Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door Geert »

Hoezo? Je krijgt dat bedrag toch weer terug als je uitcheckt. Die paar procent die vergeet uit te checken kan het geld terugclaimen en zal de volgende keer echt wel uitchecken. Vier euro is echt niet zo'n groot bedrag hoor...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door Ruben »

Het systeem kan de mogelijkheid hebben NIET 4 euro af te schrijven, maar de max ritprijs. Waarom dan 4 euro, omdat dat makkelijker is? Dit systeem is al te makkelijk voor de vervoerder, en teveel fuzz voor de reiziger.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door Suus »

Het is nog altijd lager dan het ultieme bedrag wat behaald kan worden zonder overstappen bij het GVB. Dat is namelijk €4,39. Nu moet ik toegeven dat het het aantal reizigers dat dat haalt waarschijnlijk de nul dicht zal benaderen (Oostzanerdijk - Toekanweg) omdat die verbinding alleen 's ochtends heel vroeg wordt aangeboden.

Het lijkt mij overigens wenselijk om wel gewoon een vaste borg in te stellen, zodat er geen verwarring kan ontstaan over de bedragen die (tijdelijk) van je kaart worden afgetrokken :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:Het systeem kan de mogelijkheid hebben NIET 4 euro af te schrijven, maar de max ritprijs. Waarom dan 4 euro, omdat dat makkelijker is? Dit systeem is al te makkelijk voor de vervoerder, en teveel fuzz voor de reiziger.
Waarom? Het is een borg die je gewoon weer terugkrijgt. Dit is duidelijk, in heel het land hetzelfde en echt geen groot bedrag. Immers, zolang je normaal in- en uitcheckt merk je niet eens dat er een borg wordt afgeschreven en in het zeldzame geval dat je niet uit kunt checken of dat vergeten bent kun je je borg weer terugclaimen. Er zijn wel belangrijkere problemen om op te lossen met die chipkaart.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Het lijkt mij overigens wenselijk om wel gewoon een vaste borg in te stellen, zodat er geen verwarring kan ontstaan over de bedragen die (tijdelijk) van je kaart worden afgetrokken :)
Ik zie de discussies al weer ontstaan;
reiziger1: "Hey, wist je dat? Je hoeft niet meer uit te checken met je chipkaart, want je betaalt gewoon de prijs tot station!"
reiziger2: Dat is makkelijk! Scheelt weer wachtrijen bij het uitstappen.
-- twee dagen later
reiziger2: Joh, jij zei laatst toch dat je niet meer hoefde uit te checken? Ik ging gisteren een kort stukje met de tram, maar ik heb daarvoor ruim 2 euro moeten betalen. Je moet dus wel uitchecken.
reiziger1: "Ja, heel gek, ik ging gisteren ineens met lijn 22 naar het station [die lijn gaat na het station gewoon verder] en toen betaalde ik ook ineens veel meer... Echt heel gek. kutsysteem"

Je mag zelf je favoriete karakter voor de twee medereizigers kiezen.

Sterkte aan de dames en heren OV-medewerkers...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door Ruben »

Het bedrag dat tijdelijk van mijn kaart afgeschreven wordt, zal me aan m'n reet roesten. Het bedrag dat maximaal van mijn kaart afgeschreven BLIJFT, wel. Dan heb ik liever dat dat bedrag de maximale ritprijs is.
1. Het is eerlijker dan een vast bedrag
2. Het is, bovenstaande uitzondering daargelaten, lager

Als je dan eens vergeten bent uit te checken, weet je dat er in ieder geval niet meer dan de ritprijs tot de laatste halte is afgeschreven. Naar gelang hoe dicht je dat nadert zal dat niet eens zoveel van de daadwerkelijke ritprijs verschillen!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door Chauf21 »

NS-Reiziger schreef:Als je dan eens vergeten bent uit te checken, weet je dat er in ieder geval niet meer dan de ritprijs tot de laatste halte is afgeschreven. Naar gelang hoe dicht je dat nadert zal dat niet eens zoveel van de daadwerkelijke ritprijs verschillen!
Een gedachtenkronkel:
Daarmee kan je indirect ook zeggen dat de noodzaak, wil en nut tot het terugvragen van het teveel betaalde bedrag ook daalt tot zeer laag. Mensen zullen bij €2,50 (borg – fictieve ritprijs) nog wel de moeite nemen om iets terug te vragen, wanneer dat gaat om €0,20 zal de animo daartoe een stuk lager zijn. Ik vraag me af of je dan niet per saldo meer gaat betalen :idea:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:Het bedrag dat tijdelijk van mijn kaart afgeschreven wordt, zal me aan m'n reet roesten. Het bedrag dat maximaal van mijn kaart afgeschreven BLIJFT, wel. Dan heb ik liever dat dat bedrag de maximale ritprijs is.
1. Het is eerlijker dan een vast bedrag
2. Het is, bovenstaande uitzondering daargelaten, lager

Als je dan eens vergeten bent uit te checken, weet je dat er in ieder geval niet meer dan de ritprijs tot de laatste halte is afgeschreven. Naar gelang hoe dicht je dat nadert zal dat niet eens zoveel van de daadwerkelijke ritprijs verschillen!
En hoe vaak in de afgelopen 6 maanden heb je de borg moeten betalen omdat je niet uit kon checken? Het is mij geloof ik slechts een keer gebeurd het afgelopen halfjaar. Ik vind het niet de moeite waard om een heel systeem om te gooien en uit te leggen (zie ook Chauf21's post) voor die ene keer dat ik niet uit kon checken of het vergeten ben...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door find_your_spot »

Om het voor GVB met hun ebs 2 systeem van voor de oorlog nog extra moeilijk te maken.

Als je op reductie reist, dan is de maximale borg dus 34% goedkoper? :Y


Laat ze liever iets verzinnen dat je nooit meer betaald dan de maximale 24 uurskaart van 7 euro.

Als je over de 7 euro heen zit betaal je niks extra's meer, dat lijkt mij nou eerlijk.
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door iljitsch »

Ik snap echt al die tegenstand niet...

Bepaal desnoods per modaliteit of per lijn het maximale bedrag en hanteer dat bedrag als het bedrag van instaphalte tot eindpunt te lastig is.

Het is beter voor de klanten die het echt vergeten en ook beter voor de vervoerder omdat klanten nu minder vaak geld terug zullen vragen omdat het verschil kleiner is. Iedereen wint dus.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef: Het is beter voor de klanten die het echt vergeten
Die klanten zijn wat mij betreft dan te dom bevonden om met het OV te reizen.

Sowieso geeft GVB al maanden geen geld meer terug, als je zelf vergeet uit te checken!
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Ik snap ec
    ht al die tegenstand niet...
    Het probleem is dat de variabele borg niet leidt tot structurele verbeteringen.
    Het verweer is dat je hoe dan ook zult moeten blijven uitchecken. Daarmee verandert er dus niets met de beginsituatie. Het enige dat verandert, is de hoogte van de borg. Laat je daar, in principe, nou geen last van hebben.

    De verandering die wel optreedt, is een verschuiving van 'incidenteel minder kosten bij onjuist gebruik*' naar 'minder eenvoud en duidelijkheid voor iedereen'. Schiet je daar dan iets mee op?

    * Hiermee bedoel ik zowel fouten van de vervoerder als van de reiziger.

    Het lijkt mij verstandiger om de kosten voor de ontwikkeling van de nieuwe software te steken in het verbeteren van a) de betrouwbaarheid van het systeem of b) een eenvoudigere en betere afhandeling van claims.
    Gebruikersavatar
    reisthijs
    Donateur
    Berichten: 5863
    Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
    Locatie: Utrecht
    Contacteer:

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door reisthijs »

    NS-Reiziger schreef:Als je dan eens vergeten bent uit te checken, weet je dat er in ieder geval niet meer dan de ritprijs tot de laatste halte is afgeschreven. Naar gelang hoe dicht je dat nadert zal dat niet eens zoveel van de daadwerkelijke ritprijs verschillen!
    Alleen als het toevallig een lijn is die op het CS eindigt en je in het centrum moet zijn. Bij een wijk-centrum-wijk verbinding is dat zeker niet zo: daar reizen de meeste mensen maar op de helft van het traject, en is de prijs tot het eindpunt al snel het dubbele van wat je normaal zou betalen als je bij het uitstappen uitcheckt.

    Het idee van een lagere borg lost dus geen problemen op. Het enige wat je ermee opschiet is dat het bedrag dat je bij vergeten uit te checken te veel betaalt, wat kleiner is. Een groot nadeel kan zijn dat bepaalde een groep reizigers (waarvoor het inderdaad weinig uitmaakt) zichzelf zal aanleren dat uitchecken niet echt nodig is. Terwijl iedereen juist moet leren dat dit altijd moet!
    "Laat je ledematen bewegingen maken"
    Gebruikersavatar
    Vinny
    Donateur
    Berichten: 13665
    Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door Vinny »

    Ik weet niet of niet uitchecken "aangeleerd" wordt, want in principe gaat het systeem uit dat je naar het eindpunt reist, terwijl de meeste reizigers echt eerder uitstappen. Alleen buslijnen die eindigen bij Amsterdam Centraal, daar zouden een heleboel reizigers op het idee kunnen komen om het uitchecken te vergeten als het hun geen extra geld kost. Voor wat betreft de metro, heb ik het idee dat het een non-probleem is, de borg wordt in de nieuwe situatie tegen de drie euro (Amsterdam Centraal - Isolatorweg) in plaats van vier euro. Nou nou nou, wat een ophef voor die ene euro..., voor trams en bussen kan het systeem wel handig zijn, maar daar heb ik liever een andere oplossing voor: namelijk als je vergeet uit te checken dat je dan binnen een afzienbare tijd dat ergens anders alsnog kan doen.
    Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
    find_your_spot
    Berichten: 3050
    Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door find_your_spot »

    Het idee van een borg is toch juist dat het bedrag hoger is dan wat de werkelijke prijs is, maar als je eerlijk uitcheckt je beloont wordt doordat de borg wordt terug gestort.

    Ik begrijp het hele probleem niet.

    Mensen die vergeten uit te checken horen gestraft te worden, en dat gebeurt nu prima.
    For Your Railroad Adventures
    midnet
    Berichten: 671
    Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door midnet »

    het gaat voorlopig enkel en alleen nog maar om een voorstel. Of het überhaupt kan, zal nog moeten worden bekeken (en ik vermoed afgeschoten-veels te ingewikkeld vor weer meer software).
    Sowieso zou het alleen gelden voor GVB-tram+Bus. Voor de metro onmogelijk-je kunt alle kanten op. Bovendien is niet uitchecken bij de metro vrijwel onmogelijk (behalve dan natuurlijk op Amstel an Duivendrecht).
    Het idee is enkel en alleen in de vele gevallen van vergeten uit te checken (om wat voor reden dan ook), de schade voor de reiziger te beperken. Als iemand hier meeent te moeten opmerken, dat dat wel z'n eigen schuld is-die iemand zal nooit geschikt zijn voor het commerciele bedrijfsleven. EN'lang niet elke reiziger is een volleerd kenner die vele keren per dag dit OV gebruikt-misschien is het wel een heel goedwillende toerist, die gewoon denkt dat alle chipsystemen (zoals Helsinki, Riga of waar dan ook) hetzelfde werken-tiepies iets was alle NLers op vakantie ook denken.
    Nadeel blijft volgens mij bestaan voor de overstappers-want je marge van 35 min. daarvoor verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
    Verder gaat de raad zich buigen over de naar schatting 5/6 ton in € die het GVB per jaar verdient aan dat vergeten uitchecken.
    Nmm zou het syeteem nog stukken verbeterd kunnen worden door nieuwe incheck na overstap meteen als uitcheck te laten meetellen. Maar dat zal dat rampsysteem ook wel niet aankunnen.
    STF
    Berichten: 6431
    Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
    Locatie: Reisdorf - Luxemburg
    Contacteer:

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door STF »

    Midnet; vergeet niet de hele Amstelveenlijn waar je ook zo het perron af kunt wandelen. :wink:
    Gebruikersavatar
    reisthijs
    Donateur
    Berichten: 5863
    Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
    Locatie: Utrecht
    Contacteer:

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door reisthijs »

    midnet schreef:Nadeel blijft volgens mij bestaan voor de overstappers-want je marge van 35 min. daarvoor verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
    Nadeel blijft bestaan voor iedereen die niet tot het eindpunt meegaat. Ook voor verstappers zal het nadeel net wat kleiner zijn. Nu is het bij overstappen dat je bij vergeten uit te checken 4,00 kwijt bent en geen 0,78 korting krijgt op de volgende reis. Het enige verschil bij een variabele borg is dan die 4,00 vervangen wordt door een wat lager bedrag.
    midnet schreef:Nmm zou het syeteem nog stukken verbeterd kunnen worden door nieuwe incheck na overstap meteen als uitcheck te laten meetellen. Maar dat zal dat rampsysteem ook wel niet aankunnen.
    Dat zal niet gaan nee. Het systeem zit zo in elkaar dat je alléén uit kan checken in het voertuig waarin je was ingecheckt. Andere kaartlezers weten niet, bij welke je was ingecheckt, deze kunnen hooguit zien dát je bent ingecheckt dus daar heb je niks aan.

    Iets wat men bij het voorstel van uitcheck-paaltjes bij bushaltes neerzetten ook even vergeten was.
    "Laat je ledematen bewegingen maken"
    iljitsch
    Berichten: 2970
    Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
    Locatie: Den Haag

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door iljitsch »

    De automaten van dezelfde vervoerder kunnen prima zien bij welke halte je ingechekt bent en dus het juiste tarief berekenen. Er zijn best wel allerlei nadelen te bedenken, maar technisch moet dit allemaal wel te regelen zijn.
    Ruben
    Oud-beheerder OVNL
    Berichten: 3542
    Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
    Locatie: Amsterdam

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door Ruben »

    Geert schreef:En hoe vaak in de afgelopen 6 maanden heb je de borg moeten betalen omdat je niet uit kon checken?
    Drie keer.
    De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
    Gebruikersavatar
    Daniel
    OVNL-bestuurslid
    Berichten: 39166
    Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
    Locatie: Amersfoort
    Contacteer:

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door Daniel »

    reisthijs schreef:Het systeem zit zo in elkaar dat je alléén uit kan checken in het voertuig waarin je was ingecheckt.
    Soms wel ja, maar bij Arriva bijvoorbeeld niet... daar kan je gewoon in de volgende bus alsnog uitchecken :wink:
    Schapekop in de Keistad
    Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

    Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
    find_your_spot
    Berichten: 3050
    Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door find_your_spot »

    Daniel schreef: Soms wel ja, maar bij Arriva bijvoorbeeld niet... daar kan je gewoon in de volgende bus alsnog uitchecken :wink:
    Dit kan in praktijk bij elke vervoerder. Vraag maar aan STF hoevaak hij TOT ZIENS krijgt als hij wilt inchecken bij een bus van GVB.
    For Your Railroad Adventures
    hauptbahnhof
    Berichten: 3920
    Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door hauptbahnhof »

    find_your_spot schreef:Sowieso geeft GVB al maanden geen geld meer terug, als je zelf vergeet uit te checken!
    Dat is helemaal onzin. Er was idd een tijdje dat GVB de regel had gemiste uitchecks die eigen schuld waren niet worden vergoed. Snel daarna kwamen ze met de regel dat de passagier 3x mag vergeten uit te checken en door alle tegenstand is dat ook weer afgeschaft. Het enige mindere is dat je best lang op je €3,22 of €3,48 kunt wachten. Dit komt door drukte bij de betreffende afdeling, maar ook dat claimformulieren handmatig moeten worden ingevoerd. Daarom is het handiger om het via internet te claimen.

    Verder vind ik dat verlagen van de borg pure onzin. Als de OV-chipkaart een systeem van in- en uitchecken blijft, dan vind ik de €4,00 terecht. Het is namelijk om de klant te dwingen om uit te checken. Alleen moet de betreffende OV-bedrijven wel altijd restitutie geven, eventueel met een brief naar mensen die misbruik ervan maken dat de claimmogelijkheid niet oneindig is.
    Bijv bij Veolia Limburg staat er duidelijk dat alleen als de klant niet kan uitchecken, ze van de buschauffeur een gestempelde kaart krijgen en ze die kunnen indienen. Zelf vergeten uit te checken... Dikke pech. En dat vind ik niet kunnen.

    Als die borg toch wordt verlaagd, dan moet de claimmogelijkheid worden afgeschaft.
    Ronald
    Berichten: 3354
    Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door Ronald »

    Geert schreef:En hoe vaak in de afgelopen 6 maanden heb je de borg moeten betalen omdat je niet uit kon checken? Het is mij geloof ik slechts een keer gebeurd het afgelopen halfjaar.
    Vier keer in een jaar tijd, en allemaal door technisch malheur. Wanneer wordt de kaart eigenlijk geblokkeerd? Is dat na 12x niet uitchecken binnen een bepaalde tijd of voor de totale geldigheidsduur van de kaart? In het laatste geval haalt de gemiddelde OV-chipkaart waarschijnlijk dus nooit de einddatum, aangezien ik (bij gebruik van twee tot drie dagen per week) waarschijnlijk binnen twee jaar al aan dat aantal zit, laat staan als je de kaart dagelijks gebruikt.
    robert55
    Berichten: 777
    Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

    Re: Borg ov-chipkaart Amsterdam omlaag

    Bericht door robert55 »

    Nul keer, ook in een jaar tijd. Minder reizen per week, maar de kaart is nog geldig tot feb 12 en heeft al die tijd in mijn beurs gezeten. Ik denk niet dat de chip door gebruik slijt
    Ronald schreef:
    Geert schreef:En hoe vaak in de afgelopen 6 maanden heb je de borg moeten betalen omdat je niet uit kon checken? Het is mij geloof ik slechts een keer gebeurd het afgelopen halfjaar.
    Vier keer in een jaar tijd, en allemaal door technisch malheur. Wanneer wordt de kaart eigenlijk geblokkeerd? Is dat na 12x niet uitchecken binnen een bepaalde tijd of voor de totale geldigheidsduur van de kaart? In het laatste geval haalt de gemiddelde OV-chipkaart waarschijnlijk dus nooit de einddatum, aangezien ik (bij gebruik van twee tot drie dagen per week) waarschijnlijk binnen twee jaar al aan dat aantal zit, laat staan als je de kaart dagelijks gebruikt.
    De blokkade regel geldt voor zover ik weet bij het terugvragen bij vergeten-uit-te-checken, niet bij een technisch probleem met de kaart of alle lezers in een bus
    Plaats reactie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten