Verbouwing station Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Op en rond het station is inmiddels te zien dat fase 2 morgen (18 augustus dus) ingaat. Vanaf dan vertrekt alles wat nu van spoor 6/7 vertrekt van spoor 3/4 (op de 1900 na aldus de NS-planner, die blijft op 6) en de Thalys gaat van spoor 4 naar 1b.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Die fase 2 begint toch hetzelfde als fase 1, dus met de sloop van de kap? Lijkt me dan toch wel wat vreemd dat er treinen blijven stoppen op spoor 6...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

De praktijk wijst inderdaad uit dat er geen trein op spoor 6 kan stoppen. De 1900 vertrekt namelijk net als de andere treinen ook van spoor 3.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Inmiddels is men alweer een heel stuk verder dan het laatste bericht. De overkapping van spoor 6/7 is weg en langs spoor 7 ligt nu een tijdelijk perron. De sporen 4, 5 en 6 zijn buiten dienst en daar is het nu een grote bouwput. Hier wat foto's van de werkzaamheden daar, afgelopen maandag genomen.

Een groot gat op de plek waar de sporen 4, 5 en 6 uiteindelijk over de nieuwe voetgangerstunnel gaan:
Afbeelding

Onder spoor 7 is uiteraard nog de oude tunnel te zien:
Afbeelding

Een klein stukje naar links werd deze paal de grond in gedraaid:
Afbeelding

En dan als laatste het dak. Daar zijn nu deze schuin liggende glazen platen te vinden:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Slimme bouwers hoor, eerst 'n dak boven de tunnelbouwput bouwen... kunnen ze tenminste droog werken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Afbeelding

Hoop dat als het klaar is dat ze het 's avonds beetje mooi gaan uitlichten zoals "Lisboa Oriënte" bijvoorbeeld, zodat het niet een groot donker hol gaat worden zoals Asd enzo.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Gistermiddag heb ik weer eens een kijkje genomen bij de werkzaamheden. Het dak boven spoor 4/5/6 krijgt al aardig vorm en langs spoor 15 wordt de bebouwing aan de Provenierszijde gesloopt. Hier wat foto's ervan.

Eerst vanaf de erg koude loopbrug bij spoor 11/12 met 10 bakken aan SLT's als t4058 en op de achtergrond het nieuwe dak:
Afbeelding

Dan de sloop langs spoor 15. Hier gezien vanaf de plek van de oude liften:
Afbeelding

En vanaf de trappen de andere kant op:
Afbeelding

Dan het oude en een deel van het nieuwe dak bij elkaar:
Afbeelding

En tot slot de sloopwerkzaamheden vanaf het Proveniersplein:
Afbeelding
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Wat lijkt die NN-toren ineens een stuk hoger nu dat het stationsgebouw aan de Blijdorpzijde weg is. :shock:
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Wat lijkt die NN-toren ineens een stuk hoger nu dat het stationsgebouw aan de Blijdorpzijde weg is. :shock:
Wacht maar tot de hele kap klaar is, wat een klein torentje het nog maar is ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Vandaag was de loopbrug weer eens open en dus kon ik nu eens goed bekijken hoe spoor 4, 5 en 6 erbij liggen. Na aankomende vrijdag zouden deze sporen immers weer open moeten gaan om een week later (6 februari) te beginnen aan spoor 8 en 9. Zo ziet het eruit vanaf de loopbrug:
Afbeelding

Er wordt nog wel gewerkt aan de sporen, zoals hier te zien is bij dit ingezoomde beeld:
Afbeelding
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

ziet er best wel strak uit zo die kap! hoop dat als jet klaar is dat ze het beetje mooi gaan uitlichten 's avonds, zodat het niet een groot donker gat gaat worden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door lamar »

Als je zo op die verticale staven kijkt vind ik het er een beetje lelijk uitzien
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

lamar schreef:Als je zo op die verticale staven kijkt vind ik het er een beetje lelijk uitzien
Verticale staven :?:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door ODRAIL »

mb90 schreef:Op en rond het station is inmiddels te zien dat fase 2 morgen (18 augustus dus) ingaat.
Inmiddels is deze fase bijna aafgelopen en gan we per 6 februari over naar fase 3 :wink:. je staat er niet zo bij stil, maar ineens gaat de bouw hard vooruit.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door lamar »

Ennes schreef:
lamar schreef:Als je zo op die verticale staven kijkt vind ik het er een beetje lelijk uitzien
Verticale staven :?:
Sorry, horizontaal. Zie foto's van een paar posts hierboven
Maar ik heb al info :D
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Vanmiddag zijn de kleine tijdelijke 'stootjukjes' aan de Sdm zijde van de sporen 4, 5 en 6 door de aannemer verwijderd.
Vallend blad maakt rails glad.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Sinds zondag zijn spoor 4,6 en 7 weer open en zijn spoor 8 en 9 afgesloten. Voor mij een leuke reden om gisteren weer eens te gaan kijken, want het was ook nog eens lekker weer.

Hier de sporen 4, 5 en 6:
Afbeelding

Bij spoor 8/9 zijn de tegels al van het perron verwijderd:
Afbeelding

Een stukje verderop, op spoor 13, waren 3 maal Plan V te zien. Iets wat nu steeds minder voorkomt. Hier de V-tjes als Sprinter t4058:
Afbeelding

Dan naar de vernieuwde tunnel. Tussen spoor 7 en 8 komen de oude en de vernieuwde bij elkaar:
Afbeelding

Later op de avond was ik bij spoor 3/4. Daar is de hele vernieuwde tunnel al te zien:
Afbeelding

Dan wat treinen onder de nieuwe kap, want dat is nu zonder zonlicht goed te doen. Hier de loc 2803 met IC t9264 naast de oude lift op spoor 4:
Afbeelding

En tot slot SLT 2631 als Sprinter t5175 op spoor 6:
Afbeelding
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

mb90 schreef:Later op de avond was ik bij spoor 3/4. Daar is de hele vernieuwde tunnel al te zien:
Afbeelding
Als het goed is, moeten hier 3 roltrappen naast elkaar passen. Althans, als ik de artist-impressions mag geloven wel.
Vallend blad maakt rails glad.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door MdJ »

http://www.bouwmachineforum.nl/forum/vi ... 74&t=24890
Is van bijna twee weken terug, wisselvernieuwing aan de Dordt'se zijde. Wellicht interessant :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Het Thalys-noodperronnetje en het stootjuk tussen spoor 1A/B zouden ook worden verwijderd, maar staan er nog steeds. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Nu het bijna april is, vond het weer eens tijd voor wat foto's. Het schiet weer lekker op. :)

Zo ziet het perron van spoor 8/9 eruit:
Afbeelding

Rondom het Stationsplein zijn al de nodige kranen te vinden en er komt er nog eentje bij en niet zo'n kleintje ook (de grootste van Europa):
Afbeelding

En in de Conradstraat voor het Groothandelsgebouw krijgt nu ook het busstation al aardig vorm:
Afbeelding
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

mb90 schreef:Nu het bijna april is, vond het weer eens tijd voor wat foto's. Het schiet weer lekker op. :)


Rondom het Stationsplein zijn al de nodige kranen te vinden en er komt er nog eentje bij en niet zo'n kleintje ook (de grootste van Europa):
Hiervoor is die boor (met die BAM vlag) op de foto nu dus bezig met de fundering voor die grote kraan.
En in de Conradstraat voor het Groothandelsgebouw krijgt nu ook het busstation al aardig vorm:
Wat me wel opviel is dat de bussen met de voorkant richting GHG komen te staan.
Er zullen ongetwijfeld displays boven het busplatform komen, maar andersom zou de bestemmingsaanduiding op de bus zelf ook te zien zijn voor reizigers komende vanaf de stationsterminal
Laatst gewijzigd door webguy op wo 30 mar 2011, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto's uit quotes
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:Wat me wel opviel is dat de bussen met de voorkant richting GHG komen te staan.
Er zullen ongetwijfeld displays boven het busplatform komen, maar andersom zou de bestemmingsaanduiding op de bus zelf ook te zien zijn voor reizigers komende vanaf de stationsterminal
Misschien heeft dat te maken met de richting waarin ze vertrekken?

En wordt dit al het definitieve busstation, want het was toch de bedoeling dat er een middenperron met 'zaagtand'-halteplaatsen zou komen?

Op het 4e (NS-jargon voor Rtd spoor 8/9: Het 'vierde perron') staan inmiddels alle 8 Y-kolommen overeind, ben benieuwd wanneer het inhijsen van de dwarsbalken voor de overkapping begint.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
Ennes schreef:Wat me wel opviel is dat de bussen met de voorkant richting GHG komen te staan.
Er zullen ongetwijfeld displays boven het busplatform komen, maar andersom zou de bestemmingsaanduiding op de bus zelf ook te zien zijn voor reizigers komende vanaf de stationsterminal
Misschien heeft dat te maken met de richting waarin ze vertrekken?

En wordt dit al het definitieve busstation, want het was toch de bedoeling dat er een middenperron met 'zaagtand'-halteplaatsen zou komen?

Op het 4e (NS-jargon voor Rtd spoor 8/9: Het 'vierde perron') staan inmiddels alle 8 Y-kolommen overeind, ben benieuwd wanneer het inhijsen van de dwarsbalken voor de overkapping begint.
Ze zijn nu druk bezig met de tijdelijke overkapping en het perron bestraten, zodra dat klaar is gaat spoor 9 weer in dienst en spoor 7 uit dienst, en dan gaan ze het dak erin hijsen moet ergens in mei gebeuren
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daantje »

Ik hoop wel dat de s2200, s1900, s5100 en s5000 dan weer vanaf een eilandperron gaan vertrekken. Als ik nu 's ochtends in de stationshal loop moet ik gokken of ik nog net de s2200 van 7.41 uur haal op spoor 7 of dat ik vast naar de s1900 op spoor 11 loop van 7.46 uur. Niet echt handig. Ook niet omdat ze nogal van het op het laatste moment spoorwijzigen zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten