Zaandam is een IC station en hier stopt de trein niet (ondanks dat dit natuurlijk planmatig is). Het omgekeerde geld voor de andere stations. Dit zijn geen IC stations, maar de IC stopt hier wel. Dit alles is afwijkend routestrips van de gele vertrekstaten en wordt dus gemeld.Ronald schreef:Tot zo ver prima, maar dan staat er in klein eronder: "stopt niet in Zaandam", en daar weer onder "stopt ook in Hoogkarspel, Bovenkarspel-Grootebroek en Bovenkarspel Flora".
OVer Missers in de Reisinformatie #6
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Daniel schreef:Trouwens toevallig dat er dus gisteren twee Amersfoortse OVNL-leden een rondje Noord-Holland aan 't maken waren. En ook ik ben trouwens met de s1500 -> s4500 begonnen (Amersfoort - s1500 / s4500 - Hoorn - s3400 - Uitgeest - s4000 - Amsterdam Centraal - s3000 - Utrecht Centraal - s2800 - Amersfoort werd m'n rondje)
Ja, wel aardig dezelfde richting. Mijn rondje was als volgt:
s1500 naar Sloterdijk (sorry, Amsterdam Sloterdijk ), s4000 naar Uitgeest, s3400 naar Hoorn, s4500 naar Enkhuizen, s4500 naar Hoorn, bus 135 naar Den Helder Strand, bus 135 naar Den Helder Station, s3000 naar Amsterdam Centraal, s1500 naar Amersfoort.
Nou wil ik het weten ook, even de vertrekstaat er bijgehaald. Hierop staan idd de stations na Hoorn niet als IC-station aangegeven, maar wel bij elke trein "stopt na Hoorn op alle stations". Zet dan ook een "IC-bolletje" bij deze stations. De vertrekstaten (en dus ook de CTA's) worden nodeloos ingewikkeld door dit soort "uitzonderingen-die-geen-uitzondering-zijn"). Dit kan echt veel simpeler en duidelijker .huibe schreef:Zaandam is een IC station en hier stopt de trein niet (ondanks dat dit natuurlijk planmatig is). Het omgekeerde geld voor de andere stations. Dit zijn geen IC stations, maar de IC stopt hier wel. Dit alles is afwijkend routestrips van de gele vertrekstaten en wordt dus gemeld.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Net zoals bij Deurne, Horst-Sevenum en Blerick voor de s1900, Olst en Wijhe voor de s3600, Dalfsen en Nieuw-Amsterdam voor de s3800 (oke, Sneltrein, maar hetzelfde idee) en tegenwoordig zelfs Kruiningen-Yerseke en Vlissingen Souburg voor de s2100.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Tijdens de invoering van het nieuwe type dienstregeling werd de lijn naar Enkhuizen omgezet van 2x Stoptrein en 2x spits-IC naar 2x IC en 2x spits-IC, waarbij de stations van Zaandam Kogerveld en de drie stations van Purmerend werden bediend door de Sprinter Hoofddorp - Hoorn Kerssenboogerd. Dat heeft aanvankelijk de nodige verwarring (en 'terugreizen') veroorzaakt.
Weet overigens iemand wat de redenatie achter het niet-stoppen van de IC naar Enkhuizen op station Zaandam is? Da's een van de maffe dingen aan de dienstregeling: als je een IC stations hebt, dan zou je wat mij betreft alle IC's daar moeten alten stoppen.
Weet overigens iemand wat de redenatie achter het niet-stoppen van de IC naar Enkhuizen op station Zaandam is? Da's een van de maffe dingen aan de dienstregeling: als je een IC stations hebt, dan zou je wat mij betreft alle IC's daar moeten alten stoppen.
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Enige wat ik me kan voorstellen zijn de opvolgtijden. Maargoed, de s4500 die ik zaterdag had ging zodanig langzaam door Zaandam heen dat er stoppen en vervolgens wat sneller vertrekken waarschijnlijk dezelfde rijtijden had opgeleverd... viel me trouwens aan heel die rit op, echt doorrijden doet die IC niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Ding zwemt ook in de rijtijd ja. Gisteren zelf uit Hn naar Amf gereisd. Tegentrein kwam al om .09 aan in Hn, terwijl hij pas om .15 verder kan naar Ekz. Mijn trein met rustig rijden al om .41 in Ass. Ook -3 ofzo.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Vanmiddag in de Connexxion 5725... Overstapinformatie op de halte "toekomstig station" in Almere Poort. Alle overstappen van Amsterdam Bijlmer-Arena werden getoond. (cxxbus en trein!) Alvast een voorproefje voor 2012?
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
CXX 8775(?) op lijn 107 (Huizen-Hilversum) had aan het begin van de avond 'Stad en Lande' als eindbestemming op de displays. Nog nooit gezien hier in omgeving Hilversum...
Laatst gewijzigd door Jurre op ma 18 okt 2010, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Klinkt als een eindbestemming van lijn 114 of 115.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Tsja, sinds de status van een IC-station de laatste jaren nogal "verlaagd" is, zijn er nog wel meer IC-stations waar niet alle IC's stoppen: Utrecht Overvecht, Woerden, Amsterdam Bijlmer Arena, ...VIRM schreef:Weet overigens iemand wat de redenatie achter het niet-stoppen van de IC naar Enkhuizen op station Zaandam is? Da's een van de maffe dingen aan de dienstregeling: als je een IC stations hebt, dan zou je wat mij betreft alle IC's daar moeten alten stoppen.
Als de s4500 ook nog in Zaandam zou stoppen, zie ik toch echt meer in een sprinter die overal stopt en dan een strakke kwartiersdienst biedt op het traject Hoorn-Amsterdam Sloterdijk...
Alle treinen boven het Noordzeekanaal maken geen bijzonder vlotte indruk, de s3000 vindt ik ook maar een trage IC (met bijvoorbeeld een stop in Castricum).Daniel schreef:Enige wat ik me kan voorstellen zijn de opvolgtijden. Maargoed, de s4500 die ik zaterdag had ging zodanig langzaam door Zaandam heen dat er stoppen en vervolgens wat sneller vertrekken waarschijnlijk dezelfde rijtijden had opgeleverd... viel me trouwens aan heel die rit op, echt doorrijden doet die IC niet.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
In de regio Eindhoven was er vanmorgen een storing waardoor de digitale CTA's blanco waren.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Draait er van die reisinformatiesystemen geen backup computer of iets dergelijks? Was namelijk al de tweede keer in anderhalve week dat het systeem er helemaal is uitgevlogen in ook gelijk het hele gebied wat onder post Eindhoven valt (alles binnen Tilburg - Den Bosch - Venlo - Weert?) Gelukkig was de omroepinformatie wel goed in orde en goed getimed.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Wellicht was het onderliggende netwerk uitgevallen, of zit er een fout in de software die ook bij de backupcomputer optrad...
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Op het apeldoornse busstation is het DRIS uitgevallen; alleen op het display op perron voor de lijnen in de richting Zwolle staat in noodplan (= als gewon haltebord, niet actueel), eentje verder voor o.a. lijn 43 stond de 43 naar Dieren van 23.41 met +6 op het bord. De andere borden waren uit/zwart.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Volgens mij niet. Dat spul draait nog op software van voor de oorlog (ongeveer), da's echt houtje-touwtjewerk. Ik weet niet of InfoPlus zo'n functionaliteit wel heeft.Raymond schreef:Draait er van die reisinformatiesystemen geen backup computer of iets dergelijks?
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Vanochtend weer een staaltje slecht onduidelijk omroepen; te Rijswijk kwam het bericht dat vanwege problemen in een tunnel bij Dordrecht de stoptreinen via Den Haag HS naar Leiden en de stoptreinen naar Dordrecht niet reden. De overige treinen zouden wel rijden. Ik wist meteen dat dus de s5000 er uit gegooid was en de s5100 bleef rijden. De CTA van spoor 1 (richting Dordrecht) werd echter op blanco gedraaid, omdat het op een tijdstip was dat de s5000 zou vertrekken. Gezien het bericht dat er geen treinen richting Dordrecht zouden rijden, dachten alle reizigers richting het zuiden dus dat er helemaal niets zou rijden die kant op, en liepen allemaal het station uit. Roep dan om: de stoptreinen van :22 en :52 rijden niet; die van :09 en :39 wel.
Daar kan je als omroeper toch wel even 3 seconden over nadenken. :?
Daar kan je als omroeper toch wel even 3 seconden over nadenken. :?
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Ook de CTA's in Amsterdam waren een half uur niet te bedienen.Dexter schreef:In de regio Eindhoven was er vanmorgen een storing waardoor de digitale CTA's blanco waren.
De s4500 mag maar met 40km/u over de overweg in Zaandam. De reden dat ie niet in Zaandam stopt, is dat de s4500 's ochtends en 's middags aan de maximale capaciteit zit, en er meer dan genoeg andere treinen in Zaandam stoppen.Daniel schreef:Enige wat ik me kan voorstellen zijn de opvolgtijden. Maargoed, de s4500 die ik zaterdag had ging zodanig langzaam door Zaandam heen dat er stoppen en vervolgens wat sneller vertrekken waarschijnlijk dezelfde rijtijden had opgeleverd... viel me trouwens aan heel die rit op, echt doorrijden doet die IC niet.
Ronald Schreef:
Alle treinen boven het Noordzeekanaal maken geen bijzonder vlotte indruk, de s3000 vindt ik ook maar een trage IC (met bijvoorbeeld een stop in Castricum).
Verder vind ik de s4500 best snel, 39 kilometer in 24 minuten tussen Hoorn en Sloterdijk, is een gemiddelde van ongeveer 98 km/u als ik dat goed reken. Best aardig toch?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
In cijfers lijkt het misschien snel, maar in gevoel heb je het idee dat die trein erg langzaam rijdt. Althans dat gevoel had ik erbij, krijg bij andere IC's veel meer het idee van dat ze lekker doorrijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Ja, het is jammer dat er zo langzaam door Zaandam gereden wordt, bij Purmerend een paar keer wordt afgeremd. Tussen Purmerend en de boog bij Kwadijk mag er volgens mij 110kmu gereden worden, maar ik denk dat het met geen enkel materieel te halen valt door de twee spanningloze bruggen op dit stukje van slechts 3 km.
Verder heb ik jarenlang tussen Alkmaar en Amsterdam op en neer gereden, en nu een paar jaar tussen Hoorn en Amsterdam. Dat verschil is wel heel goed merkbaar in snelheidsbeleving. De baanvaksnelheid is ook 140kmu tussen Zaandam en Purmerend, en tussen Purmerend en Hoorn. Naar Alkmaar is het alleen 130 tussen Castricum en een stuk voor Wormerveer en tussen Castricum en Alkmaar, waar dan ook weer vaak in Heiloo gestopt wordt. Ook gaan de IC's naar Alkmaar via spoor TC tussen Sloterdijk en de Hemtunnel, waardoor ze nog door de langzamere wissels heen moeten voor de Hemtunnel. De IC's naar Hoorn hebben daar geen last van.
Verder heb ik jarenlang tussen Alkmaar en Amsterdam op en neer gereden, en nu een paar jaar tussen Hoorn en Amsterdam. Dat verschil is wel heel goed merkbaar in snelheidsbeleving. De baanvaksnelheid is ook 140kmu tussen Zaandam en Purmerend, en tussen Purmerend en Hoorn. Naar Alkmaar is het alleen 130 tussen Castricum en een stuk voor Wormerveer en tussen Castricum en Alkmaar, waar dan ook weer vaak in Heiloo gestopt wordt. Ook gaan de IC's naar Alkmaar via spoor TC tussen Sloterdijk en de Hemtunnel, waardoor ze nog door de langzamere wissels heen moeten voor de Hemtunnel. De IC's naar Hoorn hebben daar geen last van.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Welke slimmert bij het GVB heeft trouwens bedacht dat "OV-Chipkaart" in het engels "public transport chipcard" is? Ten eerste is het veel te letterlijk, ten tweede veel te lang...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Ik zou niet weten hoe je "OV-chipkaart" anders naar het Engels kan vertalen? Het enige alternatief is niet vertalen. Of gewoon het "OV" weglaten, al ze het houden bij "chipcard" zullen de toeristen het ook wel snappen.
Je kan beter vragen welke slimmerik heeft verzuimd een goede naam te bedenken voor de OV-chipkaart.
Je kan beter vragen welke slimmerik heeft verzuimd een goede naam te bedenken voor de OV-chipkaart.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Hij wordt ook wel de PT-Smart Card genoemd op de website.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Strippenkaart hebben we toch ook nooit naar het Engels vertaald?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Strip ticket ;)
PT-Smartcard vind ik wel de beste vertaling, bekt ook lekker. Ik gebruik die term zelf ook altijd als ik het tegen toeristen over de OV-chipkaart moet hebben..
Duits is iets makkelijker: ÖPNV-chipkarte. En met een klein beetje oefening nog snel uit te spreken ook :)
PT-Smartcard vind ik wel de beste vertaling, bekt ook lekker. Ik gebruik die term zelf ook altijd als ik het tegen toeristen over de OV-chipkaart moet hebben..
Duits is iets makkelijker: ÖPNV-chipkarte. En met een klein beetje oefening nog snel uit te spreken ook :)
Ik doe ook maar wat
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #6
Vandaag een rondje door Noord Holland Noord gemaakt, en vanaf Schagen met buurtbus 411 naar Tuitjenhorn gereden.
Omdat ik nog nooit met een buurtbus ben gereden, vroeg ik eerst eens aan de chauffeur hoe ik bij hem kan betalen:
Ja met geld natuurlijk, en toen begon ie te lachen. Oke, dat was me wel duidelijk, maar ik doelde meer op strippenkaart, ov-chip of contant. Contant maar betaald, hij had ook strippenkaartjes voor de buurtbus, waar per rit 1 strip werd afgestempeld. De bus komt langs allemaal kleine plaatsjes zoals Kalverdijk, Sint Maarten, Stroet en Dirkshorn. Menigmaal moest de bus uitwijken voor een tractor met witte kolen beladen of een SRV-wagen. (had ik al in geen jaren meer ergens gezien) De buurtbus gaf in Tuitjenhorn helaas geen aansluiting op bus 157 naar Alkmaar zoals wel op de halte stond vermeld in Schagen. Ik moest 25 minuten wachten.
De halte info in Tuitjenhorn was niet bepaald actueel meer, en van de tijden klopt helemaal niets meer intussen:
En tot slot de halte bij mij in de straat:
Word je ook niet vrolijk van...
Omdat ik nog nooit met een buurtbus ben gereden, vroeg ik eerst eens aan de chauffeur hoe ik bij hem kan betalen:
Ja met geld natuurlijk, en toen begon ie te lachen. Oke, dat was me wel duidelijk, maar ik doelde meer op strippenkaart, ov-chip of contant. Contant maar betaald, hij had ook strippenkaartjes voor de buurtbus, waar per rit 1 strip werd afgestempeld. De bus komt langs allemaal kleine plaatsjes zoals Kalverdijk, Sint Maarten, Stroet en Dirkshorn. Menigmaal moest de bus uitwijken voor een tractor met witte kolen beladen of een SRV-wagen. (had ik al in geen jaren meer ergens gezien) De buurtbus gaf in Tuitjenhorn helaas geen aansluiting op bus 157 naar Alkmaar zoals wel op de halte stond vermeld in Schagen. Ik moest 25 minuten wachten.
De halte info in Tuitjenhorn was niet bepaald actueel meer, en van de tijden klopt helemaal niets meer intussen:
En tot slot de halte bij mij in de straat:
Word je ook niet vrolijk van...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten