Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door tsov »

In Amsterdam speelt waarschijnlijk ook een aantal complexe punten in het tramnet een rol (een bocht in een brug, of er vlak na bijvoorbeeld). Veel tramtypes vinden het niet zo leuk om tegelijk te knikken (voor de bolling van de brug) en te draaien. De bruggen in de Roetersstraat zijn ook aangepast voor de Combino's, het ging wel, maar niet van harte.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door 030utrechtt »

We moeten eerst nog maar eens kijken of de tram naar de uithof er wel komt.
Vind het zo raar dat ze nog steeds een keuze kunnen maken om de hov om de zuid als busbaan aan te leggen. :neg:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door reisthijs »

De keuze hangt er voor een deel van af of, en zo ja hoeveel, het Rijk kan bijdragen aan de aanleg van de nieuwe lijn. Dat is met het nieuwe kabinet een onzeker geworden. Als blijkt dat er niet genoeg geld is voor een tramlijn, zou het dan toch nog een busbaan kunnen worden. De gemeente wil nu wel het liefst een tram.
Dexter schreef:Was er niet een oude wet die het rijden met combinaties langer dan xx meter op straattrajecten verbied? Dus dan is het wel te hopen dat het nieuwe traject naar De Uithof op een volledig vrije baan komt te liggen,
Het is zeker de bedoeling dat het een vrije baan wordt, anders zou het ook geen HOV zijn. Wel zal de tramlijn gedeeltelijk samenlopen met bestaande busbanen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door hidihi »

Voordat de besluitvorming er door is en de lijn daadwerkelijk gebouwd is zijn we waarschijnlijk weer 10 jaar verder, ik ben zelf niet zo technisch onderlegd en weet niet of het met de rij hoogte kan, maar is een 25 meter bus in een dubbeldek uitvoering niet een goede tijdelijke oplossing tot die tram er daadwerkelijk is?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door reisthijs »

Los van de vraag of dat past qua hoogte (ik denk het niet), heb je enig idee hoe lang het duurt voor iedereen is in- en uitgestapt bij een dubbeldeksbus? Voordat iedereen die boven zat beneden is via smalle trappetjes. Als je maar twee minuten bij de halte kan staan voor de volgende komt is dat gewoon niet te doen.

De enige oplossing is vaker rijden (dat is haast niet meer mogelijk) of langere voertuigen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door hidihi »

reisthijs schreef:Los van de vraag of dat past qua hoogte (ik denk het niet), heb je enig idee hoe lang het duurt voor iedereen is in- en uitgestapt bij een dubbeldeksbus? Voordat iedereen die boven zat beneden is via smalle trappetjes. Als je maar twee minuten bij de halte kan staan voor de volgende komt is dat gewoon niet te doen.

De enige oplossing is vaker rijden (dat is haast niet meer mogelijk) of langere voertuigen.
Volgens mij is langer dan 25 meter juridisch niet mogelijk.
je zou er voor kunnen kiezen om meer bussen vanuit de streek naar de uithof te laten rijden(wat al veel gebeurt), maar je blijft zitten met de studenten die in Utrecht wonen en in Utrecht CS uitstappen
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Maak daar maar 10 jaar van. Met name in de avondspits is/was dat een probleem, dan kun je op de laatste halte op de Uithof niet meer mee.
Ik bied 20 jaar. Zolang het gelul over een tram voortduurt zonder dat er iets geDAAN wordt, zal het nog wel zo blijven ook.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door Fles »

hidihi schreef:je zou er voor kunnen kiezen om meer bussen vanuit de streek naar de uithof te laten rijden(wat al veel gebeurt), maar je blijft zitten met de studenten die in Utrecht wonen en in Utrecht CS uitstappen
Vroeger onderhielden de lijnen 51 en 55 van Centraal Nederland en later Midnet (ZO lang geleden ja) samen een kwartierdienst tussen Utrecht Centraal en de Uithof. Dat was altijd wel relaxt, want niemand wist dat, dus daar had je altijd plek :pos:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door reisthijs »

Fles schreef:Ik bied 20 jaar.
Nog eens zo lang dus als dat er nu al over een tram gepraat wordt? Ik heb hier toevallig een prachtig masterplan liggen voor een tram naar de Uithof, gepubliceerd in... 1992!! Dat plan is met grote vertraging uiteindelijk wel uitgevoerd maar in de versoberde vorm (zonder rails dus...).
hidihi schreef:Volgens mij is langer dan 25 meter juridisch niet mogelijk.
Daarom zei ik ook: langere voertuigen, dus niet persé bussen. Als je voertuigen langer dan 25 nodig hebt dan moet het dus een tram worden. :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door Fles »

Precies ja. Zolang als ik er kom speelt dat gezeik al :)

En ik heb van de RUU (jawel) een studentnummer gekregen wat begon met 92 :Y

En nu woon ik er nog :roll:
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door lint41 »

Wild idee:

Als men nu eens de lijnen 11 en 12(s) versobert (jawel), en in plaats daarvan elke 3 minuten ofzo een nieuwe lijn 14 dubbelgeleed richting Uithof inzet, waarbij de route van deze bus bepaald wordt door de drukte. Dus niet meer zoals nu met 4 bussen 12s in een rijtje in de file richting Uithof, maar bij die situatie (veel drukte rond Galgenwaard) meer bussen via route lijn 11 laten rijden (en vice versa bij file in het centrum). Zo kan je m.i. beter balanceren over beide routes, en zo de inzet van de bussen efficiënter maken. Uiteraard dan geen tussenhaltes inlassen, zodat mensen voor haltes onderweg alsnog de (versoberde) 11/12 pakken (eventueel kan je zelfs de 12s en 13 opheffen en altijd als 12 rijden).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door Geert »

Ik geloof nooit dat je op de busbaan door het centrum nog een hoop bussen lijn 12 (of 14) weg zou krijgen. Zeker het stuk tussen CS en de Schouwburg is altijd behoorlijk druk met een boel streekbussen, stadsbussen en ander verkeer...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door Wubbo »

Op zich is de gedachte logisch, dit is een voorbeeld van dynamisch plannen: gewoon rijden hoe het het beste uitkomt. De vraag is alleen of mensen lijn 14 gaan begrijpen en niet toch in de 11 of 12 stappen (waar je als lijn 14 gewoon achteraan komt te rijden, inhalen met die dubbelgelede bussen is eigenlijk niet te doen in de spitsen). Ik verwacht eigenlijk dat het de 11 en 12 te weinig ontlast om dat probleem op te lossen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Overvolle stadsbussen leiden tot vragen

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat de eerste mogelijke optie voor extra plaats van/naar de Uithof het verhogen van de frequentie van lijn 11 is (die immers nog steeds slechts iedere 5 minuten rijdt ipv iedere 3 minuten).
Enige minpunt is natuurlijk de beperkte ruimte door het centrum van Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door Daniel »

De vraag is of dat goed gaat werken omdat je door de huidige situatie op de busstations al in de stationshal moet kiezen eigenlijk. Als ze zoals in de oude situatie tegenover elkaar staan dan kan je de bus kiezen die het eerst komt en zo efficiënt gebruikmaken van de door beide lijnen geboden frequentie, nu is de afstand daarvoor eigenlijk te groot (vooral door de drukke oversteek die tussen de haltes zit).
De andere kant op zou dat echter weer minder moeten spelen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door Geert »

Daniel schreef:De vraag is of dat goed gaat werken omdat je door de huidige situatie op de busstations al in de stationshal moet kiezen eigenlijk. Als ze zoals in de oude situatie tegenover elkaar staan dan kan je de bus kiezen die het eerst komt en zo efficiënt gebruikmaken van de door beide lijnen geboden frequentie, nu is de afstand daarvoor eigenlijk te groot (vooral door de drukke oversteek die tussen de haltes zit).
De andere kant op zou dat echter weer minder moeten spelen...
Ik neem aan dat dat wel weer veranderd wordt als de verbouwing klaar is. Overigens koos het merendeel vroeger toch wel voor bus 12 is mijn indruk, die heeft de naam wat sneller te zijn (in de praktijk zijn beide lijnen ongeveer even snel).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door Daniel »

Op zich ook niet heel gek dat er zo gedacht wordt, de 11 slingert nu eenmaal wat meer op z'n traject door de binnenstad. Hoeft qua tijd inderdaad niks uit te maken, maar 'tis ook een beetje het gevoel van hoelang de rit lijkt te duren
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door erik1981 »

Lijn 11 maakt in zijn geheel gebruik van een vrije busbaan; lijn 12 daarintegen zit altijd in de file op de Rubenslaan. Ikzelf zit vaak in de (2)41 die dus tot aan het stadion dezelfde route rijdt. In de middagspits is de Rubenslaan altijd een drama door de grote filevorming richting de Waterlinieweg. Lijn 12 sluit dan ook altijd keuring aan in de file met 25 meter. Lijn 13 rijdt daar tussendoor; lijn 241 om de 7 minuten; lijn 41 twee keer per uur en dan nog lijn 40 en 43 ieder één keer per uur maar kort achter elkaar.

Volgens mij kan je dan beter lijn 11 pakken dan lijn 12 c.q. lijn 12S. Maar het idee van lijn 14 is zeker niet zo gek. Maar wat hier al gezegd werd.... Het gedrag van reizigers is vaak psychisch, en dat verander je niet. Mensen stappen in Utrecht vaak nog steeds in de streekbus richting CS omdat die er vroeger (dus in de oude tijd van CN en GVU) er enkele minuten sneller over deed doordat deze minder haltes had. Sinds de busbaan er is, rijden streek- en stadsbus evensnel achter elkaar aan.

Om even terug te komen op Fles' mededeling m.b.t. de lijnen 51 en 55. Hij heeft deels gelijk. De 51 reed inderdaad een 30 minuten-dienst via de Uithof naar CS (voordat deze naar Nieuwegein ging en later vernummerd werd in 71). De 55 reed echter één keer per uur. Vanaf Zeist Busstation tot aan het KNMI reed deze gelijk aan de 54 (nu 74); dus door Zeist-West. Lijn 54 reed toen al vaak een kwartierdienst waardoor de 55 met een uurdienst voldeed. Daarbij waren de reizigersaantallen in de 55 ook niet echt geweldig. Maar dat deze, en de 51, leeg waren tussen AZU en CS klopt niet helemaal hoor. Als je voor lijn 11 zat (die exact dezelfde route reed), zaten de streekbussen ook bomvol is mijn herinnering. En dan te bedenken dat de 11 nog niet zo vaak reed toen juist omdat de dienstregeling met de streeklijnen waren afgestemd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Op zich ook niet heel gek dat er zo gedacht wordt, de 11 slingert nu eenmaal wat meer op z'n traject door de binnenstad.
Lijn 12 slingert net zo veel. Dat iedereen met lijn 12 gaat heeft niks met de route te maken, enkel met de frequentie.
erik1981 schreef:Mensen stappen in Utrecht vaak nog steeds in de streekbus richting CS omdat die er vroeger (dus in de oude tijd van CN en GVU) er enkele minuten sneller over deed doordat deze minder haltes had. Sinds de busbaan er is, rijden streek- en stadsbus evensnel achter elkaar aan.
Ik denk niet dat dat de reden is. Veel mensen stappen gewoon in de eerste de beste bus. De streekbussen hebben ook het voordeel dat ze op CS vlak bij de andere streekbussen stoppen, handig als je moet overstappen. Ga je met de stadsbus dan moet je vaak een heel eind lopen. Niks psychisch dus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door Geert »

En geef ze eens ongelijk, zolang de streekbussen ook gewoon iedereen mee blijven nemen in de stad (en bij elke halte stoppen) is het niet meer dan logisch dat mensen ook de streekbussen gebruiken. Eerlijk gezegd neem ik eerder het volgende waar: mensen blijven juist wachten op een stadsbus (en dan vooral lijn 11) en laten de streekbussen schieten, soms omdat er niet in koeienletters op staat dat ze naar het CS rijden (lijn 74+77 tot een paar maanden geleden) of omdat de controlekans in lijn 11 zo minimaal is dat ze liever zwartrijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door Suus »

Je ziet in Utrecht op de busbaan door het centrum trouwens ook dat veel mensen gaan denken dat je bij alle bussen door alle deuren mag instappen. :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door Geert »

Dat is de laatste tijd (zeg maar afgelopen halfjaar) wel erger geworden merk ik. Misschien effect van de introductie van de ov-chipkaart? Zijn vaak mensen die inchecken met een chipkaart die bij de achterdeur instappen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door Dexter »

Is dat formeel eigenlijk toegestaan, om door de achterdeuren van de bus in te stappen en in te checken? Of is de OV-Chipkaart in de bus zoals de strippenkaart en abonnementen een zichtkaart?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door Geert »

Geen idee wat de huisregels van CXX daarover zeggen, maar er geldt in de Utrechtse bussen (met uitzondering van 11, 12 en 12s doordeweeks) geen open instapregime. Je wordt dus gewoon geacht om voorin in te stappen.

Alleen een zichtkaart is de ov-chipkaart zeker niet, je moet in principe altijd ingecheckt zijn als je in de bus reist. Je kunt dus ook niet met alleen je chipkaart naar de chauffeur zwaaien en dan doorlopen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen

Bericht door Daantje »

Laatste tijd zie ik in Delft op de stadsbussen 80 en 82 op het station ook regelmatig mensen met een chipkaart achterin instappen. Op zich niet erg als ze dan maar wel wachten tot iedereen uitgestapt is (n) Vraag me alleen wel af waar dat nu ineens vandaan komt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten