De mooiste treinstations

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

De mooiste treinstations

Bericht door Wubbo »

De mooiste treinstations
Geplaatst op: donderdag 4 november 2010 22:14
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 november 2010 22:16


Treinstations zijn misschien wel de meest ondergewaardeerde plekken die je op reis aandoet. Iedereen heeft er altijd haast en ze dienen vooral als een noodzakelijke hindernis om de uiteindelijke bestemming te bereiken. Maar juist treinstations kennen vaak een indrukwekkende historie en een prachtige architectuur. Vijf stations om wat langer bij stil te staan.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Fles »

Luik-Centraal? :N

Er is trouwens kort geleden al eens een top-10 of top-20 gepubliceerd. Daar kwamen deze ook in voor. Knap staaltje copy-paste-werk van dat gootblaadje in ieder geval :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Vinny »

Amsterdam Hauptbahnhof... *O*

Verder een wat merkwaardige lijst. Ik mis St. Pancras station eigenlijk. Dat is ook een mooie spoorwegkathedraal geworden. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De mooiste treinstations

Bericht door iljitsch »

Of Estació de França.

Ik zou het vroegere Rotterdam CS er ook op gezet hebben.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Caspar »

Laat ze maar eens met de lelijkste stations komen. Dan ga ik voor Sloterdijk-laag, Den Haag centraal en Utrecht centraal (waar ik altijd vieze druppels in mijn nek voel komen als het een beetje regenachtig is, terwijl ik gewoon op een overdekt perron schijn te staan)
Wilco

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Wilco »

Schin op Geul en Valkenburg, Schin op Geul vanwege de omgeving en Valkenburg omdat dat het oudste station van NL is maar ook Mt is erg mooi!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Suus »

Amsterdam Zuid vind ik ook een pauperig station. Zelfs de stoeptegels zijn er bruin in plaats van grijs :roll: Bovendien is het er winderig, lawaaierig en tochtig. Elke vorm van sfeer ontbreekt in de stationshal.

Overigens heeft ook elk mooi station wel zijn nadelen. Amsterdam Centraal is eigenlijk best pauper. Slordige perrons, oosttunnel is echt zo'n badkuiptunnel die net iets te krap is, slechte verlichting (het is er 's avonds gewoon donker).

Leipzig Hbf vind ik ook een heel mooi station, maar er is ook een voetgangerstunneltje wat echt te afzichtelijk voor ogen is, en wat moet die parkeergarage nu weer onder de overkapping :roll:

Sint Pancras in Londen vond ik misschien wel een beetje een te luxe station, Er zitten allemaal hele dure tenten in, een oesterbar bijvoorbeeld. Ja leuk, maar daar zit dus niemand :X Het was er wel heel erg schoon en glimmend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De mooiste treinstations

Bericht door iljitsch »

Echt heel lelijk is Heerlen.

Den Haag CS is niet zozeer lelijk als wel onzichtbaar onder die kantoorkolos. HS is wel mooi maar jammer van het rommelige plein ervoor en de naam in lichtbakletters.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Geert »

Nou, ook het station zelf vind ik niet erg mooi. Het busplatform lijkt sinds de jaren '70 geen grote beurt meer gehad te hebben en de CTA's bij de roltrappen naar de perrons zijn ook al jaren stuk. Ter hoogte van het tramviaduct is een stuk van Stichthage gewoon weggehakt, het stationsplein is een groot leeg windgat, en de perrons zelf hebben geen enkele sfeer: een hoop beton en tl-balken, daar houdt het weer mee op. :N

HS is veel mooier. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Suus »

Bij HS is de omgeving het probleem. Loop de hoofduitgang van HS uit en het eerste wat je ziet is een dichtgespijkerd pand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Caspar »

iljitsch schreef:Echt heel lelijk is Heerlen.

Den Haag CS is niet zozeer lelijk als wel onzichtbaar onder die kantoorkolos. HS is wel mooi maar jammer van het rommelige plein ervoor en de naam in lichtbakletters.
Ik vind Heerlen wel meevallen, beneden in de stationshal is vrij veel lichtinval, wat het geheel licht maakt. De stationstunnel is breed en overzichtelijk, de perrons zijn niet anders dan andere stations van middelgrote stations in Nederland als bv Alkmaar, Gouda etc etc. Het busstation in Heerlen is de afgelopen jaren enorm opgeknapt, met een mooie overkapping van veel licht en groene planten :pos: Den Haag is gewoon een donker betonnen kolos zonder enige uitstraling.
Laatst gewijzigd door Caspar op vr 05 nov 2010, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Geert »

Bee schreef:Bij HS is de omgeving het probleem. Loop de hoofduitgang van HS uit en het eerste wat je ziet is een dichtgespijkerd pand.
Klopt, de omgeving is niet erg mooi, maar het station zelf wel. (En zeker vergeleken met CS :lol:)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Mark »

Klinkt misschien gek, maar ik vind Amsterdam Bijlmer Arena een van de mooiste stations van Nederland.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Suus »

Dat is het ook, het enige minpunt vind ik het totale gebrek aan beschuting (wat wandjes) op alle treinperrons, waardoor je een slachtoffer van de wind wordt. Alleen het metroperron heeft een paar abri's, waar je niet zo in de wind staat. Hele station is sowieso een tochtgat, maar dat is bijna elk Nederlands station :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Caspar »

@ Mark
Om er doorheen te rijden en naar buiten te kijken ben ik helemaal met je eens! Het past prima in de omgeving daar, met veel glas, staal etc. Vind het ook altijd mooi in de ICE naar Amsterdam als toeristen daar naar buiten aan het kijken zijn en zich de omgeving en het station plus de ArenA in zich op laten nemen. (trots op Nederland dan :D )Ook vanaf de grond is het een aardig station om te zien. Sta je echter een tijdje te wachten op een trein, dan gaat het mooie er snel van af. Ook de akoestiek van de omroep is er niet te best trouwens.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De mooiste treinstations

Bericht door STF »

Het trein en metro gedeelte zien er mooi uit inderdaad, maar het busstation had absoluut beter gekund.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Gekko123 »

Zelf vind ik station Groningen ook best mooi, maar natuurlijk altijd minder mooi dan Amsterdam Bijlmer ArenA
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Freek »

Waarom noemt niemand station Arnhem....o nee wacht dat is pas over een paar jaar een mooi station :wink:
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Bart »

Als het er wat schoner uit zou zien zou Blaak wel mooi zijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Caspar »

Haarlem is ook wel mooi. Alleen jammer dat de restauratie niet meer op het eiland perron is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De mooiste treinstations

Bericht door iljitsch »

En die foeilelijke liften. In Antwerpen verpesten die het uitzicht ook wel wat.

Overigens is er nogal een verschil tussen stations die mooi zijn aan de buitenkant en die die mooi zijn aan de binnenkant.
Oud forumgebruiker

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Oud forumgebruiker »

Jeetje wat een geklaag hier allemaal. Van perrons zonder 'sfeer' tot de kleur van de stoeptegels (ehh, whatever?). Ik ga gewoonlijk op mn dooie gemakkie naar het station en ben blij ALS mijn trein op tijd is. Als ik hem net gemist heb, steek ik een rokertje op en dan is de volgende er al. Van een perron waar geen 'sfeer' is of een verkeerd kleur stoeptegeltje heb ik geen last. Alsjeblieft niet zeg, er zijn veel meer andere zaken waar over valt te stressen :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Ardan »

Lijstje met mijn favorieten (niet op volgorde):
  • Amsterdam Centraal, sowieso het gebouw en de kappen, perrons dan weer niet
    Amsterdam Bijlmer ArenA
    Den Haag HS
    Haarlem
    Naarden-Bussum
    Geldermalsen
    Nijmegen
    Maastricht
    Groningen
    Roosendaal
    Den Dolder
    Ommen
    Bloemendaal
    Santpoort-Zuid
..ach, er zijn zo veel stationnetjes die hun charmes en mooiigheden hebben. Deventer en Winterswijk hebben ook niks te klagen :)

Niet mooi: Den Haag C, Utrecht C, Amsterdam Zuid, Amsterdam Lelylaan, Breda.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Jeetje wat een geklaag hier allemaal. Van perrons zonder 'sfeer' tot de kleur van de stoeptegels (ehh, whatever?). Ik ga gewoonlijk op mn dooie gemakkie naar het station en ben blij ALS mijn trein op tijd is. Als ik hem net gemist heb, steek ik een rokertje op en dan is de volgende er al. Van een perron waar geen 'sfeer' is of een verkeerd kleur stoeptegeltje heb ik geen last. Alsjeblieft niet zeg, er zijn veel meer andere zaken waar over valt te stressen :)
Ach, anderen maken zich weer druk om de kleuren die op een tram staan. Mij boeit het dan weer niet of dat wit-met-blauw is of groen met geel :)
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De mooiste treinstations

Bericht door Michael »

Ardan schreef:Lijstje met mijn favorieten (niet op volgorde):
  • Amsterdam Centraal, sowieso het gebouw en de kappen, perrons dan weer niet
    Amsterdam Bijlmer ArenA
    Den Haag HS
    Haarlem
    Naarden-Bussum
    Geldermalsen
    Nijmegen
    Maastricht
    Groningen
    Roosendaal
    Den Dolder
    Ommen
    Bloemendaal
    Santpoort-Zuid
..ach, er zijn zo veel stationnetjes die hun charmes en mooiigheden hebben. Deventer en Winterswijk hebben ook niks te klagen :)

Niet mooi: Den Haag C, Utrecht C, Amsterdam Zuid, Amsterdam Lelylaan, Breda.
Breda wordt binnenkort als het goed is verbouwd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten