Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Klaasje »

Uiteindelijk was er niet half zo'n groot probleem geweest als er geen Hanzelijn was gekomen.... Al biedt die Hanzelijn nogal veel kansen voor Lelystad en Almere. Daarnaast valt een gedeelte van de eenzijdige-verspitsing in de komende 20 jaar als het goed is weg. Dat komt omdat er momenteel HBO-Instellingen in Almere en Lelystad opgestart worden die er tot nu niet was en omdat het aantal banen in Flevoland harder groeit dan het aantal inwoners. Dat betekend dus dat de verhouding Dal-spits minder groot wordt. Daarnaast zijn er meer mensen van het "oude randstedelijke land" in Flevoland (zullen) gaan werken. (Dat is ook op mijn werk te merken. Er werken diverse mensen uit Utrecht en Amsterdam naast mensen uit Noord-/Oost Nederland en Flevoland zelf)

Uiteindelijk is het OV-SAAL project vooral bedoeld om verkeersgroei van de grootste ruimtelijke ontwikkelingen in de Noordelijke randstad op te vangen. Die zitten toevallig allemaal langs de as Schiphol-Amsterdam Zuid - Amsterdam Zuid-Oost - Almere. Zelfs als de rare woon-werk verhouding zou wegvallen zou bij deze ontwikkelingen de verkeersgroei al zoveel zijn dat de huidige situatie niet lang houdbaar is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Vinny »

Ik hoor dat verplaatsen van een universiteit minder kost dan het aanleggen van gedeeltelijk dubbelspoor op de Flevolijn. Kan iemand dat even voor me uitrekenen? Ik geloof er namelijk niks van dat het verplaatsen van een universiteit gratis is... ;-)
De kosten van het dubbelspoor zitten hem vooral in de ruimtelijke inpassingen. De universiteit hoeft natuurlijk niet ruimtelijk ingepast te worden, daar kun je gewoon een willekeurig braakliggend stuk grond voor nemen.

Mijn probleem is veel meer, dat er dure infrastructurele voorzieningen nodig zijn voor kosmetische verbeteringen aan de dienstregeling, zoals een cross-platform "2 minuten" aansluiting van de Hanzelijn richting Amsterdam Centraal en voor het strikter scheiden van de productformules sprinter en intercity. Daarvan vind ik gewoon het geld het niet waard.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:De kosten van het dubbelspoor zitten hem vooral in de ruimtelijke inpassingen. De universiteit hoeft natuurlijk niet ruimtelijk ingepast te worden, daar kun je gewoon een willekeurig braakliggend stuk grond voor nemen.
Zoals de Uithof en Heijendaal? :Y
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Caspar »

elfs als de rare woon-werk verhouding zou wegvallen zou bij deze ontwikkelingen de verkeersgroei al zoveel zijn dat de huidige situatie niet lang houdbaar is.
Ik heb gerelgend in een Ddar gezeten tussen Almere en Amsterdam Zuid waar maar hooguit 20 mensen in zaten zo rond een uur of 15 's middags. Denk dat jou stelling dus wat overdreven is. Het is en blijft een pure piek van (middag)en naar (ochtend) Amsterdam.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Vinny schreef:De kosten van het dubbelspoor zitten hem vooral in de ruimtelijke inpassingen. De universiteit hoeft natuurlijk niet ruimtelijk ingepast te worden, daar kun je gewoon een willekeurig braakliggend stuk grond voor nemen.
Zoals de Uithof en Heijendaal? :Y
Scherp! Het liefst natuurlijk wel bij een treinstation. Lelystad-Zuid lijkt me wel wat. Station bestaat in principe al. Moet een verfbeurtje krijgen... :mrgreen:
En er omheen is alleen maar gras. Prima locatie voor een universiteit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Caspar »

De kosten voor huisvesting zijn voor een gemeente als Lelystad ook niet op te hoesten in eerste instantie.
(wel kan er dan eindelijk weer eens een normale buslijn tussen Enkhuizen en Lelystad gaan rijden :D )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Suus »

Ik vind de s3700 ook onzin eigenlijk (ding is buiten de spits gewoon slecht bezet.). De s14300 was wel goed bezet, heb daar hele mensenmassa's nog in ICL zien verdwijnen. Ook die serie had emmers vol rijtijd en stond de hele tijd maar stil voor elk ditje en datje. Niets veranderd dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Vinny »

De kosten voor spoorverdubbelingen ook niet, dus wat dat betreft is het equal :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Klaasje »

Het voordeel van de s3700 is wel dat die in de brede spitsen(en richting) redelijk veel reizigers meeneemt. Als ik om 13:30 in de s3700 stap zit de trein toch redelijk vol. Al vraag ik me wel af wat mensen rond 15 uur in deze trein vanuit Almere richting Amsterdam moeten. Wat zijn er voor interessante bestemmingen tussen Duivendrecht en Schiphol rond dit tijdstip eigenlijk?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Caspar »

Geen, daarom snap ik ook niet zo goed dat je zegt dat deze verbinding behalve de huidige forensenstroom steeds belangrijker gaat worden ook in de tegenrichting.
Dat komt omdat er momenteel HBO-Instellingen in Almere en Lelystad opgestart worden die er tot nu niet was en omdat het aantal banen in Flevoland harder groeit dan het aantal inwoners. Dat betekend dus dat de verhouding Dal-spits minder groot wordt. Daarnaast zijn er meer mensen van het "oude randstedelijke land" in Flevoland (zullen) gaan werken. (Dat is ook op mijn werk te merken. Er werken diverse mensen uit Utrecht en Amsterdam naast mensen uit Noord-/Oost Nederland en Flevoland zelf)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door iljitsch »

Universiteit in Almere lijkt me niks, dit is een slaapstad, er wat anders van willen maken schiet echt niet op en het groeit met de huidige plannen toch al vast. Dan kan je beter even doorbijten en Lelystad op de schop nemen. Of natuurlijk elders in het land waar je niet door een sleutelgat over het water hoeft om de rest van het land te bereiken. Is grond nog steeds goedkoop in Amersfoort? Of als het nog wat verder weg kan, Friese Universiteit Leeuwarden? Middelburg? Den Helder?

Helemaal ideaal lijkt me om gewoon midden tussen de koeien een hele nieuwe stad uit de grond te stampen, maar dan een echte stad. Dat mag dan best wel een stuk van het groene hart kosten wat mij betreft, dit is toch voornamelijk laagwaardig weiland dat al verpest is door snelwegen en bedrijfsterreinen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Mijn probleem is veel meer, dat er dure infrastructurele voorzieningen nodig zijn voor kosmetische verbeteringen aan de dienstregeling, zoals een cross-platform "2 minuten" aansluiting van de Hanzelijn richting Amsterdam Centraal en voor het strikter scheiden van de productformules sprinter en intercity. Daarvan vind ik gewoon het geld het niet waard.
Oke, even dienstregelings-nerden ;-)

Het probleem bij het maken van een dienstregeling is het snelheidsverschil tussen verschillende treinsoorten. Laten we als basis eens een kwartierdienst met snelle treinen nemen. Die kent de Flevolijn nu al, met de omklap van de Hanzelijn ligt het in alle lijnen der verwachting dat die kwartierdienst blijft omdat je die gewoon nodig hebt op deze lijn.
Als je naast deze kwartierdienst nog extra snelle treinen wil gaan rijden vanaf halverwege (Almere Centrum dus) kun je die op meerdere manieren inpassen: vlak voor de bestaande kwartierdienst, vlak na de bestaande kwartierdienst en ergens halverwege tussen je bestaande kwartierdienst.

Hiervan heeft vlak na de bestaande kwartierdienst de grootste voorkeur. Wat er namelijk ook gebeurt is dat er nog een Sprinterserie elk kwartier gaat rijden (conform huidig). Die begint al in Almere Oostvaarders en stopt dan nog 2x voordat ie bij Almere Centrum is, dus die kan een minuut of 6 na de kwartierdienst uit Almere Centrum vertrekken. Tussen deze twee treinseries zou je dan dus heel mooi een extra treindienst in kunnen leggen: dat kost je ten zuiden van Almere namelijk nauwelijks extra infra omdat je twee snelle treinseries achter elkaar aan hebt rijden.
Nadeel hiervan is dat je vrij snel achter elkaar moet kunnen vertrekken (anders is je voordeel tenslotte weer weg) en daarvoor is het eigenlijk nodig dat je van een ander spoor vertrekt dan je normale trein. Het instappen van reizigers kost tenslotte tijd, dus als je pas binnen kan komen als de vorige trein weg is ben je eigenlijk te laat (op dat moment wil je eigenlijk starten met je vertrekprocedure). Dat betekent dus dat je een extra spoor op Almere Centrum nodig hebt als je dit model wil rijden. Dat heeft Almere Centrum op zich wel, alleen liggen de wissels verkeerd en levert dat dus een kruising op die je niet wil. De wisselsituatie als Almere Oostvaarders zou voor Almere Centrum al een uitkomst zijn.

Wil je vlak voor de bestaande treindienst gaan rijden heb je hetzelfde probleem (ook een extra spoor nodig), dus dit lost niks op.

Ga je halverwege rijden, kom je onherroepelijk ergens onderweg een Sprinter tegen die tenslotte langzamer is dan je IC. Dat kan opgelost worden door het aanleggen van een deel viersporigheid, bijvoorbeeld bij Almere Poort en bij Almere Buiten. Dat zat in de plannen van OV-Saal maar is dus nu (kennelijk) afgeschoten.

Als je niet aan een van deze knoppen draait zul je concessies moeten doen aan de snelheid van je treinen of gaan werken met alternerend stoppen (de ene helft van de treinen stopt in Almere Muziekwijk, de andere helft in Almere Poort. Dat soort constructies). Je zou het precies uit moeten rekenen hoe je dan uitkomt, maar dat is lastig omdat de dienstregeling op de Flevolijn erg verweven is met die van de Gooilijn en (straks) alles rondom Zwolle. De kans is groot dat je dan ook je Hanzelijn-IC's moet vertragen. Dat is zo ongeveer de levensslagader van het Nederlandse spoorwegnet, dus of je dat moet willen... Ik denk het niet.


Moraal van dit verhaal: je moet aan een van de knoppen draaien om nog iets extra's te rijden, en je kan de situatie op de Flevolijn niet los zien van de andere drukke baanvakken (Gooilijn, Zuidtak, knoop Zwolle).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Klaasje »

Caspar schreef:Geen, daarom snap ik ook niet zo goed dat je zegt dat deze verbinding behalve de huidige forensenstroom steeds belangrijker gaat worden ook in de tegenrichting.
-Hanzelijnvervoer
-Meer woningen in herontwikkeld stedelijk gebied Zuid-oost.
-Noord-Zuidlijn (waardoor Zuid een aantrekkelijker station wordt)
-Daarbij krijgt Almere door het grotere inwonersaantal ook steeds meer draagvlak voor fatsoenlijke stedelijke voorzieningen. Wat ook eventuele bezoekers langs het traject trekt.
-Wat ik natuurlijk vergat: Den Haag en Leiden worden sneller en makkelijker bereikbaar via deze route.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef: [Hiervan heeft vlak na de bestaande kwartierdienst de grootste voorkeur. Wat er namelijk ook gebeurt is dat er nog een Sprinterserie elk kwartier gaat rijden (conform huidig). Die begint al in Almere Oostvaarders en stopt dan nog 2x voordat ie bij Almere Centrum is, dus die kan een minuut of 6 na de kwartierdienst uit Almere Centrum vertrekken. Tussen deze twee treinseries zou je dan dus heel mooi een extra treindienst in kunnen leggen: dat kost je ten zuiden van Almere namelijk nauwelijks extra infra omdat je twee snelle treinseries achter elkaar aan hebt rijden.
Nadeel hiervan is dat je vrij snel achter elkaar moet kunnen vertrekken (anders is je voordeel tenslotte weer weg) en daarvoor is het eigenlijk nodig dat je van een ander spoor vertrekt dan je normale trein. Het instappen van reizigers kost tenslotte tijd, dus als je pas binnen kan komen als de vorige trein weg is ben je eigenlijk te laat (op dat moment wil je eigenlijk starten met je vertrekprocedure). Dat betekent dus dat je een extra spoor op Almere Centrum nodig hebt als je dit model wil rijden. Dat heeft Almere Centrum op zich wel, alleen liggen de wissels verkeerd en levert dat dus een kruising op die je niet wil. De wisselsituatie als Almere Oostvaarders zou voor Almere Centrum al een uitkomst zijn.
Kun je die Sprinter dan niet iets later (zeg 8 à 9 minuten achter de kwartiersdienst) laten vertrekken?
Dan kunnen de toegevoegde IC's er nog tussen en is bovendien de opvolging al wat dichter.
Dit kan natuurlijk alleen als de reistijd Almere Centrum - Weesp met de Sprinter maximaal 5 minuten langer is dan met de IC, want anders komt de Ic achter de Sprinter aan te hobbelen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Klaasje »

mwah.. voor 2 stations op het stuk tussen Almere Centrum en Weesp is 5 minuten wel erg weinig als je optrekken, afremmen, halteren en vertrekken meerekent.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Wubbo »

Bovendien word je dan genadeloos afgestraft door de infra van Weesp, waar je met je Flevo-IC alleen door 80 km/h-wissels een Flevo-stoptrein kan inhalen. Dus je moet eigenlijk ook nog Weesp voorbij (en dan hopen dat de viersporigheid op de Zuidtak wel doorgaat :X)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Klaasje »

Voor de Zuidtak is het tracébesluit al genomen en is de aanbesteding ook al afgerond als ik me niet vergis.. :wink:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:Dat betekent dus dat je een extra spoor op Almere Centrum nodig hebt als je dit model wil rijden. Dat heeft Almere Centrum op zich wel, alleen liggen de wissels verkeerd en levert dat dus een kruising op die je niet wil.
Is er een reden dat die wissels niet anders neergelegd kunnen worden? Vergeleken met meer sporen lijkt me dit toch een heel kleine ingreep. (En meer sporen betekent natuurlijk ook veranderingen qua wissels.)

Nadeel van een stoptrein die vlak na de intercity vertrekt is wel dat als de intercity vertraging heeft je ofwel de stoptrein later moet laten vertrekken ofwel de intercity achter de stoptrein plakken, beide onwenselijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Suus »

Volgens mij heb je in Almere dan een probleem met de viaducten. Het stikt daarvan in Almere, bovendien is de rails daar met een betonconstructie op vastgemaakt, dus dat eventjes anders indelen gaat iets lastiger dan een bochtje erin werken in een weekend bij Hattem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Wubbo »

Een veel vergeten punt bij het niet aanbieden van een cross-platform overstap is ook dat alle reizigers die over willen stappen, dat dan via de trappen moeten doen. Je kunt je afvragen of de capaciteit van de 'transfervoorzieningen' zoals dat tegenwoordig schijnt te heten dan groot genoeg is. Anders wordt dat een dure stationsverbouwing.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Klaasje »

Of het busstation in tweeën splijten voor één groot NS-chip-gebied of meer poortjes plaatsen :X
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Vinny »

Het probleem bij het maken van een dienstregeling is het snelheidsverschil tussen verschillende treinsoorten. Laten we als basis eens een kwartierdienst met snelle treinen nemen. Die kent de Flevolijn nu al, met de omklap van de Hanzelijn ligt het in alle lijnen der verwachting dat die kwartierdienst blijft omdat je die gewoon nodig hebt op deze lijn.
Als je naast deze kwartierdienst nog extra snelle treinen wil gaan rijden vanaf halverwege (Almere Centrum dus) kun je die op meerdere manieren inpassen: vlak voor de bestaande kwartierdienst, vlak na de bestaande kwartierdienst en ergens halverwege tussen je bestaande kwartierdienst.
Je kunt er vanuit gaan dat de Hanzelijn 2x per uur een trein oplevert, bovenop de bestaande dienstregeling. Dit is waarschijnlijk niet inpasbaar zonder te gaan schuiven, maar het lijkt me ook niet onmogelijk. De bestaande 8 worden 10 treinen per uur, dat lukt in de rest van de wereld ook op een tweesporig baanvak... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Wubbo »

De bestaande 8 treinen worden 10 treinen, plus ruimte voor goederenvervoer. Ik weet niet waar 'de rest van de wereld' ligt, maar op Utrecht - Arnhem komen we nooit aan 10 treinen per uur. Ja, tussen De Haar en Utrecht wel (als we doen alsof de ICE elk half uur rijdt), maar dat is toch net even wat anders dan op de Flevolijn. Op de Veluwelijn halen we ook geen 10 treinen per uur. De overvolle Gooilijn haalt er net 10 (alleen tussen Hilversum en Keverdijk), maar die gingen we juist ontlasten omdat het er te druk was. Op Utrecht - 's-Hertogenbosch halen we de 8 treinen (tussen Utrecht en Geldermalsen) maar om daar op een normale manier extra treinen te rijden gaan we infra uitbreiden. Op de Zaanlijn halen we 8 treinen per uur, geen 10. Op Rotterdam - Den Haag halen we nu 11 treinen per uur, maar dat baanvak heeft deels viersporigheid. Op Tilburg - Breda halen we 6 treinen per uur. Op Arnhem - Nijmegen halen we 8 treinen per uur en meer past niet. Er rijden er nu 10 tussen Elst en Arnhem maar daar worden plannen gesmeed om die treindienst te knippen in Elst zodat het beter past.

Waar ligt de rest van de wereld?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door iljitsch »

Is het niet logischer de vrachttreinen via Amersfoort te sturen, die route wordt immers ontlast doordat intercity's via Flevoland gaan rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef: Je kunt er vanuit gaan dat de Hanzelijn 2x per uur een trein oplevert, bovenop de bestaande dienstregeling. Dit is waarschijnlijk niet inpasbaar zonder te gaan schuiven, maar het lijkt me ook niet onmogelijk. De bestaande 8 worden 10 treinen per uur, dat lukt in de rest van de wereld ook op een tweesporig baanvak... :idea:
Aah.. En uit die hanzelijntrein hoeven natuurlijk geen mensen over te stappen op de nu in de spits al bomvolle en buiten de spits goed gevulde Ic (Lelystad)-Almere-Amsterdam CS? Dan zit je dus al op 4 extra treinen in het uur en dus 14 treinen op Almere Centrum-Gooiboog zonder dat er ook maar een goederentrein rijdt.
iljitsch schreef:Is het niet logischer de vrachttreinen via Amersfoort te sturen, die route wordt immers ontlast doordat intercity's via Flevoland gaan rijden.
Alleen de voortreinen in de spits verdwijnen. Er blijft gewoon twee keer per uur een intercity rijden tussen Zwolle en Amersfoort die doorrijdt naar Utrecht en verder. De Gooilijn blijft ook twee keer per uur gevuld met een Intercity Enschedé-Schiphol. Hierdoor is de capaciteit via Amersfoort niet veel groter dan in de huidige situatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten