Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Blijkbaar zijn er steeds meer reizigers achter dat je met de chipkaartlezers bij de achterdeuren hetzelfde kunt als met die bij de instapdeur. Vreemd dat zo'n buschauffeur er niets van zegt en mensen niet naar voren roept als ie het ziet.
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Hangt een beetje van de chauffeur af, sommige roepen wel wat en anderen weer niet (of ze zien het gewoon niet, omdat voorin mensen geholpen moeten worden). Tijdje terug stapte ik in bus 38 van de RET, en bijna iedereen stapte gewoon keurig voorin in, op een meneer na die meteen door de chauffeur op zijn fout werd gewezen. Wel typisch dat alle schooljeugd (de bus stond er vol mee) keurig voorin instapte en degene die dacht snel te zijn door achterin in te stappen een op het oog keurig nette meneer was.
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
De maatschappij van tegenwoordig hangt echt niet van clichés en stereotypen aan elkaar. Ik zie op het perron zo vaak dat keurige heren met attachékoffers zich door een nog uitstappende stroom reizigers wringen, terwijl de schooljeugd netjes wacht of zelfs oma Toos met haar koffertje uit de trein helpt. *O*Geert schreef:Wel typisch dat alle schooljeugd (de bus stond er vol mee) keurig voorin instapte en degene die dacht snel te zijn door achterin in te stappen een op het oog keurig nette meneer was.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Ik heb wel eens meegemaakt dat de chauffeur er ruzie over heeft gehad in Beverwijk, maarja, dat is Beverwijk. Toch vind ik het terecht dat de chauffeur het aanspreekt. Alleen vind ik het heel lastig om de chauffeur te ondersteunen (want ik ben het met hem eens) als de situatie lijkt te escaleren. Als je ziet wat er tegenwoordig voor gespuis rondloopt (zag vandaag toevallig een reconstructie van de conductrice-knock out op Diemen Zuid :N ) of de messteken in tram 3 een paar maanden geleden :(
Dat is denk ik wel een dilemma dat heel veel passagiers hebben.
Goed, hoe kwamen we ook al weer op dit onderwerp :@
Dat is denk ik wel een dilemma dat heel veel passagiers hebben.
Goed, hoe kwamen we ook al weer op dit onderwerp :@
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Niet alleen de passagiers zitten met dat dilemma, maar het personeel ook en des te meer zelfs omdat er van hen verwacht wordt dat ze er wat van zeggen. Ik zelf werk graag met mensen, maar ik zou nooit direct tussen de mensen willen werken, zoals een conducteur/trice of bus/trambestuurder/ster. Voor 10 cent of een verkeerde blik steken ze je tegenwoordig neer.
Hoe we hierop kwamen? In Utrecht klagen ze over volle bussen, maar doen ze moeilijk over het aanleggen van een tram.
Hoe we hierop kwamen? In Utrecht klagen ze over volle bussen, maar doen ze moeilijk over het aanleggen van een tram.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
De chipkaartlezers bij de achterdeur hebben ook dezelfde functionaliteit als de lezers voorin. Je kunt dus prima achterin inchecken. Als chauffeur vind ik het wel handig, mensen met een kinderwagen hoeven zich nu niet meer naar voren te wurmen :)Dexter schreef:Blijkbaar zijn er steeds meer reizigers achter dat je met de chipkaartlezers bij de achterdeuren hetzelfde kunt als met die bij de instapdeur. Vreemd dat zo'n buschauffeur er niets van zegt en mensen niet naar voren roept als ie het ziet.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Dit wilde ik net gaan typen.Chauf21 schreef:Als chauffeur vind ik het wel handig, mensen met een kinderwagen hoeven zich nu niet meer naar voren te wurmen :)
Als er een moeder met los lopend kind + kinderwagen met daarin een klein kind via de achterdeur instapt.
Iedereen die op de rolstoel/kinderwagenplek zit even is opgestaan (schijnt vaak erg moeilijk te zijn).
Dan kan zo'n iemand prima achterin inchecken. Veel CiCo's zitten prima geplaatst dat je als chauffeur de piep en de groene lamp kan zien in je achteruitkijkspiegel.
For Your Railroad Adventures
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
In veel bussen zitten er achterin twee chipkaartlezers. In ieder geval bij BRU staat de CiCo die het dichtst bij de rolstoelplaats zit de verkeerde kant op om nog goed zichtbaar te zijn voor de chauffeur.
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Wat ik als chauffeur wel op prijs stel, is dat mensen met kinderwagens etc. die graag achterin willen inchecken, even hun OV-chipkaart laten zien bij het aanrijden. Dan is het voor mij duidelijk dat die mensen willen inchecken, hebben ze hun goede wil getoond en ontstaat er geen onduidelijkheid.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Kan je als chauffeur eigenlijk controleren of iemand is ingecheckt? Bij Veolia Haaglanden hebben ze een soort apparaat bij de betaaltafel, maar ik weet niet waar dat voor dient.
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Niet op andere manieren dan een passagier dat kan. Vanuit de chauffeurs is er wel vraag naar een methode waardoor je de kaarten beter kan controleren of meer informatie kan geven. Nu kan je slechts in beperkte mate iemand helpen en je kan ook niet controleren of een verhaal waar is of niet. Daarmee kom je dus al snel op handelswijzen als 'kaartje kopen, claimen via klantenservice', waardoor de OV-chipkaart dus weer in een negatief daglicht komt te staan. Bij de RET krijgen de chauffeurs binnenkort ook handhelds om de kaarten uit te kunnen lezen, daarmee zal je al een hoop discussie kunnen wegnemen. Het ligt voor de hand dat dergelijke oplossingen (fysieke handhelds, softwarematige toevoegingen in de boordcomputer) ook bij andere vervoerders gaan komen.Reiziger Delft schreef:Kan je als chauffeur eigenlijk controleren of iemand is ingecheckt?
Dat kastje is een voorbereiding op de verkoop van OV-chipkaarten op de bus.Reiziger Delft schreef:Bij Veolia Haaglanden hebben ze een soort apparaat bij de betaaltafel, maar ik weet niet waar dat voor dient.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Overvolle stadsbussen in Utrecht leiden tot vragen
Dat kastje zal waarschijnlijk gaan dienen voor het opladen van saldo of het laden van een reisproduct.Chauf21 schreef:Dat kastje is een voorbereiding op de verkoop van OV-chipkaarten op de bus.Reiziger Delft schreef:Bij Veolia Haaglanden hebben ze een soort apparaat bij de betaaltafel, maar ik weet niet waar dat voor dient.
Het apparaat is zo groot omdat er een bonrol in moet passen die uitprint wat je aangeschaft hebt.
Deze zelfde kastjes zijn in Luxemburg in alle bussen te vinden.
Meer informatie over deze kastjes met 3 gekleurde knoppen erop kan STF jullie geven.
For Your Railroad Adventures
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten