Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Suus »

Die ontlasting valt ook wel mee. Je behoudt sowieso de vier sprinters per uur tussen Weesp en Hilversum, een intercityverbinding tussen Schiphol en Amersfoort en Amsterdam en Amersfoort, en een verbinding tussen Almere en Utrecht.

Tussen Amersfoort en Zwolle zal de huidige dienstregeling gewoon blijven bestaan lijkt mij (2x sprinter, 2x ic). Daar zou alleen verlichting kunnen ontstaan met het afsnijden van Harderwijk, iets wat waarschijnlijk niet zal gebeuren.

Zeker is wel dat de dienstregeling voor 2012 flink wat overhoop zal gooien in de treinenloop van diverse IC's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Daniel »

Aannemelijk gaan tussen Amersfoort en Zwolle wel de spitsverdubbelingen eruit... Doorgaande reizigers uit Den Haag naar 't noorden wil men immers over de Hanzelijn hebben wat ruimte vrijmaakt in de treinen via de oude (=huidige) route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Vinny »

Waar ligt de rest van de wereld?
Tussen Selnau en Triemli (Zürich) krijgt men het voor elkaar om 12 treinen per uur te verwerken op een deels enkelsporig baanvak. Nou jij weer... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Vinny »

En uit die hanzelijntrein hoeven natuurlijk geen mensen over te stappen op de nu in de spits al bomvolle en buiten de spits goed gevulde Ic (Lelystad)-Almere-Amsterdam CS
Ze vinden zelf vast dat het moet, maar ik vind van niet. Amsterdam is ook prima bereikbaar via de stations aan de zuidkant van de stad, waarbij je verder met het stadsvervoer naar je bestemming in Amsterdam kunt. Een ontvlechting van de knoop Weesp, waarbij alle IC treinen uit Amersfoort via Amsterdam Centraal naar Schiphol rijden en alle IC treinen uit Almere via de Zuidtak naar Schiphol rijden lijkt mij nog steeds een goede oplossing, om zowel de frequenties te laten toenemen als het treinverkeer minder in de knoop te laten zitten. Dit is overigens gewoon een plan van de NS geweest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Suus »

Als jij van Zwolle naar Alkmaar moet, ben je maar wat blij als dat zonder overstap op de metro hoeft. Bovendien zijn de verbindingen vanaf Amsterdam Zuid of Duivendrecht naar diverse stadsdelen nog altijd slechter dan die van Amsterdam Centraal (Noord, West, Oost).

Edit: Dan vergeet ik nog het streeknet vanaf Amsterdam: Purmerend, Monnickendam, Volendam, Edam, Landsmeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Geert »

En wat als je vanuit Almere naar bv. Sloterdijk moet? Dan is verder reizen per metro vanaf Zuid wel een stuk trager lijkt me...
En verder wat Bee zegt, vanaf 2013 rijdt de NO ook via de Flevolijn en dan gaat het dus niet alleen maar om reizigers uit Almere en Lelystad, maar krijg je ook nog allerlei reizigers uit Zwolle en Groningen erbij.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door iljitsch »

Tja, die vrachttreinen rijden nu ook niet via Lelystad dus waarom straks wel... Als er zelfs al een schoenlepel nodig is om de reizigerstreinen erin te krijgen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Geert »

Vrachttreinen?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door BR628 »

Omdat die goederentreinen voornamelijk tussen Veendam/Leeuwarden en de Rotterdamse havens rijden. In de huidige situatie rijden deze behoorlijk om, namelijk via Zwolle-Amersfoort-Hilversum-Weesp-Duivendrecht-Abcoude-Breukelen-Gouda-Rotterdam. Straks dus via Lelystad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door iljitsch »

Da's maar 15 kilometer ofzo. Lijkt me niet dat dat het grote verschil maakt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Als jij van Zwolle naar Alkmaar moet, ben je maar wat blij als dat zonder overstap op de metro hoeft. Bovendien zijn de verbindingen vanaf Amsterdam Zuid of Duivendrecht naar diverse stadsdelen nog altijd slechter dan die van Amsterdam Centraal (Noord, West, Oost).

Edit: Dan vergeet ik nog het streeknet vanaf Amsterdam: Purmerend, Monnickendam, Volendam, Edam, Landsmeer.
Dan kun je altijd nog gewoon "ouderwets" via Amersfoort reizen als dat comfortabeler is. Kortom er worden problemen gecreeerd die er niet zijn. Mensen die een rondje IJsselmeer nemen, kunnen veel beter met de auto over de dijk Enkhuizen - Lelystad rijden, dus ik vind dat eerlijk gezegd een non-argument. Ik zeg: We kunnen een boel belastinggeld besparen door geen nutteloze infraingrepen te doen die alleen maar "nice to have" zijn en zeker geen noodzakelijkheid voor het treinsysteem. Amsterdam Zuid is namelijk ook Amsterdam. Het is misschien vijf minuten extra naar de binnenstad en in 2017 loopt er zelfs een heel mooie nieuwe meterolijn die ook alles behalve gratis is geweest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Klaasje »

Nog meer treinen naar Asdz dan maar? 6 IC's? Alsof dat geen infra kost. Of allemaal maar met de auto? Dat kost natuurlijk ook meer Infra. SAA is dan echt niet meer voldoende. Al heb ik eigenlijk gewoon het idee dat jij liever geen geld in een (voormalige dat wel..) zee kiept. Of zie ik dat toch verkeerd? *O*
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door tsov »

Ik snap dat het na opening van de NoordZuidlijn een minder groot probleem is om via Amsterdam Zuid naar de binnenstad te reizen, maar voor dat dat ding open is zijn we alweer een aantal jaar verder (2017 is volgens mij in de wandelgangen ook al 2020 geworden). Daarbij reageer je niet op de vraag wat reizigers naar Haarlem/Zaanstreek/Alkmaar/Waterland dan moeten doen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Caspar »

Dan kun je altijd nog gewoon "ouderwets" via Amersfoort reizen als dat comfortabeler is. Kortom er worden problemen gecreeerd die er niet zijn. Mensen die een rondje IJsselmeer nemen, kunnen veel beter met de auto over de dijk Enkhuizen - Lelystad rijden, dus ik vind dat eerlijk gezegd een non-argument. Ik zeg: We kunnen een boel belastinggeld besparen door geen nutteloze infraingrepen te doen die alleen maar "nice to have" zijn en zeker geen noodzakelijkheid voor het treinsysteem. Amsterdam Zuid is namelijk ook Amsterdam. Het is misschien vijf minuten extra naar de binnenstad en in 2017 loopt er zelfs een heel mooie nieuwe meterolijn die ook alles behalve gratis is geweest.
Hebben mensen met een TREINKAARTJE daar wat aan? Als ik met een NS jaarkaart reis, dan moet ik nog allemaal losse metro ritten betalen. Of nog erger, met zo'n 2,50€ kaartje. Moet je die eerst ergens zien te kopen natuurlijk daar. 's avonds zijn er een substantieel deel van de mensen die niet met te metro willen reizen, vanwege het onprettige veiligheidsgevoel. Dat zal voor een incidentele reiziger doorgaans nog veel groter zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Suus »

Het voordeel van de Hanzelijn is juist dat je verkeer dat niet richting de zuidelijke randstad hoeft al bij Zwolle van de Veluwelijn haalt, zodat het daar niet meer nodig is om met allerlei voortreinen te rijden. Als jij vervolgens mensen die richting de gebieden ten noorden van Amsterdam moeten alsnog weer in treinen stopt die over de Veluwelijn gaan, met als gevolg extra reistijd en minder ontlasting van de treinen aldaar, lijkt mij de hele Hanzelijn overbodig :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Wubbo »

Wat is het voordeel van het niet meer aanbieden van een verbinding van Almere naar Amsterdam C? Het aantal reizigers zal, als jouw aannames kloppen, niet minder worden. Ervan uitgaande dat Almere - Amsterdam Zuid het drukste deel is van de Hanzelijn-IC, wat me geen rare aanname lijkt, betekent dat dat je opeens 8 bakken dubbeldeks (= de lengte van de huidige s3900 in de spits) extra mee moet nemen van Zwolle naar Den Haag C, om de mensen tussen Almere en Amsterdam te kunnen vervoeren. Betekent ook gelijk dat je de perrons moet gaan verlengen. Doe mij dan toch maar extra treinen.

Overigens heeft het ook nauwelijks nut om de stromen rondom Weesp vrij te leggen: bij Gaasperdammerweg Aansluiting (splitsing van de lijnen naar Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal) kun je alles, en knoop Weesp heb je bij het loshalen van de stromen nog harder nodig dan nu, dus je maakt je dienstregelingen toch afhankelijk van elkaar.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Een ontvlechting van de knoop Weesp, waarbij alle IC treinen uit Amersfoort via Amsterdam Centraal naar Schiphol rijden en alle IC treinen uit Almere via de Zuidtak naar Schiphol rijden lijkt mij nog steeds een goede oplossing, om zowel de frequenties te laten toenemen als het treinverkeer minder in de knoop te laten zitten. Dit is overigens gewoon een plan van de NS geweest.
Welke knoop ontwar je hier nu? Misschien een paar wissels die je niet meer om hoeft te zetten, maar het verkeer kruist elkaar nog steeds: Amere - Amsterdam CS + Amersfoort - Amsterdam Zuid is logischer.

Almere en Lelystad hun rechtstreekse verbinding naar Amsterdam CS afpakken is natuurlijk vrij idioot, 95% van Almere werkt in Amsterdam en CS is en blijft het belangrijkste knooppunt. (Hoewel het prima is om langeafstandstreinen een snellere route door Amsterdam te geven.)

Als we geld gaan uitgeven lijkt me een metrotunnel onder het IJsselmeer van Almere Pampus naar Amsterdam Noord en dan onder het IJ door naar CS me wel wat. Het is natuurlijk een enorme gemiste kans dat aan de overkant van een paarhonderd meter IJ Amsterdam in principe ruimte zat heeft om te groeien maar ze het in plaats daarvan op de veel verder gelegen Flevopolder gedaan hebben waar niet fatsoenlijk nieuwe verbindingen naartoe te trekken zijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Caspar »

Welke knoop ontwar je hier nu? Misschien een paar wissels die je niet meer om hoeft te zetten, maar het verkeer kruist elkaar nog steeds: Amere - Amsterdam CS + Amersfoort - Amsterdam Zuid is logischer.
Nee dat zie je toch verkeerd. De treinen die nu over de middensporen gaan van Weesp uit Amersfoort, gaan eigenlijk rechtdoor bij de Gaasperdamaansluiting richting Amsterdam centraal. Als de treinen vanuit Almere komen en ze naar Amsterdam Zuid gaan, hoeven ze de treinen uit Amersfoort naar Amsterdam dus niet te kruisen, maar ze gaan eroverheen via de fly-over.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Suus »

Het maakt helemaal niet uit of je Amersfoort - Amsterdam CS of Almere - Schiphol doet of andersom. Door de dubbele vorkconstructie van Gaasperdammerweg Aansluiting heb je daar in principe geen kruisende bewegingen. Zoiets willen ze nu ook bij de Riekerpolder (Schiphol <-> Zuid/Lelylaan). Enorme capaciteitswinst is daardoor mogelijk, omdat je twee treinen ongeacht het spoor tegelijkertijd kan laten wegrijden :pos:

Het hele probleem van de Flevolijn is: Je hebt heel veel reizigers, waarvan er in Almere een hele hoop op (te) veel sprinterstations. Die treinen zitten genadeloos je snelle treinen in de weg. Bovendien heb je heel veel treinen nodig, immers, je hebt heel veel reizigers. Maar eigenlijk zitten alle baanvakken met de huidige planning al vol. Er zullen in Utrecht waarschijnlijk heel wat mensen met heel wat rekenmachines druk bezig zijn om daar iets uit te toveren wat als fatsoenlijke dienstregeling door kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Caspar »

Bee schreef:Het maakt helemaal niet uit of je Amersfoort - Amsterdam CS of Almere - Schiphol doet of andersom. Door de dubbele vorkconstructie van Gaasperdammerweg Aansluiting heb je daar in principe geen kruisende bewegingen. Zoiets willen ze nu ook bij de Riekerpolder (Schiphol <-> Zuid/Lelylaan). Enorme capaciteitswinst is daardoor mogelijk, omdat je twee treinen ongeacht het spoor tegelijkertijd kan laten wegrijden :pos:
Ja hebt helemaal gelijk. Ik vraag me alleen af waarom de s4300 naar Weesp en Hilversum (volgens mij) standaard over het middenspoor over de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal gaat, en dan bij Weesp pas naar buiten aftakt. Zal wel wat met de wissels te maken hebben. Maar, die wil nog wel eens moeten wachten daar op een verlate s3900 die dan toch moet kruisen.
Laatst gewijzigd door Caspar op zo 07 nov 2010, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Wubbo »

Wat bedoel je precies? Dat de s5700 richting Utrecht via spoor GC (voor de minder bekenden daar: het spoor in het verlengde van spoor 3 van Weesp, aan de Amsterdamse kant) rijdt?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Caspar »

Ja en de s4300 volgens mij ook, de s5700 kan niet echt een conflict krijgen met een s3900 zit er volgens mij 20 minuten voor, maar toch zie ik ze wel eens stil staan, omdat er een IC vanuit Amsterdam voorlangs moet gaan daar.
(dan zal de stopper uit Amsterdam wel over het FA spoor gepland staan).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Wubbo »

Als het goed is rijdt de s4300 via FA (het meest zuidelijke spoor) zodat ie tegelijk kan rijden met de s5800 richting Amersfoort (die dan via de middensporen rijdt). De s5700 rijdt inderdaad via GC om conflictvrij te rijden met de s3900 (die rijdt ook via FA).

Je ziet dat de treinen al bij Gaasperdammerweg Aansluiting voorsorteren voor de keuze Flevolijn of Gooilijn: de Flevotreinen zitten op de buitenste sporen (die beginnen ook allebei met een F, namelijk FA en FM), de Gooitreinen op de binnenste sporen (die dan weer allebei met een G beginnen, GN en GC).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Suus »

Volgens mij kan hier een heel interessant kaartje voor de wiki over getekend worden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Extra inhaalsporen Flevolijn zijn overbodig

Bericht door Caspar »

Je kan daar in iedere geval wel lekker puzzelen om de treindienst bij een verstoorde situatie adequaat bij te sturen, en minder conflicten te geven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten