon door. Dus of dan 40 procent gehaald wordt?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door AppleMoose »

In de zomer hebben meer mensen vakantie dan tijdens een herfstvakantie. Logisch dat er dan meer mensen afhaken.
Bovendien is het dan op de wegen ook rustiger, dus mensen zijn eerder geneigd om dan met de auto naar het werk te gaan.

Er zal een groep omreizen, maar dat geldt vooral voor reizigers tussen Zwolle-Deventer, en mindere mate Zutphen (voor Utrecht). Meeste reizigers tussen zp en ah gaan echter naar Nijmegen, en omreizen via den bosch en utrecht is wel beetje ver.

Universiteiten gaan bijna allemaal door in de herfstvakantie (die hebben in januari geloof ik weer vrij ivm tentamens). Bovendien is het geen weer om lekker in eigen land op vakantie te gaan, of even lekker de fiets te pakken. (koude gure rotwind).

Het is trouwens bij mijn weten voor het eerst dat er problemen zijn met busvervoer op deze lijn. In voorgaande jaren was het goed geregeld en reden er genoeg bussen, (meestal 3 per rit)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Freek »

De laatste keer dat ik me kan herinneren dat er een week geen treinverkeer tussen Ah en Zp mogelijk, toevallig ook in de herfstvakantie, was het ook krap hoor. Krap is natuurlijk precies goed, maar dat biedt geen ruimte voor extra passagiers als de uitval te klein blijkt.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door MdJ »

En dat krijg je als je om de 10 minuten met een enkele gelede bus (snelbus) gaat rijden en de stopbussen met Cxx-tours intrego's, zowel ex interliner (29xx) als normale (27xx).

Dan helpt het in de richting Ah niet, dat in de reizigers met z'n allen in de bus van .29/.59 wil zitten, omdat die knoop daar om het hele en halve uur zit.

Overigens redden ze de 47 minuten die er voor staan niet; ik kwam midden in de middag nog met +10 aan in Ah.
Bij twijfel: gebruik beton.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door BR628 »

Afgelopen zaterdag om pakweg 19:30 met de snelbus uit Zp vertrokken ri Ah, Vertrokken uit Dieren met -2 ! en aankomst met +2 in Ah en dat voor een zaterdagavond, waarbij het heel erg rustig was op de weg. Dus dan ga je behoorlijk nat in de spits op een werkdag ja.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Geert »

Wie plant de busdienstregeling eigenlijk? Doet NS dat zelf of de busmaatschappij aan wie het is uitbesteed?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Wubbo »

NS doet dat zelf en plant in de trant '2x standaard' of '3x gelede' ofzo. De busmaatschappij regelt dan vervolgens de uitvoering, al dan niet ondersteund door NS-ers (T&S&V; Tickets&Service&Veiligheid; de samensmelting van de servicemedewerkers en PBT doet dat).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door webguy »

Zag vanmiddag geen enkel servicepersoneel op Arnhem Velperpoort, dat is toch wel best druk station. Stond alleen een verkeersregelaar... Of Syntus of de NS had wel iemand mogen regelen om mensen te woord te staan, maar is kennelijk teveel gevraagd.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Freek »

Wubbo schreef:NS doet dat zelf en plant in de trant '2x standaard' of '3x gelede' ofzo. De busmaatschappij regelt dan vervolgens de uitvoering, al dan niet ondersteund door NS-ers (T&S&V; Tickets&Service&Veiligheid; de samensmelting van de servicemedewerkers en PBT doet dat).
Nu weet ik het niet zeker, jij hebt er vast meer verstand van. Maar ik had toch het gevoel dat CXX tours als opdrachtnemer hier ook een dikke vinger in de pap heeft en veel in overleg gaat tussen cxx-tours en NS. Maar dat zou natuurlijk ook kunnen door de complexiteit rondom Arnhem waarbij elke dag de businzet anders is.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door waldo79 »

MdJ schreef: Overigens redden ze de 47 minuten die er voor staan niet.
47 minuten is heel erg krap als je bedenkt dat de stukken Ah en Zp die de bus meepikt zo 20 minuten vergen 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Daniel »

Freek schreef:Maar ik had toch het gevoel dat CXX tours als opdrachtnemer hier ook een dikke vinger in de pap heeft en veel in overleg gaat tussen cxx-tours en NS.
Opdrachtnemer is Connexxion Projexx (tenminste, als ik me niet vergis heet dat zo). Die huren vervolgens weer materieel in van onderaannemers en wanneer beschikbaar zullen ze ongetwijfeld ook busjes bij Tours vandaan halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door Chauf21 »

Dat heet inderdaad Connexxion Projexx. Waar nodig kunnen zij ook een beroep doen op de OV-chauffeurs en -bussen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Volle bussen in spits tussen Zutphen en Arnhem

Bericht door AppleMoose »

Nou, gister dan van Arnhem cs naar Dieren gegaan per bus.
Wat ongeregeld zooitje was het eigenlijk in Arnhem :|
Totaal niet duidelijk of het een stop- of snelbus betrof, ns-personeel stond maar wat op de achtergrond met elkaar te kletsen, ipv het instappen te stroomlijnen. En nog te weinig buscapaciteit ook, moest een behoorlijke groep achterblijven in Arnhem omdat de 2 bussen (een Breng-bus en een Connexxion gelede bus) snel vol waren. En de spits moest nog beginnen...
We hebben er een uur over gedaan om in Dieren te komen. Het duurde al dik een half uur om Arnhem uit te komen.
En nogmaals, de echte spits moest nog beginnen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten