GVB vreest voor zijn leven

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Klaasje »

NS-Reiziger schreef:Dan reken je het weer door naar kosten per reizigerskilometer. Dat is totaal niet relevant, gezien je Amsterdam en Almere niet kan vergelijken. Zowel niet qua grootte, complexiteit als modaliteit. Terugkomend op het topic is het dus geen argument te stellen dat het in Amsterdam goedkoper kan, omdat dat in andere steden in verhouding naar aantallen reizigers voordeliger gebeurt. Of het in Amsterdam goedkoper kan, zal blijken uit hoe de aanbesteding gaat verlopen.
Ik stel niet zozeer dat het goedkoper kan. Ik wil eigenlijk alleen stellen dat er wel een enorme pot subsidie tegenover bepaalde kwaliteitsaspecten van het GVB staat. Dat zie je (bijvoorbeeld) aan het feit dat er erg hoge frequenties 's avonds laat zijn in Amsterdam terwijl de bezetting dat eigenlijk niet rechtvaardigt. Het is zeker niet bedoeld om het GVB af te kraken of iets. Het is namelijk de vraag of een andere vervoerder het ondanks het geklaag (of dat dan terecht is of niet) op het GVB wel beter zou doen.
Overigens gaan reizigersopbrengsten rechtstreeks per reizigerskilometer in de hoofdstad. En zijn kosten vooral afhankelijk van tijd (onderhoud, rijdend personeel e.d.) In die zin probeer ik echt geen scheve vergelijking te maken. Bovendien... Als je het zo stelt kan er helemaal geen vergelijking tussen de drie grote steden en de rest van Nederland gemaakt worden. Als je een discussie wilt voeren zul je toch in zekere mate een bepaalde vergelijking moeten maken. Bovendien is het af en toe ook leuk om een radicaal standpunt hier te deponeren omdat ik dan in ieder geval veel van de discussie kan leren.
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 18 okt 2010, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Wubbo »

Kennelijk is het GVB geweldig en kan het niet beter. Dan ben ik heel benieuwd wat er uit die aanbesteding komt, want dat moet dan GVB zijn. Kan niet anders. Toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Suus »

Ik zeg niet dat het GVB niet beter kan. Ik geef ook punten aan die beter kunnen. Maar het is niet zo dat het GVB het slechtste van het slechtste is wat je op OV-gebied maar kan hebben. De waarheid ligt ergens in het midden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door find_your_spot »

Klaasje schreef:Bovendien is het af en toe ook leuk om een radicaal standpunt hier te deponeren omdat ik dan in ieder geval veel van de discussie kan leren.
Ik doe niks anders, met vrees voor eigen leven... *O*


In mijn ogen is GVB wat betreft punctualiteit overdag tram, bus, metro gewoon super.

Zeker voor een stad als in Amsterdam waar je zoveel samen op de weg zit met ander vervoer is het knap dat er een goede dienstregeling neergezet wordt.

Ik vraag mij dan wel is af wat een andere vervoerder het OV hier beter kan maken.
Volgens mij kan het alleen maar achteruit gaan (ben ik van overtuigd).
For Your Railroad Adventures
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Klaasje »

Wat in ieder geval niet de bedoeling kan zijn is dat een vervoerder Amsterdam er maar "even bij gaat doen". Al geloof ik best dat een aantal particuliere vervoerders met een goede inzet en kleine aanpassingen deze concessie kwalitatief goed kunnen rijden. Sowieso denk ik wel dat er hiervoor een zorgvuldige aanbestedingsprocedure nodig zal zijn. Wat mij betreft wordt de concessie vanaf 2012 in ieder geval dus nog gewoon onderhands gegeven aan het GVB. Helaas is het afwachten wat het kabinet gaat doen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door robert55 »

Vanuit de Staatsliedenbuurt naar CS ben je aangewezen op bus 21 of eventueel 18. Die rijden niet super stipt, vertagingen van het halve interval [dus 5 minuten] zijn niet ongebruikelijk. Vanaf CS is de dienstregeling vaak zo ingericht dat er tot het Frederik Hendrikplantsoen twee bussen [van elk van die lijnen één] achter elkaar rijden, tot het Haarlemmerplein vaak nog in gezelschap van een 22.

En de metro -die toch geen last kan hebben van het verkeer- is ook niet echt stipt.

Kortom: ik kan het echt niet super noemen. Het is beter dan vroeger, maar dat zegt niet zoveel, en waarschijlijk te duur.

PS: de eerste lagevloerbussen in NL waren dacht ik een paar experimentele Westnederland bussen in Nieuwegein. De eerste grote serie waren de HTM Neoplans
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Ardan »

Als er vertragingen zijn bij de metro dan ligt dat voornamelijk aan de M51, die dus wél last heeft van ander verkeer. De normale rijvolgorde is vanaf CS 51-53-54, en naar CS 54-53-51. Is dus in de praktijk niet altijd zo. Maar heel erg vaak komt het niet voor.
Ik doe ook maar wat
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door htm_tram »

Jammer dat je geen kritiek mag hebben over het GVB. En ja ik kan en mag kritiek hebben over het GVB omdat ik er ook meerdere keren per week helaas gebruik van moet maken.

Lijstje met slechte punten:

- Trammen die niet op komen dagen, en dan zeker een half uur terwijl er geen enkele verstoring is.
- Bijna altijd te laat of te vroeg.
- Bussen die vanaf de buffer vertrekken ipv. het gewone perron.
- Nachtbussen waarvan je niet zeker weet of ze rijden.
- Onvriendelijk personeel
- *
- *
- Voertuigen die gewoon ranzig zijn.
- Deur die gewoon open kan van de metro aan de verkeerde kant.
- Domme controle ploegen die vrouwelijke zwartrijders niet beboeten.
- Personeel en reizigers die niet op de hoogte zijn van omleidingen.

* Ik mag blijkbaar geen kritiek hebben....
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Suus »

Je mag best kritiek hebben. Er staat nergens dat je geen kritiek mag hebben.

Maar ik durf wel te beweren dat sommige punten die je hier noemt incidenten zullen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door htm_tram »

Ik weet best wel dat er ook aardig personeel tussen zit, en dat de chocomelk lekker is. De bussen zijn oud maar nog wel redelijk goed. Ik denk alleen dat het totaal plaatje GVB gewoon niet goed is of net niet goed. Maar komt omdat ik het goed kan vergelijken met HTM. Mischien ben ik gewoon verwend met HTM ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door webguy »

Of je kijkt met een roze bril naar de HTM, dat kan ook...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Ruben »

Het enige argument dat tegen aanbesteding pleit is dan ook van emotionele aard.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door webguy »

Inderdaad... Als GVB zo goed is, laat ze het dan bewijzen. Als GVB zo goed is voor z'n personeel kunnen ze ook een werkwijze doorvoeren die commercieel aantrekkelijk is voor de stadsregio en dus wint...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Chauf21 »

htm_tram schreef:- Domme controle ploegen die vrouwelijke zwartrijders niet beboeten.
Daar heb ik ook nog een vraag over ja:
wat is het nut van een controleploeg op het perron van Weesperplein?
- als je bij Weesperplein moet zijn en je hebt een geldig vervoerbewijs, stap je uit en kom je boven de poortjes tegen;
- als je bij Weesperplein moet zijn, maar geen geldig vervoerbewijs hebt, blijf je zitten
- als je niet op Weesperplein moet zijn en wel of geen geldig vervoerbewijs hebt, doen die gasten je helemaal niets.

Conclusie: alleen mensen met een geldig vervoerbewijs worden gecontroleerd. Wat is dan het nut van zo'n controleploeg? Die groep kost klauwen met geld terwijl je bijna zeker weet dat je er niets voor terug krijgt... (hooguit een onwetende welwillende trajectreiziger die niet is ingecheckt, maar dat valt bij mij onder de noemer 'reizigertje pesten' en heeft niets met het terugdringen van zwartrijden of verbeteren van de veiligheid te maken).
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door find_your_spot »

Ik kom vaak de controle ploegen tegen op Isolatorweg, dan gaan ze aan de binnenkant van het poortje staan om te kijken of iedereen uitcheckt.

Nogal stom, want je kan ALTIJD uitchecken.

Kwestie van

TOT ZIENS -4,00

Maar dat schijnen de GVB controleurs niet te begrijpen, hun conclusie is dus ook:

"Dankzei de chipkaart reist niemand meer zwart!"
For Your Railroad Adventures
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door midnet »

over controle van het GVB: ze kunnen blijkbaar-en dit mede vanwege de electronische hulp van de chipkaart, het wel slimmer. Stond pas in het plaatselijk dagblad het Parool: vooral de 16, waar het natuurlijk heel makkelijk zwartrijden is-of grijs=dus te vroeg uitchecken. Maar nu kunnen ze zien met de aantallen waar dat vooral gebeurt en er dan gericht controleploegen op afsturen. Met alvast iemand als burger aan boord-die kan zien of mensen al uitchecken en nog blijven zitten.
Op Weesperplein: zoals jullie wel weten is het fluitje van 1 cent op Amstel/Duivendrecht in de metro te geraken-zonder in te checken. En dan met iemand mee te glippen op zo'n vervelend station waar poortjes staan (geldt dus ook voor alle andere stations). Maar zit hun kantine niet gewoon in dat station?
Amsterdam schijnt trouwens vrijwel de enige stad in heel Europa te zijn waar de topdag voor reizigersaantallen de ZATERDag is. En dat zonder heel duidelijke piekuren dan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Suus »

Volgens mij zat de kantine van OV-zorg op de Wibautstraat, naast de uitgang Oetgensstraat. Maar de luxaflex van de kantoren daar zijn al weer enkele maanden naar beneden, dus ik denk dat ze verhuisd zijn.

Moet eerlijk zeggen dat ik de Assistent Toezichthouders die op metrostation Wibautstraat stonden ook al een tijdje niet meer heb gezien. (Tenminste, op de rug van hun jas stond: Assistent Toezichthouder, en ze stonden altijd bovenaan de uitgangen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Kennelijk is het GVB geweldig en kan het niet beter. Dan ben ik heel benieuwd wat er uit die aanbesteding komt, want dat moet dan GVB zijn. Kan niet anders. Toch?
Ik had wel zoiets verwacht weer... Het blijft lachwekkend. Was jij ook niet degene die zei de bussen van GVB zoveel mogelijk te vermijden, omdat er waarschijnlijk geen TV-schermpje in zit à la Connexxion? Of omdat ze een euro-2 hebben en uit 1998 komen? Nergens is gezegd dat er geen bedrijf is dat het beter of goedkoper kan. Het valt mij alleen telkens weer op dat er nog een beeld bestaat dat dateert uit de jaren '90 van het overheidsbedrijf en er nooit gekeken wordt naar dingen die GVB wel goed of beter doet dan andere bedrijven. Het GVB is verzelfstandigd, de regels zijn aangescherpt, er wordt goedkoper gewerkt, maar er kan - inderdaad - nog voldoende verbeterd worden. Voor een groot deel zijn dat punten die in 2012 sowieso al verbeterd gaan worden (nieuw metro-materiaal, idem voor de bus, betere informatievoorziening wordt geëist en het wordt een flink aantal procenten goedkoper).
htm_tram schreef:Lijstje met slechte punten:
- Trammen die niet op komen dagen, en dan zeker een half uur terwijl er geen enkele verstoring is.
Het meervoud van Tram is Trams. En ik kan nu al zeggen dat dit klinklare onzin is, wat ik direct ontkracht. Als er een verstoring is kan het voorkomen dat je een half uur geen tram voorbij ziet komen ja. Wanneer er geen verstoring is rijden normaal gesproken alle trams. Het komt héél zelden voor dat een wagen stilstaat, omdat bijvoorbeeld een bestuurder ziek of afwezig is. Één van de goede punten van het bedrijf is namelijk dat er ALTIJD reservepersoneel is. Aangezien er maar één lijn is die één maal in het kwartier rijdt (de rest rijdt minimaal eens in de 10 minuten) kan ik me niet voorstellen dat er 3 trams niet op zijn komen dagen zonder dat er een verstoring was. Dat is echt onzin. Iets dat dan wel weer beter kan is de informatievoorziening tijdens een storing. Er zouden bij elke halte bijvoorbeeld schermen kunnen staan met actuele verstoringen, maar dit is volgens mij meer iets voor de wegbeheerder of gemeente. Bij een echt grote verstoring is er overigens wel een team dat de halte's af rijdt met een autootje om de reizigers te informeren.
htm_tram schreef:- Bijna altijd te laat of te vroeg.
Dit is één van de punten die dus aangescherpt zijn. Er kan precies worden nagegaan tegenwoordig hoe laat een voertuig vertrokken is en hoe laat het aan komt. Daarbij mag het +2 minuten te laat zijn en niet te vroeg. Als hiervan afgeweken wordt zonder dat er een verstoring / verkeersinfarct is wordt hier streng op toegekeken. Vanaf 2012 is de marge nog maar +1 minuut te laat, wat mij betreft "iets" te veel van het goede in een stad als Amsterdam, maar de SRA's wil is wet he :wink:.
htm_tram schreef:- Bussen die vanaf de buffer vertrekken ipv. het gewone perron.
- Nachtbussen waarvan je niet zeker weet of ze rijden.
Hier heb ik zelf niet zo veel verstand van eerlijk gezegd. Wel is er laatst een compliment gegeven aan alle medewerkers van de bus, omdat het GVB 100.000 bonus heeft gekregen voor de stiptheid (punctueel) en reinheid van de voertuigen.
htm_tram schreef:- Onvriendelijk personeel
Ik kan hier neits over zeggen omdat ik niet weet bij wie je in de bus of tram bent geweest. Zelf is mijn ervaring niet zo, bovendien is er laatst een meting gedaan (door de SRA) op lijn 9 waarbij een 100% vriendelijkheidsscore werd gehaald op andere lijnen wordt ook regelmatig zo'n meting gedaan. Toevallig weet ik dat op lijn 3 ook die score werd behaald, dus kan me niet voorstellen dat het daar op andere lijnen nu zó veel van af zal wijken.
htm_tram schreef:- Voertuigen die gewoon ranzig zijn.
Bus of tram? Ben heel benieuwd aangezien je niet met eten of drinken naar binnen mag en daar over het algemeen wel op toegezien wordt. Als ik met de bus of tram reis heb ik ook niet echt het idee dat het nou zo smerig is, maar dat kan aan mij liggen hoor.
htm_tram schreef:- Deur die gewoon open kan van de metro aan de verkeerde kant.
Is dit ooit eens gebeurd? Of is dit regelmatig? Heb het nooit meegemaakt.
htm_tram schreef:- *
- *
* Ik mag blijkbaar geen kritiek hebben....
Wie zegt dat het niet mag? Ga je gang, ik ben benieuwd!
htm_tram schreef:Maar komt omdat ik het goed kan vergelijken met HTM. Mischien ben ik gewoon verwend met HTM ;)
Het lijkt me duidelijk dat je met een nogal roze bril naar de HTM kijkt. Oude trams die totaal niet geschikt zijn voor invaliden of kinderwagens noem ik nu niet bepaald klantvriendelijk. Bovendien is het nog niet een jaar geleden dat de HTM met bussen reed van hetzelfde allooi als de Jonckheren van GVB.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Ruben »

Controleploegen van GVB zijn zo inefficient uitgevoerd. Daar kunnen die mensen niets aan doen, maar GVB zelf wel. Idee: een meter brede 'kleerkasten' in burger (met legitimatie) de passagiers onderweg op VVB laten controleren. De teams kan je opsplitsen in 2-3 personen waardoor je ook nog eens veel meer met hetzelfde personeel (en: onverwachts) kan controleren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Daniel »

ziggy schreef:Bovendien is het nog niet een jaar geleden dat de HTM met bussen reed van hetzelfde allooi als de Jonckheren van GVB.
Welke bussen zouden dat dan geweest moeten zijn... als ik één minpuntje zou moeten noemen van een GVB-bus dan is dat toch wel het goedkoop aandoende interieur van die dingen. Da's echt iets waar het bedrijf invloed op kan uitoefenen en wat dat betreft deed HTM het echt beter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik bedoel meer de leeftijd van de bus. Leer was vroeger heel gebruikelijk bij zowat elke vervoerder. Tegenwoordig in de CItaro's is het een stoffen interieur, vergelijkbaar met streekbussen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Ruben »

Leer ziet er, ondanks dat het duurder materiaal is, goedkoper uit. Vind het echter verreweg minder smoezelig dan de stoffen bekleding met vlekken waarvan je de herkomst niet kan vaststellen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Daniel »

@ziggy: Nou kan ik me vergissen, maar volgens mij zijn de Jonckheren zo'n beetje de laatste bussen met kunstleer op de stoelen geweest die in Nederland geleverd zijn. Alleen de Citaro's van de RET komen er nog na.

Stoffen bekleding komt al langer voor als je zou denken. Wat ik zelf zogauw weet is dat in Dordrecht al in 1988 daarvan voorziene bussen in dienst gekomen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: GVB vreest voor zijn leven

Bericht door Oud forumgebruiker »

Daniel schreef:@ziggy: Nou kan ik me vergissen, maar volgens mij zijn de Jonckheren zo'n beetje de laatste bussen met kunstleer op de stoelen geweest die in Nederland geleverd zijn. Alleen de Citaro's van de RET komen er nog na.
Zou goed kunnen, maar binnenkort zijn die bussen dus ook verleden tijd ;) - de Citaro's van de RET echter nog lang niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten