Slag om ov in steden begonnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is wel zo. De conducteur heeft het grootste verloop. Normaalgesproken is de functie van trambestuurder ook een doorgroeifunctie voor tramconducteurs. Je hebt natuurlijk ook mensen die conducteur zijn prima vinden dus blijven ze altijd conducteur...

Lijn 17 is van alle 16 tramlijnen, de lijn met de meeste problemen (schooljeugd, zwart-/grijsrijders). Op deze lijn was er ook tijdje controle in burger. Raar genoeg is lijn 1 toch minder erg als lijn 17.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op za 23 okt 2010, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef: Wat is er trouwens met lijn 17? Dat is samen met lijn 1 nou een van de weinige lijnen in Amsterdam waar ik geregeld in zit.
Begint met een M en eindigt op arokanen.... :Y
For Your Railroad Adventures
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door Bastiaan »

Geen idee wat je bedoelt. Moet er misschien niet ergens nog een k tussen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:Lijn 17 is van alle 16 tramlijnen, de lijn met de meeste problemen (schooljeugd, zwart-/grijsrijders). Op deze lijn was er ook tijdje controle in burger. Raar genoeg is lijn 1 toch minder erg als lijn 17.
Ja, maar dat is niet zo gek. Ga vanaf Meer en Vaart richting de eindpunten eens in beide tramlijnen zitten, en het lijkt wel of je in twee verschillende werelden in de tram bent gestapt. Het eindpunt Dijkgraafsplein is niet 's lands meest gezellige plein als ik eerlijk ben :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door Vinny »

Ik vind het schromelijk overdreven. De grootste percentages zwartrijders zijn overigens te noteren in de conducteurloze trams die "alleen maar nette mensen" uit Oud-Zuid e.o. vervoeren... :|

(de conducteur helpt dus wel tegen zwartrijden, maar netto is de opbrengst van de extra kaartverkoop dus onvoldoende om de personeelskosten van de conducteur te kunnen bekostigen, en een tramconducteur in Amsterdam verdient al zo weinig...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door hauptbahnhof »

Natuurlijk hebben die op dit moment een groter percentage zwartrijders :roll: . Maar dat is ook omdat die lijnen langs de Albert Cuyp markt rijden. Niks mensen van oud-zuid dus. Alleen hebben die weinig overlast, vergeleken met een lijn 17 waar er wel een conducteur op zit.

Ik geloof wel, dat een conducteur redelijk kostendekkend is. Als je tijdens een dienst 2 boekjes van 1 uur (100 kaartjes) en meer dan 2 boekjes van 24 uur (20 kaartjes) kunt verkopen, dan lijkt mij dat wel genoeg! (natuurlijk is dit afhankelijk van de lijn; een lijn 2 zal meer verkopen dan een lijn 3).

Ik vind overigens ook niet dat een conducteur weinig verdient. Het basissalaris mag ietsjes tegenvallen maar inclusief gemiddeld 20% toeslag vind ik het toch wel een goed salaris!
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door robert55 »

Maar je mag niet alle kaartopbrengst aan de conducteur toerekenen! Alleen het deel wat meer is dan de opbrengst van het kilometertarief zou je als extra opbrengsten voor de wagenverkoop mogen inboeken. Dat is een beetje lastig berekenen, maar zeg 50 cent

Stel dat een conducteur inderdaad in 8 uur iets van 200 uurkaartjes verkoopt dan zijn dat er 25 per uur. Dat lijkt me aan de hoge kant, want dan zou je bij iedere halte 1 of 2 reizigers moeten zien kopen en dat zie ik niet [meer]. Het zou ook betekenen dat er onwenselijk veel geld in de tram is

Kom je op iets van 12 euro per uur. Ik weet niet wat een conducteur verdient, maar zelfs als het minimumloon zou zijn komt dat denk ik niet uit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door Suus »

Kan iemand iets vinden over het kort geding dat gisteren heeft plaatsgehad?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Inderdaad. Er wordt in dit topic weer heerlijk veel gespeculeerd, ik lees al 80% flauwe kul.. heerlijk :)
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Slag om ov in steden begonnen

Bericht door robert55 »

Er is niets te vinden over het kort geding. Een m.i. reële mogelijkheid is dat het door de eisende partijen in verband met de veranderde omstandigheden is aangehouden.
Op opeenshadikhet vond ik een stuk uit OV-magazine [ik kan niet direct linken, dus ik ga niet quoten] waarin Arriva directeur Hettinga zegt dat het kort geding mogelijk niet meer nodig is.


PS: je kan dit speculeren noemen. Ik noem het een theorie, gebaseerd op mij bekende feiten. Aan iedereen de uitdaging om deze theorie met andere feiten te weerleggen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten