Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Het zou me wel tof lijken als de DB eerder rijdt over de HSL dan de echte Hispeed Fyra :lol:
Zou goed kunnen hoor, las dit op Somda...
Het enige toegelaten onderdeel van de V250 is nog steeds de stroomafnemer.

-Ruitenwissers werken slecht en wissen over een te klein oppervlak
-Bij regen in combinatie met hoge snelheid is het zicht voor de machinist minimaal
-Klimaatbeheersing werkt nog steeds niet waardoor er zeer hoge tempraturen ontstaan in cabine
-Beeldschermen in cabine zijn zeer slecht te lezen
-Om de dodeman werkbaar te houden wordt een stuk hout van de Blokker gebruikt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Caspar »

Bee schreef:Vanaf het looppad een trappetje naar de Droogbak, en aan de andere kant bij spoor 1/2 een speciaal trappetje in het perron bouwen voor het personeel is zeker geen optie? Even creatief "meedenken" :idea:
Er is vlak voor het einde van spoor 15a al een trap naar beneden, zeg maar waar het glazen windscherm ophoud, voor het bruggedeelte van het perron. Daar zou je natuurlijk een personeelstrap van kunnen maken, met een degelijk pad onder langs. Dan houdt perron 15a alleen 20 meter eerder op, maar dat is niet zo'n drama als de Londen expres 200 meter is.
De reden dat er een draaipoortje is gekomen met pad naar de 15a is dat er in het verleden regelmatig spoor medewerkers lastig zijn gevallen door pooiers, prostituee's en junks op onchristelijke tijden aan de achterkant van het station.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Vinny »

Het enige toegelaten onderdeel van de V250 is nog steeds de stroomafnemer.

-Ruitenwissers werken slecht en wissen over een te klein oppervlak
-Bij regen in combinatie met hoge snelheid is het zicht voor de machinist minimaal
-Klimaatbeheersing werkt nog steeds niet waardoor er zeer hoge tempraturen ontstaan in cabine
-Beeldschermen in cabine zijn zeer slecht te lezen
-Om de dodeman werkbaar te houden wordt een stuk hout van de Blokker gebruikt
Het klinkt als een indrukwekkend lijstje, maar het zijn stuk voor stuk bijzaken...
Ruitenwissers: Beetje dom dat ze over een te klein oppervlak werken. Nieuwe rubbers bestellen die groter zijn.
Regen en Hoge Snelheid: Zie punt 1. Voor zover niet onder punt 1 valt, hebben andere hogesnelheidstreinen daar ook last van en is het ook geen probleem.
Klimaatbeheersing: Er is wel meer courant materieel dat de klimaatbeheersing niet op orde heeft. Vaste reizigers op de Amstelveenlijn kunnen daar boeken over volschrijven. En dan heb ik het maar niet over de ICE´s van vorig jaar...
Beeldschermen: Dat is nou ook net iets dat weinig te maken heeft met de trein zelf. Vervangen door een nieuw beeldscherm is een kostbare operatie maar wel noodzakelijk lijkt me.
Dode Man: Die werkt dus. Je hebt er alleen hout voor nodig.

Als ik dit lijstje vergelijk met bijv. de kinderziektes van IC4 in Denemarken, dan lijkt mij dit best overkomelijk. Het is vervelend natuurlijk, maar uhm als dit het enige is, dan is de trein alles behalve schroothoop materieel..., en vergelijkbaar met de SLT perikelen (zie elders op het forum)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Wubbo »

Ik wil gelijk iedereen uit de droom helpen: je krijgt je spooropstelling van Amsterdam niet rond als je Hispeed alleen en alleen maar op spoor 15 af kan handelen. Je krijgt bijvoorbeeld al een probleem als er een trein daar defect staat (of het spoor defect is), en het wordt een vreselijke puzzel om de normale treindienst, zeker ook aan de randen van de dag in combinatie met onderhoud, weg te werken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Suus »

Spoor 15 is ook niet de plek voor al uw Hispeed treinen, maar mocht je een afgesloten perron nodig hebben voor een trein naar Londen, dan is spoor 15 wel de beste place-to-be, alle andere perrons liggen aan meerdere sporen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Caspar »

Je krijgt bijvoorbeeld al een probleem als er een trein daar defect staat (of het spoor defect is)
Als er een wissel defect is, dan heb je natuurlijk een probleem, maar dat zou op meerdere sporen natuurlijk lastig zijn, als je echt niet mag afwijken met een trein. Op spoor 15a is nog wel een gat ieder uur vanaf xx.12 en xx.42 bij binnenkomst vanaf de Oostzijde tot ongeveer xx.19 en xx.49. Je zou daar dan uiterlijk om xx.29 en xx.59 weer weg moeten zijn vanaf spoor 15a met de huidige dienstregeling.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door reisthijs »

Dat zegt dus helemaal niets, de trein naar Londen gaat immers pas rijden in dienstregeling 2012 of 2013. De dienstregeling ten westen van Amsterdam wordt tegen die tijd drastisch gewijzigd, de spooropstelling daarmee ook. Daar valt echt wel wat in te schuiven om een paar keer per dag één spoor af te sluiten voor een trein naar Londen. De rest van de tijd kan dat gewoon door andere treinen gebruikt worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Caspar »

Maar feit blijft dat er maar 1 spoor is in Amsterdam wat afsluitbaar is, zonder meteen 2 spoordelen af te sluiten. Dan blijft nog steeds alleen spoor 15 over.
ben80

Re: DB wil vanaf 2013 gaan rijden tussen Londen en Amsterdam

Bericht door ben80 »

Caspar schreef:Maar is dat niet heel duur te realiseren voor slechts 3 ritten per dag, en dan ook nog op Schiphol en Rotterdam centraal?
Het is niet extreem moeilijk om een spoor te sluiten voor een paar treinen per dag.
Dat gebeurde al in Bourg Saint Maurice en Avignon, voor een paar zomer en winter Eurostar treinen.

Maar natuurlijk kost dat veel geld, als je moet een Engelse Douane kantoor bouwen + de nodige personeel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Wubbo »

Jullie onderschatten echt het complexe spoorgebruik van Amsterdam Centraal. Op papier kan het, in de praktijk denk ik niet. Maar goed, we gaan zien wat er uit de hoge hoed komt :).
ben80

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door ben80 »

Wubbo schreef:Jullie onderschatten echt het complexe spoorgebruik van Amsterdam Centraal. Op papier kan het, in de praktijk denk ik niet. Maar goed, we gaan zien wat er uit de hoge hoed komt :).
Klopt, maar wij spreken hier over 3 treinen per dag. Zou kunnen.

De aankomende treinen kunnen ook elke spoor gebruiken, geen passport controle in dit geval.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door iljitsch »

ben80 schreef:De aankomende treinen kunnen ook elke spoor gebruiken, geen passport controle in dit geval.
Hm, als je met het vliegtuig uit het Verenigd Koninkrijk aankomt mag je gewoon aansluiten in de rij Nigerianen en Australiërs om je paspoort te laten controleren, hoor. Ik probeer me te herinneren of dit met de boot ook het geval was toen ik die twee jaar geleden nam maar weet het niet met zekerheid... (Nachtboot kan ik overigens iedereen aanbevelen, erg relaxte vorm van OV.)
ben80

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door ben80 »

iljitsch schreef:
ben80 schreef:De aankomende treinen kunnen ook elke spoor gebruiken, geen passport controle in dit geval.
Hm, als je met het vliegtuig uit het Verenigd Koninkrijk aankomt mag je gewoon aansluiten in de rij Nigerianen en Australiërs om je paspoort te laten controleren, hoor. Ik probeer me te herinneren of dit met de boot ook het geval was toen ik die twee jaar geleden nam maar weet het niet met zekerheid... (Nachtboot kan ik overigens iedereen aanbevelen, erg relaxte vorm van OV.)
Niet met de treinen.
Echter, het is een voorwarde van de Britse autoriteit dat de controlen moet plaats vinden voor dat je instapt.

In Paris-Nord bijvoorbeld kan jij gewoon uitstappen, de deuren zijn geopend.

De nachtboot is inderdaad super relax :D
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Freek »

Zeg ik iets heel stoms als ik zeg dat CS helemaal niet hoeft te worden aangedaan. Amsterdam-Zuid is natuurlijk ook Amsterdam. Wie zegt dat men wil doorrijden naar CS? Problemen over spoor opstellingen en weet ik wat spelen dan helemaal niet voor CS. Of het wel op Zuid (of Bijlmer, Sloterdijk, Lelylaan) kan zien we dan wel weer. Als er een partij komt die wil investeren in een goede verbinding met London komt gaat dat vast wel door.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door reisthijs »

CS is het enige station waar (met het nodige gepuzzel) de spooropstelling zou kunnen worden aangepast om een spoor af te kunnen sluiten voor een trein naar Londen. Alle andere Amsterdamse stations zijn 'doorgangsstations' waar echt geen enkel perron gemist kan worden voor de overige treinen.

Amsterdam Zuid zou in de toekomst mogelijk wel geschikt kunnen worden, er zijn al plannen om daar het Amsterdamse HST-knooppunt van te maken, en er waren ook nog ergens plannen voor een nieuw ondergronds station. Daar zou mogelijk dan ook een aparte terminal gemaakt kunnen worden zoals in Brussel Zuid. Alleen is dit allemaal nog echt toekomstmuziek. Als deze treinen in 2012/13 al zouden moeten gaan rijden moet er wat anders bedacht worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door iljitsch »

En hoe zou één en ander dan gebeuren in Rotterdam? Misschien kunnen ze dit gelijk meenemen in de lopende verbouwing?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Geert »

Spoor 1b (Blaakzijde) is bereikbaar vanaf de HSL, als je dan de Hoekse Lijn afhandelt via 1a (of eventueel 3) kun je wel een perronspoor vrijmaken (na de verbouwing uiteraard). Thalys ging vroeger ook exclusief vanaf spoor 1.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Reiziger Delft »

Hoekse lijn gaat op termijn ook helemaal weg uit Rotterdam Cemtraal; gaat vanaf Schiedam centrum via de metrolijn. Dat probleem is dan dus opgelost. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Geert »

Tja, ik moet nog zien of dat in 2012 al gerealiseerd is :)
Maar aan de andere kant wil de politiek dan ook 14 treinen per uur tussen Den Haag en Rotterdam, ik weet niet hoeveel capaciteit Rotterdam Centraal dan heeft en of er ruimte is om een perronspoor voor een vrij lange periode vrij te maken.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Dexter »

Geert schreef:Tja, ik moet nog zien of dat in 2012 al gerealiseerd is :)
Ondanks de bezuinigingsdrift heeft de Stadsregio er geld voor opzij gezet en de planning is bijgesteld naar 2013. Het zou leuk zijn als dan ook de spoortunnel door Delft in gebruik is genomen en aansluitend het hele baanvak viersporig is. :Y
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door reisthijs »

Reiziger Delft schreef:Hoekse lijn gaat op termijn ook helemaal weg uit Rotterdam Cemtraal; gaat vanaf Schiedam centrum via de metrolijn. Dat probleem is dan dus opgelost. :)
Als na de ombouw van de Hoekse Lijn die twee sporen tussen Schiedam en Rotterdam gebruikt gaan worden voor treinen uit Den Haag je alsnog met precies hetzelfde probleem.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Gekko123 »

Dexter schreef:Ondanks de bezuinigingsdrift heeft de Stadsregio er geld voor opzij gezet en de planning is bijgesteld naar 2013. Het zou leuk zijn als dan ook de spoortunnel door Delft in gebruik is genomen en aansluitend het hele baanvak viersporig is. :Y
Bij de spoortunnel in Delft wordt er voorlopig alleen dubbelspoor aangelegd (wat er nu ook al is). De twee sporen in de tweede tunnelbuis worden voorlopig wegens geldgebrek niet aangelegd/aangesloten -o- . Verder blijf je met de beperkingen van dubbelspoor bij station Delft Zuid zitten. Daar kunnen wegens bebouwing geen extra sporen aangelegd worden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door iljitsch »

We hebben het hier al eens over gehad...

Wat is de afstand van Delft Zuid tot het beginpunt van de tunnel? Je zou eventueel op dat stuk de extra sporen boven of onder de gewone kunnen laten lopen. Zal wel extra kosten, maar als we het maar over een kilometer ofzo hebben is het niet al te rampzalig.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:En hoe zou één en ander dan gebeuren in Rotterdam? Misschien kunnen ze dit gelijk meenemen in de lopende verbouwing?
Zelf zat ik te denken aan een semipermanente afsluiting van perron 3/4. Dat is een vrij lang perron (er kunnen ook twee gekoppelde Thalys-en stationeren) en wellicht is het mogelijk om halverwege het perron een scheidingswand te plaatsen. Het westelijke gedeelte kan dan worden gezien als een afgesloten perron rond vertrektijd van de Eurostar. Kost niet eens heel veel extra beveiliging, maar is wel functioneel doordat je de scheidingswand kunt openstellen wanneer de Eurostar niet vertrekt. Doordat het een extra lang perron is, kunnen niet-Eurostar-treinen gewoon voorbij de wand halteren :idea:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Londen-Amsterdam toonbeeld liberalisering

Bericht door Vinny »

Gekko123 schreef:
Dexter schreef:Ondanks de bezuinigingsdrift heeft de Stadsregio er geld voor opzij gezet en de planning is bijgesteld naar 2013. Het zou leuk zijn als dan ook de spoortunnel door Delft in gebruik is genomen en aansluitend het hele baanvak viersporig is. :Y
Bij de spoortunnel in Delft wordt er voorlopig alleen dubbelspoor aangelegd (wat er nu ook al is). De twee sporen in de tweede tunnelbuis worden voorlopig wegens geldgebrek niet aangelegd/aangesloten -o- . Verder blijf je met de beperkingen van dubbelspoor bij station Delft Zuid zitten. Daar kunnen wegens bebouwing geen extra sporen aangelegd worden.
Bij Delft Zuid kun je prima het spoor verdubblen. Je hoeft alleen een weg af te breken, een fietsenstalling te verplaatsen en wat fantasieloze kantoorgebouwen naar de spreekwoordelijke schroothoop te knallen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten