Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Wubbo »

Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor
Geplaatst op: donderdag 21 oktober 2010 10:02
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 oktober 2010 10:05


De nieuwe Sprinter heeft meer storingen dan zijn voorgangers. Zo sluiten de deuren van deze ‘lighttrain’ vaak niet en duurt resetten na een storing langer. Computergestuurde lighttrain heeft meer problemen dan oude boemel. ‘Er zijn regelmatig storingen aan de deuren’, beaamt NS-woordvoerder John Krijgsman.
Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door webguy »

Staat heel stuk over in de Spits, maar weer lekker uit het niet gegrepen. Vooral veel quotes van Prorail medewerkers, maar zover ik weet zien die alleen de trein op hun schermpje bewegen en krijgen ze informatie over storingen tweede of derdehands. Dingen als "Hij komt vaak het rangeerterrein niet af" hoeft niet perse op een SLT-probleem te duiden.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Ik dacht dat de komkommertijd inmiddels al voorbij was, want dit is echt oud nieuws. Het gaat juist de laatste tijd wat beter met de SLT's en ze zijn in ieder geval betrouwbaarder dan vorig jaar rond deze tijd. Dat blijkt wel uit de grootschalige inzet. Helemaal vlekkeloos gaat het inderdaad niet, maar ook dat is geen nieuws.

Verder is dat gelikte grafiekje wel erg leuk, maar om de instroom van compleet nieuwe treinen met die van gemoderniseerde treinen te vergelijken, is echt een kwestie van appels en peren. Maar goed, ik was al geneigd om af te haken toen ze het over trein-'toestellen' hadden... :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Caspar »

Hoe zit het met die treeplanken bij stevige vorst? Lopen we dan het risico dat die vastvriezen?
De storingen zijn nog best vaak met SLT. Heb recent eens gezien dat er op een willekeurig moment op 3 plekken tegelijk een SLT al langer dan een kwartier met storing stil stond tussen Amsterdam centraal en Utrecht centraal.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door M57 »

De uitwerking van het verhaal is misschien knudde, maar hoe zit het met het eigenlijke punt dat gemaakt wordt? Dat het nu beter gaat dan een jaar geleden, zegt mij weinig.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Ennes »

En bovendien heeft de SLT 1 heel groot voordeel ten opzichte van andere treinen...



"De WC kan niet stuk!!!"
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door |Pim| »

En geen zwartrijders in de wc.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Caspar »

Die kunnen nu nog beter in de gaten houden waar de HC zich bevindt. Bij een controle ronde op een lijn als de Zaanlijn waar iedere 3 minuten wel gestopt wordt, kunnen ze tijdig uitstappen, om zo een boete te ontlopen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Die kunnen nu nog beter in de gaten houden waar de HC zich bevindt. Bij een controle ronde op een lijn als de Zaanlijn waar iedere 3 minuten wel gestopt wordt, kunnen ze tijdig uitstappen, om zo een boete te ontlopen.
Alsof dat in ander materieel anders is... In geen enkele trein met om de paar minuten een haltering zijn ze te pakken. Bij 2 stellen mat64 zie je ook de kopjes om de deuren kijken, en bij dubbeldeks materieel lopen ze ook voor je uit, en boven of onder je langs
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Suus »

Totdat Service en Veiligheid opeens opduikt. Zo zijn er in Diemen wel eens 10 jongeren tegelijkertijd de trein uit getrapt :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Totdat Service en Veiligheid opeens opduikt. Zo zijn er in Diemen wel eens 10 jongeren tegelijkertijd de trein uit getrapt :twisted:
Tja om ze eruit te trappen heb ik S&V niet nodig...
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door webguy »

Overigens ging het vandaag weer heerlijk in de s7400 met de SLT... Trein werd opgeheven: hij reed herhaaldelijk 2 meter en had een (snel?)remming. Wordt 'ie opgeheven, komt er een rangeer mcn aan, en rijdt dat ding naar Opstel. Tja, waarom dan niet meteen door :P
Grr, half uur te laat voor sollicitatie en stond bijna uur te wachten op Station Utrecht. En dat voor het stukje Utrecht Centraal - Bunnik, omdat ik te koppig was om 20 min over te stappen op station Db.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

M57 schreef:De uitwerking van het verhaal is misschien knudde, maar hoe zit het met het eigenlijke punt dat gemaakt wordt? Dat het nu beter gaat dan een jaar geleden, zegt mij weinig.
Dat snap ik, maar als je er al anderhalf jaar lang dag-in-dag-uit mee moet werken zoals ik, dan kan je wel zeggen of de betrouwbaarheid groter of kleiner wordt. Ik heb in al die tijd 1 trein moeten opheffen omdat die het echt niet meer deed en ik heb 3 keer een vertraging van ±10 min. opgelopen. Dat vind ik voor een totaal nieuw treintype geen slechte score.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Caspar »

Ik hoor dat er ook veel machinisten zijn rondom Amsterdam die een jaar geleden de cursus deden, en nu van de ene op de andere dag na een jaar ineens met die treinen moeten gaan rijden. En dan zijn er nog machinisten van standplaatsen die na die cursus van vorig jaar nu slechts sporadisch met SLT rijden. Kan me voorstellen dat je als machinist dan ook wat onzeker bent, en in minder snel zelf een probleem weet op te lossen of te voorkomen als Dexter die dag in dag uit erop zit.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Nu zat er voor mijzelf ook wel bijna anderhalf jaar tussen het krijgen van de SLT-opleiding en het daadwerkelijk gaan rijden op de SLT. Tussentijds heb ik zelf nog een opfriscursus voor mijn collega's mogen verzorgen, maar ook daarna duurde het nog een half jaar voordat we ermee gingen rijden. Maar als je eenmaal ermee rijdt, komt het vanzelf.
Vallend blad maakt rails glad.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Valt me trouwens de laatste tijd op dat bijna alle (spits)reizigers nu doorhebben dat je pas op de deur-open knop kan drukken als ie groen is en dat 1 keer genoeg is en je niet 100.000 keer op dat ding hoeft te rammen. :) Volgens mij gaan stationementen ook best snel met SLT, door de gelijkvloerse in- en uitstap. De deuren gaan eigenlijk ook niet heel traag open; je moet eventjes wachten, maar dan schieten ze ook meteen opzij. Bij oudere treinen gaan ze wat geleidelijker open.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door reisthijs »

Zo bijzonder is het uiteindelijk ook niet, dat SLT nog wat kinderziektes heeft, dat is bijna altijd het geval bij een nieuw materieeltype. Dus je kan verwachten dat de meeste problemen wel zullen verdwijnen (NS zou ook vast niet nieuwe stellen blijven afnemen, als er onoplosbare problemen waren). Met IRM was bijvoorbeeld ook van alles mis in het begin, dat is nu toch wel betrouwbaar gebleken.

Wat de deuren betreft: het is niet dat de deuren langzaam open gaan. Het verwarrende voor wie het niet kent is dat de deuren niet meteen open kunnen zodra het groene lampje brandt, maar een paar tellen later pas omdat het treeplankje dan nog moet uitklappen. Ook zijn veel mensen niet gewend aan een knopje in de deur zelf (waarom zou NS daar voor gekozen hebben?), ik zie nog weleens dat mensen de deur proberen te openen met de 'deur sluiten' knop. (Waarom is er eigenlijk nog een knop om de deuren te sluiten? De deuren gaan al heel snel vanzelf dicht)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:Zo bijzonder is het uiteindelijk ook niet, dat SLT nog wat kinderziektes heeft, dat is bijna altijd het geval bij een nieuw materieeltype. Dus je kan verwachten dat de meeste problemen wel zullen verdwijnen (NS zou ook vast niet nieuwe stellen blijven afnemen, als er onoplosbare problemen waren). Met IRM was bijvoorbeeld ook van alles mis in het begin, dat is nu toch wel betrouwbaar gebleken.

Wat de deuren betreft: het is niet dat de deuren langzaam open gaan. Het verwarrende voor wie het niet kent is dat de deuren niet meteen open kunnen zodra het groene lampje brandt, maar een paar tellen later pas omdat het treeplankje dan nog moet uitklappen. Ook zijn veel mensen niet gewend aan een knopje in de deur zelf (waarom zou NS daar voor gekozen hebben?), ik zie nog weleens dat mensen de deur proberen te openen met de 'deur sluiten' knop. (Waarom is er eigenlijk nog een knop om de deuren te sluiten? De deuren gaan al heel snel vanzelf dicht)
Allereerst om eigen deur te sluiten na centraal sluit commando, en ten 2e om de openstand (bv bij in/uitstap invalide) op te heffen
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

En er is een optie om het automatisch sluiten van de deuren uit te zetten, waardoor de deuren open zouden blijven. Als je het dan toch koud of warm mocht krijgen, kan je als reiziger alsnog de deur met de knop sluiten.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:En er is een optie om het automatisch sluiten van de deuren uit te zetten, waardoor de deuren open zouden blijven. Als je het dan toch koud of warm mocht krijgen, kan je als reiziger alsnog de deur met de knop sluiten.
Het uitschakelen van het automatisch sluiten zouden ze gelijk moeten bestraffen, Als die deuren open blijven slaat gelijk de verwarming/koeling op tilt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Dat klopt. Maar toch heb ik al diverse hc's en mcn'en gezien die standaard het automatisch sluiten uitschakelen omdat ze ervan overtuigd zijn dat dat een van de oorzaken van deurstoringen zijn. Het lijkt wel een soort bijgeloof.
Vallend blad maakt rails glad.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door find_your_spot »

Dexter schreef:Het lijkt wel een soort bijgeloof.
SLET ZIJ MET ONS _O_

IN SLET WE TRUST _O_
For Your Railroad Adventures
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Ederveen »

Dexter schreef:Dat klopt. Maar toch heb ik al diverse hc's en mcn'en gezien die standaard het automatisch sluiten uitschakelen omdat ze ervan overtuigd zijn dat dat een van de oorzaken van deurstoringen zijn. Het lijkt wel een soort bijgeloof.
Vreemd eigenlijk, die EMU's die in Engeland op veel trajecten rijden zoals de Class 377 hadden al jaren geleden automatische deuren, en volgens mij werkten die gewoon.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door VIRM »

Volgensmij heeft de SLT door alle perikelen (die nog steeds gaande zijn) geen goed imago meer. ;)

Overigens is er een andere manier bij de deur: gewoon knopje ingedrukt houden en dan gaat hij vanzelf open als de treeplankjes ( :( ) zijn uitgeklapt en de deuren zijn vrijgegeven.
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe Sprinters al haperend over het spoor

Bericht door Dexter »

Ederveen schreef:Vreemd eigenlijk, die EMU's die in Engeland op veel trajecten rijden zoals de Class 377 hadden al jaren geleden automatische deuren, en volgens mij werkten die gewoon.
Het automatisch sluiten-systeem bij SLT werkt ook gewoon, ik bedoelde dat veel personeel het uitschakelt omdat die geloven dat de deurstoringen door het vaker openen en sluiten worden veroorzaakt. Maar daar geloof ik niks van.

Heeft SLT inmiddels een imago-probleem? Dat valt wel mee. De nieuwe treinen worden door de overgrote meerderheid van de reizigers gewaardeerd. Alle kinderziektes, uitval en vertraging van treinen, volle treinen en nu dan weer het ontbreken van toiletten wordt abnormaal uitvergroot in de media en nu is ook de politiek er zich mee gaan bemoeien. Ik geloof niet dat iemand er blij mee is als men de SLT van de baan zouden halen en de oude versleten Mat '64 laten doorrijden. Toch?
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten