Wubbo schreef:Kennelijk is het GVB geweldig en kan het niet beter. Dan ben ik heel benieuwd wat er uit die aanbesteding komt, want dat moet dan GVB zijn. Kan niet anders. Toch?
Ik had wel zoiets verwacht weer... Het blijft lachwekkend. Was jij ook niet degene die zei de bussen van GVB zoveel mogelijk te vermijden, omdat er waarschijnlijk geen TV-schermpje in zit à la Connexxion? Of omdat ze een euro-2 hebben en uit 1998 komen? Nergens is gezegd dat er geen bedrijf is dat het beter of goedkoper kan. Het valt mij alleen telkens weer op dat er nog een beeld bestaat dat dateert uit de jaren '90 van het overheidsbedrijf en er nooit gekeken wordt naar dingen die GVB wel goed of beter doet dan andere bedrijven. Het GVB is verzelfstandigd, de regels zijn aangescherpt, er wordt goedkoper gewerkt, maar er kan - inderdaad - nog voldoende verbeterd worden. Voor een groot deel zijn dat punten die in 2012 sowieso al verbeterd gaan worden (nieuw metro-materiaal, idem voor de bus, betere informatievoorziening wordt geëist en het wordt een flink aantal procenten goedkoper).
htm_tram schreef:Lijstje met slechte punten:
- Trammen die niet op komen dagen, en dan zeker een half uur terwijl er geen enkele verstoring is.
Het meervoud van Tram is Trams. En ik kan nu al zeggen dat dit klinklare onzin is, wat ik direct ontkracht. Als er een verstoring is kan het voorkomen dat je een half uur geen tram voorbij ziet komen ja. Wanneer er geen verstoring is rijden normaal gesproken alle trams. Het komt héél zelden voor dat een wagen stilstaat, omdat bijvoorbeeld een bestuurder ziek of afwezig is. Één van de goede punten van het bedrijf is namelijk dat er ALTIJD reservepersoneel is. Aangezien er maar één lijn is die één maal in het kwartier rijdt (de rest rijdt minimaal eens in de 10 minuten) kan ik me niet voorstellen dat er 3 trams niet op zijn komen dagen zonder dat er een verstoring was. Dat is echt onzin. Iets dat dan wel weer beter kan is de informatievoorziening tijdens een storing. Er zouden bij elke halte bijvoorbeeld schermen kunnen staan met actuele verstoringen, maar dit is
volgens mij meer iets voor de wegbeheerder of gemeente. Bij een echt grote verstoring is er overigens wel een team dat de halte's af rijdt met een autootje om de reizigers te informeren.
htm_tram schreef:- Bijna altijd te laat of te vroeg.
Dit is één van de punten die dus aangescherpt zijn. Er kan precies worden nagegaan tegenwoordig hoe laat een voertuig vertrokken is en hoe laat het aan komt. Daarbij mag het +2 minuten te laat zijn en
niet te vroeg. Als hiervan afgeweken wordt zonder dat er een verstoring / verkeersinfarct is wordt hier streng op toegekeken. Vanaf 2012 is de marge nog maar +1 minuut te laat, wat mij betreft "iets" te veel van het goede in een stad als Amsterdam, maar de SRA's wil is wet he
.
htm_tram schreef:- Bussen die vanaf de buffer vertrekken ipv. het gewone perron.
- Nachtbussen waarvan je niet zeker weet of ze rijden.
Hier heb ik zelf niet zo veel verstand van eerlijk gezegd. Wel is er laatst een compliment gegeven aan alle medewerkers van de bus, omdat het GVB 100.000 bonus heeft gekregen voor de stiptheid (punctueel) en reinheid van de voertuigen.
htm_tram schreef:- Onvriendelijk personeel
Ik kan hier neits over zeggen omdat ik niet weet bij wie je in de bus of tram bent geweest. Zelf is mijn ervaring niet zo, bovendien is er laatst een meting gedaan (door de SRA) op lijn 9 waarbij een 100% vriendelijkheidsscore werd gehaald op andere lijnen wordt ook regelmatig zo'n meting gedaan. Toevallig weet ik dat op lijn 3 ook die score werd behaald, dus kan me niet voorstellen dat het daar op andere lijnen nu zó veel van af zal wijken.
htm_tram schreef:- Voertuigen die gewoon ranzig zijn.
Bus of tram? Ben heel benieuwd aangezien je niet met eten of drinken naar binnen mag en daar over het algemeen wel op toegezien wordt. Als ik met de bus of tram reis heb ik ook niet echt het idee dat het nou zo smerig is, maar dat kan aan mij liggen hoor.
htm_tram schreef:- Deur die gewoon open kan van de metro aan de verkeerde kant.
Is dit ooit eens gebeurd? Of is dit regelmatig? Heb het nooit meegemaakt.
htm_tram schreef:- *
- *
* Ik mag blijkbaar geen kritiek hebben....
Wie zegt dat het niet mag? Ga je gang, ik ben benieuwd!
htm_tram schreef:Maar komt omdat ik het goed kan vergelijken met HTM. Mischien ben ik gewoon verwend met HTM ;)
Het lijkt me duidelijk dat je met een nogal roze bril naar de HTM kijkt. Oude trams die totaal niet geschikt zijn voor invaliden of kinderwagens noem ik nu niet bepaald klantvriendelijk. Bovendien is het nog niet een jaar geleden dat de HTM met bussen reed van hetzelfde allooi als de Jonckheren van GVB.