Topoverleg over volle Maaslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Wubbo »

Topoverleg over volle Maaslijn
Geplaatst op: zaterdag 30 oktober 2010 10:00
Laatst bijgewerkt: zaterdag 30 oktober 2010 10:01


Hoe kan er structureel een eind gemaakt worden aan de vooral elk najaar weer propvolle treinen op de Maaslijn tussen Nijmegen en Boxmeer? Met deze vraag gaan de provincies Limburg en Noord-Brabant, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en vervoersmaatschappij Veolia zich volgende week bezighouden.
Lees verder
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door huibf »

Vervoerders hebben altijd kul-argumenten. Dan is het de dure benzine, nu weer teveel reizigers.
Wat wil men nu.... men wilde toch meer reizigers.
En dat geld ook voor busvervoerders, en maar klagen dat de bussen zo vol zitten en men extra bussen moet inzetten, en men krijgt er vervolgens niet voor betaald door de provincie of de samenwerkingsverbanden.

Zoiets is een bedrijfsrisico, en dat draag je dus maar. Dus huur je treinen of koop je 2 stellen extra, of zet extra bussen in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Suus »

We hebben het hier wel over Veolia Limburg, die wil voor alles eerst geld zien van de provincie, wat ze nog lukt ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Gekko123 »

Wat mij betreft is het dan tijd dat er daar in Limburg iemand eens goed wakker wordt en stopt met Veolia geld geven voor verbeteringen. Een bestuur dat verkeerde keuzes maakt moet ook de gevolgen ervan dragen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Gekko123 schreef:Wat mij betreft is het dan tijd dat er daar in Limburg iemand eens goed wakker wordt en stopt met Veolia geld geven voor verbeteringen. Een bestuur dat verkeerde keuzes maakt moet ook de gevolgen ervan dragen.
Ze moeten in Limburg de keuze maken tussen Veolia geld geven of helemaal geen OV meer hebben. Zodra de provincie daar het infuus stopt, valt Veolia Transport Limburg om volgens mij. Ze moeten voor de volgende concessie de mogelijkheid opnemen om er desnoods de stekker uit te trekken en vervroegd nieuwe aanbestedingen uit te schrijven als het zo misgaat zoals bij Veolia op financieel vlak.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Vinny »

Nou dan kun je volgens mij alle vervoerders wel opvegen hier in Nederland, de reden dat Veolia verlies maakt heeft juist meer te maken dat de bak belastinggeld niet meer automatisch de balk over wordt geflikkerd zodra de vakbonden het openbaar vervoer weer eens lamleggen omdat ze niet willen dat de arbeidsvoorwaarden en het loon wordt aangepast naar niveaus die elders in het bedrijfsleven gebruikelijk zijn... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Suus »

Veolia heeft duidelijk te weinig geld gevraagd voor het niveau van service dat ze willen bieden. Dat is te zien in het feit dat ze eigenlijk een semipermanent materieeltekort hebben bij de spoorlijnen en dat om de zoveel maanden weer eens snijden in de dienstregeling van de bus.

Zie ook de ellenlange lijsten die jaarlijks verschijnen onder het mom van nieuwe dienstregeling. Als je een beetje kijkt zie je volledige lijnen in een pennenstreek opgeheven worden, frequenties gehalveerd en de ene na de andere lijn wordt een belbus met taxibusjes (waardoor Veolia ondertussen meer een taxibedrijf dan een busbedrijf lijkt).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door midnet »

dat is een kant om de zaak te bekijken. de andere kant is, dat de meeste buslijnen die weer zijn opgeheven of verbelbust of wat dan ook, niet bestonden in tijden van pre-Veolia. Ze zijn begonnen met ambitieuse uitbreidingsplannen, maar kleine dorpen die eigenlijk nooit een bus hebben gehad hebben daar allang mee leren leven.
Daarnaast hebben ze wrs. veel te laag ingeschreven, hoewel die direkteur van daarvoor Syntus toch goed op de hoogte zou moeten zijn van de kosten. En Syntus zelf heeft geleidelijk aan in de Achterhoek ook enorm gesneden in het busnet. Limburg is nmm veel minder geschikt voor dat bejubelde kostenbesparende ''visgraat''model-er wordt toch nog amper aangetakt tussen bus en trein (in de zin dat je gedwongen wordt de rest van je reis in de trein te zitten i.p.v. doorgaande bus).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Nou dan kun je volgens mij alle vervoerders wel opvegen hier in Nederland, de reden dat Veolia verlies maakt heeft juist meer te maken dat de bak belastinggeld niet meer automatisch de balk over wordt geflikkerd zodra de vakbonden het openbaar vervoer weer eens lamleggen omdat ze niet willen dat de arbeidsvoorwaarden en het loon wordt aangepast naar niveaus die elders in het bedrijfsleven gebruikelijk zijn... :roll:
Veolia heeft te laag ingeschreven, dat was al snel duidelijk. Nu moet het aan een geldinfuus bij de provincie.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Vinny »

Als je nou je feiten eventjes gecheckt had, kon je weten dat de inschrijving van Veolia werd gedaan voordat de dieselprijs enorm steeg en voordat de chauffeurs gingen staken om hun riante arbeidsvoorwaarden te behouden (een touringcarchauffeur is 40% goedkoper!) :Y

Bovendien had Veolia grote ambities met het openbaar vervoer. Maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Feit is dat het openbaar vervoer nauwelijks bestaansrecht heeft op het platteland. Dat is misschien geen leuke boodschap, maar het is wel waar...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Wubbo »

Dat ambities lastig te verwezenlijken zijn is overal zo, en lijkt me dus geen reden om te laag in te schrijven. Ik meen mij te herinneren dat Veolia een compensatie heeft gehad voor de dieselprijs, dat reizigersaantallen niet worden zoals jij had opgeschreven in je aanbesteding lijkt me ondernemersrisico en dat hoort een ondernemer dus te dragen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Als je nou je feiten eventjes gecheckt had, kon je weten dat de inschrijving van Veolia werd gedaan voordat de dieselprijs enorm steeg en voordat de chauffeurs gingen staken om hun riante arbeidsvoorwaarden te behouden (een touringcarchauffeur is 40% goedkoper!) :Y

Bovendien had Veolia grote ambities met het openbaar vervoer. Maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Feit is dat het openbaar vervoer nauwelijks bestaansrecht heeft op het platteland. Dat is misschien geen leuke boodschap, maar het is wel waar...
Waarom lukt het vervoerders als Arriva, CXX en Qbuzz dan wel in andere plattelandsgebieden?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Als je nou je feiten eventjes gecheckt had, kon je weten dat de inschrijving van Veolia werd gedaan voordat de dieselprijs enorm steeg en voordat de chauffeurs gingen staken om hun riante arbeidsvoorwaarden te behouden (een touringcarchauffeur is 40% goedkoper!) :Y

Bovendien had Veolia grote ambities met het openbaar vervoer. Maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Feit is dat het openbaar vervoer nauwelijks bestaansrecht heeft op het platteland. Dat is misschien geen leuke boodschap, maar het is wel waar...
Veolia had al problemen voordat de dieselprijs omhoog schoot. Maar dat wordt natuurlijk door Veolia wel graag als excuus aangegrepen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Waarom lukt het vervoerders als Arriva, CXX en Qbuzz dan wel in andere plattelandsgebieden?
Vergelijk voor de grap eens de materieelinzet in 2010 (bijna alleen taxibusjes m.u.v. wat spitsritten) met de materieelinzet in 2007 (alleen maar midibusjes overdag) op de 7x-lijnen in het landelijke zuidoosten van Zuid-Holland. Arriva lukte het dus ook al niet in landelijk gebied reizigers te trekken, maar hier zijn de concessie-eisen zodanig dat ze de lijnen niet helemaal op mogen heffen. Veolia mag dat kennelijk wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:
Geert schreef:Waarom lukt het vervoerders als Arriva, CXX en Qbuzz dan wel in andere plattelandsgebieden?
Vergelijk voor de grap eens de materieelinzet in 2010 (bijna alleen taxibusjes m.u.v. wat spitsritten) met de materieelinzet in 2007 (alleen maar midibusjes overdag) op de 7x-lijnen in het landelijke zuidoosten van Zuid-Holland. Arriva lukte het dus ook al niet in landelijk gebied reizigers te trekken, maar hier zijn de concessie-eisen zodanig dat ze de lijnen niet helemaal op mogen heffen. Veolia mag dat kennelijk wel.
Veolia heft ook niet zomaar op, er is veel omgezet in een belbus en op minder drukke lijnen een ingewikkeld systeem van enkele bussen die gedeeltelijk normaal rijden en dan aansluiten op ringlijnen rond Roermond.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Vinny »

Waarom lukt het vervoerders als Arriva, CXX en Qbuzz dan wel in andere plattelandsgebieden?
Wat lukt ze wel? Winstgevendheid? Ja kunst, met een hogere overheidssubsidie... :evil:

Eyeopener: Nergens in Nederland is het openbaar vervoer winstgevend.

En trouwens dat Veolia verlies draait is eigenlijk alleen maar mooi nieuws voor de azijnzeikers van de SP. In plaats van een kapitaaluitstroom is er nu een influx van Frans kaptiaal op de Nederlandse OV markt. Maar daar hoor je onze linkse vrienden natuurlijk nooit over..., die hoor je alleen maar klagen als het een heel klein beetje meer naar: "de gebruiker betaalt" principe voor collectieve voorzieningen beweegt... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Suus »

Die discussie hebben we wel eens eerder gehad.

Met winstgevend bedoel jij OV dat zich voor 100% betaald uit reizigersinkomsten.
Wij bedoelen winstgevend als het vervoer in de regio voor 100% betaald kan worden uit reizigersinkomsten + overheidssubsidie.

Dat laatste wordt in veel vervoersgebieden in Nederland wel behaald, in de Limburgse gebieden duidelijk niet. En dat was ook al het geval voordat de CAO-crisis uitbrak in het streekvervoer. Veolia kan zo hard janken als ze willen, maar dat is toch echt hun eigen schuld. Het zou de provincie Limburg sieren als ze niet bij elk kattebelletje van Veolia weer een zak geld in de schoot werpen, daar begint het zo langzamerhand toch echt wel op te lijken daar. Bovendien vragen ze ook nog de hoogste kilometertarieven van Nederland.

Goed OV kost wat, en het wordt tijd dat iedereen dat eens gaat beseffen, want het is mede de oorzaak van de te lage inschrijvingen van diverse vervoerders dat de aanbestedende overheden nu het neusje van de zalm willen hebben terwijl ze ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. (En dan hebben we het hier over de Provincie Limburg, maar het gaat net zo goed op voor de provincie Noord-Holland :N )

Feit is, dat zelfs als je extreem goed OV hebt, je bijna niet kostendekkend kan zijn. Een goed voorbeeld hiervan is in Duitsland te zien in Stuttgart. Daar ligt een enorm Stadtbahnnetwerk, enorm succes, zeer zuinig met hun spullen maar wel heel verstandig en zonder gierigheid uitgebouwd. De SSB, de uitbater, halen maar liefst 87% kostendekking, maar het ziet er niet naar uit dat dat veel hoger zal worden. Investeringen van de overheid blijven dus ook bij perfecte en goede systemen nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door Vinny »

87% procent kostendekking is wel een percentage waar in Nederland nog alleen over gedroomd kan worden. En van mij hoeft er ook niet van vandaag-op-morgen 100% kostendekking gerealiseerd te worden, maar van sommige percentages (concessie Amsterdam had jaren geleden eens 36% als diepterecord geschreven) krijg ik gewoon jeuk.
Dat laatste wordt in veel vervoersgebieden in Nederland wel behaald, in de Limburgse gebieden duidelijk niet. En dat was ook al het geval voordat de CAO-crisis uitbrak in het streekvervoer. Veolia kan zo hard janken als ze willen, maar dat is toch echt hun eigen schuld. Het zou de provincie Limburg sieren als ze niet bij elk kattebelletje van Veolia weer een zak geld in de schoot werpen, daar begint het zo langzamerhand toch echt wel op te lijken daar. Bovendien vragen ze ook nog de hoogste kilometertarieven van Nederland.
De berichten die ik opvang lijken toch echt te wijzen op het feit dat de provincie Limburg relatief veel OV krijgt voor relatief weinig geld. Dat de opdrachtnemer extra geld wil hebben komt overigens in de beste opdrachtgever/nemer relaties voor, dus ik vind het ook niet zo spectaculair vreemd. Het wordt alleen een beetje meer in de openbaarheid uitgevochten dan de relaties waar ik verantwoordelijk voor geweest ben (namelijk die tussen de procesaannemers die spooronderhoud uitvoeren t.o.v. ProRail). Blijft over (relatie met dit topic) dat ze ook hun best willen doen om de capaciteitstekorten op de Maaslijn op te lossen. Ik zie hier een meewerkende vervoerder aan het werk, dus ook die kritiek kan ik niet echt delen.
Het is natuurlijk ook wel zo dat ik niet direct op het Limburgse OV zit natuurlijk, maar de keren dat ik met Veolia in Limbug (trein en bus) gereisd heb ben ik wel erg te spreken over ze. En hun dag- en uurkaartjes zijn best betaalbaar ondanks het hoge kilometertarief. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Topoverleg over volle Maaslijn

Bericht door fogeltje »

Relatief veel OV voor geld vind ik wel meevallen. Als je zo kijkt in het noorden van Limburg, daar rijdt tegenwoordig veel als belbus. Dan rijdt er formeel wel een bus, maar veel OV zou ik dat willen noemen. Met name rond Roermond vervalt in de avonduren veel en wordt door ringlijnen vervangen. Het OV blijft dan wel, maar of dat nog goed en veel te noemen is, blijft ook maar de vraag.

Verder weet ik van een vriendin dat de klantenservice bij Veolia ronduit belabberd (geen reacties na klachten bijvoorbeeld). Ook dat hoort er gewoon bij.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten