@Joaska: De hoofdreden van de afkeer tegen die glazen wand is de lichtinval in de cabine vanuit het reizigersgedeelte.
Dit is bij duisternis of in tunnels niet alleen hinderlijk voor de mcn, maar ronduit gevaarlijk want de gebogen frontruit vangt veel licht op en weerkaatst dat, zodat je zicht op de baan en de seinen minimaal is. Zelfs als de rolgordijnen dicht zijn (ze komen dan tot halverwege de glazen wand) is er nog sprake van een zodanige lichtinval dat dit hinderlijk en gevaarlijk is. Jij rijdt toch ook niet in het donker in je auto rond met het licht aan?
Er zullen vast veel mcn'en en hc's zijn die op hun privacy gesteld zijn en dat hoor je mij dus ook niet ontkennen, al heb ik er zelf niets op tegen en zelf rij ik overdag dan ook vaak met de gordijnen open. Ik doe mijn werk naar eer en geweten en heb niets te verbergen, dus bij mij mag iedereen over mijn schouder meekijken.

Overigens had ik vanmorgen een SLT waarvan de glazen deur was afgeplakt met een Metro-krantje, omdat het rolgordijn aan gort was. Tja, dan valt er niks meer open of dicht te doen...
Vallend blad maakt rails glad.