Slag om ov in steden begonnen
Slag om ov in steden begonnen
Slag om ov in steden begonnen
Het openbaar vervoer in de grote steden kan goedkoper, maar dan moeten de gemeenteraden wel hun wensen matigen en niet elke vijf jaar nieuwe bussen eisen. Ook kunnen ze dan niet vragen om 's ochtends vroeg of 's avonds laat zes trams per uur laten rijden, ongeacht het aantal reizigers.
Lees meer
Het openbaar vervoer in de grote steden kan goedkoper, maar dan moeten de gemeenteraden wel hun wensen matigen en niet elke vijf jaar nieuwe bussen eisen. Ook kunnen ze dan niet vragen om 's ochtends vroeg of 's avonds laat zes trams per uur laten rijden, ongeacht het aantal reizigers.
Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Slag om ov in steden begonnen
Dit beantwoord eindelijk een vraag die bij mij al een tijdje uitstond: Wanneer is het kort geding tegen de SRA. Dat is dus op 26 oktober. Ben benieuwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Slag om ov in steden begonnen
Grappig, er spelen eigenlijk twee dingen:
- het openstellen van de markt
- bezuinigingen
Als je de zittende stadsvervoerders mag geloven is er de afgelopen jaren al veel verbeterd en werkt men nu al veel efficienter dan een aantal jaren geleden (dat wil ik ook best geloven). Nieuwe, private vervoerders zullen op de korte termijn niet veel efficienter kunnen werken doordat veel personeel gewoon moet worden overgenomen.
Aan de andere kant komen er -op de lange termijn- bezuinigingen kijken en wordt het OV als marktproduct gezien. De publieke en sociale functie (OV dat zorgt voor een leefbare binnenstad en mobiliteit voor iedereen) wordt niet meer erkent.
Per saldo zal het openbaar vervoer er dus altijd op achteruitgaan, lijkt me. Ongeacht of het wel of niet wordt aanbesteed. Toch proberen sommige bestuurders ene ontwikkeling (de bezuinigingen) te compenseren door de openstelling van de markt, zo lijkt het. Dan moet je er toch wel heel erg van overtuigd zijn dat er nog veel winst bij de zittende stadsvervoerders te behalen valt. Zou dat lukken zonder al te veel kwaliteit in te leveren?
- het openstellen van de markt
- bezuinigingen
Als je de zittende stadsvervoerders mag geloven is er de afgelopen jaren al veel verbeterd en werkt men nu al veel efficienter dan een aantal jaren geleden (dat wil ik ook best geloven). Nieuwe, private vervoerders zullen op de korte termijn niet veel efficienter kunnen werken doordat veel personeel gewoon moet worden overgenomen.
Aan de andere kant komen er -op de lange termijn- bezuinigingen kijken en wordt het OV als marktproduct gezien. De publieke en sociale functie (OV dat zorgt voor een leefbare binnenstad en mobiliteit voor iedereen) wordt niet meer erkent.
Per saldo zal het openbaar vervoer er dus altijd op achteruitgaan, lijkt me. Ongeacht of het wel of niet wordt aanbesteed. Toch proberen sommige bestuurders ene ontwikkeling (de bezuinigingen) te compenseren door de openstelling van de markt, zo lijkt het. Dan moet je er toch wel heel erg van overtuigd zijn dat er nog veel winst bij de zittende stadsvervoerders te behalen valt. Zou dat lukken zonder al te veel kwaliteit in te leveren?
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Slag om ov in steden begonnen
1 ding wat zeker is.Chauf21 schreef:Zou dat lukken zonder al te veel kwaliteit in te leveren?
Wat de RET en GVB momenteel hebben met 2 man op een tram. Alle conducteurs in NL gaan hun baan gegarandeerd verliezen bij een aanbesteding.
In het verleden als al vaak genoeg naar voren gegooid dat Veolia, Arriva, Qbuzz en Connexxion geen conducteur aan boord van een tram willen.
Deze hebben het alleen over zogeheten controle ploegen.
Iemand enige idee hoeveel conducteurs en conductrices dit bij GVB en RET aan gedwongen ontslagen gaat opleveren? *O*
For Your Railroad Adventures
Re: Slag om ov in steden begonnen
Vrij weinig als je kijkt naar wat een personeelslid op kantoor kost ten opzichte van een conducteur.
Re: Slag om ov in steden begonnen
Daar kan je helemaal niets over zeggen, want dergelijke zaken worden bij aanbestedingen veelal in de concessie-eisen opgenomen. Kijk bijvoorbeeld naar de RijnGouweLijn; men eist simpelweg een controleur/beveiliger op de trams. Ook Connexxion of Veolia -of wie dan ook die op die concessie inschrijft- zal dus aan de slag moeten met conducteurs. Dat kan in Rotterdam of Amsterdam dus net zo goed.find_your_spot schreef:Iemand enige idee hoeveel conducteurs en conductrices dit bij GVB en RET aan gedwongen ontslagen gaat opleveren? *O*
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Slag om ov in steden begonnen
En voor een voorbeeld uit de praktijk: zie Arriva op de MerwedeLingeLijn waar ze gewoon op elke trein een conducteur hebben. Ze noemen 't stewards, da's 't enige verschil...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Slag om ov in steden begonnen
En laat het nou net de Stadsregio Amsterdam zijn die in 2005, 2006, 2007 aandrong bij GVB dat ze geld moesten besparen door de conducteurs van de tram te gooien.
GVB was toen degene die daar niet aan wilde beginnen en heeft beloofd op andere manieren geld te bezuinigen.
GVB was toen degene die daar niet aan wilde beginnen en heeft beloofd op andere manieren geld te bezuinigen.
For Your Railroad Adventures
Re: Slag om ov in steden begonnen
Dan heb je het dus over bezuinigen, niet over het openstellen van de markt.find_your_spot schreef:En laat het nou net de Stadsregio Amsterdam zijn die in 2005, 2006, 2007 aandrong bij GVB dat ze geld moesten besparen door de conducteurs van de tram te gooien.
Wat wil je daarmee zeggen? Dat het GVB een pluim verdient? Volgens mij is de Stadsregio vooralsnog opdrachtgever voor het vervoer en zijn zij degene die op de eventuele keuze moeten worden aangesproken.find_your_spot schreef:GVB was toen degene die daar niet aan wilde beginnen en heeft beloofd op andere manieren geld te bezuinigen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Slag om ov in steden begonnen
Nou ja, dan is het simpel wanneer de SRA op de prijs gaat aanbesteden in 2012 of 2013. Als er geen conducteur wordt geëist en GVB wil die toch mee laten rijden kan ik me best voorstellen dat GVB flink duurder zal zijn dan concurrerende bedrijven (die geen conducteur mee laten rijden) en dan de concessie niet wint (even in het onrealistische scenario dat de aanbiedingen verder volledig gelijkwaardig zijn).
Re: Slag om ov in steden begonnen
Dat is dan dus vrij dom van het GVB. Een conducteur op de tram maakt de exploitatie van dat ding wel degelijk wezenlijk duurder. Het gaat dan niet om 50% wat eerder in het topic werd aangehaald, maar uit mijn studietijd circuleerden percentages rond de 20. Kortom als je alle conducteurs zou ontslaan dan zou de exploitatie van de betreffende lijndiensten 20% goedkoper zijn. Natuurlijk zijn er ook bussen en conducteurloze trams, zodat de uiteindelijke besparing meevalt. Maar goed, dat is dan aan de SRA om een afweging te maken tussen veiligheid op de tram als publiek goed, en eventuele kostenbesparingen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Slag om ov in steden begonnen
En je kan in één klap meer passagiers vervoeren door dat rare hokje uit de tram te slopen + kortere haltertijden doordat je meer deuren kan gebruiken.
Daar staat wel tegenover dat het zwartrijden meer zal worden.
Daar staat wel tegenover dat het zwartrijden meer zal worden.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Slag om ov in steden begonnen
En de opbrengsten dalen tot het nulpunt omdat de tram dan ineens "gratis" is... Ja brilliant plan maar niet heus...
Re: Slag om ov in steden begonnen
Je moet ervoor zorgen dat je pakkans groter is dan nu. Dus vaker controles met vliegende ploegen, zodat zwartrijden (of grijsrijden) niet meer lonend is. Ik denk dat je door een andere invulling van het werkpakket van de conducteurs kan komen tot een hogere scoringskans (nu is grijsrijden namelijk hartstikke makkelijk in de Amsterdamse tram), betere doorstroming in de trams en meer vervoerde reizigers.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Slag om ov in steden begonnen
Om dat rare hokje eruit te knallen hoef je die controleurs niet weg te bezuinigen. In Rotterdam heb je ook controleurs, maar die lopen gewoon door de tram heen en zitten niet in een hokje.iljitsch schreef:En je kan in één klap meer passagiers vervoeren door dat rare hokje uit de tram te slopen + kortere haltertijden doordat je meer deuren kan gebruiken.
Daar staat wel tegenover dat het zwartrijden meer zal worden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Slag om ov in steden begonnen
Ondanks de kosten moedig ik het zo hard aan om gewoon een conducteur/steward mee te laten reizen op een trein/tram.
Het geeft mij gewoon een veiliger gevoel en het voorkomt zwartreizen.
Als ik in Den Haag kijk hoeveel mensen daar een tram in stappen zonder te strippen of te chippen. Echt veel. En ik geloof niet dat half Den Haag een abonnement heeft.
Het geeft mij gewoon een veiliger gevoel en het voorkomt zwartreizen.
Als ik in Den Haag kijk hoeveel mensen daar een tram in stappen zonder te strippen of te chippen. Echt veel. En ik geloof niet dat half Den Haag een abonnement heeft.
Re: Slag om ov in steden begonnen
Dat kan makkelijk hoor, dat de helft een abonnement heeft.
Altijd een conducteur in de tram is gewoon geen efficiente inzet van personeel. Als in een kwart of de helft van de gevallen gecontroleerd wordt en het is niet mogelijk voor instappen te zien of dat het geval is dan wordt zwartrijden wel heel lastig. (Voor grijsrijden heb je vliegende teams nodig). Maar het scheelt wel enorm veel personeel, en ook dure uren als je dit grotendeels 's avonds op rustige lijnen kan inperken.
Altijd een conducteur in de tram is gewoon geen efficiente inzet van personeel. Als in een kwart of de helft van de gevallen gecontroleerd wordt en het is niet mogelijk voor instappen te zien of dat het geval is dan wordt zwartrijden wel heel lastig. (Voor grijsrijden heb je vliegende teams nodig). Maar het scheelt wel enorm veel personeel, en ook dure uren als je dit grotendeels 's avonds op rustige lijnen kan inperken.
Re: Slag om ov in steden begonnen
Conducteur op de tram is al jaren een heilige koe bij beleidsmakers. Er wordt zelden publiekelijk gekeken naar de effectiviteit, terwijl het GVB zelf wel beter wist en ook op conducteurlijnen [bijv. 1 en 17 in Osdorp] ook controleploegen inzette.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Slag om ov in steden begonnen
De huidige manier van conducteuren in Amsterdam (in een hokje) is idd heel erg ouderwets en komt de doorstroming niet ten goede. En natuurlijk kan er makkelijk worden grijsgereden. Maar dat is in de bussen ook hetzelfde.
Het voordeel van de conducteur is dat het grootste gedeelte in ieder geval het basistarief betaalt (m.u.v. die ongemerkt via de uitstapdeuren instappen).
Heb je geen conducteur in de huidige vorm, dan wordt er door die grijsrijders helemaal niet ingecheckt. Pas als de conducteur aan komt lopen check je snel in. En dat kan ongestraft want de conducteur heeft is geen BOA.
Overigens had iemand het over ontslaan van conducteurs? Dat kan dus ook niet. Ze moeten worden meegenomen naar de volgende vervoerder!
Het voordeel van de conducteur is dat het grootste gedeelte in ieder geval het basistarief betaalt (m.u.v. die ongemerkt via de uitstapdeuren instappen).
Heb je geen conducteur in de huidige vorm, dan wordt er door die grijsrijders helemaal niet ingecheckt. Pas als de conducteur aan komt lopen check je snel in. En dat kan ongestraft want de conducteur heeft is geen BOA.
Overigens had iemand het over ontslaan van conducteurs? Dat kan dus ook niet. Ze moeten worden meegenomen naar de volgende vervoerder!
Re: Slag om ov in steden begonnen
Wellicht gaat deze vraag wat ver voor het topic: Maar hebben jullie het idee dat een conducteur ook agressie voorkomt in het openbaar vervoer? Ik heb niet het idee dat zo iemand in een hokje veel kan uitrichten als er een groep straattuig instapt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Slag om ov in steden begonnen
Diegene kan inderdaad moeilijk zijn cabine uit, maar aangezien hij achteraan in de tram zit, zit hij meer dan de bestuurder (die toch al zo druk is met het proberen om de tram op tijd te rijden). De conducteur kan het tuig dan ook aanspreken en eventueel eruit zetten. En bij grotere problemen kan de bestuurder assisteren (2 is sterker dan 1).
Re: Slag om ov in steden begonnen
Bij echt grote problemen zit die conducteur klem in dat hokje en ik vraag me af of 'aanspreken op gedrag' dan voorkomt en/of zin heeft.
Een groot deel van de dag heeft zo'n conducteur m.i. weinig meerwaarde
Een groot deel van de dag heeft zo'n conducteur m.i. weinig meerwaarde
Re: Slag om ov in steden begonnen
Ze zullen dan wel geen contract verlenging krijgen als het jaar contract bijvoorbeeld is afgelopen. Ik weet niet hoe dat bij GVB is, maar de nieuwere medewerkers en die via het uitzendbureau zijn dus zo verdwenen zonder juridische toestanden. Dan blijft er misschien nog de helft over, die dan mooi kunnen worden omgeschoold tot vliegende brigade.Overigens had iemand het over ontslaan van conducteurs? Dat kan dus ook niet. Ze moeten worden meegenomen naar de volgende vervoerder!
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Slag om ov in steden begonnen
Ik zou zeggen, ga maar een dag meerijden op de probleemlijnen in Amsterdam. Lijnen als 13 en 17.... Kun je kijken hoe het er aan toe gaat. Ik zou zeker weten kiezen om bij GVB te gaan werken als conducteur dan bij de RET bijv. De conducteur is er ook om service te verlenen (omroepen, reisinfo e.d. geven)
GVB heeft sinds een paar jaar ook uitzendkrachten op de tram/bus/metro rijden, die na een jaar ook in dienst kunnen komen Overigens, als je wordt aangenomen heb je een jaarcontract. Mits je niet (te vaak) ziek of te laat of andere minpunten achter je naam hebt staan, krijg je na 9 maanden al je vaste aanstelling. En de mensen die dat niet hebben is geen helft van het personeelsbestand!
GVB heeft sinds een paar jaar ook uitzendkrachten op de tram/bus/metro rijden, die na een jaar ook in dienst kunnen komen Overigens, als je wordt aangenomen heb je een jaarcontract. Mits je niet (te vaak) ziek of te laat of andere minpunten achter je naam hebt staan, krijg je na 9 maanden al je vaste aanstelling. En de mensen die dat niet hebben is geen helft van het personeelsbestand!
Re: Slag om ov in steden begonnen
Ja maar een jaarcontract is geen vaste aanstelling. Ik denk dat op de conducteurs het percentage tijdelijke contracten in ieder geval een stuk hoger ligt dan op het kantoorpersoneel. Plus dat het verloop onder de conducteurs ook hoger ligt denk ik. 1. bijvoorbeeld studenten die het tijdelijk doen, 2. mensen die het als opstapje zien van een carrière binnen het GVB- ben je eenmaal binnen en heb je bewezen dat je een jaar serieus goed werk aflevert, kom je ook makkelijker op een hogere functie weer terecht, 3. Er zijn nog andere functies waar vacatures voor openstaan binnen de OV-sector rondom Amsterdam. Met omscholing en natuurlijk verloop zal je dus binnen een paar jaar iedereen geplaatst kunnen hebben, of weggestuurd ivm tijdelijk contract.
Wat is er trouwens met lijn 17? Dat is samen met lijn 1 nou een van de weinige lijnen in Amsterdam waar ik geregeld in zit.
Wat is er trouwens met lijn 17? Dat is samen met lijn 1 nou een van de weinige lijnen in Amsterdam waar ik geregeld in zit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten