Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Aanbesteding rond treinen Kanaaltunnel leidt tot ruzie
Geplaatst op: dinsdag 19 oktober 2010 22:47
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 oktober 2010 22:49
Het spoorbedrijf Eurostar moet de aanbesteding van nieuwe treinen overdoen. Dat heeft de Franse regering gisteren geëist, nadat het Duitse Siemens een order van honderden miljoenen euro's van Eurostar had binnengesleept. Dit ten koste van de Franse treinbouwer Alstom.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 19 oktober 2010 22:47
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 oktober 2010 22:49
Het spoorbedrijf Eurostar moet de aanbesteding van nieuwe treinen overdoen. Dat heeft de Franse regering gisteren geëist, nadat het Duitse Siemens een order van honderden miljoenen euro's van Eurostar had binnengesleept. Dit ten koste van de Franse treinbouwer Alstom.
Lees verder
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Aanbesteding rond treinen Kanaaltunnel leidt tot ruzie
Hoe lang gaan we dit soort protectionisme nog laten heersen... Kinderachtig soms eigenlijk. Boeing/Airbus is ook al jaren gezeur over staatssteun...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding rond treinen Kanaaltunnel leidt tot ruzie
Puur protectionisme dit, wat maakt het nou uit of de motor geconcentreerd is in een losse locomotief of verdeeld over een aantal aangedreven bakken? Zeker met in het achterhoofd dat de regels waarschijnlijk worden herzien.
Eurotunnel is een privaat bedrijf toch? Hoe kan de Franse regering haar dan dwingen de aanbesteding opnieuw te doen?
Eurotunnel is een privaat bedrijf toch? Hoe kan de Franse regering haar dan dwingen de aanbesteding opnieuw te doen?
Re: Aanbesteding rond treinen Kanaaltunnel leidt tot ruzie
Gelukkig schijnt Alstom ook een trein met gedistribueerde tractie te hebben aangeboden, de AGV
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding rond treinen Kanaaltunnel leidt tot ruzie
Eurotunnel heeft hier niets mee te maken, het gaat over Eurostar.Geert schreef:Eurotunnel is een privaat bedrijf toch? Hoe kan de Franse regering haar dan dwingen de aanbesteding opnieuw te doen?
Eurostar is voor 55% eigendom van staatsbedrijf SNCF. Dus de Franse regering heeft (indirect) wel wat te zeggen over wat Eurostar doet. Maar als dit gewoon een nette Europese aanbesteding is geweest, eerlijk gewonnen door Siemens, moeten ze zich daar gewoon aan houden. Niet achteraf gaan zeuren omdat het toevallig geen Franse fabrikant is die de aanbesteding heeft gewonnen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Aanbesteding rond treinen Kanaaltunnel leidt tot ruzie
Het zou niet mogen, maar het verkiezen van een buitenlands bedrijf boven en Frans bedrijf ligt in Frankrijk nog altijd gevoelig. Het chauvinisme zou een vooroordeel zijn, maar in het Franse OV is toch wel heel veel van dit vooroordeel terug te vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Maar Siemens kan toch naar de rechter stappen? Of kan dat in heel Europa, behalve in Frankrijk? Straatsburg ligt immers ook in Frankrijk. -o-
Het is een spectrum.
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
De order kan natuurlijk ook zo gewijzigd worden dat er treinen à la ICE-2 komen (uiteraard van Siemens).
Deze hebben én losse motorwagens én zijn makkelijk te splitsen. :D
Deze hebben én losse motorwagens én zijn makkelijk te splitsen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Probleem met ICE-2 was toch dat de motorwagens te zwaar waren, een te hoge asdruk hadden en dus niet toegelaten waren in Europa, behalve in Duitsland en Zwitserland? Lijkt me sowieso een no-go dus...
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Maar tussen ICE-2 en nu is er toch ook heel wat verbeterd met betrekking tot materialen, daar moet vast iets op te verzinnen zijn.
Het is een spectrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Er is heel verbeterd ondertussen ja, en een van de belangrijkste verbeteringen is dat er geen aparte motorwagens meer zijn, bij een moderne hogesnelheidstrein. Ook Alstom is bij z'n nieuwste hogesnelheidstreinen afgestapt van het achterhaalde systeem met aparte motorwagens.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
En de stuurstandrijtuigen waren te licht, dus als die voorop lopen moet de snelheid tot 160 km/h worden beperkt bij harde wind.webguy schreef:Probleem met ICE-2 was toch dat de motorwagens te zwaar waren, een te hoge asdruk hadden en dus niet toegelaten waren in Europa, behalve in Duitsland en Zwitserland? Lijkt me sowieso een no-go dus...
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Nee, het is Alstom. De letter 'H' is vervallen in 1998.
Overigens goed dat die Fransen eens de deksel op de neus gedrukt krijgen wat betreft concurrentie in Frankrijk.
Overigens goed dat die Fransen eens de deksel op de neus gedrukt krijgen wat betreft concurrentie in Frankrijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Dat sowieso natuurlijk :pos:
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Het wordt overigens een 16-delige en 400 meter lange versie van de nieuwe Velaro:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ns_105.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ns_105.jpg
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Die kleurtjes staan hem wel. Wel jammer dat hij zo op het oog niet zo'n fantastische panoramacoupé krijgt zoals de ICE-T. Had van de zomer stomtoevallig een zitplaatsreservering direct achter de machinist in zo'n trein, echt fantastisch
P.S.: Met een ICE-T bedoel ik niet die rapper die zich met wulpse vrouwen op de foto laat zetten.
P.S.: Met een ICE-T bedoel ik niet die rapper die zich met wulpse vrouwen op de foto laat zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Daar kan je om vragen bij het reserveren! Althans, in Duitsland wel. En dan nog moet je geluk hebben dat het goede abteil voorop loopt en geen tussencabine bij gekoppelde stellen of achterlopende cabine na kopmaken is.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Ik had er dus niet om gevraagd, had wel panorama zien staan op de reservering maar ik dacht dat het dan zo'n panorama-achtig rijtuig in een ICE-1 of ICE-2 zou zijn. En ja, ik reed van Frankfurt tot Leipzig achteruit, maar daarna had ik van Leipzig tot Dresden zicht vooruit
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding rond treinen Eurostar leidt tot ruzie
Cool he. En ik krijg nog dagelijks betaald voor zo'n uitzicht ook. Gehehe
Vallend blad maakt rails glad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten