Utrecht & Amersfoort

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Utrecht & Amersfoort

Bericht door Milco »

Afgelopen vrijdag ben ik naar Utrecht Centraal geweest. Ik heb vanaf P+R Veemarkt lijn 77 naar Utrecht Centraal genomen, waar ik nog wat busfoto’s heb gemaakt. ’s Middags ben ik weer met lijn 77 terug gegaan.
Zaterdag was in op het station van Amersfoort, waar ik ook de nodige foto’s heb gemaakt.
Ik heb 28 foto’s uitgezicht, die hieronder staan. 14 van Utrecht en 14 van Amersfoort.

Ik heb weer mijn uiterste best gedaan om mooie foto’s te maken, ik hoop dat jullie de foto’s mooi vinden. Nogmaals: ik doe mijn best.

Veel kijkplezier!

Afbeelding
Het begon met de Connexxion 3159, welke mij vanaf de Veemarkt naar Utrecht Centraal bracht. Sorry voor de paal…

Afbeelding
Op het Jaarbeursplein stonden de Connexxion 4155 en 8572 naast elkaar.

Afbeelding
Ook heb ik een ingezoomde foto gemaakt van de Arriva 6252.

Afbeelding
Toen kwam er een gelede Arriva Citaro voorbij, de 7811, welke ik vlak voordat Qbuzz de dienst in Groningen overnam nog in Groningen heb gefotografeerd.

Afbeelding
Arriva 6142 vertrok vanaf het Jaarbeursplein, opweg naar station Gorinchem.

Afbeelding
Daarna vertrok Connexxion 4229 naar Rotterdam. Van Utrecht naar Rotterdam met een Amba…

Afbeelding
Toen heb ik op Busstation Zuid nog wat foto’s gemaakt, zoals deze van de GVU 7858.

Afbeelding
Ook een foto van de GVU 4909, welke net naar De Uithof gaat.

Afbeelding
GVU 4604, welke nogsteeds het oude nummer 604 draagt aan de voorzijde.

Afbeelding
GVU 4903 komt vanaf de Adema van Scheltemabaan het Busstation Zuid opgereden.

Afbeelding
GVU 4118 komt de bocht om.

Afbeelding
GVU 4602 rijdt Busstation Zuid op als lijn 8 naar Overvecht.

Afbeelding
Connexxion 3286 stond te wachten op Busstation Zuid. Even later vertrok deze als lijn 241.

Afbeelding
Ten slotte nog een foto gemaakt van de Connexxion 3198 bij de Veemarkt na het uitstappen. Deze bus zat bomvol, overal stonden passagiers.

Afbeelding
Over naar Amersfoort, waar er een touringcar van Ruijs Reizen op de buffer stond. De chauffeur zat in een passagiersstoel te slapen…

Afbeelding
Ook kwam de Besseling Travel 505 voorbij, waarom weet ik niet.

Afbeelding
Op een terrein bij station Amersfoort stond nog een Mat ’54.

Afbeelding
Even later kwamen op spoor 7 9 bakken ICMm voorgereden als intercity naar Schiphol. Vanwege werkzaamheden aan de Veluwelijn was dit het beginpunt van deze intercity. Omdat de aansluitende intercity naar Utrecht Centraal 5 minuten vertraagd was, vertrok de intercity naar Schiphol ook 5 minuten later. Daardoor vertrok de intercity naar Amsterdam Centraal en Enkhuizen ook met vertraging. De stoptein s5600, welke vóór de intercity’s vertrok, had ook al 5 minuten vertraging…

Afbeelding
Hier wachtte de intercity naar Schiphol dus op, 12 bakken ICMm naar Utrecht Centraal. Naast deze trein zie je de SGMm 2964 staan, welke even hiervoor, met een ander drietje was binnengekomen als s5800.

Afbeelding
Aan de andere zijde van het station, heb ik een foto gemaakt van de Connexxion 5031. Toen de trein vertrok, toeterde de machinist nog even naar me.

Afbeelding
Even later vertrok er een DDAR als s5600 naar ’t Harde.

Afbeelding
Toen heb ik nog wat foto’s van de bussen gemaakt, zoals deze Veolia Transport 5012.

Afbeelding
Tot mijn verbazing kwam de 8795 voorbij, welke ik een tijdje terug in een fotoreportage op http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl bij VDL Heerenveen zag staan.

Afbeelding
Ook een foto van de Connexxion 4231.

Afbeelding
De Connexxion 4209 vertrok voor een ritje naar Nieuwland.

Afbeelding
Ook kwam de Connexxion 3249 nog voorbij.

Afbeelding
Ook nog een foto van de Veolia Transport 5023, welke naar Nijkerk vertrok.

Afbeelding
Als laatste nog een foto van drie groene Amba’s, met allemaal een verschil. De linker is de 4233, een MAXX-stadsbus van Amersfoort, daarnaast de 4264, een Tunnelbus, welke volgens mij speciaal is bedoelt voor de lijnen 80 en 83, en daaarnaast de 4198, een streekbus.

Niet alle foto’s zijn even mooi, maar ik hoop dat het toch een leuke reportage vonden.

Groeten,

Milco.
Laatst gewijzigd door Milco op di 02 nov 2010, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door find_your_spot »

Leuke fotoreportage!

Als ik je een aantal tips mag geven wat ik zelf vaak fijner vindt.

- Probeer eens wat foto's laag vanaf de vloer te maken
- Ik vind die datum rechts onderin nogal storend afwijken van de prachtige bus. Kun je eventueel weghalen


Voor de rest een mooie gevarieerde herrienering voor later als alles Qbuzz wordt. :Y
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Fles »

Wat FYS zegt, plus:

2 van de laatste foto's zijn gewoon exact dezelfde. Misschien verkeerde linkje geplakt?
en voorts is het "DIE" :X
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Caspar »

Wel aardige foto's. Aangezien je er behoorlijk wat hebt, zou ik de paar foto's die tamelijk wazig zijn, niet missen in je reportage. Als je de eerste foto van de gele Amba, de touringcar van Ruijs Reizen, en de mat 54 in Amersfoort eruit zou halen, dan blijven er nog genoeg foto's over, maar heb je er minder wazige tussen zitten.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Milco »

Find Your Spot: Ik vind foto's die laag bij de grond zijn genomen zelf niet zo mooi. Ik heb het liever 'gewoon', dat er in de verte een bus aan komt rijden, of eventueel van bovenaf, zoals de foto's van het Jaarbeursplein.
En die datum vnd ik niet zo erg, dat doe ik bewust, dan kan ik aan de afbeelding zien wanneer hij is gemaakt.

Fles: Bij mij zijn die laatste 2 foto's gewoon verschillend, op de eennalaatste een Veolia Transport Abma, en op de laatste 3 CXX-Amba's.
En wat bedoel je eigenlijk met 'en voorts is het DIE''?



En ik probeer zo veel mogelijk mijn best te doen om mooie foto's te maken, maar dat lukt niet altijd.

En zoals ik al eerder heb gezegd in een andere fotoreportage, ik ben slechtziend. Als je hier meer over wilt weten, stuur gerust een PB hoor.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Caspar »

^^^ Ik zie toch ook echt 2x bus 4209 naar Nieuwland vertrekken.
(als het 2 verschillende foto's zijn, dan overstijgt het in ieder geval het niveau van het gemiddelde SBS belspel- zoek de 2 verschillen in de foto's- :lol: )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Milco »

Fles & Caspar: Jullie hebben gelijk, het zijn inderdaad 2 dezelfde foto's, ik heb het aangepast. :wink:
Ik zei toch, dat ik slechtziend ben? :oops:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Fles »

Milco1995 schreef:En wat bedoel je eigenlijk met 'en voorts is het DIE''?
Ik had even de hoop dat je zelf zou zien op WELKE gevallen ik doelde :idea:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Chauf21 »

Persoonlijk vind ik dit soort reportages altijd wat beter gelukt als je ook wat meer van de omgeving kan zien. Na vijf foto's weet je immers wel hoe een Amba er ongeveer uit ziet. De foto's van de 4118, de 3198 en de Valleitrein (5031) zou ik zelf niet zo snel geplaatst hebben. Van de foto's die van bovenaf zijn genomen, had ik alleen die overzichtfoto's geplaatst. Maar ook dat zijn dan maar mijn voorkeuren :)
Ook kwam de Besseling Travel 505 voorbij, waarom weet ik niet.
Hoelaat was het ongeveer? In de ochtend- en avondspits (tussen pak 'm beet 8 en 9 uur en tussen 16 en 19 uur) rijdt er een pendelbus van Besseling van/naar Laan 1914, het 'bedrijventerreintje' waar Sinai en DHV zitten.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Cookie »

Milco1995 schreef: En die datum vnd ik niet zo erg, dat doe ik bewust, dan kan ik aan de afbeelding zien wanneer hij is gemaakt.
De datum+tijd van elke foto wordt ook opgeslagen in de zogenaamde EXIF-data. Deze kan je zien door met je rechtermuisknop te klikken op de (originele) foto op je PC, en vervolgens Eigenschappen -> Samenvatting te klikken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Vinny »

Hoelaat was het ongeveer? In de ochtend- en avondspits (tussen pak 'm beet 8 en 9 uur en tussen 16 en 19 uur) rijdt er een pendelbus van Besseling van/naar Laan 1914, het 'bedrijventerreintje' waar Sinai en DHV zitten.
De bedrijfsbus van DHV. Overige reizigers mogen gratis mee, en je kunt aan de chauffeur aangeven als je er eerder uit wilt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Daniel »

Apart dat de gemeente Amersfoort 'm dan besloten vervoer noemt op hun site... maar als overige reizigers ook mee mogen, waarom rijden ze dan niet gewoon ook in de spits met lijn 19 vraag ik me af.
Vind 't maar rare dingen, van die lijntjes die alleen in de daluren rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Freek »

Zou het niet zo zijn dat het formeel een besloten vervoerrit is. Anders zou er bijvoorbeeld aan het pve voldaan moeten worden en de rit (in opdracht van) Connexxion gereden moeten worden. Nu is het formeel besloten vervoer maar mag in de praktijk (volgens Vinny, ik ken de bus niet) iedereen mee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Daniel »

Blijft het een raar geval: de normale lijn 19 rijdt juist om te zorgen dat de bestemming van die pendelbus ook in de daluren bereikbaar is en maakt ook van de gelegenheid gebruik om reizigers langs de route mee te nemen. Komt daarmee eigenlijk op 'tzelfde neer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:Vind 't maar rare dingen, van die lijntjes die alleen in de daluren rijden.
Lijn 19 is van oorsprong bedoeld om een begraafplaats te bedienen, dus dan is de keuze voor de daluren-periode niet zo vreemd. Maar uitbreiding naar de spitsuren voor het "DHV-vervoer" zou natuurlijk wel voor de hand liggen.
Trouwens, die foto van de Besseling-bus is gemaakt op zaterdag, dus dan zal die DHV-pendel sowieso niet rijden :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Daniel »

Hier lees ik juist dat die lijn 19 oorspronkelijk de daluurvervanging van die pendelbus naar DHV was. De verlenging naar de begraafplaats zal dan van latere datum zijn (wellicht een uitbreiding bij de start van de huidige concessie, 'tis maar één halte verder overigens)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Chauf21 »

Wanneer je lijn 19 ook in de spitsuren laat rijden, heb je tijdens die uren dus een OV-bus en OV-chauffeur nodig. Dat betekent dus ook dat die bus niet ergens anders ingezet kan worden. M.a.w., de kosten voor het rijden van de concessie nemen toe met de (additionele) kosten van één bus + personeelskosten. Nu kan lijn 19 zonder al te veel extra kosten worden gereden en neemt DHV de kosten voor het spitsvervoer op zich (even ervan uitgaande dat het zo zwart-wit gesteld kan worden). Lijn 19 doortrekken hoeft dus zeker niet een verbetering te betekenen!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Daniel »

Lijn 19 wordt met een taxibusje gereden, dat moet dus toch al ingehuurd worden. Waarom zou je dus die pendelbus niet onder lijnnummer 19 kunnen laten rijden, dan heb je alleen de kosten nog maar (de bus wordt nu al ingehuurd, hoef je dus nergens weg te halen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Chauf21 »

Ow, in dat geval gaat mijn verhaal over de kosten niet op.
Dan zal het de verwevenheid tussen openbaar en besloten vervoer zijn: nu zijn de kosten waarschijnlijk volledig voor rekening van DHV (al dan niet in combinatie met wat andere bedrijven die daar zitten). Wanneer Connexxion die rit gaat rijden, moet dat via de concessieverlener lopen. Daardoor gaan er allerlei andere zaken spelen die wegdrijven van waarvoor DHV een bus wil: vervoer van personeel en klanten van en naar het station. En dat past prima in een besloten vervoer contract.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Daniel »

Tja, wellicht is 'n loopbruggetje over de Rondweg Zuid nog goedkoper... recht tegenover de halte van lijn 19 bij DHV bevindt zich een halte van lijn 9 en 10 aan de andere kant van die rondweg :idea: Als je daar kunt oversteken heb je geheel geen pendelbus nodig en ook geen lijn 19 waarvan vrijwel alle haltes toch al door 9 en 10 aangedaan worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Chauf21 »

...maar dan moet je je werknemers en klanten wel voorzien van een OV-vervoerbewijs (of moeilijke afdrachten van bedrijfsovereenkomsten enzo). Nu hoeft dat niet. Gewoon instappen, rijden, uitstappen, klaar. Geen gedoe met lastige klanten en vertragingen elders in de stad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Vinny »

Lijn 19 wordt met een taxibusje gereden, dat moet dus toch al ingehuurd worden.
Ja en met altijd dezelfde chauffeur. Een heel aardige vent trouwens. Ik heb wel eens met hem gesproken, en hij zegt zelf niet direct bij Connexxion in dienst te zijn, maar een soort pachtovereenkomst te hebben. In ieder geval voor de ultieme roadexperience kun je bij hem terecht, hij rijdt gewoon 60 km-h over drempels...
Sowieso valt lijn 19 buiten de concessie volgens mij. De gemeente Amersfoort heeft de dalurenlijn als reperatiemaatregel ingevoerd (wat reed er vroeger eigenlijk?), de DHV pendel bestond toen al en dat is een puur particulier initiatief. Formeel mag de bus ook helemaal geen normale reizigers vervoeren volgens mij (wet personenvervoer 2000) en ik denk dat de reden is waarom de bus niet onder een officieel lijnnummer rijdt, en je de dienstregeling moet opzoeken op de website van DHV... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Sowieso valt lijn 19 buiten de concessie volgens mij. De gemeente Amersfoort heeft de dalurenlijn als reperatiemaatregel ingevoerd (wat reed er vroeger eigenlijk?)
Gezien de teksten op de bestemmingsdisplays in de tijd vlak voor lijn 19 er is gekomen had het Leusderkwartier en het Bergkwartier toen nog elk een aparte buslijn. Vermoed, gezien de ligging, dat de lijn naar 't Bergkwartier daar gereden kan hebben.
Da's namelijk zo'n relatief kleine wijk dat er amper een rondje door gereden kan zijn en de bussen daar zijn ook niet bepaald vol en dus de eersten om bij bezuinigingen te sneuvelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Utrecht & Amersfoort

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:Hier lees ik juist dat die lijn 19 oorspronkelijk de daluurvervanging van die pendelbus naar DHV was. De verlenging naar de begraafplaats zal dan van latere datum zijn (wellicht een uitbreiding bij de start van de huidige concessie, 'tis maar één halte verder overigens)
Je hebt gelijk, ik vergiste me. Bij de eerste aanbesteding van het stadsnet in 2003 is het stadsbusnet compleet opnieuw ingericht. Het Leusderkwartier werd vanaf toen bediend met lijn 9 (eindpunt De Eemgaarde), het Bergkwartier met lijn 10 (eindpunt Laan 1914 de Boskamp doordeweeks overdag, 's avonds en in het weekend was dit de Treublaan).

Terzijde: Lijn 1 (Soesterkwartier/Isselt), 8 (Schuilenburg) en 9 / 10 werden vanaf 2003 kwartierdiensten met uitsluitend taxibusjes. Dit heeft toen veel problemen opgeleverd, tijdens de spits bleven zeer vaak reizigers achter. Later is dit stap-voor-stap gerepareerd, eerst om-en-om kleine- en grote bus (werkt ook niet), daarna zijn de grote bussen teruggekomen.
Ook was er een taxibusje lijn 3 van Vathorst (toen nog 10 huizen) via Emiclaer en Kattenbroek naar Nieuwland. Deze heeft twee jaar gereden, gemiddelde bezetting 0,1 reiziger per rit (gok ik zo, vrijwel nooit een reiziger gezien). Ook was er een citybusje (lijn 12) tussen de Brabantsestraat en de Varkensmarkt, met ongeveer dezelfde bezetting.


Maar goed, de routes van lijn 9/10 zijn een paar jaar zo geweest, in 2005 kwamen voor het Bergkwartier/Leusderkwartier/Dorrestein twee ringlijnen die in tegengestelde richting reden. De routes hiervan zijn vervolgens enkele keren licht gewijzigd.
Laan 1914 kwam toen idd zonder bus te zitten, hiervoor is busje 19 in het leven geroepen.
De uitbreiding van lijn 19 naar de begraafplaats is van de laatste paar jaar. De huidige routes van de stadsdienst zijn sinds de laatste concessiewisseling (december 2008).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten