Reportage: Niet altijd geld terug bij OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Reportage: Niet altijd geld terug bij OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Geplaatst op: zondag 17 oktober 2010 00:21
Laatst bijgewerkt: zondag 17 oktober 2010 00:23


NS blijft niet onbeperkt geld terugbetalen aan reizigers die vergeten uit te checken met hun OV-chipkaart.

De OV-chipkaart is bijna in het hele land te gebruiken. Maar de invoering en het gebruik ervan verloopt niet bepaald vlekkeloos.
Uitchecken

Vergeten uit te checken is het grootste probleem bij veel mensen. Niet uitchecken kost je met een losse OV-chipkaart zo 20 euro bij de NS. Heb je een abonnement, dan wordt 10 euro afgeschreven. Bij de bus-, tram- en metromaatschappijen betaal je 4 euro.

Vervoerders geven officieel geen geld terug, als je vergeet uit te checken. Maar tijdens het invoeren van de OV-chipkaart zijn ze coulant. Die periode duurt al aardig lang. Het zal steeds lastiger worden je geld terug te krijgen, naarmate de kaart verder ingeburgerd raakt.

NS-woordvoerder Ronald Stevens bevestigt deze gang van zaken: "Mensen moeten leren om ook echt elke keer uit te checken. Dan helpt het niet als je iedere keer maar geld teruggeeft".

[Met video]
Lees verder
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Reportage: Niet altijd geld terug bij OV-chipkaart

Bericht door midnet »

is mij (nog) niet gebeurd/heb zelfs eerlijk uitgecheckt als de rit wel 13EUR zou kosten, met korting. Maar het nalaten is dan wel heel verleidelijk.
Vraag me toch af of ze gaan zoeken in je reishistorie hoe verdere ritten liggen en of ze actief niet/uitcheckers gaan opsporen, die er voordeel mee hebben. Als je zonder uit te checken bij NS dan in een stadsbus in Maastricht weer incheckt, ligt het zonneklaar. of laat in de avond zal je wel gewoon naar huis reizen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reportage: Niet altijd geld terug bij OV-chipkaart

Bericht door Fles »

Geert schreef:Het zal steeds lastiger worden je geld terug te krijgen, naarmate de kaart verder ingeburgerd raakt.

NS-woordvoerder Ronald Stevens bevestigt deze gang van zaken: "Mensen moeten leren om ook echt elke keer uit te checken."
Vervoerders moeten leren dat mensen dat grafding helemaal niet willen :evil: :neg:
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Reportage: Niet altijd geld terug bij OV-chipkaart

Bericht door midnet »

heb elders in een klachtenforum gelezen (ik meen TROSradar-ben niet zeker), dat NS zo af en toe inderdaad achter mensen die niet uitchecken aangaat door ze als zwartrijder aan te klagen of hoge boetes op te leggen
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reportage: Niet altijd geld terug bij OV-chipkaart

Bericht door iljitsch »

Dus als ik het station uitloop zonder uit te checken ben ik ineens een zwartrijder?

Ik betaal juist nog steeds terwijl ik niet meer rijd... Twee keer fout dus, die term.

Ik ben zelf bij de NS vergeten uit te checken in Vlissingen en eenmaal op de boot was het te laat... Op de terugweg bij Goes eerst uitgecheckt toen ingecheckt dus ik kwam zowaar weg met een kleine korting. Dit werkte ondanks het feit dat ik ondertussen de bus van Terneuzen door de tunnel genomen had.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten