Advies: schaf spoorboekje niet af

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Suus »

Overigens lijkt mij dit ook wel een service die men zou moeten kunnen bieden bij NS-agentschappen (kiosken, postkantoren, gemakswinkels, boekhandels) en bij de balie van een ouderencentrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ennes »

Thijs schreef:Tegenwoordig heeft bijna iedereen toegang tot internet.
Voor de kleine groep die dat nog niet heeft: dan bel je 9292OV.
O ja die duizenden ouderen die gebruik maken van de trein zijn te verwaarlozen, die rijden immers toch voor een prikkie, dus die zien we maar niet voor vol aan!

Dom van mij dat ik ook even aan die groep dacht.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Thijs »

Alsof die groep nu een papieren spoorboekje heeft.... :S
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Caspar »

Mijn oma heeft dat heel lang gehad, totdat ze niet meer zelfstandig per OV kon reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Daniel »

Thijs schreef:Tegenwoordig heeft bijna iedereen toegang tot internet.
Voor de kleine groep die dat nog niet heeft: dan bel je 9292OV.
Ja, als je nog waardelozere reisinformatie wilt hebben dan kan je nog 9292 bellen ja :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Caspar »

Als je daar 2x naar toe belt, heb je ook al een spoorboekje bij elkaar betaald aan belkosten trouwens.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:Nee, reisadviezen blijven gratis, maar een print van een complete tabel (of het hele spoorboekje, dat is me onduidelijk) kost geld. Dat is de vervanger van het huidige spoorboekje.
Ah op die manier. Dan snap ik hem :)
Dat word dan een actueel spoorboekje in delen ;)
Althans, ik ga er van uit dat het dan actueel is. (ik weet dat ik me nu op glad ijs beweeg :lol: )
Feit blijft alleen dat enkel nog op de grotere stations nog loketten zijn. Een 60plusser uit Velp (of all places) heeft daar niks aan. Hoe krijgen zij dan toch reisinformatie?

dat mensen dan maar 9292ov.nl moeten bellen is een grote onzin. Als spoorbedrijf hoor je ZELF iedereen van reisinformatie te voorzien, en die plicht dus niet simpel afschuiven naar een of ander bedrijfje.

@Ennes: Niet alleen ouderen, er zijn ook zat gezinnen die geen internet hebben omdat ze het gewoon niet kunnen betalen (Ja mensen, armoede BESTAAT in Nederland!)

Veel ouderen gaan al niet eens meer met de trein.
Waarom? meeste loketten zijn wegbezuinigd en veel ouderen kunnen niet met die automaten omgaan. Verder zijn de grote stations een puinhoop omdat er "gemoderniseerd" moet worden en wat te denken van een fatsoenlijke stationsrestauratie waar je nog goede koffie kunt kopen en kunt ZITTEN?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Suus »

Komt nog bij dat 0900-nummers zeer regelmatig geblokkeerd zijn bij oudere mensen, om fraude en dergelijke te voorkomen.

En dan hebben we het nog niet gehad over mijn oma, die geen telefoontoestel heeft, alleen een fax. Aan een telefoon met zo'n hoorn zou ze ook niets hebben, ze is al haar hele leven doof geweest, net zoals eigenlijk alle andere ouderen in het zorgcentrum waar ze woont.

Daarom:
Bee schreef:Overigens lijkt mij dit ook wel een service die men zou moeten kunnen bieden bij NS-agentschappen (kiosken, postkantoren, gemakswinkels, boekhandels) en bij de balie van een ouderencentrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Wubbo »

Het argument over het beperkte aantal loketten gaat ook niet op: het printsel is ook via de klantenservice te verkrijgen, en die zijn nog steeds ook schriftelijk te benaderen. Het kost dus een postzegel om het aan te vragen, dat lijkt me nog wel overkomelijk.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door AppleMoose »

Ja, laten we het vooral zo moeilijk mogelijk maken.
Persoonlijke contact is ouderwets.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Vinny »

Maar ouderen hebben toch ook meestal wel een (klein)zoon of -dochter met een printer? :?:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Wubbo »

Ronaldussen schreef:Ja, laten we het vooral zo moeilijk mogelijk maken.
Persoonlijke contact is ouderwets.
Zeg, wat doe jij eigenlijk op een forum? Al dat typen tegen mensen waarvan je het grootste deel niet kent, zo onpersoonlijk ;-)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ennes »

Ronaldussen schreef:Ja, laten we het vooral zo moeilijk mogelijk maken.
Persoonlijke contact is ouderwets.
Ja wie wil er nou ook zo'n chagrijnige balie medewerker zien, je gaat toch veel liever eerst even apart naar het postkantoor (o nee die zijn wegbezuinigd) en koop je even een postzegel ( o nee die kan je alleen nog per 10 kopen) om vervolgens je verzoekje te kunnen versturen, wat je 2 dagen later netjes op de deurmat hebt liggen (o nee, kan best een paar weken duren voor je reactie krijgt)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Maar ouderen hebben toch ook meestal wel een (klein)zoon of -dochter met een printer? :?:
Dus je moet die mensen maar afhankelijk maken van familie? terwijl ze verder alles gewoon zelfstandig kunnen doen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:
Ronaldussen schreef:Ja, laten we het vooral zo moeilijk mogelijk maken.
Persoonlijke contact is ouderwets.
Zeg, wat doe jij eigenlijk op een forum? Al dat typen tegen mensen waarvan je het grootste deel niet kent, zo onpersoonlijk ;-)
Is het ook :D Maar in dit geval is dat een weloverwogen besluit geweest om niet al te veel persoonlijke contacten op te bouwen in de spoorwereld :mrgreen: :mrgreen:
Maar ff serieus, dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Als je reisinformatie op een briefje krijgt, kan het zijn dat er nog vragen zijn. Dan is het handig als je deze vragen gewoon terplekke kunt stellen en er antwoord op krijgt :wink:

Maarja, ik weet het. Ik ben ouderwets met dit soort zaken, niet van deze tijd enzo :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Suus »

Off-topic: Ik voel een forummeeting voor het 2,5 jarig bestaan aankomen? :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door robert55 »

Blijven de tot nu toe niet weerlegde feiten dat slechts 1 procent van de reizigers het spoorboekje nog gebruikt en de betaalde oplage intussen gedaald is tot 18.000.
De vraag naar deze informatiedrager loopt dus kennelijk hard terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Feit blijft alleen dat enkel nog op de grotere stations nog loketten zijn. Een 60plusser uit Velp (of all places) heeft daar niks aan. Hoe krijgen zij dan toch reisinformatie?

dat mensen dan maar 9292ov.nl moeten bellen is een grote onzin. Als spoorbedrijf hoor je ZELF iedereen van reisinformatie te voorzien, en die plicht dus niet simpel afschuiven naar een of ander bedrijfje.
NS is aandeelhouder van 9292ov, samen met een aantal andere OV-bedrijven. Overigens is tegenwoordig elk (NS-)station in Nederland voorzien van een service- en alarmzuil, waarmee je gratis contact kunt leggen met de klantenservice en een reisadvies voor de trein op kunt vragen. Natuurlijk is dat allemaal niet vergelijkbaar met een loket op ieder station, en het is ook geen vervanging voor een gedrukt spoorboekje, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel bejaarden het spoorboekje gebruikten om een reis te plannen. Ik vind het ook jammer dat het verdwijnt, maar het is overdreven om nu min of meer te stellen dat senioren en arme mensen verstoken zijn van reisinformatie. Net alsof die nu allemaal massaal het spoorboekje gebruiken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Daniel »

@robert55: Da's de vraag, of de vraag terugloopt... NS maakt nou niet echt kenbaar dat het überhaupt nog bestaat op de kortingsbon voor de vaste klanten na :wink: Als ik een product op de markt breng en ik maak er nergens reclame voor dan zal 't ook niet verkopen.
Het niet meer kloppen binnen enkele maanden is natuurlijk een non-argument wat NS zelf heeft veroorzaakt met hun nietsontziende pogingen om te voorkomen dat een trein ook maar een keer per week met 30 seconden vertraging aankomt (lees: de tegenwoordig wel erg grote aanpassingen in wijzigingsbladen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door AppleMoose »

Ik zeg toch ook niet dat het spoorboekje moet blijven?
Het wordt de mens gewoon lastiger gemaakt om aan zulk soort informatie te komen.
'
Zo'n informatiezuil is leuk, maar dan heb je nog niks op papier staan :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ronaldussen schreef:Feit blijft alleen dat enkel nog op de grotere stations nog loketten zijn. Een 60plusser uit Velp (of all places) heeft daar niks aan. Hoe krijgen zij dan toch reisinformatie?

dat mensen dan maar 9292ov.nl moeten bellen is een grote onzin. Als spoorbedrijf hoor je ZELF iedereen van reisinformatie te voorzien, en die plicht dus niet simpel afschuiven naar een of ander bedrijfje.
NS is aandeelhouder van 9292ov, samen met een aantal andere OV-bedrijven. Overigens is tegenwoordig elk (NS-)station in Nederland voorzien van een service- en alarmzuil, waarmee je gratis contact kunt leggen met de klantenservice en een reisadvies voor de trein op kunt vragen. Natuurlijk is dat allemaal niet vergelijkbaar met een loket op ieder station, en het is ook geen vervanging voor een gedrukt spoorboekje, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel bejaarden het spoorboekje gebruikten om een reis te plannen. Ik vind het ook jammer dat het verdwijnt, maar het is overdreven om nu min of meer te stellen dat senioren en arme mensen verstoken zijn van reisinformatie. Net alsof die nu allemaal massaal het spoorboekje gebruiken.
Blijft het feit dat je alleen een 0900 nummer zou kunnen bellen, of eerst naar het station toe moet om tegen een paal te gaan staan lullen! en daar proberen je KEDENG KEDENG KEDENG KEDENG reisadvies te kunnen horen en op te schrijven.

Waar het gewoon om gaat is dat alle service steeds verder uitgekleed wordt. (terwijl men huilt over de klanttevredenheids cijfers)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Wubbo »

De oplage van het spoorboekje loopt in ieder geval terug: was die 110.000 exemplaren voor dienstregeling 2005, voor dienstregeling 2010 was dat nog maar 70.000. Dat is zomaar een derde deel eraf. Van die 70.000 is een deel intern NS, een deel gaat gratis naar jaarkaarthouders (het is immers gratis), een ander deel gaat met korting naar VDU-houders, de rest wordt voor het overgrote deel verkocht en dan blijft er nog wat over dat ongezien de papierbak in gaat.

Laten we wel wezen: de vraag naar het spoorboekje loopt terug. Ik durf de stelling wel aan dat de kosten van het drukken en de distributie van het spoorboekje niet meer opwegen tegen de kosten. Dan kun je meerdere dingen doen: de prijs verhogen, afschaffen of op zoek gaan naar andere distributiekanalen. NS heeft voor die laatste gekozen, en dat lijkt me de minst kwade. Dat de drempel om het spoorboekje te krijgen daardoor hoger is geworden is waar (je moet nu actief NS benaderen in plaats van er tegenaan lopen in de boekwinkel), maar er zijn voldoende mogelijkheden om alsnog een vorm van spoorboekje te krijgen. Afhankelijk van de vorm waarin de verspreiding gaat lopen (wordt dat een print van het hele boek of gaat dat per traject/tabel?) kan het zelfs zorgen voor een extra afzetmarkt doordat ik me voor kan stellen dat reizigers een boekje van een of een paar trajecten makkelijk bij zich steken. Het is in ieder geval makkelijker mee te nemen dan die honderden pagina's die we nu hebben.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Geert »

Daniel schreef:@robert55: Da's de vraag, of de vraag terugloopt... NS maakt nou niet echt kenbaar dat het überhaupt nog bestaat op de kortingsbon voor de vaste klanten na :wink: Als ik een product op de markt breng en ik maak er nergens reclame voor dan zal 't ook niet verkopen.
Ik denk toch echt dat hier de invloed van NS.nl als comfortabeler, sneller en actueler alternatief terug te zien is hoor...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Ronald »

Daniel schreef: NS maakt nou niet echt kenbaar dat het überhaupt nog bestaat op de kortingsbon voor de vaste klanten na :wink: Als ik een product op de markt breng en ik maak er nergens reclame voor dan zal 't ook niet verkopen.
Hetzelfde kan ik me herinneren van het Duitse spoorboekje. Ik heb 'm wel eens een paar keer gekocht (gewoon leuk :P ).
Een paar jaar terug (zeg maar 2004) kon je ze aan het eind van het dienstregelingsjaar gratis meenemen (zo veel waren er over). In één van de laatste jaren (2007) was hij één week na de ingangsdatum al uitverkocht...
Dus als je er vanaf wilt (het kost gewoon geld om zo'n ding te maken en te verspreiden) lukt dat zeker, en dan kun je altijd nog zeggen dat er geen belangstelling meer voor is.

Doet echter niets af aan het feit dat de doorsnee treinreiziger het spoorboekje niet meer gebruikt, maar ik vond het altijd wel handig om 'm "in de rugzak" te hebben voor onderweg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies: schaf spoorboekje niet af

Bericht door Suus »

Volgens mij was het Duitse spoorboek meer een meerdelige encyclopediereeks dan een enigszins compact spoorboekje op Bijbelformaat :mrgreen:

Overigens hebben de Duitsers op internet hun volledige spoorboekje gezet: http://kursbuch.bahn.de/ . Daarnaast kunnen veel kaartautomaten ook reisadviezen afdrukken. Gewoon het papier een kwartslag draaien en een langere strook snijden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noahlvb en 44 gasten