Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Meltrain »

Ondanks dat het al ruim twee maanden geleden is, volgt hier toch nog het reisverslag van onze reis naar Berlin. :) Omdat het best wel lang is (sorry :oops: ), plaats ik het in een paar delen.
De reis begon op vrijdagochtend 13 oktober en voor mij een stuk eerder dan voor Ardan, aangezien Ardan een stuk dichter bij de grens woont. ;)
Omdat juist in die week werkzaamheden waren tussen Rotterdam en Dordrecht reed er slechts één keer per uur een trein vanaf Rotterdam Lombardijen naar Centraal. Gelukkig bood mijn moeder aan om op weg naar werk, mij dan maar op Alexander af te zetten, iets wat ik met beide handen aannam.
Op Alexander zette ik even een metro van de RET op de foto. De eerste metrofoto van de dag, maar zeker niet de laatste 8-) :
Afbeelding

Hier liep ik naar het perron om met de t12727 (die toen nog gewoon naar Leeuwarden reed…) naar Amersfoort te gaan. Dit betekende wel dat ik in Amersfoort een half uur overstap had op de t143, maar dat deerde totaal niet.

In Amersfoort aangekomen had ik dus een half uur voordat de t143 kwam. Daarom besloot ik even wat te gaan fotograferen, o.a. de t1527
Afbeelding

Vervolgens liep ik maar even over het busstation en haalde ik een kop koffie bij de AH To Go. Toen dat gebeurd was, ging het maar naar spoor 1, want het was al 9:30. Op het perron aangekomen zie ik dat de t143 al +5 heeft. Nou ja, dat is niet zo erg.
Als hij komt aangereden, blijkt rijtuig 4 ineens verdwenen, waardoor rijtuig 5 (ons rijtuig) ineens het voorste is. Gelukkig keek ik dus op de schermen, anders was ik ineens in het verkeerde rijtuig gestapt.
Ik zocht de plaatsen, ging zitten en SMSte naar Ardan dat ik eraan zou komen en waar ik zat.
Na een reis van zo’n 40 minuten kwamen we aan in Deventer en stapte Ardan in.
In de trein praatten we wat bij en nadat we Almelo, Hengelo en Oldenzaal gepasseerd waren, waren we over de grens. De grote reis was begonnen!
In Bad Bentheim moest er van loc gewisseld worden: de 1700 ging eraf en er kwam een BR101 voor in de plaats.
Voor de locwissel:
Afbeelding

Na de locwissel:
Afbeelding

Hierna ging de reis zonder verdere problemen verder naar Berlin Hbf, waar we rond kwart over drie aankwamen.
Hier ging eerst onze trein op de foto naast een ICE-TD van de DSB:
Afbeelding

Vervolgens kochten we een 48-uurs kaartje voor de zones A en B en gingen we richting onze jeugdherberg, om daar onze spullen neer te zetten. Omdat we al vanaf 15:00 in de kamer mochten, was dat geen probleem. We namen echter niet de snelste route, omdat we eerst gelijk met de ‘trots’ van de Berlijnse metro mee moesten: de U55. :D
Het metrostation Hauptbahnhof van lijn U55. Merk op dat voor het linkerspoor een hek staat:
Afbeelding

Een (lees: de) metro op de U55. Overdag wordt deze met 4 bakken gereden, ’s avonds met 2:
Afbeelding

Met deze metro legden we maar gelijk de hele lijn U55 af naar Brandenburger Tor. Hier stapten we over op de S1/S2/S25 naar Potsdammer Platz, alwaar we overstapten op de U2 naar Nollendorfplatz.
Daar zette ik een metro in de tegenrichting op de foto:
Afbeelding

Nollendorfplatz is een bijzonder station, omdat alle Kleinprofil-metrolijnen (U1, U2, U3 en U4) daar normaal gesproken komen en het van U3 en U4 het eindpunt was. Omdat er in augustus echter werkzaamheden waren aan de U1 bij Gleisdreieck, reed de U1 niet tussen Wittenbergplatz en Möckernbrücke en werd Nollendorfplatz alleen aangedaan door U2, U3 en U4.
Wij namen de U3 naar Hohenzollernplatz, waar onze jeugdherberg vlakbij was gelegen.
Nadat we de zwaarste spullen in de kamer hadden gelegd, liepen we terug naar station Hohenzollernplatz, om met de U3 richting Krumme Lanke te gaan.
Onderweg stapten we even uit bij Thielplatz:
Afbeelding

Station Krumme Lanke;
Afbeelding

Vanaf Krumme Lanke liepen we ongeveer 2 kilometer naar het zuiden, om bij S-Bahn station Mexikoplatz (van de S1) uit te komen.
Onderweg kwam er nog een O405G voor de lens:
Afbeelding

S-Bahn station Mexikoplatz:
Afbeelding

Na een paar minuten wachten kwam de S1 richting centrum al aangereden:
Afbeelding

Met deze S-Bahn gingen we naar Schöneberg, alwaar we overstapten op de S42, oftewel de Ringbahn. Omdat we echter naar Spindlersfeld wilden, stapten we bij Neukölln al weer uit om daar de S46 naar Schönefeld te nemen.
Op Neukölln komt onze S46 binnen, met links een Ludmilla:
Afbeelding

Op Schönefeld stapten we dus uit en naman vanaf daar de S47 naar Spindlersfeld. Dit is een enkelsporig traject met één tussenstation en tevens de enige overweg van het heel Berlijnse S-Bahn net. Dit waren voor ons voldoende argumenten om even op en neer te reizen. :P
Stationnetje Spindlersfeld:
Afbeelding

Bij Spindlersfeld kun je overigens overstppen op de tramlijnen 60 en 61, maar daar hadden wij geen zin in, omdat we nog even op Schöneweide wilden kijken.
Aangekomen op Schöneweide kwamen we er vrij snel achter dat de enige trein die hier normaal komt, nu niet reed wgens werkzaamheden. Omdat de rest van het station ook niet veel is, liepen we maar naar de tramhalte.
Het plan was om naar S-Bahn station Friedrichshagen te gaan, dus namen we lijn 63 naar Bahnhofstrasse/Seelenbinderstrasse en stapten we daar over op lijn 61, welke er gelijk achteraan zat:
Afbeelding

Bij Friedrichshagen stapten we dus uit en liepen we naar de andere kant van het S-Bahn station voor een foto van lokaaltrammetje lijn 88 naar Alt Rüdersdorf:
Afbeelding

Omdat deze tram maar een andere halte in zone B had, vonden we het geen nut hebben om mee te gaan. In plaats daarvan gingen we met de S3 naar Rahnsdorf, voor een ander lokaaltrammetje: lijn 89 naar Woltersdorf. Een leuk trammetje, maar die digitale displays vind ik echt niet staan :S :
Afbeelding

Hierna gingen we met de S3 naar Alexanderplatz, om daar een hapje te gaan eten bij de Subway, want het was inmiddels 21:00. Alexanderplatz is op OV gebied toch wel zo’n beetje het centrum van Berlijn, zowat alles komt er: trein, tram, metro, S-Bahn en bus. Op Alexanderplatz staat ook deze bijzondere klok:
Afbeelding

Toen we naar het perron van de U5 liepen, zagen we deze bijzondere metro, waarmee excursies gehouden worden:
Afbeelding

Wij namen echter de U5 naar Frankfurter Tor. Toen we daar uitstapten, zagen we dat een heleboel jeugd van ongeveer onze leeftijd daar ook uitstapte. Wat ze daar deden, weten we nu nog niet, want wij stapten snel op tramlijn M10 (die zelfs om 22:00 nog elke 5 minuten rijdt :shock: ).
Met de M10 gingen we naar de Warschauer Strasse, waar we één halte eerder dan nodig was uitstapten. Dat zit zo: Warschauer Strasse heeft twee tramhaltes, eentje geeft alleen overstap op de S-Bahn en wordt bediend door de M10 én de M13 en de andere geeft een overstap op de U- één de S-Bahn, maar wordt lleen bediend door de M10, aangezien deze halte een kopeindpunt is en de M13 (i.t.t. de M10) met éénrichtingstrams rijdt. Hoewel wij wilden overstappen op de metro (U1), stapten we toch bij de eerste halte uit om bij de keerlus van de M13 te kijken en liepen we over de Warschauer Brücke naar het metrostation.
Op het metrostation namen we de U1 naar Kottbusser Tor. Daar zette ik een U8 richting Herrmann Strass op de foto…:
Afbeelding

…en namen wij de U8 de andere kant op, terug naar Alexanderplatz.
Op Alexanderplatz gingen we vervolgens met de U2 naar Klosterstrasse, voor wat historische foto’s. Helass doet mijn camera het in het donker niet zo goed, dus zijn de foto’s nogal gelig. :( :
Afbeelding

Afbeelding

De oude metro stond helaas enigszins ingepakt :( :
Afbeelding

Vervolgens gingen we met de U2 naar Spittelmarkt en liepen we richting metrostation Stadtmitte. We gingen echter niet met de metro, maar liepen verder en kwamen uiteindelijk bij de Brandenburger Tor uit:
Afbeelding

Hiervandaan namen we weer de U55 naar Hauptbahnhof. Opvallendheidje tussendoor: bij alle Berlijnse metro’s zijn de ramen (helaas) volgeplakt met enorm irritante mini-Brandenburger Tors, behalve bij de U55, nota bene de enige metrolijn die daadwerkelijk bij de brandenburger Tor komt!
Eenmaal op Hauptbahnhof was het al 0:00 geweest en aangezien je na 12en alleen nog op de hele ueren de jeudgherberg in mocht, besloten we nog even door te reizen, via onder andere Zoologischer Garten. In elk geval kwamen we net na 1:00 met de U9 aan op station Güntzelstrasse en na een korte wandeling konden we de jeugdherberg in en naar bed.

Wordt vervolgd…
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door tsov »

Leuk :pos:
Meltrain schreef:Op Alexanderplatz staat ook deze bijzondere klok
Het Weltuhr, waarop DDR-burgers konden zien hoe laat het was op plekken waar ze nooit konden/mochten komen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Michael »

Mooie reportage :pos:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door BR628 »

Zie je een voormalige NL 232 in Berlin-Neukölln staan, klik je dat niet eens. Dat vind ik nou weer jammer!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Daan »

Tja, niet iedereen heeft dezelfde interesses en kennis, dat is nou eenmaal zo...

Maar leuk verslagje, ben benieuwd naar het volgende deel :-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Chauf21 »

Als ik je foto's zie, krijg ik weer kriebels ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Meltrain »

Vervolgje:
Op zaterdagochtend stonden we rond 9:00 op en na een ontbijtje gingen we weer op stap.
We liepen naar station Hohenzollernplatz om met de U3 naar station Wittenbergplatz te gaan.
Daar maakte ik als eerste een foto van het ‘Kaufhaus des Westens’, oftewel het warenhuis van het West(-Berlijn):
Afbeelding
Vervolgens gingen we met de pendel-U1 naar eindstation Uhlandstrasse. De reden voor deze korte rit was Ardans ‘schuld’: hij had alle metrolijnen van Berlijn als eens bereden, behalve het korte stukje Kurfürstendamm – Uhlandstrasse. :P Dus dat moest nog even gebeuren.
In London hebben ze de ‘Tube Roundel‘, in Rotterdam de M en in Berlin hebben ze de U, hier gefotografeerd op Uhlandstrasse:
Afbeelding
De ingang van station Uhlandstrasse:
Afbeelding
Hierna gingen we met de U1 terug naar Wittenbergpltz. Daar hangt op het perron van de U2 dit stationsnaambordje. Nee, het is geen plagiaat, maar een geschenk van de London Underground:
Afbeelding
Vanaf Wittenbergpltaz gingen wij vervolgens een station verder, naar de Nollendorfplatz. Zoals ik eerder al gezegd had, komen op Nollendorfplatz alle Kleinprofil-lijnen (m.u.v. de U1 wegens werkzaamheden). We hadden dus keus genoeg om ergens heen te gaan en kozen de tot 8 augustus 2009 kortste lijn van het Berlijnse metronetwerk: de U4 naar Insbrucker Platz.
Daar aangekomen maakte ik een foto van deze korte metro op deze korte lijn:
Afbeelding
Vanaf Insbrucker Platz maakten we vervolgens een rondje via Westkreuz, Spandau, Siemensdamm (om naar restanten van de Siemensbahn te kijken; foto’s hiervan staan in het Vergane Glorie-topic), Jungfernheid en Gesundbrunnen, om uiteindelijk bij Nordbahnhof uit te komen. Voor die tijd regende het behoorlijk, dus hadden we niet veel zin om uit te stappen, rond te kijken en foto’s te maken.
Aangekomen op Nordbahnhof keken we eerst onze ogen uit bij de mooie tentoonstelling over de metro in de Koude Oorlog en dan met name hoe de metrotunnels soms gebruikt werden om van Oost- naar West-Berlijn te vluchten. De reden dat die expositie hier is, is omdat het Nordbahnhof zowat op de voormalige grens lag.
Toen we uitgekeken waren, liepen we naar buiten. We wilden eigenlijk bij restanten van de Muur gaan kijken, maar eerst gingen we even trammetjes kijken. ;) Bij Nordbahnhof komen namelijk de lijnen M8, M10 en 12, waarvan ik alleen lijn M10 op de foto heb staan. :
Afbeelding
En een tram net voor hij aankomt op Nordbahnhof:
Afbeelding
De Muur:
Afbeelding
Een maquette over de Muur, met links Ardan:
Afbeelding
Hierna liepen we langs de Muur om vervolgens bij de halte Gedenkstätte Berliner Mauer (een halte verder) op lijn M10 te stappen. We zaten nog maar net, of er kwam ineens een man op ons af die iets (voor mij) onverstaanbaars brabbelde en een pasje onder mijn neus duwde.:S Ik begreep niet wat hij wilde, maar van Ardan hoorde ik dat het de kaartcontrole was. :lol: De kaartcontrole gebeurt hier anoniem, zodat zwartrijders niet afgeschrikt worden. Dat mag de RET wat mij betreft ook best invoeren!
Ik nam me toen gelijk voor om de volgende keer bij een kaartcontrole wel gelijk te begrijpen wat er bedoeld werd, maar dat was niet nodig, want de rest van de dag + zondagochtend hadden we geen controle meer. Voor Ardan is het inmiddels een traditie: elke keer als hij in Berlin is, heeft hij welgeteld één keer controle. :P
Met de M10 gingen we vervolgens naar de halte Prenzlauer Allee/Danziger Strasse, om daar over te stappen op de enige andere tramlijn die met tweerichtingstrams rijdt: de M2, in de richting Alexanderplatz.
Maar voordat onze tram kwam, zette ik eerst een tram in de andere richting op de foto:
Afbeelding
Met de M2 gingen we vervolgens naar Alexanderplatz, om daar over te stappen op de U2 richting Ruhleben. We stapten uit bij station Stadtmitte en liepen daarvandaan naar het overbekende Checkpoint Charlie. Enkele foto‘s hiervan:
Afbeelding
Afbeelding
Hierna lipen we terug naar station Stadtmitte en namen de U6 naar Platz der Luftbrücke. Daar aangekomen maakte ik een foto van het station met een metro:
Afbeelding
En deze foto is eigenlijk ontzettend slecht, maar toch vind ik hem wel iets hebben…:
http://i179.photobucket.com/albums/w296 ... C00732.jpg
Maar waarom we nou eigenlijk naar Platz der Luftbrücke gingen? Nou, vanwege dit, het in oktober 2008 gesloten vliegveld Tempelhof. :D :
Afbeelding
Nadat we hier even hadden rondgekeken (tja, heel veel is er nu ook weer niet te zien op een afgesloten voormalige luchthaven), liepen we verder. Gelukkig kwamen we vrij snel al een Burger king tegen, want we hadden best wel trek. :P
Nadat we uitgegeten waren, liepen we naar metrostation en namen we de U6 naar Friedrichstrasse, om daar over te stappen op de S7 naar station Berlin-Lichtenberg. Station Lichtenberg is het beginpunt voor een aantal dieseltreintjes in oostelijke richting en er is tevens een groot rangeerterrein. Nadat we er even hadden rondgekeken, besloten we om een ritje met de PEG te maken: we gingen met een RegioShuttle op de RB12/PE12 (gezamenlijke exploitatie van DB en PEG) naar station Hohenschönhausen, tevens het voorlaatste station van de S75.
Daar maakte ik een foto van bordje + S-Bahn:
Afbeelding
En verder van een RegioShuttle van de ODEG, onderweg als OE60 richting Frankfurt (Oder):
Afbeelding
Hierna gingen we verder en via Wartenberg (het werkelijke eindpunt van de S75) en Springpfuhl kwamen we met de S7 op diens eindpunt Ahrensfelde aan. Ahrensfelde is ook al een station wat je ook met een dieseltreintje vanaf Lichtenberg kunt bereiken: de OE25 naar Werneuchen stopt er.
Stom toevallig kwam hij ongeveer 5 minuutje na ons daar aan, dus gingen we even bij de overweg verderop staan voor enkele foto‘s.
Botsing! :
Afbeelding
Of nee, toch niet:
Afbeelding
We zijn ook nog even buiten Berlin geweest:
Afbeelding
Hierna liepen we naar de tramhalte Ahrensfelde, wat het eindpunt is van de lijnen M8 en 16.
Wordt vervolgd…
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door tsov »

Meltrain schreef:Hohenschönhausen
Een beladen naam voor Ossi's. In Hohenschönhausen stond het hoofdkwartier van de Stasi, de Oostduitse inlichtingendienst, ook te zien in de film Das Leben der Anderen. Het is tegenwoordig een museum, daar wil ik altijd nog eens heen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Geert »

Ben inmiddels 2 keer geweest in dat museum. Is best wel indrukwekkend moet ik zeggen :)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door htm_tram »

Leuk verslag, ik wil ook weer een keer terug naar Berlijn :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Oud forumgebruiker

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hebben jullie ook nog wat gezien van de clubs (van binnen), de parken en de feesten of wat? :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Meltrain »

Van de parken wel wat, maar van clubs en feesten niet. Op zaterdag hadden we zeker wel meer willen bezoeken, maar het weer wilde zeker 's ochtends niet echt meewerken. :(
Omdat we overdag best wel veel plannen hadden, wilde ik liever niet al te laat op bed liggen eerlijk gezegd. :oops:

Weer een vervolgje:

We liepen dus vanaf S-Bahn station Ahrensfelde naar de tramhalte Ahrensfelde, eindpunt van de lijnen M8 en 16.
Aangekomen bij deze halte viel mij gelijk iets vreemds op: de keerlus was ‘verkeerd om’, wat tot uiting kwam doordat de halte binnen de lus lag. Net voor de lus lag namelijk een kruiswissel.
Maar goed: wij namen lijn M8 naar de halte Jan-Petersen-Strasse om daar verder te gaan met lijn M6 richting Riesaer Strasse. Bij de halte Betriebshof Marzahn moest echter iedereen uitstappen, omdat er iets mis was met de tram. Gelukkig stond de vervangende tram al klaar. Voor ons had deze ‘overstap’ zelfs een gunstig effect: we konden nu zitten. :P
Bij de halte U Hellersdorf stapten we uit, om met de U5 verder te gaan. Oorspronkelijk wilden we richting Alexanderplatz gaan, maar zoals bij Ardan en mij gebruikelijk bij stations_die_net_voor_het_eindpunt liggen, gingen we dus eerst naar het eindpunt van de U5: Hönow.
Een type H op de U5 naar Hönow komt binnen te Hellersdorf:
Afbeelding

Uitzicht vanaf station Hönow. Echte Oost-Berlijnse pauperzooi: heerlijk! :
Afbeelding

Vanaf Hönow namen we vervolgens de U5 tot Frankfurter Tor.
De Frankfurter Tor is geen echte boog, maar zijn twee torens aan beide zijden van de weeg die een denkbeeldige boog vormen.
Eén van deze twee torens (helaas heb ik ze niet samen op de foto):
Afbeelding

De andere toren, met een aankomende tram op de M10:
Afbeelding

Met de tram van de vorige foto gingen wij vervolgens naar Warschauer Strasse en ditmaal bleven we wel zitten tot het U-Bahnhof. ;)
Daarvandaan liepen we via de Oberbaumbrücke naar Schlesisches Tor en maakten onderweg enkele foto’s, zoals deze van tram + metr bij Warschauer Strasse:
Afbeelding

Deze van een metro op de Oberbaumbrücke:
Afbeelding

En deze halverwege de Oberbaumbrücke:
Afbeelding

Een uitzicht over de Spree mag natuurlijk niet ontbreken:
Afbeelding

Op Schleisches Tor aangekomen, liepen we naar het spoor van de U1 richting Warschauer Strasse en maakte ik een foto van de aankomende metro:
Afbeelding

Met deze metro gingen we dus naar Warschauer Strasse, alwaar we overstapten op de S5 om bij Ostkreuz alweer over te stappen, ditmaal op de S9. We stapten uit bij Treptower Park, om naar het gelijknamige park te lopen en daar het reusachtige Russische gedenkteken te bekijken.
Ik heb daar wel foto’s gemaakt, maar omdat het inmiddels al donker was geworden zijn die foto’s niet mooi. Daarom maar even een foto van Wikipedia van dit gedenkteken.
Wij liepen hierna weer terug naar het S-Bahn station om van daaruit met de S41 naar Südkreuz te gaan. Op Südkreuz stapten we over op de S25 om daarmee naar Brandenburger Tor te gaan.
Op dit station moest ik even een foto van het bordje maken, vooral omdat de oude naam onder de nieuwe staat:
Afbeelding

Vanaf Brandenburger Tor gingen we voor de derde keer dit weekend met de U55 mee, maar ditmaal stapten we onderweg nog uit. Waar dat was, mogen jullie zelf bedenken…. :P
In elk geval, ik heb een foto van dit bij toeristen zeer beroemde gebouw, maar ook deze is vrij donker en niet voor plaatsing geschikt.
Vanaf dit station gingen we verder naar Hauptbahnhof, waar we om sanitaire redenen de RE naar Friedrichstrasse namen en vanaf daar om hongerige redenen de S-Bahn naar Hackescher Markt namen. Op Hackescher Markt konden we echter geen goede eetplek vinden, dus ging het verder naar Alexanderplatz. Omdat we nog iets wilden zien, kozen we voor de tram (M4, M5 of M6) in plaats van de S-Bahn.
Op Alexanderplatz makte ik eerst een foto van de Fernsehturm:
Afbeelding

Vervolgens gingen we maar naar de plaatselijke Turk (die nog vrij druk was) en nadat het eten op was, namen we een RE naar het voormalige West-Berlijnse hoofdstation:
Afbeelding

Hiervandaan namen we de U2 richting Olympia-Stadion (wegens werkzaamheden reed hij niet naar Ruhleben) en via een tussenstop te Sophie-Charlotte-Platz, voor o.a. deze foto…:
Afbeelding

… kwamen we bij het Olympia-Stadion. I.v.m. de tijd (half 1 ’s nachts) hadden we geen zin meer om naar het Olympia-Stadion zelf te lopen, maar we zijn er wel in de buurt geweest.
In de buurt van dit station zit ook het U-Bahn museum en daarvoor staat er als reclame een plastic kop van een Hk. Daar moest ik even mee op de foto: :P
Afbeelding

Vervolgens gingen we weer met de U2 naar Zoologischer Garten en met een vlotte overstap op de U9 (die sluiten daar ’s nachts elk kwartier op elkaar aan), bereikten we even na 1:00 station Güntzelstrasse en liepen we naar de jeugdherberg.
Ook de tweede dag was helaas alweer voorbij. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Suus »

Dat Russische oorlogsmonument is maar een kleintje hoor :P Moet je eens in Leipzig gaan kijken hoe ze de veldslag tegen Napoleon herdenken :P

Verder duizelt het mij een beetje van het naar hot en her gaan, maar ik ben dan ook nooit in Berlijn geweest :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Ardan »

Zoals jullie hier kunnen zien ben ik van 26 t/m 30 augustus weer naar Berlijn geweest. En toen ik net in dit topic oude foto's aan het bekijken was, las ik deze zin:
Meltrain schreef:Voor Ardan is het inmiddels een traditie: elke keer als hij in Berlin is, heeft hij welgeteld één keer controle. :P
U mag raden hoeveel het er nu waren xD
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door julsteren »

1.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door Ardan »

Jaa :lol: Op de U8 tussen Kotti en Moritzplatz.
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan en Meltrain on Tour #4: Berlin

Bericht door julsteren »

xD
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten