'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Daniel »

'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'
Geplaatst op: woensdag 20 oktober 2010 21:02
Laatst bijgewerkt: woensdag 20 oktober 2010 21:03


Fors bezuinigen op het openbaar vervoer in de regio Rotterdam is mogelijk, zonder dat de reiziger daar iets van merkt. Dat zegt Henk Meurs, hoogleraar Mobiliteit aan de Universiteit van Nijmegen.
Henk Meurs baseert zich op onderzoek naar aanbestedingen in het streekvervoer in heel Nederland. Volgens Meurs kan de RET efficiënter werken door bijvoorbeeld buschauffeurs meer busuren te laten maken en bussen minder lang te laten stilstaan.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Geert »

Ik heb ook wel eens het idee dat het wat efficiënter kan. Vooral als ik weer vijf bussen 38 zie pauzeren bij Schiedam Centrum...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Ennes »

En natuurlijk hebben we het weer over bezuinigen op de frontliners. Misschien zou het een stuk efficiënter gaan als men die piramides eens omdraait. In stads en streekvervoer draait men veelal al gebroken diensten, lange diensten enz. die pauzes tussendoor zijn gewoon echt broodnodig om ook de veiligheid te kunnen blijven garanderen. En daarnaast zijn de marges ook gewoon noodzakelijk om een sneeuwbal effect van verstoringen in de dienstregeling op te vangen. Maar zelfs ook om het personeel even tot zichzelf laten komen nadat ze weer volledig zijn uitgekafferd en soms nog erger.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Daniel »

Opvallend genoeg lukte dat sommige vervoerders jaren geleden al prima met niet al te lange pauzes en snelle doorkoppelingen. En ook nog zonder al teveel uit de hand lopende vertragingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:Opvallend genoeg lukte dat sommige vervoerders jaren geleden al prima met niet al te lange pauzes en snelle doorkoppelingen. En ook nog zonder al teveel uit de hand lopende vertragingen.
En opvallend genoeg is er ook een heel duidelijk verschil tussen Stad en Streekvervoer in dat opzicht, en net zo opvallend als het verschil in de verzorgingsgebieden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Wubbo »

Hoe doet dan bijvoorbeeld een Almere het in vergelijking met Rotterdam, als je het over efficiency in inzet van personeel hebt? Ik denk dat Almere goed te vergelijken is met Rotterdam qua 'grote-steden-problematiek'.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Ardan »

Ik begin hier een beetje moe van te worden... het lijkt wel alsof alle overheden nu tegelijk beginnen te zeuren dat alles maar goedkoper moet blablablabla. Er wordt blijkbaar alleen maar naar het geld gekeken, zonder het ook nog een beetje menselijk en goed voor de reiziger te houden? Laten ze maar eens beginnen met salaris en bonussen korten van die hoge pieten op Kantoor.. Is het dan niet goed zoals het is? Ik wil concrete verbeterpunten zien.. en alsof voor elke concessie gloedjenieuwe bussen volgens de nieuwste eisen geen geld-over-de-balk-smijterij is.
*moest er even uit :mrgreen: *
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Suus »

Ik weet niet welk beleid de RET hanteert op de diensten van de buschauffeurs, maar enige jaren geleden is bij de RET drastisch ingegrepen bij de diensten van de trambestuurders, waarbij deze gedurende hun dienst voortaan van tram wisselden. Zo stonden de eindpunten niet meer propvol trams waarvan de bestuurder een half uur/drie kwartier pauze aan het houden was in het schafthok. Daardoor kon het aantal trams in dienst beperkt worden, daardoor ook de omvang van het materieelpark en voor de reiziger kwam het bedrijf ook nog eens efficiënter over. Opeens was er minder materieeltekort en gingen de totale exploitatiekosten naar beneden :idea:

Geert ziet vijf bussen op Schiedam Centrum stilstaan die allemaal lijn 38 tonen op de lijnfilm. Dan kan ik mij best voorstellen dat je gaat denken: Goh, wat gaat het er hier inefficiënt aan toe, zoveel bussen maar allemaal niets aan het doen. Een model zoals toegepast bij de tram lijkt mij niet minder haalbaar bij de bus.

Maar nogmaals, ik weet niet hoe de diensten van de RET in elkaar zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:En opvallend genoeg is er ook een heel duidelijk verschil tussen Stad en Streekvervoer in dat opzicht
Nou vergeleek ik met een stadsvervoerder hoor :wink:

Doel dus ook precies op wat Bee al schrijft: chauffeurs zonder vaste bus levert een stuk meer efficiëntie op doordat bus en chauffeur niet meer tegelijk hoeven te pauzeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door find_your_spot »

Dit is in 1 jaar tijd ook op Station Haarlem gebeurt met de Zuidtangent lijn 300.

Vroeger (2002-2007) stonden er gerust 5 gelede bussen op Station Haarlem.

Sinds 2009 is de regel.

1. Bus komt aan
2. 5 minuten chauffeurswissel
3. Buschauffeur eraf
4. Reizigers stappen zelf in en checken zelf in
5. Nieuwe buschauffeur erop
6. Weg bus

Voordeel:
Geen bussen meer in de weg.
Minder bussen nodig voor explotatie.
Reizigers hoeven niet te zoeken welke gaat eerst.
Chauffeurs hoeven niet te zoeken.
Chauffeurswissel kan binnen 40 seconden geraliseerd zijn.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:
Ennes schreef:En opvallend genoeg is er ook een heel duidelijk verschil tussen Stad en Streekvervoer in dat opzicht
Nou vergeleek ik met een stadsvervoerder hoor :wink:

Doel dus ook precies op wat Bee al schrijft: chauffeurs zonder vaste bus levert een stuk meer efficiëntie op doordat bus en chauffeur niet meer tegelijk hoeven te pauzeren.
Ook in Rotterdam reizen de buschauffeurs van hot naar her om ergens een bus op te pikken. Het kan heel goed zijn dat een chauffeur bijvoorbeeld (in eigen tijd) naar Vlaardingen moet rijzen om daar te beginnen, om vervolgens in Capelle te eindigen. En wisselen van materieel is dan ook geen probleem, waar het mij vooral om ging was het "meer bus uren" maken in dat artikel.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me een situatie die je beter met een lokale vestiging met vaste groep chauffeurs kunt oplossen. Rotterdam is immers wel erg groot om vanuit één stalling te bedienen. Chauffeur blij doordat 'ie de reistijd voorafgaand aan z'n dienst kwijt is en de werkgever kan z'n personeel beter inzetten. Immers heb je niks aan een chauffeur die de halve stad door moet crossen met een LM-rit om bij z'n beginpunt te komen, als 'ie daar sneller is kan 'ie langer rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:Dat lijkt me een situatie die je beter met een lokale vestiging met vaste groep chauffeurs kunt oplossen. Rotterdam is immers wel erg groot om vanuit één stalling te bedienen. Chauffeur blij doordat 'ie de reistijd voorafgaand aan z'n dienst kwijt is en de werkgever kan z'n personeel beter inzetten. Immers heb je niks aan een chauffeur die de halve stad door moet crossen met een LM-rit om bij z'n beginpunt te komen, als 'ie daar sneller is kan 'ie langer rijden.
Ja en dan compleet met een vestiging manager, en een assistent vestiging manager en niet te vergeten een eigen administratieve afdeling. Rotterdam heeft al diverse garages/remises verdeeld over de stad. Maar waar het om gaat...Men wil weer beneden vandaan gaan snijden in die voorstellen, terwijl daar gewoon de rek eruit is. Als een boom dreigt om te vallen, moet je niet de wortels uitdunnen maar de kruin.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Daniel »

Tja, als de RET dat zo doet dan verliezen ze de concessie wel op prijs ja... Arriva heeft bv. gewoon één vestigingsmanager voor de kleinere vestigingen in het oosten van Zuid-Holland, op die manier kan je 't ook doen.
Zowiezo komt een dienst die bv. begint in Vlaardingen en eindigt in Capelle a/d IJssel zoals in je voorbeeld niet erg efficiënt op me over. Ook onhandig vanwege het doorgeven van vertragingen naar de andere kant van de stad trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Geert »

Gebeurt dat ook echt zo? Ik zie meestal dezelfde chauffeurs rijden op de lijnen in Vlaardingen en volgens mij keren ze ook gewoon telkens op de eindpunten.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door midnet »

op radio 1 was woe (meen ik, of misschien toch nog do 21/10) steeds een thema over bezuinigingen op het stads OV-met natuurlijk de al lang bekende meningen van tegen: bond+personeel en als spreker voor: heer Hettinga van ARRIVA. Dit in een serie die al de hele week duurt over welke enorme rampzalige gevolgen voor de zielige en nooddruftige minderheden die snode bezuinigingsplannen wel niet zullen gaan hebben. Hele ouwe koejen weer eens uit zo'n stinksloot gevist. Pas wat later las ik, dat ondanks het te hoop lopen van HTM-personeel op een vergadering van de Haagse gemeenteraad die zou hebben besloten het busdeel van de HTM toch in de aanbesteding te gooien. En zij hadden nog wel op de PVV gehoopt (die eerst de SP nabouwde) en nu wegens regeergedoogaccoord opeens als blad aan boom was omgedraaid.
Overigens schijnen de echte hoge kosten stadsvervoer in het railvervoer per (snel)tram te zitten-en dat is vrijgesteld van aanbesteden.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door robert55 »

De Sneltram Nieuwegein is toch gewoon meegegaan in de aanbesteding van de BRU concessie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'OV regio Rotterdam kan veel goedkoper'

Bericht door Suus »

Randstadrail moet in 2018 aanbesteed zijn volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten