Twijfels over nut van spoor via Drachten

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Daniel »

Twijfels over nut van spoor via Drachten
Geplaatst op: donderdag 4 juni 2009 om 21:39
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 juni 2009 om 21:39

Leeuwarden - De plannen voor een spoorlijn van Heerenveen, via Drachten naar Groningen zijn niet met groot gejuich ontvangen in Provinciale Staten. De grootste vraagtekens bij het spoor van Heerenveen naar Groningen werden geplaatst door de VVD. Fractievoorzitter Tom van Mourik concludeerde uit het achterliggende onderzoek dat het spoor vooral reizigers van bus naar trein trekt, maar dat het totale aantal gebruikers van het openbaar vervoer volgens de verwachtingen maar beperkt toeneemt. Hij wil net als de FNP een onderzoek naar investeren in een alternatief: een spoorlijn over de Afsluitdijk.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Ruben »

Een spoorlijn over de afsluitdijk... want iedereen wil naar Den Helder? Welke mensen krijgen we daar wél van auto in trein dan? En HOE is dat een alternatief voor een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Justin »

Mja, dat plan hadden ze toch al jaaaaaaaaaaren geleden afgeschoten? Bedoel, destijds bij de bouw van de Afsluitdijk hadden ze rekening gehouden met de komst van een spoor, maar de beschikbare ruimte op de dijk werd decennia later gevuld door het verbreden van de normale wegen, als ik me laat inlichten...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: spoorlijn Groningen - Heerenveen

Bericht door menno47 »

Voor de liefhebbers worden de eerste informatieavonden georganiseerd:
http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... eerenveen/
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Vinny »

NS-Reiziger schreef:Een spoorlijn over de afsluitdijk... want iedereen wil naar Den Helder? Welke mensen krijgen we daar wél van auto in trein dan? En HOE is dat een alternatief voor een spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen.
Een spoorlijn over de Afsluitdijk heeft alleen zin als: het spoor langs de A 7 wordt aangelegd naar Hoorn. De huidige Intercity Amersfoort - Enkhuizen wordt dan na Hoorn doorgetrokken naar Harlingen - Bolsward - Leeuwarden - Buitenpost - Zuidhoorn - Groningen. Probleem is dat ik denk dat het naar Amsterdam weinig tijd scheelt t.o.v de Hanzelijn, en voor alle andere randstedelijke bestemmingen vanuit Groningen al helemaal niet...

PS, de stoptrein naar Hoorn Kersenboogerd moet natuurlijk ook worden doorgetrokken naar Enkhuizen, anders zou dat stadje geen trein meer hebben..
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: spoorlijn Groningen - Heerenveen

Bericht door menno47 »

Leeuwarder Courant (21 oktober 2010) schreef:Bedrijfsleven moet trein redden

HOOGKERK - Vervoerbedrijven en aannemers moeten de spoorlijn Heerenveen-Groningen redden.

De overheden denken dat er niet genoeg geld is voor aanleg. Er is €577 miljoen beschikbaar. Als een bedrijf de lijn daarvoor wil aanleggen, mag dat.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Gekko123 »

En weet je waarom er niet genoeg geld beschikbaar is? Omdat ze in Groningen dit geld zonodig willen investeren in hun prestigeproject genaamd RegioTram -o-
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door find_your_spot »

Ik heb al jaren het idee dat de Provincie Friesland en de Provincie Groningen zich armer voor doen dan ze zijn.

Het wordt tijd dat ze de burgers iets terug laten zien van hun geld, ipv het geld in eigen zakken diep weg te stoppen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door EHH »

En daar is afgelopen week een kleine verandering in gekomen, men gaat nu ´echt´ kijken of alles haalbaar is.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen

Bericht door menno47 »

Leeuwarder Courant (5 november 2010) schreef:Verdieping onderzoek obstakels spoortracé

DRACHTEN - Friesland en Groningen verdiepen hun onderzoek naar de kansen van het spoor Heerenveen-Groningen.

Binnen twee maanden willen de provincies alle obstakels op het tracé gedetailleerd in beeld hebben, evenals de mogelijke oplossingen. Ze spraken dit vrijdag in Drachten af met vertegenwoordigers van bouw- en vervoerbedrijven.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door iljitsch »

Ligt daar nu spoor?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Wubbo »

Nee.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door iljitsch »

Is er voldoende reizigersaanbod om het aanleggen ervan nuttig te maken? Lijkt mij sterk...

Als ze in 't noorden nieuw spoor willen aanleggen, laat ze dan tussen Beilen en Hoogeveen een aftakking maken die tussen Hoogeveen en Meppel door loopt en dan weer aansluit op het bestaande spoor vlak onder Staphorst. Zo snij je een enorme omweg af tussen Zwolle en Groningen, als je dan dus zonder te stoppen tussen Zwolle en Beilen het hele stuk rechtstreeks met de maximale snelheid kan rijden moet dat flink in de reistijd schelen.

En zou het geen idee zijn tussen Almere en Diemen nieuw spoor ten noorden van Weesp aan te leggen, dan snij je ook weer een stukje af waar intercity's en stoptreinen lekker ver bij elkaar uit de buurt kunnen blijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Suus »

Ik ben als omwonende naar een ProRail bijeenkomst gegaan over het project SAAL.

Daar werden een aantal mogelijke concepten getoond. Een van de concepten was het verleggen van het spoor tussen Gaasperdammerweg Aansluiting en station Naarden-Bussum. De oude spoorlijn zou daar dan verdwijnen, en parallel aangelegd worden langs de A1, inclusief aftakking bij Muiderberg. Ook zou er dan een station gebouwd worden bij Muiden. De medewerkster van ProRail zei echter dat de kans dat dit concept niet verder uitgewerkt zou worden zeer groot was. Hiervoor waren meerdere argumenten:
1. Weesp is een te grote plaats om het station te sluiten, zeker met de huidige reizigersaantallen.
2. Bouwwerkzaamheden in het Naardermeer zullen door protesten onmogelijk gemaakt zouden worden. Dat daarmee ook de spoorlijn die nu dwars door de meren heengaat zou verdwijnen is daarvoor klaarblijkelijk geen goed argument.
3. De aanleg van nieuwe bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal zou zeer duur zijn, zeker omdat de huidige spoorbrug nog in de jaren 90 is uitgebreid en van twee extra sporen is voorzien en nog niet aan vervanging toe is.

Dat is verder off-topic.

Het spoor tussen Heerenveen en Groningen is natuurlijk nog een restant van de Zuiderzeelijn. Toch zou ik de aanleg van de verbinding niet vreemd vinden, omdat Drachten de grootste plaats in Nederland zonder spoorverbinding is (Amstelveen is groter, maar heeft een sneltram) en het veel economische mogelijkheden kan bieden voor de plaats. Sowieso is een trein populairder dan de bus, maar het biedt ook mogelijkheden voor goederenvervoer. Het kan ook de aanzet zijn om uiteindelijk ook een spoorlijn Lelystad - Emmeloord - Heerenveen aan te leggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door iljitsch »

Wat is precies het knelpunt wat opgelost moet worden bij Weesp dan?

Ik zou het vreemd vinden om een bestaande lijn op te heffen, laat lekker de stoptreinen door Weesp rijden en de intercity's er omheen. Een soort viersporigheid dus.

Over Drachten: je krijgt daar natuurlijk nooit een station binnen de bestaande stad. Dat zal dus aan de rand van de stad komen, waarschijnlijk aan de overkant van de snelweg, dus erg populair zal dat niet worden. In het betrekkelijk lege Friesland moet je met een bus ook redelijk door kunnen rijden en gewoon midden in de stad in- en uitstappen. Of een tram. Drachten is inderdaad een relatief grote stad, ruim groter dan de Zeeuwse steden bijvoorbeeld.

Een ander probleem is dat het zo'n 20 km naar Heerenveen is, 25 - 30 naar Leeuwarden en 40 naar Groningen. Ik zou verwachten dat het meeste verkeer naar Leeuwarden en richting Zwolle gaat, veel minder naar Groningen. Daar 40 km spoor naartoe te leggen ligt niet enorm voor de hand. Een tram naar Heerenveen veel meer, maar waarschijnlijk levert dat erg weinig toegevoegde waarde op richting Leeuwarden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Suus »

Er rijden nu 32 treinen per uur door Weesp. Dat moeten er nog meer gaan worden. In Weesp zit vlak achter het station ook een beweegbare spoorbrug die eigenlijk open moet. Bovendien loopt het spoor door de bebouwing.

Er is in de noordelijke regio's heel veel verkeer op Groningen, er zit naast een aantal grote bedrijven ook een groot ziekenhuis, een hogeschool en een universiteit :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Vinny »

Die brug is juist het probleem. Er zijn een paar opties.
Een aquaduct. Kost veel geld, en het station Weesp moet dan verplaatst worden, in verband met de hellingsgraad.
Een scheepslift. Kost ook veel geld, en zolang er blaadjes aan de boom zitten is dat ding net niet zichtbaar vanuit Amsterdam...
Een spooromleiding. Kost nog meer geld
Niets doen. Af en toe een trein met 3 minuten vertraging als de brug open moet.

ProRail kiest voor het laatste...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door iljitsch »

Lijkt mij dus dat het idee van een extra stukje spoor om tussen Almere en Diemen Weesp af te snijden de ideale oplossing is. Ik neem aan dat er geen tall ships door dat kanaal varen dus met een flinke aanloop kan de nieuwe spoorbrug ten noorden van Weesp hoog genoeg worden om niet open te hoeven. Het bestaande spoor, station en brug kunnen allemaal door de stoptreinen gebruikt blijven worden.

Je zou zelfs de tweede brug ook kunnen maken als één die wel open kan maar dan kan je het zo doen dat ze om beurten open gaan zodat in elk geval de intercity's nooit voor een open brug hoeven te wachten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Klaasje »

Helaas... De vecht is een zgn. staande-mastroute. Zowel Prorail als RWS hebben hier al problemen mee gehad.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Gekko123 »

Wat betreft die spoorlijn Heerenveen - Drachten - Groningen: er is veel vraag naar een goede verbinding tussen Drachten en Groningen enerzijds en een verbinding Groningen - Heerenveen anderzijds. Tussen Drachten en Groningen rijden nu doordeweeks 4 Q-liners per uur. Dat zal natuurlijk niet voor niets zijn.

Op Groningen - Heerenveen heb ik minder zicht, maar wel is het me opgevallen dat er veel reizigers in buslijn 315 (Groningen - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad) stappen die slechts tot Heerenveen mee gaan.

Deze spoorlijn zal, zoals al eerder vermeld, de economie in Friesland een flinke boost geven. Er stond me ook iets van bij dat Arriva ook had aangeboden om geld te investeren in de aanleg van deze lijn in ruil voor de concessie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door Roelof88 »

Gekko123 schreef:Er stond me ook iets van bij dat Arriva ook had aangeboden om geld te investeren in de aanleg van deze lijn in ruil voor de concessie.
Klopt, alleen dit is wel aangeboden in de tijd dat Arriva nog het busvervoer in Groningen verzorgde. Het is nog maar de vraag of dat aanbod nog steeds geldig is.
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door hgv »

iljitsch schreef: Als ze in 't noorden nieuw spoor willen aanleggen, laat ze dan tussen Beilen en Hoogeveen een aftakking maken die tussen Hoogeveen en Meppel door loopt en dan weer aansluit op het bestaande spoor vlak onder Staphorst. Zo snij je een enorme omweg af tussen Zwolle en Groningen, als je dan dus zonder te stoppen tussen Zwolle en Beilen het hele stuk rechtstreeks met de maximale snelheid kan rijden moet dat flink in de reistijd schelen.
Dat plan is er een paar jaar terug al geweest, alleen dan rechtstreeks van Hoogeveen naar Zwolle. Alleen probleem is dan dat het door een natuurgebied komt te liggen. Daardoor zijn alle plannen komen te vervallen.

1 van die plannen was dit: http://infrastruct.wordpress.com/2010/0 ... groningen/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door iljitsch »

Hoogeveen afsnijden scheelt natuurlijk nog meer in de reistijd en is waarschijnlijk ook makkelijker/goedkoper omdat je niet door bebouwd gebied hoeft en ook niet aan een vast punt (het station) gebonden bent om alles weer aan te laten sluiten.

Hoogeveen is met 54000 inwoners nog een redelijk grote stad en dus jammer dat ze hier dan geen voordeel bij hebben en het dan moeten stellen met de stoptreinen die via Meppel blijven rijden, maar zo groot is 54000 ook weer niet (zeker vergeleken met Groningen) en naar Groningen is de stoptrein niet veel langzamer dan de intercity.
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door hgv »

Het is inderdaad qua complexiteit de meest eenvoudige oplossing. Probleem is dus dat het een natuurgebied is. Zie: http://www.reestdal.eu/nl/site/ligging_reestdal De bocht alleen er uit voor iets van 2 minuten en zoveel miljoen euro lijkt me zelf erg veel. Het plan wat jij hebt is natuurlijk iets anders dan alleen "de bocht" er uit.

Hoogeveen gaat volgens de plannen tot 2020 groeien naar 56.800 inwoners en 2040 58.400. is inderdaad niet heel veel in vergelijking met Zwolle, en Groningen. En helemaal niet in vergelijking met stations in de Randstad. Alleen das appels met peren vergelijken. Persoonlijk denk ik in wat ik gehoord heb dat de NS Hoogeveen een beetje tussen servet en tafellaken vindt zitten.

We zullen zien, the story contineus! ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Twijfels over nut van spoor via Drachten

Bericht door iljitsch »

Tja, er ligt overal wel een natuurgebied. Helaas kan ik niet zien hoe de grenzen nu precies liggen. Op de satellietfoto's zie je alleen een paar stukjes bos en verder gewoon landbouw. Om dat bos heen maakt het inderdaad wat lastiger maar moet toch nog wel te doen zijn.

Je zou ook waar de nieuwe lijn het spoor Meppel - Hoogeveen kruist een boog tussen de richtingen Zwolle en Hoogeveen aan kunnen leggen zodat je zo alsnog iets sneller van Hoogeveen richting 't zuiden kan. Ik zou ook wel wat zien in een spoorlijn Hoogeveen - Emmen (nog iets meer inwoners dan Hoogeveen), maar ik vraag me af of dat haalbaar is, ook al omdat Coevorden daarmee een beetje in het niks komt te hangen.

Of misschien: je laat de nieuwe lijn uit Hoogeveen aansluiten midden op het spoor Emmen - Coevorden (dit is sowieso de ideale plek hiervoor) en dan maak je een driehoeksdienstregeling Hoogeveen - Emmen - Coevorden - Hoogeveen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten