Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door STF »

Zouden de rijscholen het erg druk hebben sinds kort? :P
(En over een aantal maanden de autodealers.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daniel »

Of de taxibedrijven... moet morgenmiddag in een plaats zonder station zijn en heb toch aardig lang aan de telefoon gehangen voor ik 'n rit kon reserveren bij de regiotaxi Midden-Brabant :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Chauf21 »

JeePee schreef:Zit daar idd anders in elkaar. OV-bureau Groningen Drenthe is opbrengstverantwoordelijk. Dat houdt in dat de vervoerder ruim 70 miljoen euro per jaar ontvangt van het OV-bureau. Echter krijgen zij geen andere inkomsten. De verkopen van kaartjes op de bus en de WROOV inkomsten zijn voor het OV-bureau. Arriva moet dus de inkomsten van de busverkoop afdragen. Die loopt het OV-bureau nu dus mis. In principe voelt de vervoerder daar dus hetzelfde als in de andere regio's.
Dus dat OV-bureau is weer een administratief bureautje ditmaal voor de inkomsten. Alsof er nog niet genoeg lagen in dat gehele OV-verdeelsysteem zit (misschien een leuk weetje: Postkantoren B.V. is het centrale middelpunt van de strippenkaartverdeling zeg maar). Maargoed, die inkomsten van de vervoerder worden dan ook verdeeld naar andere bedrijven die uitbetaald worden door dat bureau?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door WSM »

STF schreef:Zouden de rijscholen het erg druk hebben sinds kort? :P
(En over een aantal maanden de autodealers.)
Ik hoop het :).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door JeePee »

Chauf21 schreef:Dus dat OV-bureau is weer een administratief bureautje ditmaal voor de inkomsten. Alsof er nog niet genoeg lagen in dat gehele OV-verdeelsysteem zit (misschien een leuk weetje: Postkantoren B.V. is het centrale middelpunt van de strippenkaartverdeling zeg maar). Maargoed, die inkomsten van de vervoerder worden dan ook verdeeld naar andere bedrijven die uitbetaald worden door dat bureau?
Het is niet helemaal een administratief bureautje. Ze zijn de concessieverlener. Het bestaat uit mensen van de provincie Groningen, provincie Drenthe en de gemeente Groningen. De provincies zelf hebben er dus niets meer mee te maken. De vervoerder krijgt daar dus gewoon hun geld. Winst of verlies is voor het OV-bureau. Brabant werkt op dezelfde manier overigens, maar dan rechtstreeks uit de provincie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door waldo79 »

WSM schreef:
STF schreef:Zouden de rijscholen het erg druk hebben sinds kort? :P
(En over een aantal maanden de autodealers.)
Ik hoop het :).
Scholieren hebben niet de keuze om te gaan autorijden. Ze zijn nog geen 18. Dat zal dus wel loslopen 8-) Bovendien wordt autorijden bijkans met de dag duurder...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daan »

waldo79 schreef:Scholieren hebben niet de keuze om te gaan autorijden. Ze zijn nog geen 18.
Wat ben ik dan wel?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door waldo79 »

Iemand die onderwijs volgt aan een mbo is ook een scholier :lol:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daan »

Dan spoort je stelling ook niet ;)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door waldo79 »

:lol: Ondervind je dan zelf hinder van de busstaking?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Cookie »

Stakende chauffeurs gaan kamperen bij de baas in Heerenveen

* De bonden voeren de druk op nu staking nog niets oplevert
* De onderhandelingen in het openbaar vervoer zitten muurvast, de nieuwe voorstellen van de werkgevers zijn een achteruitgang, vinden CNV en FNV

HEERENVEEN
- De vakbonden CNV en FNV hebben stakende buschauffeurs van zowel Arriva als Connexxion gevraagd vandaag naar Heerenveen te komen om gezamenlijk 'boe' te komen te komen roepen tegen de Arriva-directie in hun Friese hoofdkwartier. Chauffeurs tot aan Meppel, Zwartsluis en Emmeloord toe, zijn uitgenodigd mee te gaan naar Heerenveen en daar de campingtafel en picknickstoelen uit te klappen, tot de directie asem geeft en de eisen inwilligt.

Dat zit er voorlopig niet werkelijk in, weet ook Emiel Peper van de CNV Bedrijvenbond als geen ander. Sinds april hebben de directies van de openbaar vervoerbedrijven nog geen krimp gegeven op de eisen van de bonden (onder meer 3,5 procent loon meer, een hogere oudejaarsuitkering en een netto uitkering van 150 euro om tegemoet te komen aan hogere ziektekostenpremies). Na twaalf actiedagen, waarin de bussen buiten de spits niet rijden, wordt daardoor de druk wat extra opgevoerd. "De chauffeurs zijn in de media afgedaan als achtertuinstakers, daarom vragen we ze nu om in de voortuin van Arriva te komen bivakkeren", zegt de bond. De stakers worden in bussen van touringcarbedrijven vanuit heel Noord-Nederland naar Heerenveen gebracht. "We huren de bussen in van toerondernemers, niemand hoeft tegen z'n zin te rijden op de actiedag." De bonden zijn boos over de opstelling van de werkgevers in de bussenbranche. Via advertenties in de krant wordt het publiek bespeeld, maar werkelijk overleg met de bonden en hun achterban is er niet geweest. "Bovendien geven de werkgevers een oneerlijke voorstelling van zaken", klaagt Peper van de bedrijvenbond. In advertenties wordt voorgespiegeld dat de chauffeurs er vijftien procent bijkrijgen in ruil voor hun ATV-dagen, maar toen de beide bonden de voorstellen doorrekenden bleek dat volgens Peper een achteruitgang, omdat enkele privileges van nu dan door de werkgevers worden ingetrokken.

Bron: De Stentor/Zwolse Courant, 28 mei 2008
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Geert »

En inmiddels is er een actie gestart: http://www.stopdestaking.nl/. Ik hoorde op de radio (Q Music) dat Rover ook reizigers adviseert om restitutie te vragen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daniel »

Boze chauffeurs bezetten kort kantoor Arriva
28 mei 2008

Boze streekbuschauffeurs hebben woensdagochtend korte tijd het kantoor van Arriva in Dordrecht bezet. Circa honderd chauffeurs eisten dat de directie zou komen om tekst en uitleg te geven over het in hun ogen slechte cao-aanbod.

De directie liet weten niet te kunnen komen omdat ook het hoofdkantoor van Arriva in Heerenveen werd bezet.

Reizigersvereniging ROVER maakt zich ernstige zorgen over 'de onacceptabele gevolgen' van het cao-conflict in het streekvervoer. Zo'n half miljoen tot een miljoen reizigers hebben dagelijks last van de werkonderbrekingen van de buschauffeurs. Met ingang van zondag leggen zij het werk helemaal neer voor onbepaalde tijd.

Bron: Rijnmond.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daan »

Het lijkt wel oorlog zo onderhand :shock:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Karl »

Nou, inderdaad, bommen en granaten. Dat verdachte pakketje op Amsterdam C was vast ook van een buschauffeur. :roll:
Het is een spectrum.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door WSM »

Wat die gasten uitvreten begint er wel op te lijken ja...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Cookie »

Overigens is op dit forum de mening van de stakende chauffeurs te vinden over allerlei dingen ;) .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Meltrain »

Grr, ik krijg nu zo'n hekel aan de chauffeurs van Veolia in West- en Midden-Brabant. :evil:
Eerst geen gratis OV en nu ook al geen gratis OV op de enige tijd van de dag dat ze rijden.
zie: Veolia-site voor meer info.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Volledige stakingen vanaf zondag 1 juni

Bericht door Meltrain »

Nou, het is zover... :cry: :cry:
Volledige stakingen vanaf zondag 1 juni

28-5-2008

De vakbonden hebben volledige stakingen aangekondigd vanaf zondag 1 juni tot nader order. Vanaf 1 juni rijden er dus de gehele dag geen bussen.

Stakingsgebieden
De treinen van Veolia in Limburg rijden wel volgens dienstregeling. Veolia Fast Ferries vaart ook volgens de normale dienstregeling. Dit komt omdat deze werknemers onder een andere CAO vallen. Tevens is het aan de werknemer zelf of hij wel of niet wilt deelnemen aan de stakingen.


Onze excuses voor het ongemak

Bron: site van Veolia
Laatst gewijzigd door Cookie op wo 28 mei 2008, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht in ander topic gezet vanwege overlap
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Mark »

maar wat heb jij als Rotterdammer in Brabant en Limburg te zoeken?? ;)

Dat ik straks niet meer met de bus naar school kan als het regent, vind ik nogal vervelend. Mag ik mijn extra benzinekosten bij Connexxion in rekening brengen? :roll:

Echt, prima dat men eist voor een beter loon, maar ga je klanten er niet mee lastig vallen. Stakkers. :neg: :evil:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door IC3 »

meltrain schreef:Grr, ik krijg nu zo'n hekel aan de chauffeurs van Veolia in West- en Midden-Brabant. :evil:
Nu pas? Dat heb ik al meer dan tien jaar! :x
Mark schreef:Echt, prima dat men eist voor een beter loon, maar ga je klanten er niet mee lastig vallen. Stakkers. :neg: :evil:
Stakers zijn stakkers ja. :lol: Ik begin het nu onderhand ook wel beu te raken dat ik al voor een vijfde keer een ov-fiets heb moeten huren. Die dingen zijn wel handig en ik ben niet beroerd een paar eurotjes wanneer er één dag gestaakt wordt te moeten betalen, máár... omdat die stakingen maar blijven duren gaat het me de keel uithangen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Justin »

We worden nog eens flink gespierd ;) :lol:

Maar begint inderdaad wel vervelend te worden ....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Daniel »

Buschauffeurs bezetten hoofdkantoor Veolia

BREDA – Zo’n 200 buschauffeurs hebben vandaag enige uren het hoofdkantoor van busmaatschappij Veolia aan de Mastbosstraat in Breda bezet. De chauffeurs voeren al wekenlang actie voor een betere CAO.

Nadat de directie had toegezegd de staking van volgende week niet te zullen ‘breken’door het inzetten van uitzendkrachten, vertrokken de chuaffeurs weer.
De chauffeurs bezetten het pand rond 11.00 uur en eisten in eerste instantie van de directie dat zij zich achter de cao-eisen van de stakers zouden stellen.
De directie weigerde dat. Wel wilde directeur Kienhorst toezeggen dat hij vanaf zondag, als de chauffeurs 24-uurs stakingen gaan houden, alle bussen binnen houdt en geen uitzendkrachten gaat inzetten.
Met die toezegging gingen de actieleiders akkoord. Daarop besloten ze het pand rond 14.30 uur weer te verlaten.

Bron: BN de Stem
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Markie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 10:51

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Markie »

Ik ben het meer dan zat aan het worden die hele staking, de drukte op de weg de afgelopen weken is niet leuk meer...
Met een beetje pech wordt het volgende week nog drukker, helemaal als de vrachtwagenchauffeurs ook nog eens de wegen gaan blokkeren, dikke chaos. Voorlopig hoeft geen beroepschauffeur nog te rekenen op enig begrip van mij op de weg, ruimte vrijlaten is er niet meer bij, ze voegen maar lekker achter mij in...

Ik ben afhankelijk van de auto om op een werkplek te komen en merk dat ik meer en meer tijd kwijt ben de laatste weken om het land door te crossen...

Je gelijk halen over de rug van het publiek en ieder ander die er geen klap mee te maken heeft vind ik toch zo verschrikkelijk laag, wat mij betreft krijgen ze helemaal geen cent meer.

Wij zouden eens moeten gaan staken (ik sta gelijk op straat, maar dat terzijde), eens kijken wanneer de eerste trein naast het spoor staat of de eerste storing niet meer opgelost wordt... :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Bericht door Geert »

Chauffeurs streekvervoer staken verder
Uitgegeven: 2 juni 2008 07:00
Laatst gewijzigd: 2 juni 2008 07:58


UTRECHT - Ook maandag kunnen forenzen en scholieren in grote delen van het land niet met de streekbus reizen. De chauffeurs staken, waardoor de bussen sinds zondag de remise niet uitkwamen.

De chauffeurs van de streekbussen legden het werk voor onbepaalde tijd neer uit protest over de cao-onderhandelingen. Werkgevers en werknemers steggelen al weken en kwamen al die tijd eigenlijk geen stap dichter bij elkaar.

De staking volgde op eerdere acties van de chauffeurs. Om examenkandidaten niet extra in de stress te jagen, reden de bussen tijdens de examens op middelbare scholen in ieder geval nog in de ochtend- en avondspits. De staking treft echter wel examenkandidaten, namelijk die van het middelbaar beroepsonderwijs. Mbo-scholen bepalen namelijk zelf wanneer ze hun examens afnemen; het overgrote deel doet dit aan het eind van het schooljaar.

Boos
"Dit hebben we ons niet gerealiseerd", erkende FNV-bestuurder Janny Koppens eerder het ongemak voor de mbo-leerlingen. "Maar het verandert niets." De chauffeurs zijn volgens haar zo boos dat de actieplannen alleen veranderen als de werkgevers "alsnog over de brug komen".

Fiets
Leerlingen van bijvoorbeeld het ROC Midden Brabant moeten dus zelf een alternatief vinden. Ivan (17) en Kees (18) krijgen les aan het ROC in Tilburg. Normaal gesproken reizen ze met de streekbus, zoals ongeveer 20 tot 30 procent van de mbo-leerlingen. Ivan is afhankelijk van medestudenten met een auto. "In het ergste geval moet ik met de fiets, of een dagje missen als ik geen examen heb." Door zijn leeftijd heeft hij ook nog geen 'ov' en aan zijn busabonnement van 80 euro heeft hij nu niets.

Lopen
Kees uit Breda is net 18 jaar geworden: "Als de stakingen voorbij zijn, heb ik misschien mijn rijbewijs." Hij moet nu nog 's ochtends eerst op de fiets naar het station in Breda, vandaar met de trein naar Tilburg en dan nog een half uur lopen naar zijn school. "En dat twee keer op een dag. Mijn fiets mag in de spits niet mee in de trein en om nou een vouwfiets van een paar honderd euro te kopen voor de staking gaat me wat te ver."

Geblokkeerd
In Apeldoorn hebben ongeveer honderd stakende buschauffeurs maandagochtend het regiokantoor van Veolia geblokkeerd. Hierdoor is de verkeersleiding onbereikbaar en kunnen geen bussen uitrijden, heeft een woordvoerder van FNV Bondgenoten laten weten.

Bron: Nu.nl
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten