HTM gaat reiziger vermaken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Wubbo »

HTM gaat reiziger vermaken
Geplaatst op: maandag 1 november 2010 20:25
Laatst bijgewerkt: maandag 1 november 2010 20:26


De HTM start als eerste openbaar vervoer bedrijf in Nederland met een garantiecampagne voor haar reizigers. Zo garandeert HTM dat ze niet te vroeg vertrekken bij de halte en dat ruim 95% van de bussen en trams rijdt volgens dienstregeling.
Verder gaat HTM het ov-reizen in november ‘leuker maken’.
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Suus »

Leuker maken deed de NS ook al toen de A32's nog reden tussen Gouda en Alphen. Een aantal mensen vonden het kneuterig, maar de jaarlijkse chocolademunten op 5 december en de oranjesleutelhanger bij het WK in 2006 waren toch wel leuk :P

En reactie binnen 3 weken van de klantenservice vind ik nog erg lang eerlijk gezegd :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Reiziger Delft »

Moet HTM eerst even aan sommige bestuurders uitleggen dat als op de boordcomputer van de tram een negatief getal staat, dat dus betekent dat de tram te vroeg rijdt. :P
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Ronald »

Tsja, wat zegt het inderdaad, in de Provincie Utrecht staat ook bij de halte dat de bus nooit te vroeg vertrekt. Bij mijn halte vertrekt hij echter bijna altijd te vroeg, soms zelfs vijf minuten...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Vinny »

HTM gaat reiziger vermaken
Laat me raden: de regio Haaglanden besteed binnenkort het openbaar vervoer aan? :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Geert »

Ronald schreef:Tsja, wat zegt het inderdaad, in de Provincie Utrecht staat ook bij de halte dat de bus nooit te vroeg vertrekt. Bij mijn halte vertrekt hij echter bijna altijd te vroeg, soms zelfs vijf minuten...
Idem hier (Zeist). Heb een tijd lang geprobeerd een bepaalde bus in de ochtendspits te nemen omdat die een goede aansluiting gaf op het station op een andere bus, maar haalde die bus vrijwel nooit, zelfs als ik vier minuten te vroeg bij de halte stond. Ding reed bijna standaard met -5...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Daniel »

Lijnafhankelijk kennelijk... als ik denk eens lijn 9 of 12 naar huis te nemen hier in Amersfoort omdat 'ie toch zo komt komt die bus consequent als allerlaatste (dus juist vertraagd) aangereden :P
De 296 kom ik overigens ook zo'n beetje elke ochtend vertraagd tegen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door AppleMoose »

Nou, ik weet wel waarmee er bezuinigd kan worden in de grote steden in het OV.

Door te stoppen met dit soort onzinnige acties te bedenken en uit te voeren.
Een mimespeler, een zwarte piet en dit, een dat. Donder op. Ga gewoon op tijd rijden met fatsoenlijk, schoon en genoeg materieel en informeer de reizigers over de reistijden etc. Dat is wat ik als klant wil. En al die andere onzinzooi kan me werkelijk waar gestolen worden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Ennes »

Ronaldussen schreef:Nou, ik weet wel waarmee er bezuinigd kan worden in de grote steden in het OV.

Door te stoppen met dit soort onzinnige acties te bedenken en uit te voeren.
Een mimespeler, een zwarte piet en dit, een dat. Donder op. Ga gewoon op tijd rijden met fatsoenlijk, schoon en genoeg materieel en informeer de reizigers over de reistijden etc. Dat is wat ik als klant wil. En al die andere onzinzooi kan me werkelijk waar gestolen worden.
Om niet te vergeten het schrappen van allerlei haalbaarheids- en klanttevredenheids onderzoeken en dergelijke, de kosten die ze daarvoor aan allerhande dure externe onderzoeksbureaus betalen, kunnen ze zo weer een lijn kostendekkend laten rijden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Ennes »

Ronald schreef:Tsja, wat zegt het inderdaad, in de Provincie Utrecht staat ook bij de halte dat de bus nooit te vroeg vertrekt. Bij mijn halte vertrekt hij echter bijna altijd te vroeg, soms zelfs vijf minuten...
Is het niet de vorige bus die gewoon te laat is ;)

:lol: :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Reiziger Delft »

Vandaag zag ik op de halte ''Centrum'' nieuwe lijnennetkaarten en vertrekstaten hangen. Ik kon niet heel lang kijken, omdat m'n tram er aan kwam; de vertrekstaten zijn wat strakker geworden en daardoor duidelijker; de lijnennetkaart vond ik helaas minder duidelijk overkomen. De lijnen zijn in bogen over de kaart getrokken en volgen dus niet meer het stratenpatroon. Ik moet hem echter nog een keer beter bekijken om een definitief oordeel te geven. :)

Wat me trouwens vaak opvalt bij HTM (vooral in de spits) is deze situatie: een bepaalde tramrit is te laat en neemt daardoor al mensen mee die eigenlijk de volgende tram zouden nemen. Daardoor wordt deze eerste tram steeds drukker en neemt de vertraging toe vanwege de lange duur van het in- en uitstappen. Als je dan uitstapt komt meteen erna de volgende tram al aangereden, die natuurlijk helemaal leeg is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door iljitsch »

Dit is bij alle vormen van te druk OV een bekend verschijnsel. Nadeel van trams is dat ze elkaar niet in kunnen halen...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Reiziger Delft »

Klopt; daarom lijkt het me een moeilijke taak om de punctualiteit op 95 % te krijgen zoals HTM wil. :wink:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door iljitsch »

Als je 18 uur per dag rijdt kan je dus 54 minuten per dag te laat zijn... met op tijd rijden op zondag kan je dus makkelijk een uur per werkdag te laat rijden en toch die 95% halen.

Overigens heb ik het idee dat de HTM het helemaal niet slecht doet in dit opzicht, ook bij andere stad/streekvervoerders heb ik niet of nauwelijks klachten gehad recentelijk.

(Behalve bij Connexxion waarbij bij Velzen-Zuid de draagvleugelboot afmeerde, uit liet stappen en toen maar even 10 minuten pauze aan de overkant van het kanaal ging houden en dus zo'n 10 minuten te laat richting Amsterdam vertrok.)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door htm_tram »

Ik heb niet alle cijfers van de HTM maar ik kan zeggen dat de vertrek punctualiteit van alle tramlijnen vanaf de beginpunt heel goed is. De laagste was dacht ik 93%, de hoogste 98 of 99 % dacht ik. Verder ziet dit er goed uit van de HTM. Kunnen sommige andere stadsvervoerders nog wat van leren. GVB bijvoorbeeld. Als HTM zo door gaat komt het helemaal goed, ik heb er iedegeval vertrouwen in.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Raymond »

Beginhaltepunctualiteit is niet zo interessant, de punctualiteit op het drukste gedeelte (halverwege) des te meer (aangezien daar de meeste aansluitingen zitten en daar de meeste reizigers). Als reiziger heb ik er niks aan als ik op het beginpunt in een vervoermiddel stap dat op tijd is, maar tegen de tijd dat je er uit moet 10 minuten vertraagd is (in sommige concessies niet vreemd).
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door htm_tram »

Ik kan je alleen deze cijfers geven. Vanuit me eigen privé ervaring en vanuit me vrijwiliggers werk bij het trammuseum kan ik niet zeggen dat er veel te laat rijd. Er zitten wat ritjes in die niet lekker lopen maar dat hou je altijd ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Vinny »

Raymond schreef:Beginhaltepunctualiteit is niet zo interessant, de punctualiteit op het drukste gedeelte (halverwege) des te meer (aangezien daar de meeste aansluitingen zitten en daar de meeste reizigers). Als reiziger heb ik er niks aan als ik op het beginpunt in een vervoermiddel stap dat op tijd is, maar tegen de tijd dat je er uit moet 10 minuten vertraagd is (in sommige concessies niet vreemd).
Beginpunctualiteit zegt iets over de motivatie en het gedrag van het personeel. Daar kan de vervoerder direct op afgerekend worden. Vertragingen opgelopen gedurende de rest van de route minder, dat is bijvoorbeeld afhankelijk van de verkeersdrukte.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door find_your_spot »

htm_tram schreef:Verder ziet dit er goed uit van de HTM. Kunnen sommige andere stadsvervoerders nog wat van leren. GVB bijvoorbeeld. Als HTM zo door gaat komt het helemaal goed, ik heb er iedegeval vertrouwen in.
Er is geen enkel ov bedrijf wat zo streng wordt afgestraft op begin punctualiteit als GVB!

Dit betekent vroeger dan 10 sec vertrekken of 2 minuten te laat vertrekken is een onbetaalde en levert 200 euro boete op.

Daar in tegen op tijd vertrekken is een betaalde rit en levert 300 euro op!

Voor zover ik weet is er geen enkel ander bedrijf dat met EBS 2.0 op de seconde op tijd dient te vertrekken.
Om over de onnauwkeurigheid van Infoxx maar te zwijgen...


Verder begrijp ik niet waarom HTM de reiziger wilt gaan vermaken met meer punctualiteit... Die hele zin van het persbericht is misleidend.

Onder vermaken versta ik een goede warme tram, lekkere stoeltjes, drankje naar keuze, sfeerverlichting, gezellig publiek.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Voor zover ik weet is er geen enkel ander bedrijf dat met EBS 2.0 op de seconde op tijd dient te vertrekken.
Werken RET en HTM niet ook met het EBS systeem?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: Werken RET en HTM niet ook met het EBS systeem?
Ja, RET en HTM werken ook met het ebs systeem. Maar zover ik weet hebben deze geen punctualiteit software geïnstalleerd die op de seconde aan geeft wanneer je MOET vertrekken.
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Reiziger Delft »

HTM werkt met kwart-minuten.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door mb90 »

De RET werkt ook met kwart-minuten tijdens de rit. Bij de haltes wordt er onder de minuut wel afgeteld van 60 naar 0 seconden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door Geert »

Kortom, vergelijkbaar dus met het systeem van Amsterdam.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Bericht door STF »

Soms kan dat mooie systeem van GVB er overigens juist voor zorgen dat de bus te laat vertrekt; find_your_spot en ik stonden laatst op een eindhalte te wachten op de eerste nachtbus van die lijn, deze kwam al ruim bijtijds aan vanaf de garage. De chauffeur stapte daarom uit en maakt een praatje met ons, legde aan ons uit dat hij deze lijn nog nooit gereden had en vroeg aan ons hoe laat hij moest vertrekken. Dus wij noemden de juiste tijd (0.59 uur), met de toevoeging erachteraan; ach hij piept zowiezo vanzelf wel, 30 seconden voor vertrek. Op een gegeven moment wierp ik een blik op me horloge; joh het is al bijna 1.03 uur, we hadden al weg moeten zijn. Niks geen pieptoon geweest kort voor vertrek, geen pieptoon geweest tijdens vertrektijd, geen pieptoon geweest na vertrektijd...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten