Advies: schaf spoorboekje niet af
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Overigens lijkt mij dit ook wel een service die men zou moeten kunnen bieden bij NS-agentschappen (kiosken, postkantoren, gemakswinkels, boekhandels) en bij de balie van een ouderencentrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
O ja die duizenden ouderen die gebruik maken van de trein zijn te verwaarlozen, die rijden immers toch voor een prikkie, dus die zien we maar niet voor vol aan!Thijs schreef:Tegenwoordig heeft bijna iedereen toegang tot internet.
Voor de kleine groep die dat nog niet heeft: dan bel je 9292OV.
Dom van mij dat ik ook even aan die groep dacht.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Alsof die groep nu een papieren spoorboekje heeft.... :S
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Mijn oma heeft dat heel lang gehad, totdat ze niet meer zelfstandig per OV kon reizen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Ja, als je nog waardelozere reisinformatie wilt hebben dan kan je nog 9292 bellen jaThijs schreef:Tegenwoordig heeft bijna iedereen toegang tot internet.
Voor de kleine groep die dat nog niet heeft: dan bel je 9292OV.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Als je daar 2x naar toe belt, heb je ook al een spoorboekje bij elkaar betaald aan belkosten trouwens.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Ah op die manier. Dan snap ik hem :)Wubbo schreef:Nee, reisadviezen blijven gratis, maar een print van een complete tabel (of het hele spoorboekje, dat is me onduidelijk) kost geld. Dat is de vervanger van het huidige spoorboekje.
Dat word dan een actueel spoorboekje in delen ;)
Althans, ik ga er van uit dat het dan actueel is. (ik weet dat ik me nu op glad ijs beweeg )
Feit blijft alleen dat enkel nog op de grotere stations nog loketten zijn. Een 60plusser uit Velp (of all places) heeft daar niks aan. Hoe krijgen zij dan toch reisinformatie?
dat mensen dan maar 9292ov.nl moeten bellen is een grote onzin. Als spoorbedrijf hoor je ZELF iedereen van reisinformatie te voorzien, en die plicht dus niet simpel afschuiven naar een of ander bedrijfje.
@Ennes: Niet alleen ouderen, er zijn ook zat gezinnen die geen internet hebben omdat ze het gewoon niet kunnen betalen (Ja mensen, armoede BESTAAT in Nederland!)
Veel ouderen gaan al niet eens meer met de trein.
Waarom? meeste loketten zijn wegbezuinigd en veel ouderen kunnen niet met die automaten omgaan. Verder zijn de grote stations een puinhoop omdat er "gemoderniseerd" moet worden en wat te denken van een fatsoenlijke stationsrestauratie waar je nog goede koffie kunt kopen en kunt ZITTEN?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Komt nog bij dat 0900-nummers zeer regelmatig geblokkeerd zijn bij oudere mensen, om fraude en dergelijke te voorkomen.
En dan hebben we het nog niet gehad over mijn oma, die geen telefoontoestel heeft, alleen een fax. Aan een telefoon met zo'n hoorn zou ze ook niets hebben, ze is al haar hele leven doof geweest, net zoals eigenlijk alle andere ouderen in het zorgcentrum waar ze woont.
Daarom:
En dan hebben we het nog niet gehad over mijn oma, die geen telefoontoestel heeft, alleen een fax. Aan een telefoon met zo'n hoorn zou ze ook niets hebben, ze is al haar hele leven doof geweest, net zoals eigenlijk alle andere ouderen in het zorgcentrum waar ze woont.
Daarom:
Bee schreef:Overigens lijkt mij dit ook wel een service die men zou moeten kunnen bieden bij NS-agentschappen (kiosken, postkantoren, gemakswinkels, boekhandels) en bij de balie van een ouderencentrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Het argument over het beperkte aantal loketten gaat ook niet op: het printsel is ook via de klantenservice te verkrijgen, en die zijn nog steeds ook schriftelijk te benaderen. Het kost dus een postzegel om het aan te vragen, dat lijkt me nog wel overkomelijk.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Ja, laten we het vooral zo moeilijk mogelijk maken.
Persoonlijke contact is ouderwets.
Persoonlijke contact is ouderwets.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Maar ouderen hebben toch ook meestal wel een (klein)zoon of -dochter met een printer?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Zeg, wat doe jij eigenlijk op een forum? Al dat typen tegen mensen waarvan je het grootste deel niet kent, zo onpersoonlijk ;-)Ronaldussen schreef:Ja, laten we het vooral zo moeilijk mogelijk maken.
Persoonlijke contact is ouderwets.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Ja wie wil er nou ook zo'n chagrijnige balie medewerker zien, je gaat toch veel liever eerst even apart naar het postkantoor (o nee die zijn wegbezuinigd) en koop je even een postzegel ( o nee die kan je alleen nog per 10 kopen) om vervolgens je verzoekje te kunnen versturen, wat je 2 dagen later netjes op de deurmat hebt liggen (o nee, kan best een paar weken duren voor je reactie krijgt)Ronaldussen schreef:Ja, laten we het vooral zo moeilijk mogelijk maken.
Persoonlijke contact is ouderwets.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Dus je moet die mensen maar afhankelijk maken van familie? terwijl ze verder alles gewoon zelfstandig kunnen doen.Vinny schreef:Maar ouderen hebben toch ook meestal wel een (klein)zoon of -dochter met een printer?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Is het ook :D Maar in dit geval is dat een weloverwogen besluit geweest om niet al te veel persoonlijke contacten op te bouwen in de spoorwereldWubbo schreef:Zeg, wat doe jij eigenlijk op een forum? Al dat typen tegen mensen waarvan je het grootste deel niet kent, zo onpersoonlijk ;-)Ronaldussen schreef:Ja, laten we het vooral zo moeilijk mogelijk maken.
Persoonlijke contact is ouderwets.
Maar ff serieus, dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Als je reisinformatie op een briefje krijgt, kan het zijn dat er nog vragen zijn. Dan is het handig als je deze vragen gewoon terplekke kunt stellen en er antwoord op krijgt
Maarja, ik weet het. Ik ben ouderwets met dit soort zaken, niet van deze tijd enzo
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Off-topic: Ik voel een forummeeting voor het 2,5 jarig bestaan aankomen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Blijven de tot nu toe niet weerlegde feiten dat slechts 1 procent van de reizigers het spoorboekje nog gebruikt en de betaalde oplage intussen gedaald is tot 18.000.
De vraag naar deze informatiedrager loopt dus kennelijk hard terug.
De vraag naar deze informatiedrager loopt dus kennelijk hard terug.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
NS is aandeelhouder van 9292ov, samen met een aantal andere OV-bedrijven. Overigens is tegenwoordig elk (NS-)station in Nederland voorzien van een service- en alarmzuil, waarmee je gratis contact kunt leggen met de klantenservice en een reisadvies voor de trein op kunt vragen. Natuurlijk is dat allemaal niet vergelijkbaar met een loket op ieder station, en het is ook geen vervanging voor een gedrukt spoorboekje, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel bejaarden het spoorboekje gebruikten om een reis te plannen. Ik vind het ook jammer dat het verdwijnt, maar het is overdreven om nu min of meer te stellen dat senioren en arme mensen verstoken zijn van reisinformatie. Net alsof die nu allemaal massaal het spoorboekje gebruiken.Ronaldussen schreef:Feit blijft alleen dat enkel nog op de grotere stations nog loketten zijn. Een 60plusser uit Velp (of all places) heeft daar niks aan. Hoe krijgen zij dan toch reisinformatie?
dat mensen dan maar 9292ov.nl moeten bellen is een grote onzin. Als spoorbedrijf hoor je ZELF iedereen van reisinformatie te voorzien, en die plicht dus niet simpel afschuiven naar een of ander bedrijfje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
@robert55: Da's de vraag, of de vraag terugloopt... NS maakt nou niet echt kenbaar dat het überhaupt nog bestaat op de kortingsbon voor de vaste klanten na Als ik een product op de markt breng en ik maak er nergens reclame voor dan zal 't ook niet verkopen.
Het niet meer kloppen binnen enkele maanden is natuurlijk een non-argument wat NS zelf heeft veroorzaakt met hun nietsontziende pogingen om te voorkomen dat een trein ook maar een keer per week met 30 seconden vertraging aankomt (lees: de tegenwoordig wel erg grote aanpassingen in wijzigingsbladen)
Het niet meer kloppen binnen enkele maanden is natuurlijk een non-argument wat NS zelf heeft veroorzaakt met hun nietsontziende pogingen om te voorkomen dat een trein ook maar een keer per week met 30 seconden vertraging aankomt (lees: de tegenwoordig wel erg grote aanpassingen in wijzigingsbladen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Ik zeg toch ook niet dat het spoorboekje moet blijven?
Het wordt de mens gewoon lastiger gemaakt om aan zulk soort informatie te komen.
'
Zo'n informatiezuil is leuk, maar dan heb je nog niks op papier staan
Het wordt de mens gewoon lastiger gemaakt om aan zulk soort informatie te komen.
'
Zo'n informatiezuil is leuk, maar dan heb je nog niks op papier staan
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Blijft het feit dat je alleen een 0900 nummer zou kunnen bellen, of eerst naar het station toe moet om tegen een paal te gaan staan lullen! en daar proberen je KEDENG KEDENG KEDENG KEDENG reisadvies te kunnen horen en op te schrijven.Geert schreef:NS is aandeelhouder van 9292ov, samen met een aantal andere OV-bedrijven. Overigens is tegenwoordig elk (NS-)station in Nederland voorzien van een service- en alarmzuil, waarmee je gratis contact kunt leggen met de klantenservice en een reisadvies voor de trein op kunt vragen. Natuurlijk is dat allemaal niet vergelijkbaar met een loket op ieder station, en het is ook geen vervanging voor een gedrukt spoorboekje, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel bejaarden het spoorboekje gebruikten om een reis te plannen. Ik vind het ook jammer dat het verdwijnt, maar het is overdreven om nu min of meer te stellen dat senioren en arme mensen verstoken zijn van reisinformatie. Net alsof die nu allemaal massaal het spoorboekje gebruiken.Ronaldussen schreef:Feit blijft alleen dat enkel nog op de grotere stations nog loketten zijn. Een 60plusser uit Velp (of all places) heeft daar niks aan. Hoe krijgen zij dan toch reisinformatie?
dat mensen dan maar 9292ov.nl moeten bellen is een grote onzin. Als spoorbedrijf hoor je ZELF iedereen van reisinformatie te voorzien, en die plicht dus niet simpel afschuiven naar een of ander bedrijfje.
Waar het gewoon om gaat is dat alle service steeds verder uitgekleed wordt. (terwijl men huilt over de klanttevredenheids cijfers)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
De oplage van het spoorboekje loopt in ieder geval terug: was die 110.000 exemplaren voor dienstregeling 2005, voor dienstregeling 2010 was dat nog maar 70.000. Dat is zomaar een derde deel eraf. Van die 70.000 is een deel intern NS, een deel gaat gratis naar jaarkaarthouders (het is immers gratis), een ander deel gaat met korting naar VDU-houders, de rest wordt voor het overgrote deel verkocht en dan blijft er nog wat over dat ongezien de papierbak in gaat.
Laten we wel wezen: de vraag naar het spoorboekje loopt terug. Ik durf de stelling wel aan dat de kosten van het drukken en de distributie van het spoorboekje niet meer opwegen tegen de kosten. Dan kun je meerdere dingen doen: de prijs verhogen, afschaffen of op zoek gaan naar andere distributiekanalen. NS heeft voor die laatste gekozen, en dat lijkt me de minst kwade. Dat de drempel om het spoorboekje te krijgen daardoor hoger is geworden is waar (je moet nu actief NS benaderen in plaats van er tegenaan lopen in de boekwinkel), maar er zijn voldoende mogelijkheden om alsnog een vorm van spoorboekje te krijgen. Afhankelijk van de vorm waarin de verspreiding gaat lopen (wordt dat een print van het hele boek of gaat dat per traject/tabel?) kan het zelfs zorgen voor een extra afzetmarkt doordat ik me voor kan stellen dat reizigers een boekje van een of een paar trajecten makkelijk bij zich steken. Het is in ieder geval makkelijker mee te nemen dan die honderden pagina's die we nu hebben.
Laten we wel wezen: de vraag naar het spoorboekje loopt terug. Ik durf de stelling wel aan dat de kosten van het drukken en de distributie van het spoorboekje niet meer opwegen tegen de kosten. Dan kun je meerdere dingen doen: de prijs verhogen, afschaffen of op zoek gaan naar andere distributiekanalen. NS heeft voor die laatste gekozen, en dat lijkt me de minst kwade. Dat de drempel om het spoorboekje te krijgen daardoor hoger is geworden is waar (je moet nu actief NS benaderen in plaats van er tegenaan lopen in de boekwinkel), maar er zijn voldoende mogelijkheden om alsnog een vorm van spoorboekje te krijgen. Afhankelijk van de vorm waarin de verspreiding gaat lopen (wordt dat een print van het hele boek of gaat dat per traject/tabel?) kan het zelfs zorgen voor een extra afzetmarkt doordat ik me voor kan stellen dat reizigers een boekje van een of een paar trajecten makkelijk bij zich steken. Het is in ieder geval makkelijker mee te nemen dan die honderden pagina's die we nu hebben.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Ik denk toch echt dat hier de invloed van NS.nl als comfortabeler, sneller en actueler alternatief terug te zien is hoor...Daniel schreef:@robert55: Da's de vraag, of de vraag terugloopt... NS maakt nou niet echt kenbaar dat het überhaupt nog bestaat op de kortingsbon voor de vaste klanten na Als ik een product op de markt breng en ik maak er nergens reclame voor dan zal 't ook niet verkopen.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Hetzelfde kan ik me herinneren van het Duitse spoorboekje. Ik heb 'm wel eens een paar keer gekocht (gewoon leuk ).Daniel schreef: NS maakt nou niet echt kenbaar dat het überhaupt nog bestaat op de kortingsbon voor de vaste klanten na Als ik een product op de markt breng en ik maak er nergens reclame voor dan zal 't ook niet verkopen.
Een paar jaar terug (zeg maar 2004) kon je ze aan het eind van het dienstregelingsjaar gratis meenemen (zo veel waren er over). In één van de laatste jaren (2007) was hij één week na de ingangsdatum al uitverkocht...
Dus als je er vanaf wilt (het kost gewoon geld om zo'n ding te maken en te verspreiden) lukt dat zeker, en dan kun je altijd nog zeggen dat er geen belangstelling meer voor is.
Doet echter niets af aan het feit dat de doorsnee treinreiziger het spoorboekje niet meer gebruikt, maar ik vond het altijd wel handig om 'm "in de rugzak" te hebben voor onderweg.
Re: Advies: schaf spoorboekje niet af
Volgens mij was het Duitse spoorboek meer een meerdelige encyclopediereeks dan een enigszins compact spoorboekje op Bijbelformaat
Overigens hebben de Duitsers op internet hun volledige spoorboekje gezet: http://kursbuch.bahn.de/ . Daarnaast kunnen veel kaartautomaten ook reisadviezen afdrukken. Gewoon het papier een kwartslag draaien en een langere strook snijden :)
Overigens hebben de Duitsers op internet hun volledige spoorboekje gezet: http://kursbuch.bahn.de/ . Daarnaast kunnen veel kaartautomaten ook reisadviezen afdrukken. Gewoon het papier een kwartslag draaien en een langere strook snijden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten