Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Michael »

|Pim| schreef:De stations toiletten van Eindhoven en zeker van Nijmegen zijn aanteraden.
die van Nijmegen zeker ja heel erg sfeervol met die visjes en al dei kaarsjes en plantjes
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Mark »

mwah, of er visjes of plantjes op een wc staan boeit me niet zo... als ik er maar een behoefte kan doen ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Michael »

Mark schreef:mwah, of er visjes of plantjes op een wc staan boeit me niet zo... als ik er maar een behoefte kan doen ;)
dat wel ja maar het zier er gewoon leuk uit
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Michael »

Organisaties pislink op NS

Als de overheid en de NS geen toiletten in (nieuwe) sprinter treinen plaatsen, komen er na volgende week ludieke acties op perrons van patiëntenorganisaties, ns-personeel, de CG-Raad, reizigerorganisatie Rover en ouderenorganisaties.

Met de bezuinigingsmaatregel wordt volgens deze organisaties een groep van 1,5 miljoen mensen gedupeerd, die ‘acuut naar de wc moet kunnen.’ Meer toiletten bij stations plaatsen, zoals NS en Verkeersminister Eurlings aangaven, is volgens hen geenszins een oplossing.

lees verder op: http://www.spitsnieuws.nl/archives/prov ... op_ns.html
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Reiziger Delft »

Waarom is men hier niet eerder mee gekomen? Ik ben het er opzich wel mee eens, maar nu zijn er al tientallen sprinters geleverd en is het weer een enorme klus om die allemaal om te bouwen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door reisthijs »

Men ís er eerder mee gekomen. Er wordt al jááren geklaagd over het ontbreken van de toiletten in de nieuwe Sprinters. Alleen blijft NS de protesten negeren, SLT blijft gewoon toiletloos, dus de klachten komen steeds weer terug.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Ennes »

Waar ik me alleen over verbaas is dat je niemand echt hoort klagen over de vaak door storing/volle tank afgesloten bio-toiletten in de IC's :roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Caspar »

Dan is er meestal nog een 2e toilet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door iljitsch »

Misschien tijd voor een compromis?

Op korte ritten in de randstad waar je elke 10 minuten een station met toiletten hebt moet je toch een heel eind kunnen komen met de huidige treinen maar voor lange ritten, met name wanneer er maar zelden een groter station gepasseerd wordt of wanneer er op een station zonder voorzieningen of in korte tijd gekeerd wordt zouden toiletten zelfs in de stoptreinen niet verkeerd zijn.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Dexter »

reisthijs schreef:Alleen blijft NS de protesten negeren, SLT blijft gewoon toiletloos, dus de klachten komen steeds weer terug.
Ik ben bang dat er nooit toiletten in de SLT's zullen komen, die zijn daar constructief niet op voorbereid omdat het nooit de bedoeling was dat er een toilet in zou komen. Een eventuele verbouwing van al die stellen zou ingrijpend en kostbaar worden, daar zal men nooit voor kiezen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door AppleMoose »

Reiziger Delft schreef:Waarom is men hier niet eerder mee gekomen? Ik ben het er opzich wel mee eens, maar nu zijn er al tientallen sprinters geleverd en is het weer een enorme klus om die allemaal om te bouwen.
De SP voert al jaren actie voor toiletten in de trein.
Niet alleen voor personeel, maar vooral ook voor reizigers.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Wubbo »

Wanneer komt de actie voor toiletten in Q-liners en aanverwanten? En in de bus van Utrecht naar Zeist zit ik ook minstens 20 minuten, en dan is er bij de eindhalte niet eens een toilet, wanneer komt daar actie voor?

Ik krijg een beetje een meten-met-twee-maten gevoel.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Geert »

Mensen reizen vaak zowel met de trein als met de bus. In de bus is een toilet lastig te realiseren (rijdt veel onrustiger, minder ruimte) ten opzichte van de trein, maar als de trein over een wc beschikt kun je tenminste tijdens een gedeelte van je reis naar het toilet. Ook heeft elke trein tot nu toe een toilet gehad (met uitzondering van de Sprinter-II'tjes) dus veel mensen verwachten nu eenmaal een toilet in de trein. Ik kan me voorstellen dat het een erg nare verrassing is wanneer je bij hoge nood erachter komt dat in een SLT helemaal geen toilet zit.

De redenering van NS is dat je meestal korte tijd in een sprinter zit en daarom is er geen toilet nodig. Dat valt nog wel mee, er zijn ook trajecten waarbij je 45 minuten in een SLT moet zitten en dus al die tijd niet naar het toilet kan. Zeker wanneer je een bus-trein-busreis maakt (waarbij de bus ook geen toilet heeft) zit je dan nog best lang zonder sanitaire voorziening.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Caspar »

Een toilet op de bus van Alkmaar naar Leeuwarden zal inderdaad geen overbodige luxe zijn. Of bv Lelystad- Groningen. Maargoed het is natuurlijk een principe kwestie. Anders kan je ook op de IC van Amsterdam naar Zandvoort of van Utrecht naar Almere de WC's wel afsluiten in de IC omdat men daar ook maar een half uurtje in zit.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Wubbo »

Geert schreef:De redenering van NS is dat je meestal korte tijd in een sprinter zit en daarom is er geen toilet nodig. Dat valt nog wel mee, er zijn ook trajecten waarbij je 45 minuten in een SLT moet zitten en dus al die tijd niet naar het toilet kan. Zeker wanneer je een bus-trein-busreis maakt (waarbij de bus ook geen toilet heeft) zit je dan nog best lang zonder sanitaire voorziening.
Daarvoor zijn ze dus bezig met toiletten op meer stations, dan kun je tussendoor naar het toilet in plaats van onderweg. De vraag is ook waarom NS het probleem van de lange multimodale reizen op moet lossen. Omdat het altijd zo is geweest is een slecht argument: daar koop je niks voor. We hebben ook altijd met paard en wagen gereisd, en toch doet niemand dat meer.

Overigens sla ik het treinpersoneel even over in deze discussie: daarvoor moet gewoon bij ieder normaal keerpunt een toiletvoorziening zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

GroenLinks komt op voor toilet in trein

Bericht door Wubbo »

GroenLinks komt op voor toilet in trein
Geplaatst op: woensdag 20 oktober 2010 21:17
Laatst bijgewerkt: woensdag 20 oktober 2010 21:18


GroenLinks wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Verkeer) de NS snel gaat verplichten alsnog toiletten te bouwen in de nieuwe Sprintertreinen.

Deze voertuigen hebben geen wc's uit kostenbesparing en omdat reizigers doorgaans niet heel lang in zo'n trein zitten.

Maar GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent gaat tijdens de komende begrotingsbehandeling een amendement indienen om de toestellen aan te passen, zei zij woensdag.
Lees verder
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Daarvoor zijn ze dus bezig met toiletten op meer stations, dan kun je tussendoor naar het toilet in plaats van onderweg.
Dat is dan te laat, als NS nu al en masse treinen zonder toilet inzet. Die discussie is niet van vandaag of gisteren, maar speelt al enkele jaren. Terwijl ik persoonlijk geen stations ken waar nu een toilet gekomen is de afgelopen jaren. Gemiste kans lijkt me...
De vraag is ook waarom NS het probleem van de lange multimodale reizen op moet lossen. Omdat het altijd zo is geweest is een slecht argument: daar koop je niks voor. We hebben ook altijd met paard en wagen gereisd, en toch doet niemand dat meer.
Nou ja, iemand zal het uiteindelijk moeten doen (als we het er tenminste over eens zijn dat je onderweg naar de wc moet kunnen). Een wc in de stoptrein Utrecht Centraal - Rhenen heeft meer zin dan eentje in de bus Utrecht - Zeist, al was het maar omdat de eerste meer reizigers aan boord heeft.

Het argument is ook niet dat NS toiletten moet plaatsen omdat die er altijd al waren, mijn argument was dat je nu niet meer er op kunt rekenen dat je onderweg naar het toilet kunt en veel mensen gaan daar wel van uit.
Deze situatie is overigens ook niet te vergelijken met paard-en-wagen, paard-en-wagen zijn afgedankt omdat er goede alternatieven voor kwamen. Toilet in de trein is afgedankt omdat NS het te duur vond, maar ondertussen zijn er geen alternatieven en reizigers hebben geen invloed gehad op die beslissing.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Daarvoor zijn ze dus bezig met toiletten op meer stations, dan kun je tussendoor naar het toilet in plaats van onderweg.
Een WC op het station kan handig zijn als je reis daar begint of eindigt, of als je toevallig een lange overstapt hebt. Meestal is er gewoon geen tijd om tussendoor naar het toilet te gaan. Of je moet een trein of bus later nemen wat je zo een half uur kan kosten.

Toiletten op stations zijn gewoon geen goed alternatief voor toiletten in de trein.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Daarvoor zijn ze dus bezig met toiletten op meer stations, dan kun je tussendoor naar het toilet in plaats van onderweg.
Een WC op het station kan handig zijn als je reis daar begint of eindigt, of als je toevallig een lange overstapt hebt. Meestal is er gewoon geen tijd om tussendoor naar het toilet te gaan. Of je moet een trein of bus later nemen wat je zo een half uur kan kosten.

Toiletten op stations zijn gewoon geen goed alternatief voor toiletten in de trein.
Ik vind het best een goed alternatief, De toiletten op de trein zijn nou eenmaal geen pretje om er gebruik van te maken. Dan toch liever een "schone" wc waar ik voor moet betalen op het station, met indien ik hoge nood heb een wat langere reisduur. Daar is de tijd die ik plan voor eventuele vertragingen mooi voor te gebruiken. Gewoon alles iets minder gehaast, dat maakt het allemaal zoveel prettiger.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door MdJ »

Totdat je ineens in een storing zit; (uche, Arnhem maandag) en jezelf dan afvraagt of je niet beter een trein eerder nam, zodat je ineens twee uur(!) eerder thuis/.werk/plek van bestemming bent. Een paar minuutjes of een kwartiertje later is meestal het probleem niet, twee uur wel...
Bij twijfel: gebruik beton.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Ennes »

MdJ schreef:Totdat je ineens in een storing zit; (uche, Arnhem maandag) en jezelf dan afvraagt of je niet beter een trein eerder nam, zodat je ineens twee uur(!) eerder thuis/.werk/plek van bestemming bent. Een paar minuutjes of een kwartiertje later is meestal het probleem niet, twee uur wel...
Maar... als er weer eens een trein uitvalt, heb je in ieder geval een half uur om op het station naar het toilet te gaan :wink: En ja... een grote verstoring is niet in te plannen als je daarin verzeilt raakt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door MdJ »

Helaas gebeurt het maar al te vaak dat er zoiets zich voordoet... :?
Bij twijfel: gebruik beton.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:De toiletten op de trein zijn nou eenmaal geen pretje om er gebruik van te maken. Dan toch liever een "schone" wc waar ik voor moet betalen op het station, met indien ik hoge nood heb een wat langere reisduur. Daar is de tijd die ik plan voor eventuele vertragingen mooi voor te gebruiken. Gewoon alles iets minder gehaast, dat maakt het allemaal zoveel prettiger.
Ik ben het daar helemaal mee eens en ik wil daar zelfs nog wel wat verder in gaan: Het zijn de reizigers zelf die ervoor zorgen dat die toiletten in de treinen steevast zo smerig zijn. Daar kan je als NS of als schoonmaakbedrijf ook niet tegenop poetsen en dan heb ik het nog niet eens over wat er voor smerigheid (afgezien van het normale toiletteren zelf) op die toiletten plaatsvindt. Verder dient een treintoilet vaak als schuilplaats voor zwartrijders en gaat ten koste van zitplaatsen waar anders reizigers hadden kunnen zitten. En in de SLT zou het ten koste gaan van het open karakter.

Een toilet in IC-treinen is noodzakelijk, maar in stoptreinen waar mensen in de meeste gevallen (uitzonderingen daargelaten) vanaf een tussenstation naar een knooppuntstation reizen niet altijd. Misschien is het voor de langere-afstands-uitzonderingen een oplossing om daar SGMm-III in te zetten en daarin het toilet te behouden?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Suus »

Ik vind wel dat in ieder geval op knooppuntstations toiletten aanwezig moeten zijn. Ja, dat geldt ook voor Mariënberg.

Is er ergens een inventarisatie van stations die nu een toilet hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Treinpersoneel eist betere toiletvoorziening

Bericht door Gekko123 »

Ik weet in ieder geval zeker dat er op station Driebergen-Zeist toiletten zijn (die stalen hokken). Weet niet zeker of er ook toiletten zijn bij Ede-Wageningen. Lijkt me daar harder nodig dan in Driebergen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten