NS verwacht vertragingen door glad spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Wubbo »

NS verwacht vertragingen door glad spoor
Geplaatst op: donderdag 4 november 2010 22:05
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 november 2010 22:06


Treinreizigers moeten de komende dagen rekening houden met vertragingen door glad spoor. De kans is groot dat de sporen de komende dagen glad worden door herfstbladeren. Machinisten moeten voorzichtiger rijden waardoor schema's in de war lopen, meldt spoorbeheerder ProRail.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS waarschuwt voor meer vertraging

Bericht door Wubbo »

NS waarschuwt voor meer vertraging
Geplaatst op: donderdag 4 november 2010 22:17
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 november 2010 22:19


Treinreizigers hebben er al de hele week last van en ook morgen wordt het niets beter: vertragingen door blaadjes op het spoor.

Kan iedereen zich van vorig jaar nog de treinellende herinneren door de strenge winter, nu is het de herfst die de NS parten speelt. Vertragingen van een half uur zijn ook morgen weer te verwachten, waarschuwt de NS.
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS waarschuwt voor meer vertraging

Bericht door Suus »

Wat iedereen riep lijkt wel te gebeuren. Wel winterklaar, niet herfstklaar. *plaats hier uw zuchtsmiley*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS waarschuwt voor meer vertraging

Bericht door find_your_spot »

Wat mij betreft is de NS geslaagd voor de acteeropleiding.

Lijkt wel alsof ze zich expres indekken zodat ze er morgen weer lekker een chaos van kunnen maken... *O*
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS waarschuwt voor meer vertraging

Bericht door find_your_spot »

For Your Railroad Adventures
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Wubbo »

Nee, maar wel hetzelfde onderwerp dus ik heb ze maar samengevoegd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Geert »

En wat kennelijk dus nog steeds niet is opgelost (alle winterellende ten spijt): vanavond liep de bijsturing rondom Utrecht weer hopeloos de mist in. Er was personeel, er was ook materieel, maar ondanks dat heel wat treinen blijkbaar niet konden rijden (zoals de NO richting west, stoptreinen richting Gdm, s9800 en s7400) werd er wel weer materieel afgerangeerd. Personeel snapte er ook niets van en kon zoals gebruikelijk ook de bijsturing niet bereiken.

Hoe moet dat dan in de winter gaan, als NS dan 'winterklaar' is? Kan NS niet beter investeren in wat meer capaciteit op de afdeling bijsturing, zodat niet meer elke vertraging gelijk tot een chaos rondom Utrecht hoeft te leiden?

Enfin, door zelf goed op te letten en strategisch op te stellen op spoor 12 kon ik met de sprinter van Utrecht naar Den Haag, die om 22.05 uur vertrok (de vorige reed niet en de vorige 2 IC's reden ook niet, de volgende IC had +10). Gek genoeg was er nog ruimte genoeg in de trein (SLT-VI), ik denk dat dat vooral lag aan het feit dat de CTA tot een paar minuten voor vertrek nog op IC Enschede stond en omdat de omroep op de perrons onverstaanbaar zacht was. Maar goed, het was dus weer eens lekker geregeld...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Caspar »

Ik hoorde ook een machinist omroepen die zich nogal liet gaan over de bijsturing: Dames en Heren, voor alle nieuw ingestapte reizigers, nog even een herhaling van mijn voorgaande berichtje: doordat de bijsturing van mij de hele tijd niet te bereiken was, en we geen treinstel konden vinden, duurde het 20 minuten voor we dan uiteindelijk op pad konden gaan met deze trein richting Hoorn en Enkhuizen... onze excuses voor het ongemak.

Ik kan me de frustratie wel voorstellen, maar om zo je collega's die ook allemaal hard werken af te vallen is niet zo fair.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Geert »

Het lijkt mij vooral iets dat maar niet door het hogere management van NS wordt opgepakt: de bijsturing schiet bij te veel vertragingen gewoon te kort, en het gaat eigenlijk altijd dan rondom Utrecht weer mis. Vanavond, eerder deze week, afgelopen winter meer dan eens...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door find_your_spot »

Het enige dat mij opvalt is dat spoor 5 in zowel beide richtingen volop in gebruik is.

Verder is het al zo'n 2 weken meer regel dan uitzondering dat je 3 tot soms 12 minuten met de trein stil staat voor een rood sein voordat we Utrecht CS mogen binnen rijden.

Dit vaak zelfs terwijl de SLET treintjes je links en rechts om de oren vliegen.

Wie kan mij dit uitleggen wat er aan de hand is?


Woensdag was er ook iets aan de hand waardoor de stoptrein naar Uitgeest niet op Breukelen stopte. Hiervoor waren NS bussen ingezet vanaf Utrecht Zuilen via Maarssen naar Breukelen.
Deze NS bus had ik woensdag van Utrecht naar Breukelen.

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Wubbo »

Spoor 5 op Utrecht wordt volgens mij alleen gebruikt door treinen uit Driebergen naar Breukelen of Woerden.

Sinds ze op Utrecht aan het verbouwen zijn kampt het eigenlijk met te weinig perroncapaciteit. Theoretisch past het, in de praktijk zijn de treinopvolgingen, met name op spoor 14 (s3100 - s7400 - s3000 - ICE - s3100) en op spoor 12 (s9800 / s17400 - NoordOost) te krap. En uitwijkmogelijkheden heb je ook niet, het enige spoor waar je nog wel eens naar uit kan wijken is spoor 4 maar daar heb je heel weinig aan.

Het is jammer dat er in deze verbouwingsstap niet voor is gekozen om het doorschuifsysteem nog even vast te houden. Ik heb het idee dat de treindienst veel beter liep toen spoor 5 of 7 buiten dienst was dan nu. Je zou met doorschuiven ook spoor 11 vrij kunnen plannen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Caspar »

Dit vaak zelfs terwijl de SLET treintjes je links en rechts om de oren vliegen
Tsja, het is maar waar je op let he. Als ik voor Utrecht centraal sta te wachten zie ik altijd een hele hoop ICMm links en rechts langs rijden. Valt me nu trouwens op dat de s3000 de s800 de grote vertragingsgeneratoren zijn en niet de treinen uit de Noordoost. ICE laveert daarentegen dan weer overal mooi doorheen, en rijdt nagenoeg punctueel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Daniel »

find_your_spot schreef:Verder is het al zo'n 2 weken meer regel dan uitzondering dat je 3 tot soms 12 minuten met de trein stil staat voor een rood sein voordat we Utrecht CS mogen binnen rijden.
Overdrijven is ook een kunst... het komt voor ja maar ook weer niet zo vaak als jij stelt (en al helemaal geen 12 minuten lang). Deze week alleen vandaag voor een rood sein tot stilstand gekomen wat overigens een opvallend geval was: niet het inrijsein maar het sein ervoor was nog rood. Gezien hoe snel we door konden nadat 't groen werd zal het niet de NoordOost voor ons geweest zijn, allicht het goederenpad :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Wubbo »

Wachten op een goederenpad lijkt me vrij onmogelijk. Wachten op een goederentrein (of een trein in het goederenpad) is logisch, maar een pad zelf zal nooit in de praktijk in de weg zitten :-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Daniel »

Ehm ja natuurlijk... vast geen lange goederentrein in ieder geval, neem aan dat dat ding niet dwars door de wisselstraat van Utrecht C. was stilgezet immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door fogeltje »

Caspar schreef:Ik hoorde ook een machinist omroepen die zich nogal liet gaan over de bijsturing: Dames en Heren, voor alle nieuw ingestapte reizigers, nog even een herhaling van mijn voorgaande berichtje: doordat de bijsturing van mij de hele tijd niet te bereiken was, en we geen treinstel konden vinden, duurde het 20 minuten voor we dan uiteindelijk op pad konden gaan met deze trein richting Hoorn en Enkhuizen... onze excuses voor het ongemak.

Ik kan me de frustratie wel voorstellen, maar om zo je collega's die ook allemaal hard werken af te vallen is niet zo fair.
Schijnbaar werken ze niet hard en die collega's krijgen uiteindelijk niet het gezeik van de gefrustreerde reizigers over zich heen.
"Een touringcar is geen bus"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door Caspar »

Ik denk eerder dat als de bijsturing niet te bereiken is, ze constant in gesprek zijn, en hard aan het werk. Dat de hoeveelheid bij te sturen werk niet te behappen is voor het handje vol mensen wat er per regio zit.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS verwacht vertragingen door glad spoor

Bericht door fogeltje »

Dus eigenlijk had de machinist moeten afgeven op de directie die niet voor voldoende bijsturing zorgt.

Helaas is dat niet alleen bij de NS zo. Busmaatschappijen bezuinigen ook vaak op de CVL waardoor het in de spits vaak niet mogelijk is om een aansluiting te regelen, puur omdat de chauffeur 15 minuten lang geen verbinding kan krijgen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten